Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Å - Ronni skemalægning skabelon 24/25
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Finn Würtz
|
Hold
|
2023 En/e (1e En, 2e En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Food and Drink
Eleverne må bruge "ordbogen.com" og https://abc.ordbogen.com/ som de eneste online redskaber.
I emnet har der været fokus på den rolle mad og drikke/druk spiller kulturelt, socialt, økonomisk, politisk og for det enkelte individ bl.a med hensyn til sundhed.
Film: "Super Size Me"
From Tony S. Andersen and Morten Pedersen: "From Where You Are":
Giada de Laurentiis: "Penne with Sun-dried Tomato Pesto"
Elaine McCarthy: "The Naked Chef Goes to School"
Raymond Carver: "They're Not Your Husband"
Joanna Blythman: "Bad Food Britain"
Morgan Spurlock: "Don't Eat this Book" - "Girth of a Nation" (extract)
Koren Zailckas: "Smashed" (extract)
Jay Rayner: "On the Streets of Binge Britain"
Jeremy Clarkson: "Binge Drinking is Good for You"
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lektion 1 grammatik.docx
-
1. Fill in the table on vocabulary from last time (which words belong to the the field of Food etc.?)
-
Penne tomato pesto.jpg
-
We will begin with your recipes.
-
1. ubestemt kendeord - artikel, s. 5-8-1.pdf
-
Husk at lave grammatikopgave 2 (se sidste lektion hvis I ikke fik downloadet grammatikfilen).
-
Læs teksten "Bad Food Britain". Tjek lige udtalen af ordene i marginen.
-
2. Bestemte kendeord - artikel s. 9-13-1.pdf
-
1e En det bestemte kendeord.pptx
-
Lav øvelse 2 og 3 i grammatikbogen. Vi starter med at skrive de oversatte sætninger på tavlen.
-
Læs resten af teksten fra i går færdig. Tag et par noter til hver side (eller afsnit, men der er ret mange). Hvilken information får vi på de enkelte sider. Ingen grammatik i dag.
-
We are going to watch "Super Size Me".
-
Forhold dig til "Pre-reading" spørgsmålene på s. 31 i tekstbogen. Læs derefter de to første sider af Carvers "They're Not Your Husband". Skriv en sætning, der opsummerer de to sider. Grammatik i anden del af timen.
-
Read the rest of the short story from last time: "They're Not Your Husband", pp. 34-37
-
Fill in this table:
-
3. Ejefald - genitiv, s. 14-18.pdf
-
Lektie: Grammatik: oversæt sætning 7-12 på s. 16 i jeres PDF med øvelser til "Ejefald s. 14-18" - skrives på tavlen ved timens start. HUSK GRAMMATIKBØGER.
-
4. Ordstilling, s. 19-23.pdf
-
We'll read on a bit from last time so you may want to practice a bit beforehand.
-
Study questions in groups (vi prøver at lave tilfældige grupper, 1-4 bliver i klassen)Numbers 2, 4 and 6 1. Translate the following sentences: Tror du, der er mere ned tre øl i skabet?Der er ingen, der ved, at vi blev gift i går.Der bredte sig en dej
-
Kongruens og tællelighed s 24-29.pdf
-
"On the Streets of Binge Britain". Read pp. 91-93 down. Do the pre-reading tasks before you start reading.
-
Lektien nåede I måske sidste gang, da vi var på Teams. I skal læse resten af teksten, kunne udtale ordene i marginen og være klar til at svare mundtligt på "scanning" spørgsmålene. Vi starter med "pre-reading" opgave 2, som vi sprang over sidst.
-
Hvis I ikke blev færdige med at oversætte alle sætningerne i øvelse 5 i grammatikpdf'en, så er det lektien til i dag. Skrives på tavlen.
-
Grammatik: øvelse 8 fra sidst starter vi med.
-
Skim lige jeres materiale igennem til i dag. Hvilke tekster har vi læst?
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Værk: Dead Poets Society
Værklæsningen har haft vægt på "setting", "characterization", "themes" og "plot." Som analyseværktøj har vi brugt PIE (point - illustration - explanation). Derudover har vi anvendt "the actantial model" og "Freytag's Pyramid".
I forbindelse med filmen har vi inddraget betydningen af "camera angles" og "camera shots".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Abroad
From "A New Entrance": Abroad
Et kort emne hvor vi nåede at kigge på rejsen som et kulturmøde, hvor man noterer sig kulturelle ligheder og forskelle. Er kulturmødet mest positivt eller mest negativt?
"A World Guide to Good Manners", 1991 by Norman Ramshaw
"Eating Habits and Rituals", 1991 by Norman Ramshaw
"There'll Always Be Nations", 1995 by Katharine Whitehorn
"If It's Tuesday We Must Be in Munich", 1991 (On the Move Magazine)
"Fecking off to England", 1991 by Colm Toibin
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Broken Britain
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Repetition af grammatik.docx
-
Why are there riots.docx
-
Encyclopedia research: Merseyside, Sir Keir Starmer (the political system), the BBC, Where: (Malaysia, Nigeria, Australia, India), English Defence League, Tommy Robinson, asylum seekers.
-
No riots in Scotland.docx
-
Group work questions:
-
Tommy Robinson Speech.docx
-
Remember the ship.pdf
-
Chicken Tikka Masala Speech.pdf
-
De, der ikke har lavet chicken tikka massala til familien og kan dokumentere det med billeder, skal følge vedhæftede link og læse teksten om "child poverty". Man får så i små grupper et spørgsmål til teksten og lidt tid til at forberede svaret. Så pr
-
Biordene og deres placering s. 64-73-1.pdf
-
Background Brexit.docx
-
We who Shukla.docx
-
Read the rest of the short story from last time "We who?"
-
2e Jonathan Coe excerpt.docx
-
Can you explain the discussion the two main characters are having about “interesting” and “exciting” and about “Brexit” and “Brixit”?What is the significance of the reference to the Glastonbury Festival?Characterize the styleWrite a 75-word summary o
-
Finish reading the text from last time and look up the words marked in yellow.
-
Middle_England_Analysis_Interpretation_s74.docx
-
Read the short story related to the written assignment for the lesson.
-
Biordenes placering.pdf
-
Biordenes placering øvelser.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Big City Life
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Work of fiction: Twelve
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Global English
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804103447",
"T": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804103447",
"H": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804103447"
}