Holdet 2022 SA/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Å - Ronni skemalægning skabelon 24/25
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Bente Skibsted Wernberg-Møller, Marianne Skovlund Garde
Hold 2022 SA/e (1e SA, 2e SA, 3e SA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Det gode liv (grundforløb)
Titel 2 2. Politik, ideologier og FT-valg
Titel 3 3. Dansk økonomi
Titel 4 4. Unge og identitet
Titel 5 På vej ud af den økonomiske krise?
Titel 6 Er ideologierne døde?
Titel 7 EU's udfordringer
Titel 8 Udfordringer for den danske ungdom
Titel 9 Udfordringer for de danske unge
Titel 10 På vej mod en kinesisk verdensorden?
Titel 11 Magt, medier og demokrati
Titel 12 Globalisering og det danske arbejdsmarked

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Det gode liv (grundforløb)

Forløbet har været fælles for alle grundforløbsklasser.
I dette forløb har vi arbejdet med ideen om det gode liv - og hvordan idelogier, velfærdsstat og social arv samt ulighed påvirker individets liv. Vi har undersøgt kerneværdierne i de tre klassiske ideologier. Vi har undersøgt hvad der kendetegner den universelle velfærdsmodel og så har vi undersøgt hvilken rolle social arv, fattigdom og kapitaler spiller ift. at bestemme udfald af forskellige liv.


Faglige mål:
Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler

Kernestof:
Sociale og kulturelle forskelle.
Politiske partier i Danmark og politiske ideologier
Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund


Begreber:
Ideologi
Regressiv
Progressiv
Legitimerende
Liberalisme
Kapitalisme
Frihed
"At være sin egen lykkes smed"
Konservatisme
Organisk samfunds-opfattelse
”Gud, konge og fædreland"
Socialisme
Kommunisme
Klassekamp
Arbejdsgiver og lønmodtager
Fordelingspolitik
Værdipolitik
Issue-voting
Rød blok
Blå blok
Absolut fattigdom
Relativ fattigdom
Medianindkomst
Indkomstmetoden
Afsavnsmetode
Social eksklusion og marginalisering
Selvforstærkende devalueringsproces
Kvalitativ data
Kvantitative data
Behovspyramide
Mangelbehov
Vækstbehov
Forsikringsprincip
Skønsprincip
Retsprincip
Overførsler
Serviceydelser
Den universelle velfærdsmodel
Robin Hood-princip
Økonomisk kapital
Social kapital
Kulturel kapital (kropslig, objektiveret og institutionaliseret)
Felt
Habitus
Social mobilitet
Generationsmobilitet
Karrieremobilitet
Positiv social arv
Negativ social arv
Mønsterbryder
Social stratificering

Materialer:
Kernestof:
Peter Brøndum og Thor Banke Hansen: Luk samfundet op !, 3. udgave (grøn), Columbus, 2017; sider: 95n-98, 101-116, 119-121, 174-177 og 201-206ø.
https://forlagetcolumbus.dk/boeger/politik/politikbogen/videoer/kapitel-2


Supplerende materiale:
https://politiken.dk/indland/hovedstaden/art8309343/Mathilde-p%C3%A5-21-bor-hos-sin-mor-%C2%BBJeg-er-s%C3%A5-parat-til-at-f%C3%A5-mit-eget%C2%AB?shareToken=Ypiej8AAhSKw
https://www.youtube.com/watch?v=OVLBIxuWfRM
https://www.dr.dk/studie/samfundsfag/velfaerd-rettigheder-eller-skoensprincipper
https://luksamfundetop.dk/kapitel-4/debatfilm
https://www.dr.dk/drtv/se/barndom-paa-bistand_48875 (00.00-20.00)
Uddrag af Mette Frederiksens 1. maj tale 2021: https://dansketaler.dk/tale/mette-frederiksens-1-maj-tale-2021/
Uddrag af Jacob Elleman-Jensens tale ved Venstres ekstraordinære landsmøde, 24. januar 2021: https://www.youtube.com/watch?v=VJkzQZfjwww
Div. grafer om ulighed og social arv.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 2. Politik, ideologier og FT-valg

Centrale begreber og teorier:
Udgangspunktet for forløbet var folketingsvalget 2022 og afsæt i elementer fra grundforløbet "Det gode liv". Indhold: de klassiske ideologier og deres forskellige forgreninger, partiakserne, værdi- og fordelingspolitik, partiadfærd, Molin-modellen, Downs model, Eastons model, vælgeradfærd og vælgertyper, politisk deltagelse,  demokrati og styreformer, magtdeling, mediernes rolle, den politiske dagsorden,

Kernestof:
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene  
- politiske beslutningsprocesser i Danmark - herunder de politiske systemer i Danmark
- politisk meningsdannelse

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder  
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 3. Dansk økonomi

Centrale begreber og teorier:
De økonomiske mål, målkonflikter, det økonomiske kredsløb, konjunkturbegreber, økonomisk politik, behovspyramiden, stat-marked-civilsamfund, udbud og efterspørgsel

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder  
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser,
- indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere  
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning
- konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.

Centrale begreber og teori[/]
Økonomiske mål og målkonflikter, økonomisk politik - især finans- og pengepolitik, konjunkturer, sammenhænge mellem politiske prioriteringer og økonomi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 4. Unge og identitet

Kernestof[/]
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering  
- adfærd på de sociale medier  
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.

Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark  diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser  
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre  
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder  formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode  
- egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi på et fagligt grundlag
- argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Centrale begreber
• Adskillelse af tid og rum
• Branding
• Den patriakalske familie
• Det moderne samfund
• Det postmoderne samfund
• Det senmoderne samfund
• Det sociale akvarium
• Det traditionelle samfund
• Dobbeltsocialisering
• Eksklusion fra sociale fællesskaber
• Formel gruppe
• Formelle normer
• Fællesskab
• Generationsfamilien
• Identitet
• Image
• Individualisering
• Individualisme
• Inklusion i sociale fællesskaber
• Integration i samfundet
• Internalisering
• Iscenesætte sig selv
• Jeg-identitet
• Kapital
• Kernefamilien
• Marginalisering
• Negative sanktioner
• Normer
• Ontologisering
• Personlig identitet
• Positive sanktioner
• Potensering
• Primær socialisation
• Primære grupper
• Primærgruppe
• Reference gruppe
• Referencegruppe
• Refleksivitet
• Risikosamfund
• Rollekonflikt
• Sekundær socialisation
• Sekundære grupper
• Social adfærd
• Social arv
• Social differentiering
• Social disintegration
• Social identitet
• Social integration
• Social klasse
• Social orden
• Social status
• Social struktur
• Social ulighed
• Sociale fællesskaber
• Sociale institutioner
• Sociale relationer
• Sociale roller
• Sociale strukturer
• Socialgrupper
• Socialisation
• Socialisering
• Subjektivisering
• Svingdørsfamilien
• Teamfamilien
• Udlejring
• Uformel gruppe
• Uformelle normer
• Virtual identitet
Værdier
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 På vej ud af den økonomiske krise?

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Er ideologierne døde?

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 EU's udfordringer

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Udfordringer for den danske ungdom

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 10 På vej mod en kinesisk verdensorden?

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Magt, medier og demokrati

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Globalisering og det danske arbejdsmarked

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer