Titel
1
|
Syllabus 2023 - 2025
SYLLABUS FOR DANISH A LI SL/HL 2023 – 2025
TEACHER: LISBETH VEJLIN
SCHOOL: HASSERIS GYMNASIUM OG IB-WORLD SCHOOL
Overblik:
Antal værker: SL: 9 HL: 13
Danske værker: SL: 4 HL: 5
Udenlandske værker i oversættelse: SL: 3 HL: 4
Frit valgte værker: SL: 2 HL: 4
Eksamensformer:
1. Individual oral (sidst i november 2024):
• Udvælg to af de læste værker, et dansk og et udenlandsk, som skal indeholde en form for global issues og et afgrænset tema(er), som du vil sætte fokus på.
• For hvert værk skal du udvælge max. 40 linjer, som du laver næranalyse af, samt relaterer til værkets temaer. I må ikke vælge de samme 40 linjer.
• Senest 10 dage før eksamen skal du udvælge max. 10 underemner for at skabe struktur i din oral + have udvalgt de 2 * max. 40 linjer fra hvert værk, som du sender til din lærer, der gemmer disse til IBO.
• Selve eksamen: Du skal holde et oplæg af 10 min.´s varighed. Herefter stiller LV spørgsmål i 5 min. Din præsentation vil blive båndoptaget og sendt til vurdering i IBO.
2. Higher level essay (januar og februar 2025):
• Udvælg et af de læste værker ud fra et selvvalgt fokus, som du kan lave en grundigere og dybere analyse af, udover det vi har lavet i undervisningen.
• Du må ikke vælge samme værk som til din individual oral.
3. Paper 1: Guided Literary Analysis (maj 2025):
• Du vil få udleveret to usete tekster (prosa, lyrik, drama eller non-fiktions prosa) med guiding question til hver tekst, som er tænkt som hjælp til at fokusere på et bestemt aspekt i teksten.
• SL: 1 time og 15 min.: Vælg en af de to tekster, som du skal analysere og fortolke.
• HL: 2 timer og 15 min.: Begge tekster skal analyseres og fortolkes.
4. Paper 2: Comparative essay (maj 2025):
• Du vil få udleveret 4 spørgsmål, som omhandler generelle aspekter indenfor litterære virkemidler og teknikker samt temaer, hvoraf du skal vælge et af spørgsmålene i din besvarelse
• Du skal anvende to af de læste værker i din besvarelse. Disse to tekster må ikke have været anvendt i Individual oral eller Higher Level Essay.
• SL + HL: 1 time og 45 min.
Pensum:
1. Undersøgelsesområde: Læsere, forfattere og tekst:
Overordnet emne: Identitet/individopfattelse (psykologisk og eksistentielt):
a. ”Digte”, 1838, Emil Aarestrup, Romantisme, 1830 – 1856.
Genre: Sprog: Global issues: Concepts:
Lyrik Dansk Art, imagination Creativity
Læste digte: ”Paa Sneen”, ”En Middag”, ”Angst”, ”I en Landsbykirke”, ”Til en Veninde”, ”Solens nedgang”, ”Den Uforsigtige”, ”Skovensomhed”, ”Det Sidste”.
Baggrundslitteratur:
* Litteraturens Veje: s. 162– 168 ”Romantismen” + ”Emil Aarestrup”+ 520 – 521 om romantisme.
*Maleriet ”Primavera”, Harald Slot Møller.
Litteraturanalyse:
*Skema til lyrikanalyse
* Analysevejledning til lyrik med fokus på sproglige virkemidler
Skriftligt arbejde:
*Værkrefleksion 1
*Analyse, fortolkning og perspektivering af enten ”Var det Synd?” eller ”Kun en time”, Emil Aarestrup.
b. ”Eftersøgningen og andre noveller”, 1962, Peter Seeberg, eksistentialisme og modernisme, 1958 – 1970.
Genre: Sprog: Global issues: Concepts:
Prosa Dansk Identity + beliefs, values Representation
Velegnet til at linke til TOK: Eksistentialisme
Læste eksistentialistiske tekster fra ”Kompendium til eksistentialisme”:
*De sidste sider af “Forførerens Dagbog”, Søren Kierkegaard
*Uddrag af ”Kvalme”, Jean-Paul Sartre
Læst eksistentialistisk tekst:
1.kapitel af ”Forvandlingen”, Franz Kafka.
Baggrundslitteratur:
* Fra ”Kompendium til eksistentialisme”: s. 10 – 12 ”Eksistens”, s. 28 – 30 ”Kvalme”, s. 48 – 50 ”Angst”, s. 61 – 63 ”Engagement”.
* Litteraturhåndbogen: s. 146 – 147 ”Forførerens Dagbog” + s. 437 – 439 om Kierkegaard + s. 523 om eksistentialisme.
* Litteraturens Veje: s. 169 – 170 ”Søren Kierkegaard” + s. 174 – 175 ”Forførerens Dagbog” + s. 486 – 487 ”Eksistentialisme”.
Læste noveller fra ”Kompendium med Peter Seeberg-noveller”:
”Hullet”, ”Hjulet”, ”Hvile”, ”Patienten”.
Baggrundslitteratur:
*Litteraturhåndbogen: side 301 – 305 "Den svære modernisme", "Konfrontations-holdning", "Modernismens to faser", "Modernismen som en erkendelse af og som symptom på centrale samfundsmæssige forhold" og "Modernismen som handling" + opslagsordet modernisme side 552 – 553.
*Litteraturens Veje: side 342 – 345 "Peter Seeberg - fra Babel til Ribe".
* PP om Peter Seebergs forfatterskab.
* Minifilm ”Forvandlingen” fra You Tube.
Litteraturanalyse:
*Skema over fortælleteknikker
*Skema til personkarakteristik
* Skema til prosaanalyse
* Om novellegenren, den klassiske og moderne novelle
Skriftligt arbejde:
*Værkrefleksion 2
* Analyse, fortolkning og perspektivering af enten ”Braget”, Peter Seeberg, eller ”Æstetikerens tungsind og livslede”, Søren Kierkegaard, eller ”Eksistensen går forud for essensen”, Jean-Paul Sartre. De to sidste opgaver skal perspektiveres til enten ”Foran loven”, Franz Kafka eller ”Det eksistentialistiske menneskesyn”.
c. “En alvorlig samtale og andre noveller”, 1988 (på nær 2 noveller, se under de enkelte noveller) Raymond Carver, minimalisme, det postmoderne, 1980´erne.
Genre: Sprog: Global issues: Concepts:
Prosa Amerikansk Identity + values Communication
Psykologisk baggrundsviden til bl.a. Carvers noveller:
Narcissismeteori:
• Fra ”Psykologihåndbogen” om narcissisme af Bo Møhl ”Narcissisme og grænsepsykotiske tilstande”.
• PP om Christopher Laschs narcissisme-teori.
• Skema over narcissisme og borderline.
Freuds personlighedsmodel:
Skema over personlighedsmodellen
Læste noveller fra “Raymond Carver-noveller IB1 2021”:
”Naboer”, ”De er ikke din mand”, ”Så meget vand så tæt på”, ”Er du læge?” (1978), ”Efter cowboybukserne” (1981), ”Lysthuset” og ”En alvorlig samtale”
Baggrundslitteratur:
• Litteraturens Veje:
Side 456 – 462 afsnittene: "Fra muren til millennium", "Farvel til det postmoderne",
"Internet og eksistens" og "Fænomenologi og hverdagsbevidsthed"
• PP ”Senmoderne tendenser, fra 1990´erne til nu”
• PP ”Carvers noveller, dirty realism, minimalisme og fænomenologiske tendenser”
• Dokumentar om Raymond Carver fra You Tube
• Filmen ”Jinbabyne” instruktør Ray Lawrence, baseret på Raymond Carvers novelle ”Så meget vand så tæt på”.
Skriftligt arbejde:
• Værkrefleksion 3
• Komparativ stil ud fra de 3 læste værker: Aarestrups digte, eksistentialistiske noveller og Carvers noveller.
d. Kun HL: “Vandmærket”, 1993, Naja Marie Aidt, det senmoderne, 1990´erne.
Genre: Sprog: Global issues: Concepts:
Prosa Dansk Identity and community Identity
Læste noveller fra “Vandmærket”, 1993, Naja Marie Aidt:
”Ond i sulet”, ”En kærlighedshistorie”, ”Lille Fedtøre”, ”Den blomstrende have”
Baggrundslitteratur:
• PP ”90´ernes og 00´ernes prosa bl.a. Aidt”.
Skriftligt arbejde:
• Værkrefleksion 4
e. Kun HL: “Frøken Julie”, 1888, August Strindberg, naturalistisk drama, 1870 – 1890.
Genre: Sprog: Global issues: Concepts:
Drama Svensk Identity Identity + culture
Læst drama:
“Frøken Julie”, 1888, August Strindberg
Baggrundslitteratur:
Litteraturhåndbogen side 170 – 175, afsnittene "Naturvidenskabelig tænkemåde" og "Naturalisme":
• Naturalistisk teater
• Baggrundsstof til “Frk. Julie”
• Forord til “Frk. Julie”
• Fra “YouTube”: 2 klip fra opførelsen af “Frøken Julie” på Dramaten i Stockholm
Skriftligt arbejde:
• Værkrefleksion 5
2. Undersøgelsesområde: Tid og sted:
Overordnet emne: Individets forhold til samtid og verden:
a. “Vi folder drømmens faner ud”, 1981, Michael Strunge, postmoderne lyrik, 1980´erne.
Genre: Sprog: Global issues: Concepts:
Lyrik Dansk Beliefs and values Communication
+ perspective
Læste digte:
”Plasticsolen”, “Cancercola”, ”Natmaskinen”, ”Tidens Bølger”, “Coma”, ”Pop”, Drømmens faner”, ”Erindringer”.
Baggrundslitteratur:
• Litteraturens Veje: side 391 – 401, fra kapitlet "1980´erne: Storby, modernitet og stil" læses frem til og med afsnittet "Et forkomment englebarn: Michaet Strunge"
• PP ”Postmoderne lyrik”
• PP ”1980´erne og Strunges forfatterskab”
• Klip fra YouTube: Oplæsning og video til ”Natmaskinen”
Skriftligt arbejde:
• Værkrefleksion 6 (HL)
• Værkrefleksion 4 (SL)
b. “Radiator”, 1997, Jan Sonnergaard, det senmoderne, 1990´erne.
Genre: Sprog: Global issues: Concepts: Prosa Dansk Identity and Community Identity + Culture
Læste noveller:
“Sex”, “Kimono mit hus”, ”NETTO og fakta”, ”William”
Baggrundsstof:
• PP ”90´ernes og 00´ernes prosa og intro til Sonnergaard”
• Om novellegenren den klassiske og moderne novelle
• Jan Sonnergaard læser op fra YouTube
Skriftligt arbejde:
• Værkrefleksion 7 (HL)
• Værkrefleksion 5 (SL)
c. Kun HL: ”Persepolis”, 2000, Marjane Satrapi, grafisk novelle, 00´erne
Genre: Sprog: Global issues: Concepts:
Non-fiktion Fransk Politics and justice Culture + perspective
Velegnet til at linke til TOK: Kulturmøder
Baggrundsstof:
Gruppearbejde til “Persepolis. Min iranske barndom” med link til wikipedia om Iran og forfatterweb om Marjane Satrapi.
”Billeder og ord i Persepolis”: Pararbejde om layout, billeder, grafik m.m. i ”Persepolis”
Skriftligt arbejde:
• Værkrefleksion 8 (HL)
d. “The Road”, 2006, Cormac McCarthy, dystopi og cli-fi, 00´erne.
Genre: Sprog: Global issues: Concepts: Prosa Amerikansk Technology and the natural world Perspective
Baggrundsstof:
• PP: Cli-Fi-oplæg af Peter Mortensen, lektor i engelsk, AU.
• Filmatiseringen af ”The Road”.
Skriftligt arbejde:
• Værkrefleksion 9 (HL)
• Værkrefleksion 6 (SL)
3. Undersøgelsesområde: Blandede emner med mulighed for arbejde med Intertekstualitet og tekstsammenligning sammen med tekster i de øvrige forløb i paper 2-stilene:
a. “Et Dukkehjem”, 1879, Henrik Ibsen, naturalistisk drama, 1870 – 90.
Genre: Sprog: Global issues: Concepts:
Drama Norsk Culture, identity Transformation
+ beliefs, values
+ power, justice
Baggrundsstof:
• Litteraturhåndbogen: s.177 – 184 ”Problemlitteratur” + s. 426 – 428 om Henrik Ibsen.
• Kopier/dokumenter: ”Baggrundsviden og analyse af ”Et Dukkehjem”, side 101 – 135
• Eleverne opfører selv udvalgte scener fra ”Et Dukkehjem”
• You Tube: Vi ser den danske TV-teater-udgave af ”Et Dukkehjem” med Ghita Nørby som Nora.
Skriftligt arbejde:
• Værkrefleksion 10(HL)
• Værkrefleksion 7 (SL)
b. Non-fiktion: Sagprosaanalyse og retorik:
Genre: Sprog: Global issues: Concepts:
Non-fiktion Dansk Beliefs Communication
Artikel "En krone til Miss Caterina", Kirsten Jakobsen, fra EB 1984, som der laves en sagprosaanalyse af i klassen.
Gruppearbejde: sagprosaanalyse af selvvalgt kort artikel.
Baggrundslitteratur:
3 modeller til sagprosaanalyse.
Retorik: De tre appelformer: Logos, ethos og pathos.
Sagprosaøvelser side 1 – 4.
Argumentationsanalyse.
Værkrefleksion 11 (HL)
Værkrefleksion 8 (SL)
c. Kun HL:
”Medea”, Euripides. Periode: Klassisk græsk oldtid, 431 f. Kr.
Genre: Sprog: Global issues: Concepts:
Drama Oldgræsk Identity, beliefs, justice Identity, Culture
Baggrundslitteratur:
• ”Medea´s” efterskrift ”Myten og Motivet” s.70 – 76
• Lærerforedrag baseret på stof om Medea i ”Euripides”, Clara Elisabet Bryld, og ”Fri mands tale”, kap. ”Det 5.århs. korlyrik”, Holger Friis Johansen
• ”Eleverne opfører selv udvalgte scener fra ”Medea”
• You Tube-klip fra ”Medea”, 1983, af Carole Carroll med Zoe Caldwell i hovedrollen.
Værkrefleksion 12 (HL)
d. Noveller fra bl.a. ”Mogens og andre noveller”, 1882, J. P. Jacobsen (kopi/dokument).
Naturalisme 1870 - 90.
Genre: Sprog: Global issues: Concepts:
Prosa Dansk Identity, community, Culture +
Beliefs, values transformation
Læste tekster: ”Pesten i Bergamo”, 1881, ”Et skud i Tågen”, 1875, ”Fru Fønss”, 1882
Baggrundslitteratur:
e. Litteraturhåndbogen s. s. 170 – 176 ”Naturvidenskabelig tænkemåde” + ”Naturalisme” og ”Impressionisme” + s. 534 – 535 om impressionisme + 556 om naturalisme + s. 429 – 430 om J. P. Jacobsen.
f. fra ”Eros og Døden” s.241 – 258, ”Introduktion til Jens Peter Jacobsens forfatterskab”
g. PP om Jacobsens forfatterskab ud fra siderne i ”Eros og Døden”.
h. Impressionistiske billeder.
i. Teksteksempler på impressionisme
Værkrefleksion 13 (HL)
Værkrefleksion 9 (SL)
|