Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Å - Ronni skemalægning skabelon 24/25
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Søren Tang
|
Hold
|
2023 Ty/d (1d Ty, 2d Ty)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Helden und Vorbilder
I forløbet har eleverne arbejdet med heltebegrebet og diskuteret vores syn på de kvaliteter, der skal til, for at man betragtes som helt eller et forbillede. Vi undersøger både, hvad vi forstår under superhelt, hverdagens helte og forbilleder - gode såvel som dårlige.
Kernestof:
Arbejdsark baseret på Mathilde Nygaard Beck og Christina Hove: "Ein neuer Anfang", L&R Uddannelse, København: 2013.
Materiale fra bogen:
- Wer ist ein wahrer Held? (s. 92-93)
- Superhelden (s. 94-95)
- Jakob Hein: Mein wildes Leben (s. 96-97)
- SIDO: Schlechtes Vorbild (s.111-112)
Billedbeskrivelser: Andreas Englunds billedserie "Superhero" (https://andreasenglund.com/)
"Schwer ist der Anfang", Der Spiegel (15/2006)
Focus Online: Luise Neubauer. Familie und Ausbildung der deutschen Greta, 03/2022. (https://praxistipps.focus.de/luisa-neubauer-familie-und-ausbildung-der-deutschen-greta_114883)
Film: Sönke Wortmann: "Das Wunder von Bern" (2003)
Forløbets omfang: 40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hej 1d Ty! Så går vi i gang med tysk. Medbring jeres mappe fra grundforløbstysk. I mappen skal der blot være det laminatark, I fik udleveret. Jeg glæder mig til at møde jer.
-
Husk jeres tyskmappe. Vi samler op på AP-repetitionsarket, som I fik sidst (vedhæftet). Lav det færdigt derhjemme. Find også gerne ud af, om I har lyst til at deltage i udvekslingsturen til Lüchow.
-
AP-repetition.docx
-
Lüchow 2024 - tilmeldingsseddel(2).doc
-
Medbring tyskmappen. Øv jer i den bestemte artikel i køn (lodret) og vandret (kasus), så I er klar til dagens konkurrence: Kan du banke din makker i bestemt artikel :-) Der, die, das, die... Øve, øve, øve...!
-
Lav den vedhæftede øvelse: Find 3 billeder af personer, som I synes er helte og forklar, hvorfor I synes de er helte
-
Helden und Vorbilder II_Arbeitsblatt.docx
-
NB! ELEVFEEDBACK! Kig billederne igennem på side 2 af det vedhæftede dokument. Lav en kort billedbeskrivelse af et af dem og skriv under elevfeedback her på lektionen, hvilket billede du har valgt.
-
Andreas Englund Superhero_Bildsbeschreibung.docx
-
Mein wildes Leben.pdf
-
Mein wildes Leben I_Arbeitsblatt_ohne Grammatik.docx
-
Læs og lyt til den sidste side af "Mein wildes Leben" (lydfil vedhæftet). Når I har læst og lyttet, så tag stilling til de 6 udsagn i det vedhæftede dokument: Er det richtig oder falsch?
-
Mein wildes Leben II_Lektieinstruks.docx
-
Mein Wildes Leben II_Lydfil.m4a
-
Øv jer på artiklerne: der, die, das... ein, eine, ein... og kig grammatikøvelsen fra sidst igennem, så I er klar til en lille individuel opgave :-)
-
Best. og ubest. art II_øvelse.docx
-
Læs til og med l. 52 af interviewet med Bastürk "Schwer ist der Anfang". Prøv at se, om I kan finde et fornuftigt svar på spørgsmålene på det udleverede ark (vedhæftet).
-
Schwer ist der Anfang_Med gloser.pdf
-
Schwer ist der Anfang I_Textfragen.docx
-
Neksusanalyse.pptx
-
Læs den sidste bid af "Schwer ist der Anfang", dvs. fra l. 87 til l. 111. Prøv, om I kan finde et svar på de følgende spørgsmål: 1) Hvorfor er det vigtigt at kunne sproget (tysk)? 2) Hvilken rolle har sport spillet for ham?
-
Lektien bliver at anskaffe sig de følgende ingredienser:
-
Link til Teams
-
Kaiserschmarrn Rezept.docx
-
I skal læse/lytte til en rigtig banger af den tyske rapper, SIDO. Der er 1000 heltepoint, hvis man kan synge med på omkvædet :-)
-
SIDO - SCHLECHTES VORBILD (OFFICIAL HD VERSION AGGRO BERLIN)
-
Sido_Schlechtes Vorbild.pdf
-
Mundtlig bøjning af verber - SIDO Schlechtes Vorbild.pptx
-
Vi ser film: "Das Wunder von Bern". Følg linket til den officielle tyske traileren i det vedhæftede dokument og lav de to opgaver.
-
Das Wunder von Bern_Einstieg.docx
-
Vi ser resten af "Das Wunder von Bern". Vi kom til 1:01:24 - den scene med kaninerne.Var man der ikke sidst, har jeg lånt den til jer på MitCfU, hvor I kan logge på med jeres UNI-login.
-
Das Wunder von Bern_Die Personen_1. Halbzeit.docx
-
Vi arbejder med "Das Wunder von Bern". Hvis I ikke var der sidst, har jeg lånt den til jer på MitCfU (følg link og log ind med UNI-login).
-
mitCFU.dk
-
Vi tager en runde gruppesamtaler om "Das Wunder von Bern". Læs arbejdsarket fra sidst igennem, så I er klar til at tale tysk :-)
-
Das Wunder von Bern - Arbeitsblatt.docx
-
Regelmæssige verber - sammensat tid_Iagttagelsesøvelse.docx
-
Vi tager hul på skriftlighed. I skal skrive i hånden, så medbring en blyant og jeres tyskmappe/laminatarket. Man kan med fordel også øve sig i verbernes personendelser: Ich kauf-e/-te osv.
-
Vi arbejder videre med aflevering i denne time.
-
Die deutsche Greta Thunberg
-
Die deutsche Gretha: Luisa Neubauer. Se den lille præsentationsvideo (følg link i dokumentet) og find svarene på spørgsmålene. Videoen er tekstet på tysk, så det skulle være lige til for jer.
-
Luisa Neubauer_Arbeitsblatt.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Beziehungen
Forløbet er sammensat af tekster, der emnemæssigt kredser om familie-, venskabs- og kærlighedsforhold.
Kernestof:
Julia Franck: Streuselschnecke (fra: Beck: "Ein neuer Anfang", L&R Uddannelse 2013)
Keto von Waberer: Ilse (fra Homann & Wikkelsø Pedersen: Kurzum - Text und Sprache, Tyskforlaget 2005)
Film:
Fatih Akin: Im Juli (2000)
Fatih Akin: "Tschick" (2016)
Forløbets omfang: 30 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs første del af den udleverede tekst "Streuselschnecke", dvs. l. 1-8. Find ud af følgende og skriv jeres svar ind under elevfeedback: 1) Hvor gammel er hovedpersonen? 2) Hvem bor hun sammen med? 3) Hvem ringer til hende?
-
Franck, Julia_Streuselschnecke.pdf
-
Læs det næste afsnit af "Streuselschnecke", dvs. s. 2 l. 10-18. Find ud af følgende: 1) Hvad sker der pludselig med manden? 2) Hvad vil han gerne have af hende? Skriv jeres svar ind under elevfeedback
-
Streuselschnecke Puppen am Stiel.docx
-
Find jeres tyskmappe derhjemme + laminatarket (grammatikarket) og hav det med. Jeg har uploadet kommentarer til jeres aflevering. Kig dem igennem derhjemme og spørg mig på timen, hvis der er noget, I ikke forstår.
-
Husk jeres tyskmappe. Vi samler op på arbejdsarket til første del af "Ilse" (tekst + arbejdsark vedhæftet). Læs det igennem som lektier, og så snakker vi tysk så godt, som vi kan :-)
-
Ilse.pdf
-
Ilse I_Arbeitsblatt 2024.docx
-
Vi samler op på omskrivningsøvelsen på s. 3 i det vedhæftede arbejdsark. I fik det forrige gang, så det skulle gerne ligge i jeres mappe.
-
Intro ordstilling HS + LS.pptx
-
Vi samler op på sidste opgave på arbejdsarket fra sidst: Sig noget på tysk om de to pigers forskelligartede barndom: Ilse III_Arbeitsblatt c 2024.docx
-
1d Ty Grupper 7. marts.docx
-
Lav den udleverede grammatikøvelse om ordstilling i HS og LS på tysk. Tungen lige i munden ved sætning 4. Her kommer LS først, men der personbøjede verbum skal stadig stå samme sted i sætningen på dansk og tysk.
-
Ordstilling - konjunktioner og LS + HS.docx
-
Lav den vedhæftede oversættelsesopgave. Facit står nederst, så I selv kan tjekke, om I har styr på det. :-)
-
Ordstilling III_Oversættelsesøvelse.docx
-
Im Juli III_Arbejd selv.docx
-
Skrivetime: I får en opgave, der knytter sig til filmen "Im Juli", som I så resten af, mens jeg var i Bruxelles. Kig arbejdsarket fra sidst igennem, så I er med på, hvad filmen handler om. HUSK TYSKMAPPEN!
-
Vi arbejder videre med afleveringen. Husk jeres tyskmappe
-
Intro til genitiv.pptx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Krimi I
Forløbet har haft fokus på krimien som genre med særlig vægt på en karakteristik af gerningsmandens personlighed og motiv.
Kernestof:
Ferry Hirschmann: "Das Risiko trägt immer der Mörder", Meiner Meinung Nach, bd. 2, Gyldendal, 1980
Ferdinand von Schirach: "Anatomie" (2010).
Milena Moser: "Letzte Pizza", Kurz um, Tyskforlaget, 2005
Tv-Krimi: TatOrt "Neugeboren", ARD, 2021.
"Der Krimi. eine kurze Definition"; i: Graverholt & Taber: "Dein Deutschland", Systime.
Supplerende materiale:
SDP feat. SIDO: "Ne Leiche" (2010): https://www.youtube.com/watch?v=VP5B1UmgHfc
Forløbets omfang: 35
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Oversæt de tyske krimiord på den oversigt, I fik udleveret sidste gang. Hvis I ikke fik udfyldt spørgeskemaet sidst (evaluering), må I meget gerne gøre det. Afslut med 'indsend'.
-
Krimi - Wortschatz.docx
-
Der Krimi - eine kurze Definition_Arbejd selv.docx
-
Intro til genitiv.pptx
-
Krimikompendium 2024.pdf
-
Øv jer på krimigloserne fra sidst derhjemme. Så tager vi en tur med foldearkene som det første.
-
SDP feat. Sido - Ne Leiche
-
Der Krimi - eine kurze Definition II - repetion + ein böser Typ.docx
-
Vi samler op på arbejd selv fra sidst. Flere grupper (ingen nævnt, ingen glemt) kunne have godt af at tjekke op på sammenhængen mellem sætningsled og kasus i genitivopgaven. Er skolelederens søn (sætning 2b) direkte objekt, eller er han mon noget and
-
Vi samler op på det udleverede arbejdsark fra sidst: Was charakterisiert den perfekten Mord (vedhæftet). Hvis I ikke nåede den første opgave sidst, så lav den færdig derhjemme.
-
SPD Ne Leiche_Gruppenarbeit.docx
-
Læs l. 5-16 af teksten "Das Risiko trägt immer der Mörder". Find ud af følgende:
-
Das Risiko I_Arbeitsblatt 2024.docx
-
Das Risiko II_Z. 17-34_Arbeitsblatt 2024.docx
-
Læs den næste bid af "Das Risiko trägt immer der Mörder", dvs. l. 35-56. I dette afsnit afsløres blafferens sande identitet: Hvad hedder han, og hvor gammel er han? Hvad truer han Lisa med?
-
Læs og lyt til den sidste bid af teksten "Das Risiko trägt immer der Mörder", dvs. l. 100-124. I behøver ikke at kunne forstå alle ord, men nok til at I kan svare på, hvem der dør, og gerne også hvordan. Hvad er der med den termoflaske? (Krimimodus e
-
Meget hemmeligt link - ikke kigge!
-
Das Risiko trägt immer der Mörder Z. 101-124.m4a
-
Was ist ein Motiv_Arbeitsblatt.docx
-
Das Risiko III_Arbeitsblatt.docx
-
Så bliver det ikke mere tysk: Vi skal se TatOrt. Læs det første afsnit af den tysk wiki-artikel og find ud følgende:
-
Tatort (Fernsehreihe) – Wikipedia
-
TatOrt - Neugeboren I_Arbeitsblatt.docx
-
Vi ser resten af TatOrt "Neugeboren". Vi nåede til 0:17:00, så hvis man ikke så det sidst, skal man se det derhjemme og tjekke op på arbejdsarket fra sidst. Den ligger til jer på MitCfU
-
mitCFU.dk
-
TatOrt_Handlungsfäden.docx
-
Vi arbejder videre med præsentationsopgaven til TatOrt. Var I der ikke i går, skal I selv se resten, dvs. fra 17:00 og ud. Kig jeres fokus igennem inden.
-
TatOrt - Ein Video drehen.docx
-
Sidste skriftlighed i dette skoleår: I får en individuel opgave, som samler op på det, vi har været igennem i år. I kan forberede jer ved at kigge de vedhæftede ppts igennem.
-
Bestemt og ubestemt artikel_intro.pptx
-
Neksusanalyse.pptx
-
Intro ordstilling HS + LS.pptx
-
Sidste tysktime. Vi snakker lidt om vejr og vind på tysk, og mon så ikke der bliver tid til et slag rundbold.
-
Wise Guys Jetzt ist Sommer
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Krimi II (fortsat fra 1g)
Forløbet har haft fokus på krimien som genre med særlig vægt på en karakteristik af gerningsmandens personlighed og motiv.
Kernestof:
Ferry Hirschmann: "Das Risiko trägt immer der Mörder", Meiner Meinung Nach, bd. 2, Gyldendal, 1980
Ferdinand von Schirach: "Anatomie" (2010).
Milena Moser: "Letzte Pizza", Kurz um, Tyskforlaget, 2005
Tv-Krimi: TatOrt "Neugeboren", ARD, 2021.
"Der Krimi. eine kurze Definition"; i: Graverholt & Taber: "Dein Deutschland", Systime.
Supplerende materiale:
SDP feat. SIDO: "Ne Leiche" (2010): https://www.youtube.com/watch?v=VP5B1UmgHfc
Forløbets omfang: 35
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Willkommen zurück aus den Ferien! Vi fortsætter, hvor vi slap: Krimi. Medbring jeres tyskmappe + grammatikarket.
-
Lav den udleverede grammatikøvelse færdig derhjemme. Derefter videre med krimi: "Letzte Pizza".
-
Den benhårde opsamlingsøvelse.docx
-
Krimikompendium 2024.pdf
-
Vi samler op på arbejdsarket til første del af "Letzte Pizza". Blev I ikke færdige med den sidste opgave på s. 3, skal I lave den færdig derhjemme.
-
Letzte Pizza I_Arbeitsblatt + weiterlesen.docx
-
Intro til præpositioner med akkusativ og dativ.pptx
-
Læs og lyt til den sidste del af "Letzte Pizza", dvs. fra s. 86 l. 31 og ud. Nu er der en, der dør, men hvem og hvordan? Og hvorfor?
-
Letzte Pizza S. 86 Z. 31 bis zum Schluss.m4a
-
Gruppesamtaler om "Letzte Pizza". Læs arbejdsarkene igennem, så I er klar til at tale tysk med mig. Man må gerne øve sig derhjemme :-)
-
Gruppesamtaler d. 29. august 2024.docx
-
Tuckermann_Urbanes Leben_tekstforståelsesspørgsmål.docx
-
Vi ser "Ved det grønne bord". (Gen)læs teksten og besvar tekstforståelsesspørgsmålene (vedhæftet)
-
Tuckermann_Urbanes Leben_Eksamensspørgsmål med gloser.pdf
-
Vi ser voteringen til "Ved det grønne bord"
-
Wer ist die AfD.docx
-
ELEVFEEDBACK! Læs og lyt til næste bid af "Anatomie", dvs. fra l. 18-37. Det er KUN venstre spalte på siden. Advarsel: Nu bliver det en smule makabert. Find ud af følgende og skriv det ind under elevfeedback: 1) Hvad har han tænkt sig at gøre ved hen
-
Anatomie - Z. 18-37.m4a
-
von Schirach - Anatomie.pdf
-
Anatomie I_Arbeitsblatt.docx
-
Anatomie III_Arbeitsblatt_Præpositioner.docx
-
Læs den sidste side af "Anatomie". Hvad sker der med den unge mand til sidst? Skriv jeres svar (dansk/tysk) under elevfeedback.
-
Vi tager hul på en afleveringsopgave. Den kommer til at handle om den tekst, vi lige har læst, Anatomie, så læs den og arbejdsarkene til den igennem som lektie og kig det vedhæftede slide om præpositionerne igennem.
-
Intro til præpositioner.pptx
-
Intro dobbeltstyrende præpositioner.pptx
-
Vi skal se et afsnit af den østrigske krimiserie 'Schnell ermittelt'. Læs den udleverede programomtale og løs opgaven nederst.
-
Vi arbejder videre med arbejdsarket til "Schnell ermittelt". Husk jeres tyskmappe!
-
Schnell ermittelt_Arbeitsblatt.docx
-
Gruppesamtaler om "Schnell ermittelt" + krimiforløbet. Læs op på arbejdsarkene.
-
Schnell ermittelt_Einstieg.docx
-
Krimi_Opsamling og perspektivering.docx
-
Gruppesamtaler d. 26. september 2024.docx
-
Hul på nyt emne: Die DDR. Lav den vedhæftede opgave (find info om DDR).
-
Die DDR_I_Tatsachen über Die DDR.docx
-
Intro possessive pronomener.pptx
-
Schicksalsjahr 1961_Opsamling.docx
-
I skal læse halvdelen af den tekst, I fik sidst: "Schicksalsjahr 1961". Den handler om tiden umiddelbart før og efter muren. L. 1-32 læses af første halvdel af holdet, dvs. fra Andreas til og med Lærke. L. 34-66 læses af anden halvdel af holdet, dvs.
-
Fritsche Schicksalsjahr_med billeder.pdf
-
Schicksalsjahr 1961 1-32.m4a
-
Schicksalsjahr 1961 l. 34-66.m4a
-
Intro possessiv pron hans og sin.pptx
-
ELEVFEEDBACK: Læs og lyt (følg link) til den kursiverede del øverst på s. 2 af "Schicksalsjahr 1961". Oversæt den følgende sætning til dansk: "Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten!" High fives hele vejen rundt, hvis man klarer det uden at
-
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten"
-
Ville du flygte fra DDR?
-
Die Mauer - Statistik, Fakten, Lügen.pptx
-
Vi manglede lige den sidste sætning på slide 6 i ppt om possessivpronomen hans/sin. Kig ppt igennem og lav sætning 3 på slide 6.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Die DDR
Forløbet har drejet sig om DDR med særlig fokus på Muren, hverdagen i DDR samt overvågningen og overvågningens konsekvenser for det enkelte individ. Desuden har eleverne kort beskæftiget sig med forholdet mellem det tidligere øst og vest i det genforede Tyskland.
Kernestof:
Norbert und die Feiglinge: "Hallo Zoni", So ein Rummel, Gyldendal, 1994
"Weggehen oder dableiben"; i: "Sind wir ein Volk?", Forlaget sprogbøger, 1993.
Film: Florian Henckel von Donnersmarck: "Das Leben der Anderen" (2006)
Susanne Fritsche: "Schicksalsjahr 1961" i: Damkjær, Jensen & Rasmussen: "Schicksalsjahre"; L&R (2010)
Susanne Fritsche: "Heute keine Ware" i: "Die Mauer ist gefallen: eine kleine Geschichte der DDR; Hanser (2014)
"Was war die Stasi?": Baggrundstekster om Stasi: http://www.bstu.bund.de/DE/Wissen/Bildung/Einstieg/_node.html
35 Jahre Mauerfall: "Was hat der Mauerfall mit mir zu tun?" (https://www.facebook.com/mauerfall30/videos/556405175118235/)
Forløbets omfang: 26 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Westpaket_Erklärt das Bild.docx
-
Læs første del af teksten "Heute keine Ware", dvs. til og med l. 19. Den handler om, hvordan hverdagen i DDR var. Prøv, om I kan finde ud af, hvilke varer man kunne få i DDR, dvs. svar på opgave 2 på arbejdsarket.
-
Heute keine Ware_forkortet.pdf
-
Heute keine Ware I_Arbeitsblatt_uden grammatik.docx
-
Grupper 22. oktober 2024.docx
-
Læs/lyt til og med l. 71 af den udleverede tekst "Weggehen oder dableiben". Den handler om familien Dehnert, som sidder og diskuterer livet i DDR. PRøv, om I kan finde ud af, hvem der tilfreds (zufrieden) og utilfreds (unzufrieden). Brud det vedhæfte
-
Weggehen oder dableiben_Støtteark.docx
-
Weggehen oder dableiben.pdf
-
Weggehen oder dableiben l. 1-71.m4a
-
Vi samler op på de første 5 sætninger af den grammatikøvelse, I fik sidste gang. Man må også gerne lave resten, hvis man nu synes det er sjovt :-)
-
Weggehen oder dableiben_possessivpronomen.docx
-
Vi tager hul på en afleveringsopgave og derefter videre med farens hemmelighed fra "Weggehen oder dableiben". Husk jeres mappe/laminatarket og kig på de vedhæftede ppt's om possessivpronomen og præpositioner.
-
Intro dobbeltstyrende præpositioner.pptx
-
Intro possessive pronomener.pptx
-
Intro possessiv pron hans og sin.pptx
-
Vi tager en runde gruppesamtaler om "Weggehen oder dableiben." Kig arbejdsarkene igennem - især det sidste, hvor det drejer sig om at kunne forklare, hvad det er for en hemmelighed, faren bærer rundt på, og hvordan han er blevet som han er.
-
Weggehen oder dableiben I_Arbeitsblatt.docx
-
Weggehen oder dableiben II_Arbeitsblatt.docx
-
Voksenskældud_Scholz entlässt seinen Finanzminister.docx
-
Vi arbejder med Die Stasi i denne time. Husk jeres tyskmappe. Der bliver også mulighed for at få svar på spørgsmål til afleveringen.
-
Was war die Stasi - Arbeitsblatt.docx
-
Grupper 7. november 2024.docx
-
Log på MitCfU og se til og med 6:30 af overvågningsdramaet "Das Leben der anderen". Lav den vedhæftede opgave - vi samler op på den ved timens start.
-
Das Leben der anderen_Einstieg II.docx
-
Vi ser resten af Stasi-Dramaet "Das Leben der anderen" (vi har set til 1:06:37. Filmen ligger til jer på MitCfU, hvis I lige skal catche op.
-
Das Leben der Anderen - Die Personen.pptx
-
Den virkelige stasi-tragedie bag de andres liv
-
Vi ser slutningen af "Das Leben der anderen". Vi nåede til 1:54:09. Den ligger til jer på Mit CfU, hvis man lige skal catche op. Karaktersamtaler.
-
mitcfu.dk
-
Modalverber_Øvelse 1.docx
-
Fremlæggelse "Das Leben der anderen": Øv jer på at kunne præsentere den opgave/person, som I er blevet sat på. Så starter vi timen med, at I kommer i matrix-grupper og skal fremlægge for hinanden.
-
Das Leben der Anderen_Analyse_Entwicklung_2024.docx
-
Gruppen 19. november 2024.docx
-
Modalverbernes betydning II_Arbejd selv 21. november.docx
-
2d Ty ist verdächtig.pptx
-
Café Berlin.jpg
-
Vi samler op på arbejd selv fra sidste uge. Kig jeres besvarelse igennem som lektie.
-
Heute keine Ware II_Diskussion und Bildbeschreibung.docx
-
Vi tager en sang: Læs og lyt til "Hallo Zoni" (følg link). Teksten foregår umiddelbart efter murens fald og skildrer forholdet mellem folk fra det tidligere øst og folk fra det tidligere vest. Oversæt de tre første linjer af strofe 1 og find ud af, h
-
Hallo Zoni.pdf
-
Norbert und die Feiglinge - Hallo Zoni
-
Hallo Zoni_Einstieg.docx
-
Hallo Zoni_Arbeitsblatt II.docx
-
Was hat der Mauerfall mit mir zu tun_Arbejd selv 5. december 2024.docx
-
https://www.dr.dk/nyheder/udland/valgityskland/das-grosse-tysklandquiz-muren-er-vaek-men-landet-er-stadig-flaekket-i
-
Die DDR - Texte und Themen im Überblick.docx
-
Vi samler op på arbejd selv fra sidst. Læs jeres besvarelse igennem og tjek, at I har få bøjet og brugt det rigtige modalverbum i grammatikøvelsen på side 2.
-
Grupper 10. december 2024.docx
-
Skrivning på klassen: Modalverber og die DDR. I kan forberede jer ved at kigge de øvelser, som vi har lavet om modalverberne, igennem. Kig på deres bøjning og deres betydning, dvs. hvordan skal/kan man fx oversætte 'måtte'. Derefter er der en mere me
-
Modalverbernes betydning II_Arbeitsblatt_med svar.docx
-
Weihnachten in der DDR Rund ums Weihnachtsfest.pdf
-
Afleveringsudkast retur. Derefter: Jul i DDR :-) Valgfagsorientering: Tysk A
-
Weihnachtsabschluss! :-)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804103507",
"T": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804103507",
"H": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804103507"
}