Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Å - Ronni skemalægning skabelon 24/25
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Gitte Gustavsen
|
Hold
|
2023 Ty/c (1c Ty, 2c Ty)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Beziehungen
I dette forløb arbejdes der først med at udvide elevernes ordforråd i forhold til emnet "Beziehungen". Der arbejdes derefter med at læse, analysere og fortolke tekster, som belyser emnet "Beziehungen" fra forskellige vinkler: forholdet mellem børn og forældre, forholdet mellem par, komplicerede forhold og givende forhold, gode og dårlige rollemodeller, kommunikation i et forhold. I forbindelse med filmen "Das Wunder von Bern" er der blevet arbejdet med "Heimkehrerproblematik" og situationen i Tyskland efter 2. verdenskrig.
Tekster:
Die Ärzte (2007): "Junge"
Julia Frank (2000): "Streuselschnecke" (In "Ein neuer Anfang", Lindhardt og Ringhof, 2013)
Gudrun Pausewang: „Ein rotes Kleid“
Andreas Bourani (2014): "Auf uns" (in "Los geht's", Systime, 2018)
Sönke Wortmann (2003): "Das Wunder von Bern" (Film)
Andet materiale:
Information om 'Heimkehrer und Heimkehrer-Problematik' fra: http://www.zeitklicks.de/brd/zeitklicks/zeit/alltag/nach-dem-krieg-1/viele-frauen-wenig-maenner/
Forløbets samlede omfang: ca. 40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Reisen
I forløbet er der blevet arbejdet med ordforråd og tekster, der beskriver det at rejse på forskellige måder: vi har diskuteret, hvordan man kan rejse miljøvenligt, hvad der kendetegner familieferier og hvad der kendetegner en 'Familienferientyp'. Der er blevet arbejdet med, hvilken rolle det at rejse spiller i eventyr. I denne sammenhæng er der også blevet arbejdet med folkeeventyr som genre (Märchenmerkmale). I forbindelse med filmene "Im Juli" og ”Tschick” blev der diskuteret, hvordan rejsen i disse roadmovies ikke bare er en fysisk rejse, men også er en rejse, der bidrager til hovedpersonernes personlige udvikling.
Tekster:
• Beach-Clean-Up statt Chillen am Strand” (2018 Puls Reportage)
https://www.ardmediathek.de/ard/video/puls-reportage/beach-clean-up-statt-chillen-am-strand/br-fernsehen/Y3JpZDovL2JyLmRlL3ZpZGVvLzYzMzcwYmJjLWI2MTItNGQ3MS05NDk1LWNmNGMwNzQ1ZWY0Yw/
• Brüder Grimm (1815): ”Die Bienenkönigin”
• Martin Suter (2005): ”Ferienplanung” (In: "LOS GEHT'S, Gyldendal, 2020)
• Fatih Akin (2000): ”Im Juli”
• Angelika Mechtel: ”Marthas kleine Reise” (In: ALLE WOCHE WIEDER, P. Haase & Søns Forlag, 1997)
• Fatih Akin (2016): ”Tschick”
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Jugend im Nationalsozialismus
I dette forløb fokuseres der på jødeforfølgelsen efter nationalsocialisternes magtovertagelse og på de nazistiske opdragelsesidealer = den ideale nationalsocialistiske ungdom. Der er bl.a. blevet arbejdet med følgende spørgsmål: hvilket billede forsøgte nazisterne at skabe af jøderne (propaganda)? Hvordan begyndte jødeforfølgelserne at vise sig i hverdagen? Hvordan forsøgte nazisterne at påvirke børn/unge til at tro på deres ideologi? Hvordan definerede Hitler den ideale nationalsocialistiske ungdom? Hovedpersonerne i de læste tekster er børn/unge, og dermed er der set på jødeforfølgelsen og livet under nazismen fra denne gruppes synsvinkel.
Læste tekster:
Ernst Hiemer (1938): "Der Giftpilz" i Buck, Hans-Günther m.fl. "Niederschläge",1999, Modtryk
Adolf Hitler (1939): "Über Jugenderziehung" i "Deutsche Wunder", 2009, L&R
Andreas Springer: „ Napola – Eine Einführung“ (in "Napola - Elite für den Führer. Ein Drehbuch von Dennis Gansel und Maggie Peren." Tyskforlaget)
Busch, Mikael og Krehan, Kirsten (Hrsg) (2006): "Napola - Elite für den Führer. Ein Drehbuch von Dennis Gansel und Maggie Peren." Tyskforlaget. (scenerne 1-22)
Dennis Gansel (2004): "Napola - Elite für den Führer". (Film)
Hans Peter Richter (1961): "Im Schwimmbad". Ein Kapitel aus dem Roman "Damals war es Friedrich"
Caroline Link (2019): "Als Hitler das rosa Kaninchen stahl"
Forløbets samlede omfang: ca. 35 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Bringt bitte den Text "Marthas kleine Reise" und das Arbeitsblatt zum Text mit". Heute werdet ihr im Text weiterlesen.
-
Bringt bitte den Text "Marthas kleine Reise" und Arbeitsblatt 2 mit.
-
Bringt bitte den Text "Marthas kleine Reise" und Arbeitsblatt 3 mit. Wir werden heute den Text besprechen.
-
Es gibt keine Hausaufgaben heute.
-
Es gibt keine Hausaufgabe.
-
Husk at medbringe arbejdsarket angående ordstilling i ledsætninger, som blev uddelt i tirsdags.
-
Bringt bitte den Text "Im Schwimmbad" mit. Heute werdet ihr den Rest des Textes lesen.
-
Bringt bitte den Text "Im Schwimmbad" und das Arbeitsblatt zum Text mit. Wir werden heute den Text besprechen.
-
Im Schwimmbad - Arbeitsblatt 2.docx
-
Richter, Im Schwimmbad, Text.pdf
-
Bringt bitte den Text "Hitler über Jugenderziehung" und das Arbeitsblatt zum Text mit (dvs., at I skal medbringe den text, som I læste i grupper i tirsdags. I illustrerede også det, I havde læst. I dag taler med jer i grupper om teksten).
-
Napola - Erziehung im Dritten Reich - eine Einführung.pdf
-
Es gibt keine Hausaufgabe. I dagens modul skal I læse en tekst, som intro til den film, som I skal se i næste uge.
-
Es gibt keine Hausaufgabe. Heute werden wir den Film "Napola - Elite für den Führer" sehen.
-
Hausaufgabe: se filmen "Napola - Elite für den Führer" på MitCFU. I skal se fra 21:45 til 36:37. I kan vælge enten danske eller tyske undertekster.
-
Hvis man var fraværende i tirsdags, så er lektien til i dag at se resten af filmen "Napola". Du kan se filmen via MitCFU. I dag skal I først arbejde med en lille skriftlig opgave i forbindelse med filmen, og derefter skal I arbejde med analyse af fil
-
Napola - Gruppenarbeit.docx
-
I dag får grupperne lidt tid til at arbejde videre med filmen "Napola". Derefter hører vi gruppernes præsentationer. Hvis man var fraværende i sidste uge, skal man orientere sig i det vedhæftede dokument, sådan at man ved, hvilken gruppe man er en de
-
2.c Ty Gruppen August-September.docx
-
Hoffentlich habt ihr sehr schöne Ferien gehabt. Es gibt keine Hausaufgabe heute.
-
Hausaufgabe: øv dig på remsen: durch, für, gegen, ohne, wider, um - kennst du nicht den Akkusativ, dann bist du wirklich dumm!
-
Hausaufgabe: som lektie til i dag skal I se 20 minutter af filmen "Als Hitler das Rosa Kaninchen stahl". Sidste gang så vi de første tyve minutter, så lektien er at se fra 21:01- 41:00 i filmen Du finder filmen på MitCFU.
-
Wir werden heute die letzten paar Minuten des Films "Als Hitler das rosa Kaninchen stahl" sehen, und danach werdet ihr in Verbindung mit dem Film mit einer schriftlichen Aufgabe arbeiten. Medbring jeres tyskmappe med den laminerede grammatikoversigt.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Das Leben in der DDR
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Es gibt keine Hausaufgabe. Elever, der var på ekskursion sidst, skal færdiggøre deres skriftlige opgave i dag.
-
WissensWerte: DDR
-
Medbring grammatikarbejdsarket, som blev uddelt i går (dativ-præpositioner), da I skal færdiggøre opgaverne i dag.
-
Dativ-præpositioner.docx
-
Hausaufgabe: inden dagens modul skal I se en kort video om de dobbeltstyrende præpositioner (an, auf, hinter, in, neben, über, unter, vor, zwischen), der både styrer akkusativ og dativ. I finder videoen ved at følge det vedhæftede link. Vi skal i dag
-
German Two Way Prepositions (Prepositions with Accusative and Dative) | Super Easy German (27)
-
Wir werden den Film "Das schweigende Klassenzimmer" sehen. Hvis man var fraværende i mandags, skal man som lektie se de første 31 minutter af filmen, som kan findes på MitCFU ("To minutters stilhed/Das schweigende Klassenzimmer").
-
Wir werden die letzten 10-15 Minuten des Films "Das schweigende Klassenzimmer" sehen, und danach werdet ihr den Film analysieren (Gruppenarbeit).
-
Bringt bitte das Arbeitsblatt zum Film "Das schweigende Klassenzimmer" mit. Die Gruppen werden heute ihre Arbeit mit dem Film präsentieren.
-
Weggehen oder dableiben.pdf
-
Weggehen oder dableiben - Gruppen - Präsentation.docx
-
Bringt bittte den Text "Weggehen oder dableiben" und das Arbeitsblatt zum Text mit. Wir werden heute den Rest des Textes lesen. Hvis du var fraværende i sidste uge, så skal du læse første side (til og med linje 60) i den vedhæftede tekst som lektie t
-
Weggehen oder dableiben - Arbeitsblatt.docx
-
Die Stasi und ihre Methoden | DDR | Geschichte
-
I dag skal grupperne færdiggøre deres arbejde med teksten "Weggehen oder dableiben", og derefter skal grupperne præsentere teksten.
-
Bringt bitte das Arbeitsblatt "Was war die Stasi?" mit.
-
Wir werden heute den Film "Das Leben der Andren" sehen.
-
Das Leben der Anderen - Gruppenarbeit.docx
-
Wir werden den Rest des Films "Das Leben der Anderen" sehen, und danach werdet ihr den Film analysieren (Gruppenarbeit).
-
Bringt das Arbeitsblatt zum Film "Das Leben der Anderen" mit. Heute werden wir in Gruppen eure Analyse des Films besprechen.
-
Es gibt keine Hausaufgabe. Ihr werdet heute einen Text zum Thema 'Das Leben in der DDR' lesen.
-
Norbert und die Feiglinge - Hallo Zoni
-
Bringt bitte den Text "Das Märchen vom kleinen Herrn Moritz..." und das Arbeitsblatt zum Text mit. Heute werden wir den Text besprechen.
-
Hallo Zoni.pdf
-
Bringt den Text "Hallo Zoni" mit. Ihr werdet heute die letzten Aufgaben zum Text lösen, und danach werden wir den Text/Song besprechen.
-
Ihr werdet heute mit einer schriftlichen Aufgabe zum Thema 'das Leben in der DDR' arbeiten. Medbring grammatikoversigt, din tyskmappe, blyant og viskelæder. Vi starter modulet med at gennemgå grammatikopgaverne (adjektiver), der blev udleveret i går.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Multikulturelles Deutschland
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Die Großstadt
Tværfagligt samarbejde mellem tysk og engelsk, hvor der i begge fag blev arbejdet med analyse og fortolkning af tekster med fokus på at undersøge, hvordan teksterne portrætterer livet i storbyen.
I tysk var der fokus på Berlin, og der blev arbejdet med tekster, der belyser Berlin 'in den goldenen Zwanzigern', og det nutidige Berlin med fokus på kulturel mangfoldighed.
Formålet med forløbet var at skabe en forståelse af sprogfagenes fællesmetoder og genstandsfelt og dermed også en forståelse af, hvordan man arbejder videnskabeligt i sprogfagene.
I forhold til videnskabsteori blev der inddraget følgende begreber: idiografisk-nomotetisk, diakron-synkron, intentionel
Tekster:
- Erich Kästner (1928): "Besuch vom Lande" (Gedicht)
- Stephan Krawczyk (2002): "Neukölln - du meine Güte" (Gedicht)
Forløbets samlede omfang: ca. 10 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Krimi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804103506",
"T": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804103506",
"H": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804103506"
}