Holdet 2022 HI/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Å - Ronni skemalægning skabelon 24/25
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Finn Würtz
Hold 2022 HI/z (1z HI, 2z HI, 3z HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vikingetiden
Titel 2 Ungdomskultur fra 1945 til i dag
Titel 3 Romerriget
Titel 4 Den amerikanske borgerkrig
Titel 5 Opdagelserne
Titel 6 Det Tredje Rige og Holocaust
Titel 7 Kinas nyere historie
Titel 8 Det moderne Indien
Titel 9 Velfærdsstaten
Titel 10 Globalisering 1.0 og 2.0

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Vikingetiden

Vi har brugt bogen "Vinkler på vikingetiden" af Mads Blom m.fl. (Nationalmuseet  2013), s. 15-28 (samfund og levevilkår), s. 29-37 (vikingernes togter), 38-43 (omverdenens syn på vikingerne), s. 71-77 (det danske riges tilblivelse), s. 85-90 (Fadlan, kristendommens indførelse - brud/kontinuitet), s. 104-111 (vikingerne og historiebrug).

Dokumentar: Historien om Danmark (3) fra DR: Vikingetiden
Anders Lundt Hansen: Sølv, blod og kongemagt - bag om vikingemyten (Gyldendal  2018), s. 102-105.

Kernestof:
Historiebrug- og formidling
Stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
Kulturer og kulturmøder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 3 Romerriget

Fokus: Årsagsforklaringer på Romerrigets "rise and fall", herunder aktør vs strukturforklaringer. Hvad fik Romerriget til at hænge sammen?

Kernestof:
● historiebrug og -formidling
● (hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag)
● forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
        historiefaglige teorier og metoder


Dokumentar: "Ancient Cities - Rome" + Spillefilm: "Gladiator"
Fra Steg: På sporet af Romerriget (Lindhardt og Ringhof)
Kapitel 1, 4, 5, 6, 7, 8 og 10.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 6 Det Tredje Rige og Holocaust

Fokus i emnet har været på årsagerne til Det Tredje Riges opståen og  dets konsolidering samt Holocaust.

Læst materiale:

Peter Frederiksen: Vores verdenshistorie 3 (Columbus, 2023), s. 74-89 + s. 111-125

Film: "Drengene fra Sankt Petri"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Kinas nyere historie

Fokus vil være på Kinas nyere historie med indblik til dansk-kinesiske relationer. Her vil et særligt fokus være på dansk udenrigspolitik over for Kina i dag (lektioner i en studieretningsuge vil blive brugt på dette).
Vi vil følge Kinas rejse fra "Riget i Midten" til periferi og "100 års ydmygelse" til at være en global magt i dag. Derudover fokus på relationerne mellem kineserne og "de andre" fra midt i 1800-tallet til i dag. De politiske og økonomiske systemer.

Materiale:
"Vi bør frygte Kina mere end Rusland" (artikel i Kristeligt Dagblad, 12. juli, 2022)
Henrik Bonne Larsen og Thorkil Smitt: Kina efter 1840 - Riget i midten i fokus på ny (Systime, 2011-2020), s. 7-26 + s. 28-29 + s. 31-35 + s. 159-165 (kilde 7 og 8)
Peter Nedergaard: Kina - Politik, økonomi og samfund (Systime, 2011-2022), s. 45-63 + 65-81.
"Kina i verden", fra  Stig Thøgersen, Mette Halskov Hansen: Kina - stat, samfund og individ (Samfundslitteratur, 2013), s. 27-47
Dokumentar: "Maostalgi" - (med Niall Ferguson)


Kernestof:
forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
-historiebrug og -formidling
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer