Å - Ronni skemalægning skabelon 24/25
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Å - Ronni skemalægning skabelon 24/25
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SA/e - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Å - Ronni skemalægning skabelon 24/25
Fag og niveau
Samfundsfag A
Lærer(e)
Bente Skibsted Wernberg-Møller, Marianne Skovlund Garde
Hold
2022 SA/e (
1e SA
,
2e SA
,
3e SA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
1. Det gode liv (grundforløb)
Titel 2
2. Politik, ideologier og FT-valg
Titel 3
3. Dansk økonomi
Titel 4
4. Unge og identitet
Titel 5
På vej ud af den økonomiske krise?
Titel 6
Er ideologierne døde?
Titel 7
EU's udfordringer
Titel 8
Udfordringer for den danske ungdom
Titel 9
Udfordringer for de danske unge
Titel 10
På vej mod en kinesisk verdensorden?
Titel 11
Magt, medier og demokrati
Titel 12
Globalisering og det danske arbejdsmarked
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
1. Det gode liv (grundforløb)
Forløbet har været fælles for alle grundforløbsklasser.
I dette forløb har vi arbejdet med ideen om det gode liv - og hvordan idelogier, velfærdsstat og social arv samt ulighed påvirker individets liv. Vi har undersøgt kerneværdierne i de tre klassiske ideologier. Vi har undersøgt hvad der kendetegner den universelle velfærdsmodel og så har vi undersøgt hvilken rolle social arv, fattigdom og kapitaler spiller ift. at bestemme udfald af forskellige liv.
Faglige mål:
Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
Kernestof:
Sociale og kulturelle forskelle.
Politiske partier i Danmark og politiske ideologier
Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
Begreber:
Ideologi
Regressiv
Progressiv
Legitimerende
Liberalisme
Kapitalisme
Frihed
"At være sin egen lykkes smed"
Konservatisme
Organisk samfunds-opfattelse
”Gud, konge og fædreland"
Socialisme
Kommunisme
Klassekamp
Arbejdsgiver og lønmodtager
Fordelingspolitik
Værdipolitik
Issue-voting
Rød blok
Blå blok
Absolut fattigdom
Relativ fattigdom
Medianindkomst
Indkomstmetoden
Afsavnsmetode
Social eksklusion og marginalisering
Selvforstærkende devalueringsproces
Kvalitativ data
Kvantitative data
Behovspyramide
Mangelbehov
Vækstbehov
Forsikringsprincip
Skønsprincip
Retsprincip
Overførsler
Serviceydelser
Den universelle velfærdsmodel
Robin Hood-princip
Økonomisk kapital
Social kapital
Kulturel kapital (kropslig, objektiveret og institutionaliseret)
Felt
Habitus
Social mobilitet
Generationsmobilitet
Karrieremobilitet
Positiv social arv
Negativ social arv
Mønsterbryder
Social stratificering
Materialer:
Kernestof:
Peter Brøndum og Thor Banke Hansen: Luk samfundet op !, 3. udgave (grøn), Columbus, 2017; sider: 95n-98, 101-116, 119-121, 174-177 og 201-206ø.
https://forlagetcolumbus.dk/boeger/politik/politikbogen/videoer/kapitel-2
Supplerende materiale:
https://politiken.dk/indland/hovedstaden/art8309343/Mathilde-p%C3%A5-21-bor-hos-sin-mor-%C2%BBJeg-er-s%C3%A5-parat-til-at-f%C3%A5-mit-eget%C2%AB?shareToken=Ypiej8AAhSKw
https://www.youtube.com/watch?v=OVLBIxuWfRM
https://www.dr.dk/studie/samfundsfag/velfaerd-rettigheder-eller-skoensprincipper
https://luksamfundetop.dk/kapitel-4/debatfilm
https://www.dr.dk/drtv/se/barndom-paa-bistand_48875
(00.00-20.00)
Uddrag af Mette Frederiksens 1. maj tale 2021:
https://dansketaler.dk/tale/mette-frederiksens-1-maj-tale-2021/
Uddrag af Jacob Elleman-Jensens tale ved Venstres ekstraordinære landsmøde, 24. januar 2021:
https://www.youtube.com/watch?v=VJkzQZfjwww
Div. grafer om ulighed og social arv.
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
2. Politik, ideologier og FT-valg
Centrale begreber og teorier:
Udgangspunktet for forløbet var folketingsvalget 2022 og afsæt i elementer fra grundforløbet "Det gode liv". Indhold: de klassiske ideologier og deres forskellige forgreninger, partiakserne, værdi- og fordelingspolitik, partiadfærd, Molin-modellen, Downs model, Eastons model, vælgeradfærd og vælgertyper, politisk deltagelse, demokrati og styreformer, magtdeling, mediernes rolle, den politiske dagsorden,
Kernestof:
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- politiske beslutningsprocesser i Danmark - herunder de politiske systemer i Danmark
- politisk meningsdannelse
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:
Peter Brøndum og Thor Banke Hansen: Luk samfundet op !, 3. udgave (grøn), Columbus, 2017; sider: 115-118
Peter Brøndum og Thor Banke Hansen: Luk samfundet op !, 3. udgave (grøn), Columbus, 2017; sider: 121-124, 159-165
Hvad er en dronningerunde?
Teori omkring vælgeradfærd (vedhæftet)
vælgeradfærd og vælgertyper.pdf
Mai Villadsen forsøger at hvirvle støv op - god til Molin - nov 2022
Skjoldager (2022) Kan dårlige meningsmålinger avle endnu dårligere målinger. Politiken, 5.nov 2022
Gymnasiale uddannelser - Informationsbrev til elever vedr. trivselsmålingen 2022.pdf
læs statsministerens nytårstale
Analyse af nytårstalen - 2023 - 1g.docx
Udarbejd nogle spørgsmål til Inger Støjberg
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
3. Dansk økonomi
Centrale begreber og teorier:
De økonomiske mål, målkonflikter, det økonomiske kredsløb, konjunkturbegreber, økonomisk politik, behovspyramiden, stat-marked-civilsamfund, udbud og efterspørgsel
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser,
- indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning
- konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
Centrale begreber og teori[/]
Økonomiske mål og målkonflikter, økonomisk politik - især finans- og pengepolitik, konjunkturer, sammenhænge mellem politiske prioriteringer og økonomi
Indhold
Kernestof:
Peter Brøndum og Thor Banke Hansen: Luk samfundet op !, 3. udgave (grøn), Columbus, 2017; sider: 184-196
Det økonomiske kredsløb
Besvar arbejdsspørgsmål - Arb-sp - øk-kredsløb - 1g.docx
Økonomiske konjunkturer
Arbejdsspørgsmål - kredsløb og artikel - jan 2023.docx
Økonomiske nøgletal fra dst
Hvad er BNP? (bruttonationalproduktet)
se videoer - hvad er inflation
2 byggerivirksomheder gik konkurs – om dagen - jan 2023.docx
Antallet af varslede fyringer i december er tæt på grim rekord - jan 2023.docx
Om kort tid kommer fyringerne i byggebranchen - nov 2022.docx
Fyringer breder sig hos arkitektvirksomheder - dec 2022.docx
Fyringer på vej i byggeriet - juli 2022.docx
Se videoerne: betalingsbalancen, statsfinanserne
Artiklerne fra sidst
Video: Vækst og bæredygtighed
Se video: De økonomiske mål
Peter Brøndum og Thor Banke Hansen: Luk samfundet op !, 3. udgave (grøn), Columbus, 2017; sider: 196-198
Genlæs lektie fra sidste lektion
Dansk Økonomi - Udsigter for 2023 - DEC 2022.docx
Færdiggør planche og klar til fremlæggelse
Finanslovsudspil SMV - mar 2023.pdf
Hvad er Finansloven?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
4. Unge og identitet
Kernestof[/]
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering
- adfærd på de sociale medier
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode
- egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi på et fagligt grundlag
- argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Centrale begreber
• Adskillelse af tid og rum
• Branding
• Den patriakalske familie
• Det moderne samfund
• Det postmoderne samfund
• Det senmoderne samfund
• Det sociale akvarium
• Det traditionelle samfund
• Dobbeltsocialisering
• Eksklusion fra sociale fællesskaber
• Formel gruppe
• Formelle normer
• Fællesskab
• Generationsfamilien
• Identitet
• Image
• Individualisering
• Individualisme
• Inklusion i sociale fællesskaber
• Integration i samfundet
• Internalisering
• Iscenesætte sig selv
• Jeg-identitet
• Kapital
• Kernefamilien
• Marginalisering
• Negative sanktioner
• Normer
• Ontologisering
• Personlig identitet
• Positive sanktioner
• Potensering
• Primær socialisation
• Primære grupper
• Primærgruppe
• Reference gruppe
• Referencegruppe
• Refleksivitet
• Risikosamfund
• Rollekonflikt
• Sekundær socialisation
• Sekundære grupper
• Social adfærd
• Social arv
• Social differentiering
• Social disintegration
• Social identitet
• Social integration
• Social klasse
• Social orden
• Social status
• Social struktur
• Social ulighed
• Sociale fællesskaber
• Sociale institutioner
• Sociale relationer
• Sociale roller
• Sociale strukturer
• Socialgrupper
• Socialisation
• Socialisering
• Subjektivisering
• Svingdørsfamilien
• Teamfamilien
• Udlejring
• Uformel gruppe
• Uformelle normer
• Virtual identitet
Værdier
Indhold
Kernestof:
Peter Brøndum og Thor Banke Hansen: Luk samfundet op !, 3. udgave (grøn), Columbus, 2017; sider: 30-38, 43-44, 53-56, 63-74, 77-80
Peter Brøndum og Thor Banke Hansen: Luk samfundet op !, 3. udgave (grøn), Columbus, 2017; sider: 74-77
Skriftlig samf
Hypotese
Skema - samfundsudvikling (traditionel-moderne-senmoderne)
Alt for kliken - DR
Børn og unge i Danmark - velfærd og trivsel i 2022. VIVE, Ottosen mfl.
Udarbejd nogle spørgsmål til Inger Støjberg
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
På vej ud af den økonomiske krise?
Indhold
Kernestof:
Jeg glæder mig til at møde jer
Arbejdsspørgsmål - Økonomi for dummies - Vækst og Multiplikatoren.docx
ingen lektie
Arbejdsspørgsmål - inflation og deflation.docx
Arbejdsspørgsmål - Økonomiske mål og målkonflikter - 2e.docx De økonomiske mål - matrix - opgave 2e.docx
Konjunkturer - udsving i økonomien - fra Samf på B.pdf
Læs vedhæftede. Hvad er konjunkturer? Hvad kendetegner henholdsvis en høj-, nedgangs-, opgangs- og lavkonjunktur? Hvad kaldes punktet, hvor højkonjunkturen kulminerer?
Arbejdsspørgsmål - Økonomiske mål og målkonflikter - 2e.docx
Læs vedhæftede. Hvad er finanspolitik? Hvem vedtager finanspolitikken? Hvad kendetegner henholdsvis ekspansiv og kontraktiv finanspolitik? Hvordan føres henholdsvis ekspansiv og kontraktiv finanspolitik?
Finanspolitik.pdf
Øvelsesopgave - Finanspolitik.docx
Pengepolitik.pdf
Læs vedhæftede. Hvad er pengepolitik? Hvad er henholdsvis ekspansiv og kontraktiv pengepolitik
Hultekst -Nationalbankens formål.docx
ingen lektie. Vi starter med at samle op på "hulteksten" om Nationalbankens opgaver
Elevcases.doc
2.1.2 - Hvordan er individernes reaktionsmønstre i en tid med klimaforandringer - uddrag fra Klima og Bæredygtighed - Columbus - ibog - 2023.pdf
Lektiefokus: Hvordan forklarer Giddens individets reaktioner overfor klimaforandringer? Hvad er future discounting? Hvad er Giddens paradoks? Hvordan skal Per Esben Stokes begreber dissonans og denial forstås?
Danskerne vil være mere klimabevidste, men tager fortsat flyveren på sommerferie - tv2 - 14.07.23 - margenspørgsmål.docx
2.e studieretningsdag 31.03.23 - Produktkrav - moving people towards climate action.docx
Introduktion til jeres kommende aflevering. Jeg satser på, at I også får lidt tid til at skrive lidt på den.
Grundlæggende skrivekompetencer i skriftlig samfundsfag.pptx
Øvelse - forbinderord.docx
Former for arbejdsløshed [fra ØkonomiNU].pdf
FOKUS: Hvilke former for arbejdsløshed kan der skelnes i mellem?
Ledigheden stiger - Akademikere vil blive ramt - akademikerbladet - feb 2023.docx
Arbejdsløshed - 2e- 2023.pptx
Strukturpolitik [fra _Luk samfundet op!_, ibog, columbus 2021].pdf
FOKUS: Hvad er strukturpolitik? Hvad er eksempler på strukturpolitik?
Arbejdsspørgsmål - Strukturpolitik.docx
regeringsgrundlag-2022 - Ansvar for Danmark.pdf
Lektionen er afsat til at arbejde med jeres aflevering
Vi starter kort med at tale om eksempler på strukturpolitik i SVM-regeringsgrundlaget
FOKUS: Hvad er ØMU´en? Hvordan har EU-landene forpligtet sig til at indrette deres økonomiske politik? Hvilke krav indeholder "Stabilitets- og vækstpagten"?
Henrik Kureer: ØkonomiNU, Systime, 2011; sider: 116-118
ØkonomiNu s. 116-118.pdf
Keynesianisme
FOKUS: Hvad kendetegner keynesianismen? og hvilke kernebegreber bruger den keynesianske skole til at forklare økonomiske sammenhænge (se videoen). VI starter lektionen med at samle op på "EU og dansk finanspolitik"
Dokumentet skal bruges i lektionen.
Arbejdsspørgsmål - Pengenes herre.docx
Monetarisme
Se videoen. FOKUS: Hvad kendetegner monetarismen? Hvilke begreber anvender monetarismen?
De økonomiske skoler - hultekst.doc
VI starter lektionen med at samle op på hulteksten og matrix-skemaet fra sidst. I nåede matrix-skemaet - men husk at lave hulteksten færdig (se eventuelt vedhæftede)
Arbejdsspørgsmål - Pengenes herre II.docx
Omformuler følgende sætninger til samfundfagsk.docx
Hjælpesætninger - 1a - 2e.docx
Titel
Læs vedhæftede link. Hvad er baggrunden for konflikten?
Israel-Palæstina-konflikten.pptx
Vi kigger på den aktuelle situation i dansk økonomi
Arbejdsspørgsmål - Danmarks aktuelle økonomiske situation.docx
Vi starter lektionen med at samle op på arbejdsspørgsmålene fra timen i dag (mandag) - så lav dem færdige :-)
Vi arbejder med jeres aflevering (husk lader og blærbar)
Færdiggør arbejdsspørgsmålene fra sidste uge - se vedhæftede
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Er ideologierne døde?
Indhold
Kernestof:
Kig i jeres noter fra 1.g og forsøg at forklare, henholdsvis liberalismens, konservatismens og socialismens syn på mennesket, statens rolle - og hvilken samfundsopfattelse, der kendetegner de 3 klassiske ideologier
Kig i jeres noter fra 1.g - og forsøg at afklare, hvad der kendetegner de ideologiske forgreninger fx socialliberalismen, socialkonservatismen, nationalkonservatismen, den grønne ideologi, neoliberalismen, osv.
Øvelsesopgave de ideologiske forgreninger trekant - 2e.docx Titel
PolitikNU; sider: 145-149, 233-236, 243-247
Lektien er i jeres "nye" bog "PolitikNU". FOKUS: Hvad indeholder socialliberalismen, socialkonservatismen, socialdemokratismen, nyliberalismen og nationalismen?
Opgave - Downs model - 2e.docx
FOKUS: Hvad er partiidentifikation? Hvad er der sket med vælgernes beslutningstidspunkt? Hvad er brutto- og nettoforskydninger?
Arbejdsspørgsmål - Vælgervandringer - 2.e.docx
Opgave - Nærheds-og retningsmodellen (2.e).pdf A Lipset og Rokkan om skillelinjer
Lektie: Se videoen - Hvilke politiske skillelinjer fremhævede Rokkan og Lipset? Hvordan kan disse bruges til at forklare nuværende politiske konflikter?
Arbejdsspørgsmål - Politiske Skillelinjer.docx
I skal have varmt tøj med til modulet, da I skal ud og gå
Podcast-gåtur - Identitetspolitik.docx
Francis Fukuyama - Identitetspolitik underminerer demokratiet.docx
Læs vedhæftede. Hvad er hovedpointerne i artiklen. Vi samler op på identitetspolitik - og kigger på den næste aflevering, hvis vi har tid.
Style-sheet - Sammenligning.docx
Aflevering 3 - Det borgerlige Danmark - 2.e.docx
Statistisk usikkerhed.xlsx
Vi kigger nærmere på jeres næste aflevering
Politiske Skillelinjer - 2e.pptx
Statistisk usikkerhed - aflevering 3.docx Statistisk usikkerhed.xlsx Aflevering 3 - Det borgerlige Danmark - 2.e.docx
VI kigger på anden del af afleveringen
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
Bilag til sammenligning.docx
VI tager sidste etape med afleveringen
Vi arbejder med jeres aflevering.
Læs i PolitkNU-bogen. FOKUS: Hvad er issue-voting? Hvad henholdsvis valens-issue og positions-issues? Spring over afsnittet om nærheds- og retningsmodellen. Hvad er issue-ejerskab? Hvordan kan ejerskabet udnyttes strategisk?
Ingen lektie
Jeg starter en samtale på teams - så I skal bare være online :-)
Arbejdsspørgsmål - statsministerens nytårstale 2024 (2e).docx
Statsministerens nytårstale - diskursanalyse - 2024 (2e).pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
EU's udfordringer
Indhold
Kernestof:
I skal udfylde matrix-skemaet i vedhæftede arbejdsark - I må gerne arbejde i grupper. Besvarelsen uploades under elevfeedback ved lektionens afslutning.
Arbejdsark - Partityper.docx
VI afrunder forløbet - og starter et nyt, der peger frem mod SRO
Opstil tre hypoteser - 2e.docx
FOKUS: Hvorfor er der primært to dominerende partier i USA? Hvordan er partierne organiseret i USA? Hvordan har republikanerne og demokraterne historisk set skiftet position? Hvad kendetegner de to partiers ideologi? Hvilket menneskesyn er generelt f
USAs udfordringer, s. 84-92.pdf
Opgave - indsæt fodnoter - 2e - 2024.docx
SRO - 2.e - 2024.pptx
Polariseringen i amerikansk politik [fra USA_s udfordringer 3. udgave, Columbus - tilpasset af SK].docx
Besvar margenspørgsmålene til vedhæftede lærebosuddrag
Jeg er desværre blevet syg. I skal derfor arbejde selv. Opload besvarelsen af dagens lektie samt besvarelsen af spørgsmålene i dokumentet "Øvelser - partier og vælgere i USA (2e)" under elevfeedback for at blive registreret som tilstedeværende.
Øvelser - partier og vælgere i USA (2e).docx
2 partisystem i USA.pptx
Politisk polarisering I USA.pptx
Vi taler en anelse mere om den politiske polarisering i USA - og kigger derpå materialer, som I kan anvende til jeres opgave.
Materialebank.docx
To valgmetoder, Politik - kultur, konflikt og konsensus, Columbus 2013 s. 32-33.pdf
USA`s udfordringer (3. udg) Columbus 2020 s. 84-92.pdf
USA`s udfordringer (3. udg) Columbus 2020 s. 107-129.pdf
Opsætning af Word til større opgaver (1).pptx
Info om skrivelektionerne tirsdag.
Find en der kan forklare følgende begreber - Politik - 2g.docx
Husk jeres blærbar
ingen lektie
Hvad er EU - 2e.pptx
Vi kigger på optagelse af nye EU-medlemslande og problemer hermed - overskriften refererer til en øvelse I skal lave.
Træt af PIS.docx
VI starter med at samle op på "Træt af PIS"-øvelsen
Arbejdsark - Bosnien-Hercegovina - Nice to Know.docx
Arbejdsark - Bosnien-Hercegovina - Nice to Know.docx
henvisninger.png
Obs - brug 5 minutter i undervisningen på at besvare dette spørgeskema fra AAU omkring ChatGBT i undervisningen:
Info om mundtlig SRO-oplæg
Hvad er samfundsvidenskabelig metode - 2e.pptx
Arbejdsark - Videnskabsteoretiske refleksioner 2e.docx
Vi samler op på øvelsen fra sidste gang - og I får tid til at planlægge jeres mundtlige præsentation af jeres SRO-opgave
Læs vedhæftede: Hvad er det indre marked? Hvad er de 4 friheder? Hvad er Schengen-aftalen? Hvad er en harmonisering? Hvad er henholdsvis Hvilke typer af handelshindringer kan der skelnes i mellem? Hvad er fordelene og ulemperne ved det indre marked?
Det indre marked - EU%27s kerne - fra Branner, Hans - Det politiske Europa - Columbus, 2021, ibog sideid p154.pdf
Det indre marked -2e.pptx
Europæisk integration
Se videoen (den kan også høres som pod-cast - da den er lidt laaang): Hvad kan henholdsvis føderalismen, neofunktionalismen og den liberale integovernmentalisme forklare? Hvilke nøglebegreber kendetegner de 3 teorier?
Integrationsteorier - hultekst.docx
Matrix - europæiske integrationsteorier - BYG DIN EGEN.docx
Lav matrix-skema om integrationsteorier færdigt (fra sidste uge).
Forsøg at besvare margenspørgsmålene til vedhæftede artikel?
Under pandemien har EU lånt en masse penge - margen spg.docx
Præsentation - EU's mange kriser.docx
FOKUS: Hvad suverænitetskrisen, eurokrisen og solidaritetskrisen? Hvordan overlapper kriserne hinanden? Hvorvidt har medlemslandene forskelligartet holdning til europæisk integration? Se scenarierne i figur 5.3 - overvej hvilket i finder mest sandsyn
Fire overlappende kriser - fra Branner, Hans (2021) - Det Politiske Europa - Columbus - ibog.pdf
FOKUS: Hvilke kriterier skal opfyldes for at en valutaområde kan betragtes som værende optimalt? Hvorvidt er eurozonen et optimalt valutaområde?
Optimalt valutaområde?
EURO'en - en optimal valutazone (hultekst).docx
Arbejdsspørgsmål - En optimal valutazone.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Udfordringer for den danske ungdom
Indhold
Kernestof:
Europæisk integration
Se videoen (den kan også høres som pod-cast - da den er lidt laaang): Hvad kan henholdsvis føderalismen, neofunktionalismen og den liberale integovernmentalisme forklare? Hvilke nøglebegreber kendetegner de 3 teorier?
Integrationsteorier - hultekst.docx
Matrix - europæiske integrationsteorier - BYG DIN EGEN.docx
ingen lektie
Lav matrix-skema om integrationsteorier færdigt (fra sidste uge).
Forsøg at besvare margenspørgsmålene til vedhæftede artikel?
Under pandemien har EU lånt en masse penge - margen spg.docx
Præsentation - EU's mange kriser.docx
FOKUS: Hvad suverænitetskrisen, eurokrisen og solidaritetskrisen? Hvordan overlapper kriserne hinanden? Hvorvidt har medlemslandene forskelligartet holdning til europæisk integration? Se scenarierne i figur 5.3 - overvej hvilket i finder mest sandsyn
Fire overlappende kriser - fra Branner, Hans (2021) - Det Politiske Europa - Columbus - ibog.pdf
FOKUS: Hvilke kriterier skal opfyldes for at en valutaområde kan betragtes som værende optimalt? Hvorvidt er eurozonen et optimalt valutaområde?
Optimalt valutaområde?
EURO'en - en optimal valutazone (hultekst).docx
Arbejdsspørgsmål - En optimal valutazone.docx
Færdiggør arbejdsspørgsmålene fra sidst
https://www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=2JXS8FGRSJ1K
Macron frygter for Europas fremtid: 'Det Europa, vi har i dag, kan dø'
Læs vedhæftede artikel: Hvad er hivedpointerne heri?
Vi kigger på det forestående parlamentsvalg
Kandidattesten til Europa-parlamentsvalget 2024 | DRhttps://www.dr.dk/nyheder/politik/ep-valg/kandidattest
Lav de to vedhæftede opgaver
Opgave - Giddens.docx
Ziehe - opgave.docx
Titel
Opgave - Ulrich Beck.docx
Forbruget i oplevelsessamfundet - Sociologi - s. 131-136.pdf
FOKUS: Hvad mener Gerhard Schulze kendetegner oplevelsessamfundet? Hvad er forskellen på forbruerssamfundet og oplevelsessamfundet? Hvad er sofistikeret behovstilfredsstillelse? Hvad er ”shoppetainment” og ”edutainment”? Hvad er ”fritidsstress”? Hvad
Vi kigger mere på oplevelsessamfundet. Husk jeres videoer fra sidst. Jeg tør ikke sætte jer til at skrive, da vi nok bliver forstyrret af 3.gerne.
Oplevelsesorienteret forbrug.pptx
Kom til tiden :-)
Feedback på aflevering
Generelle rettelser - EU-opgave.pptx
Årsprøveinfo - 2024.pptx
Vi starter, hvor vi slap med forløbet "Udfordringer for den danske ungdom"
Habermas - fra Bjernod - Sociologi.pdf
Læs vedhæftede. FOKUS: Hvad kendetegner livsverdenen og systemet? Hvad er kommunikativ og instrumentel handlen? Hvad indebærer systemets kolonisering af livsverdenen?
Arbejdsspørgsmål - Presset ungdom - del 1 - tv2 2023.docx
Jurgen Habermas (3e).pptx
I kender Bourdieu - men vi repeterer teorien for en god ordens skyld. Læs vedhæftede. FOKUS: Hvad er habitus og felt? Hvad kendetegner henholdsvis økonomisk, social og kulturel kapital? Hvilke 3 former kan den kulturelle kapital inddeles i?
Pierre Bourdieu (fra _Luk Samfundet Op_ - ibog, Columbus).pdf
Pierre Bourdieu - hultekst - 3e.docx
Ressourcesvage har svært ved at komme sig når de bliver ramt af stress - margenspg.docx
Vi starter med at samle op på Bourdieu. Læs artiklen og besvar margenspørgsmålene heri. Derpå kaster vi også over kønsopfattelser i det senmoderne samfund
Judith Butler - en social konstruktivistisk tilgang til køn - 3e.pptx
Judith Butler - en social konstruktivistisk tilgang til køn - 3e.docx
VI afrunder sociologi-forløbet
Arbejdsspørgsmål - _The Rise of China_ - 3e.docx
Branner, H (2018). Global Politik (4. udgave), Columbus, s. 42-49.pdf
FOKUS: Hvad er magt? Hvad erressourcemagt, magt som relation og strukturelmagt? Hvad er hård og blød magt?
Magt i international politik - 3e.pptx
Branner, H (2018). Global Politik (4. udgave), Columbus, s. 49-52.pdf
FOKUS: Hvad gjorde, at den vestlige verdenoverhalede Asien i begyndelse af det 18.Århundrede? Hvorfor er der usikkerhederforbundet med, hvem der vil være stærkestfremover? Hvad kendetegner en supermagt, stormagt,mellemmagt og småstat? Hvad kendetegne
Forsby, Andreas Bøje . Er verden stadig unipolær - Ja, USA er stadig verdens eneste supermagt til trods for Kinas opstigning, Ræson 16.05.2018.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Udfordringer for de danske unge
Indhold
Kernestof:
Lav de to vedhæftede opgaver
Opgave - Giddens.docx
Ziehe - opgave.docx
Titel
Opgave - Ulrich Beck.docx
Forbruget i oplevelsessamfundet - Sociologi - s. 131-136.pdf
FOKUS: Hvad mener Gerhard Schulze kendetegner oplevelsessamfundet? Hvad er forskellen på forbruerssamfundet og oplevelsessamfundet? Hvad er sofistikeret behovstilfredsstillelse? Hvad er ”shoppetainment” og ”edutainment”? Hvad er ”fritidsstress”? Hvad
Vi kigger mere på oplevelsessamfundet. Husk jeres videoer fra sidst. Jeg tør ikke sætte jer til at skrive, da vi nok bliver forstyrret af 3.gerne.
Oplevelsesorienteret forbrug.pptx
Kom til tiden :-)
Feedback på aflevering
Generelle rettelser - EU-opgave.pptx
Årsprøveinfo - 2024.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
På vej mod en kinesisk verdensorden?
Indhold
Kernestof:
VI afrunder sociologi-forløbet
Arbejdsspørgsmål - _The Rise of China_ - 3e.docx
Branner, H (2018). Global Politik (4. udgave), Columbus, s. 42-49.pdf
FOKUS: Hvad er magt? Hvad erressourcemagt, magt som relation og strukturelmagt? Hvad er hård og blød magt?
Magt i international politik - 3e.pptx
Branner, H (2018). Global Politik (4. udgave), Columbus, s. 49-52.pdf
FOKUS: Hvad gjorde, at den vestlige verdenoverhalede Asien i begyndelse af det 18.Århundrede? Hvorfor er der usikkerhederforbundet med, hvem der vil være stærkestfremover? Hvad kendetegner en supermagt, stormagt,mellemmagt og småstat? Hvad kendetegne
Forsby, Andreas Bøje . Er verden stadig unipolær - Ja, USA er stadig verdens eneste supermagt til trods for Kinas opstigning, Ræson 16.05.2018.docx
VI kigger på jeres aflevering
Branner, H (2019). Global Politik (4. udgave), Columbus,, S. 55, 57, 59-62.pdf
Læs lektien med henblik på at kunne forklare:
Klassiske teorier i international politik (3e).pptx
Rasmussen, JH & Skött, JS (2019). IP-bogen, Columbus, s. 42-47.pdf
FOKUS: Ifølge Kenneth Waltz, så består det internationalesystem af tre elementer - hvilke? - Hvad menes der med, at strukturerne “producerer staternes adfærd”? - Definer derudover følgende begreber: struktur, kapabiliteter, balancering, bandwagoning.
Matrix - idealisme og realisme - BYG din egen matrix.docx
Arbejdsspørgsmål - Team America.docx
Matrix - idealisme og realisme - MASTER.docx
Neorealisme - 3e.pptx
Ingen lektie - vi ser resten af filmen
Branner, H (2018). Global Politik (4. udgave), Columbus, s. 255-256.pdf
Jeg ved I har travlt med afleveringen så skim blot vedhæftede lektie: Hvilke udenrigspolitiske mål kan der skelnes i mellem? Hvad er determinanter, kapabiliteter og instrumenter?
Tabel 1 - Militære udgifter og militær styrke.xlsx
Arbejdsark. Kina og USA_s udenrigspolitiske muligheder.docx
Mål og Midler i kinesisk udenrigspolitik.pptx
26. april 2018 Weekendavisen Sektion 1 Side 16 - Thukydids fælde - (inkl arbejdsspørgsmål).docx
Lektie: Besvar arbejdsspørgsmålene til vedhæftede artikel
Arbejdsspørgsmål - Joseph Nye - Global Power Shifts.docx
Joseph Nye - Jeg fandt på begrebet blød magt. Trump smadrer alt, hvad det indebærer (inkl spørgsmål).docx
Besvar spørgsmålene i vedhæftede artikel
Arbejdsspørgsmål - How the West can adapt to a rising Asia - Mahbubani.docx
Besvar arbejdsspørgsmålene i vedhæftede dokument.
Arbejdsspørgsmål - FNs magt og afmagt.docx
Den engelske skole (uddrag).docx
FN og Den Engelske Skole.pptx
Arbejdsspørgsmål - Kinas voksende indflydelse truer FNs arbejde for menneskerettigheder - 3e.docx
Besvar arbejdsspørgsmålene til artiklen i vedhæftede dokument
Casper Wichmann i RÆSON SØNDAG_ Fortællingen om Kina skal undergrave Vesten _ RÆSON.pdf
Arbejdsspørgsmål - Fortællingen om Kina skal undergrave Vesten.docx
Færdiggør arbejdsspørgsmålene i vedhæftede. Derefter kigger vi på jeres næste aflevering
Find mindst én strategi for USA, der udgør et alternativ til "Som udenrigspolitisk rådgiver for den amerikanske udenrigsminister kan det anbefales, at USA vil imødekomme Kinas Taiwan-politik med sanktioner" (til jeres notat-opgave)
Jansen, Ras Tind Solvig (2021). Kina - under forandring, Columbus, s. 162-168, 179-186, 193-197.pdf
Læs kun s. 193-197. FOKUS: Læs teksten og svar på følgende: FOKUS: Hvorfor har Taiwan en særlig betydning i kinesisk udenrigspolitik? Beskriv, hvordan relationerne mellem Kina og Taiwan har ændret sig over tid. Hvordan stiller USA sig i tilfælde af e
Arbejdsspørgsmål - The World According to China.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Magt, medier og demokrati
Indhold
Kernestof:
Vi afslutter IP-forløbet - og opstarter nyt "Medier, magt og demokrati"
Spg til video.docx
Arbejdsseddel - gruppearbejde om politiske institutioner.docx
Højesteret uddrag - Nedergaard, USA - politik, økonomi og samfund, Systime.docx
Præsidenten (embedet) uddrag - Brøndum & Rasmussen, USA%27s udfordringer 4.udg., Systime.docx
Kongressen uddrag - Nedergaard USA - politik, økonomi og samfund, systime.docx
FOKUS: Hvilke begreber anvender Putnam til at beskrive sammenhængskraft og tillid? Hvilke begreber anvender Durkheim til at beskrive sammenhængskraft? Hvilke begreber anvender Marshall til at beskrive sammenhængskraft? (bemærk jeg har high-lighted be
Teorier om sammenhængskraft - fra ibogen USA's udfordringer [tilpasset af SK].pdf
M02 - 3e - sammenhængskraft og tillid.pptx
Medier og politisk kommunikation.pdf
FOKUS: Hvad er forskellen på sociale medier og traditionelle massemedier? Hvad er en gate-keeper? Hvilke roller har medierne (de 4 hunde)? Hvad er mediernes symbolske og materielle ressourcer? Hvad er medialisering?
M08 - Medier og Politiske kommunikation - 3e.pptx
Teorier om den politiske magt [fra _Politikens kernestof_, Columbis, ibog, 2024, uddrag kap. 10].pdf
FOKUS: Hvad kendetegner elitismen, pluralismen og korporatismen?
Hvordan Elon Musk først smadrede Twitter og siden med stumperne forsøgte at hjælpe Trump til magten.docx
M09 - Teorier om magt om politisk indflydelse.pptx
Ingen lektie. Vi starter med at samle op på arbejdsspørgsmålene fra sidst.
Blød og hård aktivisme, Global Politik (4. udg.) Columbus 2020 s. 267-271.pdf
Læs vedhæftede. FOKUS: Hvad er udenrigspolitisk aktivisme? Hvad er henholdsvis blød og hård aktivisme?
Øvelse - Adaptionsmodellen - fra Branner - GLOBAL POLITIK - 4. udgave.docx
Arbejdsspørgsmål - Pragmatisk idealisme.docx
Dansk Udenrigspolitik - 3e - 2024.pptx
Opgaveformulering_Dansk udenrigspolitik 3e 2024.docx
Produktkrav - Dansk udenrigspolitik 3e 2024.docx
Materialebank.docx
Rasmussen & Skött IP bogen, Columbus, 2019, kapitel 11 Hvilken udenrigs- og sikkerhedspolitik fører Danmark.pdf
Sørensen, Camilla T. N. (2016). Udfordringerne for dansk udenrigs- og sikkerhedspolitisk aktivisme i håndteringen af stormagten Kina, Djøf.pdf
Grupper 3e.docx
Forberedelse af præsentation
Medbring blærbar + lader OG Hørebøffer
I kan med fordel orientere jer i vedhæftede fra et tidligere modul:
Mo2 - 3e - TIllid og Sammenhængskraft.pptm
Vi afslutter vores forløb. Ingen lektie.
Lav en podcast - Derfor vandt Donald Trump - 3e.docx
Færdiggørelse af podcast/explainer + terminsprøve-info
Terminsprøveinformation - 3e - 2024.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Globalisering og det danske arbejdsmarked
Indhold
Kernestof:
Vi afrunder forløbet om det amerikanske præsidentvalg - og starter et nyt
ingen lektie
Arbejdsspørgsmål - Globaliseringsopfattelser (3e).docx
Konkurrencestatens karakteristika.jpg
Skim vedhæftede billede. Hvordan adskiller konkurrencestaten sig fa velfærdsstaten?
God SRP.pdf
Den danske model og flexicurity - samfnu - margenspg.docx
Besvar spørgsmålene i margenen
Strukturpolitik [fra _Luk samfundet op!_, ibog, columbus 2021].pdf
FOKUS: Hvad er strukturpolitik?
Økonomiske politikker - 3e - 2024.docx
Skov, O & R. Bundsgaard (2013). B-bogen, Columbus, s. 144-154 - Økonomiske politikker.pdf
Færdiggør arbejdsarket fra sidst (se vedhæftede)
Arbejdsspørgsmål - Danmarks konkurrenceevne - 2 artikler.docx
Køn og ligestilling - uddrag.pdf
Læs s. 8-10. FOKUS: Hvad er henholdsvis formel og chance-og resultatlighed.
Arbejdsspørgsmål - Høster jeres virksomhed fordelene ved ligestilling.docx
Vi gennemgår resten af arbejdsspørgsmålene fra tirsdag - og kigger på jeres næste aflevering
Aktør og Struktur - fra _Sociologiens kernestof_ (ibog, kapitel 1, afsnit 1).pdf
FOKUS: Hvad er aktør-forklaringer? Og hvad er strukturforklaringer? Overvej, hvorvidt manglende ligestilling skal forklares med en aktør- eller strukturforklaring?
Arbejdsspørgsmål - Tabermanden - vor tids neandertaler.docx
Studieretningsprojektet (3e).pptx
SRP 2025 strukturering af skriveprocessen.pptx
Fra hverdagssprog til fagsprog - Globalisering og det danske arbejdsmarked.docx
Sætninger.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804103076", "T": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804103076", "H": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804103076" }