Holdet 2022 id/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Å - Ronni skemalægning skabelon 24/25
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Winnie Pallesen
Hold 2022 id/x (1x id, 2x id, 3x id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Badminton
Titel 2 Opvarmning til musik
Titel 3 Beachvolley og Coopers test
Titel 4 Volleyball
Titel 5 Grundtræning
Titel 6 Dans
Titel 7 Fodbold
Titel 8 Pickleball

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Badminton

Formålet med forløbet er at introducere eleverne til basal slagteknik med fokus på indarbejdelse af et korrekt greb samt underarmsrotation i slagene:

1: Korrekt greb (for- og baghånd)
https://www.youtube.com/watch?v=nDjnTMgm6vM&feature=youtu.be
Og
https://www.youtube.com/watch?v=3VLBZECDO5A&feature=youtu.be
2: Lop baghånd http://video.dif.dk/secret/17588603/9a641c18e4cfaf9f086d9b30c3876b85
3: Netdrop i baghånd http://video.dif.dk/secret/17588618/b81929889047e7a6fba16c7dc15a33a0
4: Kort baghåndsserv http://video.dif.dk/secret/17588638/57bdd97360169b9417aabd6cab5d9021
5: Lop forhåndsside http://video.dif.dk/secret/17588605/f97de246f5b018f5a1e0d50cda522a43
6: Netdrop i forhånd http://video.dif.dk/secret/17588624/ee9cb549816e3a718b8a7c902e5fc7cd
7: Lang serv http://video.dif.dk/secret/17588655/1793634aa136c9e656eddc302eadb0df
8: Clear http://video.dif.dk/secret/17588653/8ee581abf97c33aee6368f1941888606
9: Drop http://video.dif.dk/secret/17588652/f44ffe6e6677ed29f16f50df8d96b02d

Derud over vil elementer af benarbejdet blive introduceret i forbindelse med tekniktræningen. Koordinationstræning af relevans for benarbejde vil blive inddraget i opvarmningen.
Benarbejde: http://video.dif.dk/secret/17588642/94c14a7928dfae7a30357ebc9608db26 (til nettet)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Opvarmning til musik

Praktik
Eleverne udarbejder og fremviser opvarmningsprogrammer. Fokuspunkterne er at have den rette progression, at øvelsesvalget tager højde for størrelsen af muskelgrupperne, agonist/antagonist (ordene er ikke en del af pensum) og ryggens tre bevægelsesplan. Her ud over er der fokus på at bruge musikken så vidt muligt. Her har vi både talt om at bruge rytmen i musikken og om at bruge takter som tidsmål i udstrækning eller statiske øvelser. Vi har også talt kort om grænsen mellem at blive varm og blive træt.



Teori
Udleveret kompendium fra C-det er idræt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Beachvolley og Coopers test

Baggerslag
• Afstanden mellem fødderne er lidt mere end skulderbrede, den ene fod lidt foran den anden.
• Knæene er bøjede.
• Skuldrene er over forreste knæ.
• Fingrene er foldede
• Tommelfingrene er parallelle
• Albuerne er strakte.
Fingerslag
• Hænderne skal være boldformede, så der bliver en stor kontaktflade.
• Hænderne skal være boldformere ved fingerslagets start og næsten boldformede ved fingerslagets afslutning. Bød bolden i øjenhøjde og følg bolden hele vejen op.
Serv
• I udgangspositionen skal fødderne være på linje og vægten på bageste fod.
• Servrytmen skal være: opkast, skridt, slag.
• Hånden følger en lige linje frem.
Andre slag:
- Tomahawk.
- Knuckle
- Enhånds dig (håndflade eller håndryg eller ice cream cone)
Angreb (primært cut og shot)
- vent på hævningen
- Treskridts tilløb
- Korrekt skridtrytme
- Få fødderne hen til bolden.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Volleyball

Baggerslag
• Afstanden mellem fødderne er lidt mere end skulderbrede, den ene fod lidt foran den anden.
• Knæene er bøjede.
• Skuldrene er over forreste knæ.
• Fingrene er foldede
• Tommelfingrene er parallelle
• Albuerne er strakte.
Fingerslag
• Hænderne skal være boldformede, så der bliver en stor kontaktflade.
• Når slaget afvikles, skal fingrene starte med at danne en trekant og slutte med at danne et kvadrat.
Serv
• I udgangspositionen skal fødderne være på linje og vægten på bageste fod.
• Servrytmen skal være: opkast, skridt, slag.
• Slaget skal afvikles i rækkefølgen: skulder, albue, hånd.
• Hånden følger en lige linje frem.
Smash
• Treskridts tilløb
• Korrekt skridtrytme.
• Samme armføring som ved serv.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Grundtræning

Eleverne lavede gruppevis et træningsprogram som skulle være afbalanceret med hensyn til træning af agonist/antagonist (ikke ord jeg forventer de kender). Hver gruppe var ansvarlige for et træningspas hvor de andre elever skulle gennemføre deres program.

Teorien har taget udgangspunkt i følgende litteratur:
Estrup, Claus m.fl. "Idræt C", Gyldendal, 2005, s. 96-111.
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Dans

Vi kombinerer pardans og Funk/hiphop
Indenfor pardans har vi lært sekvens i engelsk vals. Der ud over har vi lært to forskellige funk/hiphop serie og eleverne har lavet deres egen serie i mindre grupper og fremvist dem for hinanden.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Fodbold

Basal boldkontrol med evne til retningsskifte 

driblinger med brug af forskellige dele af foden.

vendinger med bold. Fokuser på temposkift v vending, boldkontrol, lavt tyngdepunkt, arme hjælper m balance.

indersideafleveringer stationært og med bevægelse i lav fart. Keys: ram bold i ækvator/midt på, bøj knæ + spænd fodleddet op, støtteben placeres tæt på bold, før benet gennem bolden = kraft

modtagning med retningsbestemt tæmning (keys: ned i knæ, se på bold, brug indersiden af foden til at lægge bolden over til dit favoritben så den kan spilles videre efter 1 berøring)

Inderside eller halvt liggende vristspark som skud på mål. Udvalgte keys for halvliggende wristspark: placer støtteben langt væk fra bolden, ram bolden under ækvator, før benet helt igennem, armene holdes ud fra/væk fra kroppen og virker som balance/modvægt    

Taktisk:
Bevægelse uden bold i småspil + færdigt spil).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Pickleball

Mål for forløbet
Overordnede faglige mål for forløbet: Introduktion til pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil.
Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob. Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer