Holdet 2022 HI/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Å - Ronni skemalægning skabelon 24/25
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Finn Troldtoft Dahl
Hold 2022 HI/d (1d HI, 2d HI, 3d HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vikingetid
Titel 2 Oprørsbevægelser i velfærdsstaten
Titel 3 Forudsætninger for det moderne samfund
Titel 4 Ideen om Amerika
Titel 5 Fascisme Hitlers vej til magten
Titel 6 Sydafrika - apartheids opståen og afvikling?
Titel 7 Kold krig og globalisering
Titel 8 Antikke styreformer
Titel 9 Forløb#9
Titel 10 Forløb#8

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Vikingetid

Et centralt mål med forløbet er, at eleverne opnår viden om vikingetidens Danmark og de
centrale problemstillinger og begreber, der knytter sig til perioden. Samtidig skal
eleverne med afsæt i spørgsmålet ”Hvor stammer vores viden fra?” gøres bevidste om
historiefagets metoder og dermed brugen af forskelligartet kildemateriale. At studiet af vikingetidens samfund må baseres på såvel skriftlige kilder som arkæologiske fund.
Forløbet har desuden haft fokus på følgende: Statsdannelsen og den ydre og indre ekspansion samt kristendommens indførelse - herunder spørgsmålet om, hvorvidt trosskiftet skal karakteriseres som et brud eller en glidende overgang præget af synkretisme.
Nutidsrelatering: Eftertidens brug af vikingerne: - hvorfor denne fortsatte
vikingefascination?


Udsendelser:
Historien om Danmark, Vikingetiden.
"The Vikings", afsnit 2: "The Wrafth of the Northmen, Michael Hirst, 2013
http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/miniforedrag-danmarks-oprindelse/

Kernestof:
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- historiebrug og formidling
- historiefaglige teorier og metoder

Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- diskutere periodiseringsprincipper
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Oprørsbevægelser i velfærdsstaten

Med udgangspunkt i de glade tressere vil forløbet omhandle velstandens konsekvenser for den almene befolkning og for ungdommen i særdeleshed. Ungdomsoprørets forskellige bevægelser belyses ved gruppefremlæggelser på baggrund af arbejde med udvalgt kildemateriale. Dernæst behandles velfærdsstatens udvikling med fokus på de politiske ændringer og uddannelsessystemets forandring. Som afslutning diskuteres familiens ændrede struktur.

Materiale:
- Velfærdsstaten 1945-73. Fra: Frederiksen et al (2006): Grundbog til Danmarkshistorien. Systime, s.
Kilder:
- Vi tjener mere, 1958. Tekst og billede fra en artikel fra Billed-Bladet, julen 1958. Fra Frederiksen et al (2006): Grundbog til Danmarkshistorien. Systime.  s. 231-235
Kvinde kend dig selv
Kilde: 54+55 i Grundbog til Danmarkshistorien
Statistikker: (arbejdsløshed, antal af studenter, antal af folketingsmedlemmer) se kompendium for henvisninger
Reklame fra Rexona

Udsendelser:
Historien om Danmark: Velfærd og kold krig.
Det gode liv. Fra vugge til grav, afsnit 3 om politiske tiltag i forhold til velfærdsstatens udbygning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forudsætninger for det moderne samfund

Forløbet er en synkron gennemgangen af industrialiseringsprocessen opståen, forudsætninger og konsekvenser i hhv. England og Danmark herunder hvordan ændringer i landbruget er forudsætning for industrialiseringen. Desuden arbejdes med de demografiske konsekvenser, der følger i kølvandet på industrialiseringen. I forlængelse heraf inddrages andelsbevægelsens opståen samt etableringen af en fagbevægelse. Endvidere er indførelsen af demokrati i Danmark også berørt kort.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Ideen om Amerika

Forløbet er diakront og omhandler USA fra uafhængighedserklæringen til nutidens USA. Der er særligt fokus på national identitet, hvor der lægges vægt på tre grundfortællinger om Amerika. Det politiske system og markante begivenheder i amerikansk historie inddrages også i denne sammenhæng.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Fascisme Hitlers vej til magten

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Sydafrika - apartheids opståen og afvikling?

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Kold krig og globalisering

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Antikke styreformer

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Forløb#9

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Forløb#8

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer