Holdet 2023 Ty/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Å - Ronni skemalægning skabelon 24/25
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Carl Christian Tarp
Hold 2023 Ty/e (1e Ty, 2e Ty)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Das digitale Leben
Titel 2 Das Unheimliche
Titel 3 Beziehungen
Titel 4 Das multikulturelle Deutschland

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Das digitale Leben

Vi har arbejdet med identitet på digitale platforme, og vi har diskuteret, hvordan sociale medier påvirker unge. Der er både fordele og ulemper ved livet på internettet. I nogle sammenhænge er livet lettere og mere bekvemt, efter internettet kom til. Men især mange unge har problemer bl.a. i form af afhængighed til sociale medier og mobiltelefonen. De bruger for meget tid på sociale medier og bliver stressede og usikre på sig selv ved at se en masse redigerede billeder af smukke og glade mennesker. De har svært ved at leve op til de høje skønhedsstandarder og føler, at de er under et stort pres. Internettet er blevet en del af vores liv, så vi skal lære at håndtere de udfordringer, det medfører.  

Tekster:

- Programmiert (2013), Tim Bendzko, fra Auf uns af Kate Fuchs & Mathilde Sinding, Gyldendal 2016
- Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy, Facebook und Co.? Ein Vergleich (2015), Lukas Böing, fra Auf uns af Kate Fuchs & Mathilde Sinding, Gyldendal 2016
- Beauty-Filter: zu schön, um echt zu sein (2023), Thomas Latschan & Arwen Dammann, fra hjemmesiden „Learn German“. Teksten er et uddrag fra den fulde artikel Schönheitswahn mit Schattenseiten
https://learngerman.dw.com/de/beauty-filter-zu-sch%C3%B6n-um-echt-zu-sein/l-67007847/lm
- Es reicht (2021), Silvi Carlsson
      - Musikvideo: https://www.youtube.com/watch?v=17lSL1TqEy0
      - Tekst: https://genius.com/Silvi-carlsson-es-reicht-lyrics

Sekundær litteratur:
Ein Selfie posten, fra Auf uns af Kate Fuchs & Mathilde Sinding, Gyldendal 2016
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Das Unheimliche

Horror er blevet portrætteret på mange måder. Vi har undersøgt, hvordan forskellige typer af gru indgår i forskellige skrækhistorier, og hvordan en uhyggelig stemning opstår ved at bruge forskellige virkemidler og lokationer. Tiden på døgnet spiller også en vigtig rolle i flere sammenhænge, når der skal skabes en uhyggelig scene. Vi har analyseret historier, en kortfilm og et digt fra den litterære tidsperiode Sturm und Drang for at undersøge, hvordan gys og gru kan portrætteres.


Tekster:

- Arten des Grauens, Zeit und Ort – fra Stephen King: Danse Macabre, Everest House, 1981

- Erlkönig (1782) – Johann Wolfgang von Goethe. Link: https://gedichtefreund.de/erlkoenig/

- Mondsucht (extract, 2017) – Helen Hain, Novum Verlag

- Stein um Stein (2004) – Rammstein.
Link til musikvideo: https://www.youtube.com/watch?v=1O2UKLdW-CU
Link til tekst: Rammstein – Stein um Stein Lyrics | Genius Lyrics

- Hilfe! Ich bin ein Werwolf (2009) – Gunnel Linde, Gerstenberg

- Das Mädchen mit der Maske (kortfilm, 2016) – Christian Sporrer.
Link: https://www.youtube.com/watch?v=8lkpqk32SfU&t=264s

- Monster. Link: https://www.ps-mix.it/pighin/lezioni/Frankenstein_txt/15.pdf
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Beziehungen

I dette korte forløb arbejdes med relationer i forskellige sammenhænge og i forskellige genrer: I en kærlighedsfortælling, en sang om en drengs forhold til sine forældre og en film og en familiefar, som vender tilbage fra russisk tilfangetagelse 12 år efter anden verdenskrig.

Tekster:

- Ein rotes Kleid – Gudrun Pausewang, from Beziehungen by Margit Graves Ponsaing, 1993

- Junge (song, 2007) – Die Ärzte.
Link musikvideo: https://www.youtube.com/watch?v=HpOt9DQh8AA
Link til tekst: Die Ärzte – Junge Lyrics | Genius Lyrics

- Das Wunder von Bern (film, 2003) – Sönke Wortmann
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Das multikulturelle Deutschland

Tyskland er et multikulturelt land. En relativt stor del af befolkningen er af anden etnisk herkomst eller har familie, som er født i et andet land med en helt anden kultur. Grundet manglende arbejdskraft inviterede Tyskland gæstearbejdere til landet i 1955. Tanken var, at det skulle være et kortvarigt samarbejde, men mange gæstearbejdere blev i landet, stiftede familie og er blevet i flere generationer frem til i dag. Vi dykker ned i forskellige historier, som relaterer til multikulturen i Tyskland, hvor modsætninger mødes.

Tekster:

- Muslime in Deutschland (Podcast) – Annik Rubens, 2020 https://slowgerman.com/2020/11/16/muslime-in-deutschland-sg-219/
- Almanya – Willkommen in Deutschland (film), Yasemin Samdereli, 2011
- Spaghetti für zwei, Frederica de Cesco, 1986, Arbeitstexte für den Unterricht, Moderne Sagen, Unglaubliche Gechichten, Reclam 2003
- Aussteigen?, Rainer Eberhard, Tyskrommet – Deutsch im Klassenzimmer, 2014 . Link: https://tyskrommet.wordpress.com/2014/04/27/aussteigen-von-rainer-eberhard/
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Vlog 29-08-2024
Multikulti 26-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer