Å - Ronni skemalægning skabelon 24/25
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Å - Ronni skemalægning skabelon 24/25
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/x - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Å - Ronni skemalægning skabelon 24/25
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
xPeter Brøgger Leer
Hold
2022 HI/x (
1x HI
,
2x HI
,
3x HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Vikingetiden
Titel 2
Vefærdsstat og oprørsbevægelser
Titel 3
Renæssancen
Titel 4
De store opdagelser
Titel 5
Ideologiernes fremvækst
Titel 6
1914-1939: Sammenbrud og kriseløsning
Titel 7
Sydafrika under apartheid
Titel 8
Forløb#8
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Vikingetiden
Indhold
Kernestof:
Kompendium - Vikingetiden.pdf
Læs kompendium pdf-sider 2-7 øverst (bogsider 6-12 øv.)
Hvornår opstår Vikingetiden som historisk periode?Hvorfor opstår den på dette tidspunkt?Forklar begrebet skandinavisme og hvordan det påvirker interessen for fortiden!Hvordan har vikingerne opfattet sig selv?Sammenlign vikingernes levevilkår og selvb
Kildespørgsmål:
Forskellige syn på vikingetiden.docx
Færdiggør kildearbejdet fra sidste lektion
I lektionen ser vi:
Læs kompendium s. 24-26 (bogsider 28-30), afsnittet "Ekspansionen og dens baggrund". Besvar nedenstående spørgsmål, mens du læser lektien.
Kilde 27 (kompendium s. 39) "Angrebet på Lindisfarne"
Kompendium "Vikingetogterne" pdf-sider 27-31 midt. (bogsider 62-66 midt.)
Arbejdsark 1x.docx
1) Vi gennemgår Snorre Sturlason kilden (brug skema fra lektionen mandag).
The Pizzagate conspiracy.docx
1x Vikingetiden - plyndringer (s. 36-38)
1x – Vikingetiden 9: Vikingernes kolonisation (kompendium s 41-46)
Gruppe 1
Vikingeskibet podcastopgave.pdf
Sorten Muld - Harald Kongen.docx
Rasmussen - Higher Ground.docx
Læs s. 260-263
Amerikanskhulkesangerfremkalderubeskriveligehysteriskeanfald.docx
Læs tekstkompendium 263-266
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Vefærdsstat og oprørsbevægelser
Indhold
Kernestof:
Læs s. 260-263
Amerikanskhulkesangerfremkalderubeskriveligehysteriskeanfald.docx
Læs tekstkompendium 263-266
Arbejdsark.DOCX
Kompendium - Den danske velfærdsstat.pdf Kompendium s. 12-14 + 16-18
Ungdomsoprør og kvindebevægelse
1x DHO opgaveformulering.docx Arbejdsspørgsmål (kompendium s. 12-14 + s. 16-18)
Den historiske analyse.docx
Den historiske vurdering - diskussion.pptx
1x individuel DHO-evaluering.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Renæssancen
Indhold
Kernestof:
Renæssance 1 - Med renæssancen løb Europa fra resten af verden.DOCX
Gruppearbejde om film: Hvorfor bliver Norditalien renæssancens epicenter? (flere forklaringer)Hvilken befolkningsgruppe er drivkraften bag renæssancen – hvorfor og hvordan?Beskriv hvad et geocentrisk og heliocentrisk verdensbillede betyder, og hvad d
Verden før 1914 - renæssancen s. 124-132.pdf
Læs s. 124-128
Læs s. 129-132
Pico delle Mirandola Om Menneskets Værdighed.pdf
Galileis brev til Kepler.docx
Verdensbilleder + inkvisitionens dom over Galilei.pdf
Verden før 1914 s. 134-143.pdf
Arbejdsark.docx Arbejdsark.docx
1. Hvordan er den lutheranske/protestantiske kirke anderledes end den katolske?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
De store opdagelser
Indhold
Kernestof:
Verden før 1914 s. 157-163.pdf
Forklar, hvor og hvordan europæerne er under pres fra andre lande/kulturer i tiden o. 1500!Hvordan påvirker renæssancen perioden med de store opdagelser?Hvad forklarer, at Portugal bliver ”first mover” i forhold til opdagelserne? Og derefter Spanien?
Verden før 1914 s. 157-163.pdf Læs s. 161-163
Hvordan ændres portugisernes position i verden i perioden 1510-1557?Hvad forklarer portugisernes succes?
Verden før 1914 s. 166-178.pdf
Arbejdsspørgsmål.docx
Retssagen i Valladolid - Er indianerne rigtige mennesker.docx
s. 175-178
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Ideologiernes fremvækst
Indhold
Kernestof:
Læs vedhæftede s. 108-115 (I behøver ikke læse kilde 35 + 36 - dem arbejder vi med i lektionen)
Læs s. 116-122 ned. (Undlad opgaverne s. 116 og undlad at læse kilderne 37 + 38)
Læs s. 122 ned. -125 ned. (læs også kilderne denne gang!)
Belgiens konge dræbte 10 millioner.pdf
Nationalisme og imperialisme.docx
Europas Verdenshistorie s. 143-157.pdf
Forklar, hvorfor 1870 kan beskrives som et vendepunkt i historien? (s. 143-144)Hvilket tankesæt ligger bag imperialismens fremvækst? Inddrag Rhodes! (s. 144-145)Hvilke økonomiske interesser har de europæiske stormagter i at kolonisere bl.a. Afrika? (
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
1914-1939: Sammenbrud og kriseløsning
Indhold
Kernestof:
1. verdenskrig i overblik.docx
https://www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=JK4GJCCMSP9K
Mellemkrigstiden 1.pdf
Sovjetunionen - kommunismen
Arbejdsark.docx
VVH 3 s. 65-68.pdf
Arbejdsspørgsmål.docx
VVH 3 s. 69-73.pdf
1) Vi konkluderer på Sovjetunionen og tager et første kig på Tyskland i mellemkrigstiden
Evaluering Rusland-Sovjet.docx
Genlæs lektien fra sidst VVH s. 75-78 og besvar følgende
Informationsbrev til eleverne.docx
www.ungeprofilen.dk
VVH s. 78-81VVH 3 s. 74-89.pdf
ungeprofilen.dk
NSDAP's fremvækst.docx
Læs VVH s. 82-89
Podcast - nazismen 1933-1939.docx
Læs VVH s. 90-94
Læs VVH s. 95-102
Vi gennemgår USA s. 90-102 (I har allerede læst 90-94, så læs 95-102)
Afsnit
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Sydafrika under apartheid
Indhold
Kernestof:
Lektion 1 Racisme - Apartheid.docx
1) Læs vedhæftede
Nkosi Sikeleli.docx
Flertal af minoritetsetniske personer oplever diskrimination i Danmark.pdf
Hurtiglæsning - 20 min.
Arbejdsopgaver.DOCX
Sydafrika 3.pdf
Arbejdsark blankt.docx
Sydafrika 4.pdf
Læs teksten grundigt, så vi kan komme hurtigt igennem. Lektionen slutter 14.55.
Lektion 5-6.pdf
Læs kopisider 1-4 (1. spalte)
Sydafrika 5 - arbejdsark.docx
2x Sydafrika 6 - arbejdsark.docx
Vi ser på protesterne mod apartheid både i og uden for Sydafrika og hører nogle af de mange sange, som blev skrevet imod det hvide styre i landet
Antiapartheidsange.pdf
Sydafrika s. 42-48.pdf
Regnbuefolket og kampen om jorden.pdf
Læs s. 49-53 til afsnittet "Sorte iværksættere"
1) Del teksten ind i mindre afsnit
Læs s. 53 "Sorte iværksættere" til s. 56 ned.
Læs s. 57-slut
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Forløb#8
test
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804103087", "T": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804103087", "H": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804103087" }