Holdet 2023 Ty/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Å - Ronni skemalægning skabelon 24/25
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Gitte Gustavsen
Hold 2023 Ty/c (1c Ty, 2c Ty)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Beziehungen
Titel 2 Reisen
Titel 3 Jugend im Nationalsozialismus
Titel 4 Das Leben in der DDR
Titel 5 Multikulturelles Deutschland
Titel 6 Die Großstadt
Titel 7 Krimi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Beziehungen

I dette forløb arbejdes der først med at udvide elevernes ordforråd i forhold til emnet "Beziehungen". Der arbejdes derefter med at læse, analysere og fortolke tekster, som belyser emnet "Beziehungen" fra forskellige vinkler: forholdet mellem børn og forældre, forholdet mellem par, komplicerede forhold og givende forhold, gode og dårlige rollemodeller, kommunikation i et forhold. I forbindelse med filmen "Das Wunder von Bern" er der blevet arbejdet med "Heimkehrerproblematik" og situationen i Tyskland efter 2. verdenskrig.

Tekster:

Die Ärzte (2007): "Junge"

Julia Frank (2000): "Streuselschnecke" (In "Ein neuer Anfang", Lindhardt og Ringhof, 2013)

Gudrun Pausewang: „Ein rotes Kleid“

Andreas Bourani (2014): "Auf uns" (in "Los geht's", Systime, 2018)

Sönke Wortmann (2003): "Das Wunder von Bern" (Film)

Andet materiale:

Information om 'Heimkehrer und Heimkehrer-Problematik' fra: http://www.zeitklicks.de/brd/zeitklicks/zeit/alltag/nach-dem-krieg-1/viele-frauen-wenig-maenner/

Forløbets samlede omfang: ca. 40 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Reisen

I forløbet er der blevet arbejdet med ordforråd og tekster, der beskriver det at rejse på forskellige måder: vi har diskuteret, hvordan man kan rejse miljøvenligt, hvad der kendetegner familieferier og hvad der kendetegner en 'Familienferientyp'. Der er blevet arbejdet med, hvilken rolle det at rejse spiller i eventyr. I denne sammenhæng er der også blevet arbejdet med folkeeventyr som genre (Märchenmerkmale). I forbindelse med filmene "Im Juli" og ”Tschick” blev der diskuteret, hvordan rejsen i disse roadmovies ikke bare er en fysisk rejse, men også er en rejse, der bidrager til hovedpersonernes personlige udvikling.

Tekster:

• Beach-Clean-Up statt Chillen am Strand” (2018 Puls Reportage)
https://www.ardmediathek.de/ard/video/puls-reportage/beach-clean-up-statt-chillen-am-strand/br-fernsehen/Y3JpZDovL2JyLmRlL3ZpZGVvLzYzMzcwYmJjLWI2MTItNGQ3MS05NDk1LWNmNGMwNzQ1ZWY0Yw/

• Brüder Grimm (1815): ”Die Bienenkönigin”

• Martin Suter (2005): ”Ferienplanung” (In: "LOS GEHT'S, Gyldendal, 2020)

• Fatih Akin (2000): ”Im Juli”

• Angelika Mechtel: ”Marthas kleine Reise” (In: ALLE WOCHE WIEDER, P. Haase & Søns Forlag, 1997)

• Fatih Akin (2016): ”Tschick”
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Jugend im Nationalsozialismus

I dette forløb fokuseres der på jødeforfølgelsen efter nationalsocialisternes magtovertagelse og på de nazistiske opdragelsesidealer = den ideale nationalsocialistiske ungdom. Der er bl.a. blevet arbejdet med følgende spørgsmål: hvilket billede forsøgte nazisterne at skabe af jøderne (propaganda)? Hvordan begyndte jødeforfølgelserne at vise sig i hverdagen? Hvordan forsøgte nazisterne at påvirke børn/unge til at tro på deres ideologi? Hvordan definerede Hitler den ideale nationalsocialistiske ungdom? Hovedpersonerne i de læste tekster er børn/unge, og dermed er der set på jødeforfølgelsen og livet under nazismen fra denne gruppes synsvinkel.

Læste tekster:

Ernst Hiemer (1938): "Der Giftpilz" i  Buck, Hans-Günther m.fl. "Niederschläge",1999, Modtryk

Adolf Hitler (1939): "Über Jugenderziehung" i "Deutsche Wunder", 2009, L&R

Andreas Springer: „ Napola – Eine Einführung“ (in "Napola - Elite für den Führer. Ein Drehbuch von Dennis Gansel und Maggie Peren." Tyskforlaget)

Busch, Mikael og Krehan, Kirsten (Hrsg) (2006): "Napola - Elite für den Führer. Ein Drehbuch von Dennis Gansel und Maggie Peren." Tyskforlaget. (scenerne 1-22)

Dennis Gansel (2004): "Napola - Elite für den Führer". (Film)

Hans Peter Richter (1961): "Im Schwimmbad". Ein Kapitel aus dem Roman "Damals war es Friedrich"

Caroline Link (2019): "Als Hitler das rosa Kaninchen stahl"


Forløbets samlede omfang: ca. 35 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Das Leben in der DDR

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Multikulturelles Deutschland

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Die Großstadt

Tværfagligt samarbejde mellem tysk og engelsk, hvor der i begge fag blev arbejdet med analyse og fortolkning af tekster med fokus på at undersøge, hvordan teksterne portrætterer livet i storbyen.

I tysk var der fokus på Berlin, og der blev arbejdet med tekster, der belyser Berlin 'in den goldenen Zwanzigern', og det nutidige Berlin med fokus på kulturel mangfoldighed.

Formålet med forløbet var at skabe en forståelse af sprogfagenes fællesmetoder og genstandsfelt og dermed også en forståelse af, hvordan man arbejder videnskabeligt i sprogfagene.

I forhold til videnskabsteori blev der inddraget følgende begreber: idiografisk-nomotetisk, diakron-synkron, intentionel

Tekster:
- Erich Kästner (1928): "Besuch vom Lande" (Gedicht)

- Stephan Krawczyk (2002): "Neukölln - du meine Güte" (Gedicht)



Forløbets samlede omfang: ca. 10 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer