Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Å - Ronni skemalægning skabelon 24/25
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Winnie Pallesen
|
Hold
|
2022 id/x (1x id, 2x id, 3x id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Opvarmning til musik
Praktik
Eleverne udarbejder og fremviser opvarmningsprogrammer. Fokuspunkterne er at have den rette progression, at øvelsesvalget tager højde for størrelsen af muskelgrupperne, agonist/antagonist (ordene er ikke en del af pensum) og ryggens tre bevægelsesplan. Her ud over er der fokus på at bruge musikken så vidt muligt. Her har vi både talt om at bruge rytmen i musikken og om at bruge takter som tidsmål i udstrækning eller statiske øvelser. Vi har også talt kort om grænsen mellem at blive varm og blive træt.
Teori
Udleveret kompendium fra C-det er idræt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Beachvolley og Coopers test
Baggerslag
• Afstanden mellem fødderne er lidt mere end skulderbrede, den ene fod lidt foran den anden.
• Knæene er bøjede.
• Skuldrene er over forreste knæ.
• Fingrene er foldede
• Tommelfingrene er parallelle
• Albuerne er strakte.
Fingerslag
• Hænderne skal være boldformede, så der bliver en stor kontaktflade.
• Hænderne skal være boldformere ved fingerslagets start og næsten boldformede ved fingerslagets afslutning. Bød bolden i øjenhøjde og følg bolden hele vejen op.
Serv
• I udgangspositionen skal fødderne være på linje og vægten på bageste fod.
• Servrytmen skal være: opkast, skridt, slag.
• Hånden følger en lige linje frem.
Andre slag:
- Tomahawk.
- Knuckle
- Enhånds dig (håndflade eller håndryg eller ice cream cone)
Angreb (primært cut og shot)
- vent på hævningen
- Treskridts tilløb
- Korrekt skridtrytme
- Få fødderne hen til bolden.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Volleyball
Baggerslag
• Afstanden mellem fødderne er lidt mere end skulderbrede, den ene fod lidt foran den anden.
• Knæene er bøjede.
• Skuldrene er over forreste knæ.
• Fingrene er foldede
• Tommelfingrene er parallelle
• Albuerne er strakte.
Fingerslag
• Hænderne skal være boldformede, så der bliver en stor kontaktflade.
• Når slaget afvikles, skal fingrene starte med at danne en trekant og slutte med at danne et kvadrat.
Serv
• I udgangspositionen skal fødderne være på linje og vægten på bageste fod.
• Servrytmen skal være: opkast, skridt, slag.
• Slaget skal afvikles i rækkefølgen: skulder, albue, hånd.
• Hånden følger en lige linje frem.
Smash
• Treskridts tilløb
• Korrekt skridtrytme.
• Samme armføring som ved serv.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Grundtræning
Eleverne lavede gruppevis et træningsprogram som skulle være afbalanceret med hensyn til træning af agonist/antagonist (ikke ord jeg forventer de kender). Hver gruppe var ansvarlige for et træningspas hvor de andre elever skulle gennemføre deres program.
Teorien har taget udgangspunkt i følgende litteratur:
Estrup, Claus m.fl. "Idræt C", Gyldendal, 2005, s. 96-111.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Dans
Vi kombinerer pardans og Funk/hiphop
Indenfor pardans har vi lært sekvens i engelsk vals. Der ud over har vi lært to forskellige funk/hiphop serie og eleverne har lavet deres egen serie i mindre grupper og fremvist dem for hinanden.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Fodbold
Basal boldkontrol med evne til retningsskifte
driblinger med brug af forskellige dele af foden.
vendinger med bold. Fokuser på temposkift v vending, boldkontrol, lavt tyngdepunkt, arme hjælper m balance.
indersideafleveringer stationært og med bevægelse i lav fart. Keys: ram bold i ækvator/midt på, bøj knæ + spænd fodleddet op, støtteben placeres tæt på bold, før benet gennem bolden = kraft
modtagning med retningsbestemt tæmning (keys: ned i knæ, se på bold, brug indersiden af foden til at lægge bolden over til dit favoritben så den kan spilles videre efter 1 berøring)
Inderside eller halvt liggende vristspark som skud på mål. Udvalgte keys for halvliggende wristspark: placer støtteben langt væk fra bolden, ram bolden under ækvator, før benet helt igennem, armene holdes ud fra/væk fra kroppen og virker som balance/modvægt
Taktisk:
Bevægelse uden bold i småspil + færdigt spil).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Pickleball
Mål for forløbet
Overordnede faglige mål for forløbet: Introduktion til pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil.
Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob. Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804103071",
"T": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804103071",
"H": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804103071"
}