Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Å - Ronni skemalægning skabelon 24/25
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Finn Troldtoft Dahl
|
Hold
|
2023 Ty/z (1z Ty, 2z Ty)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introforløb Landeskunde
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs og forstå "Wir sind wir"-teksten fra sidste lektion. Gense gerne videoen også. Husk at medbringe jeres superskema. Jeg medbringer en mappe til jer i dag.
-
Paul van Dyk & Peter Heppner - Wir Sind Wir (Official Video)
-
Wir sind wir Berlin.pdf
-
Jeg bliver muligvis 5 minutter forsinket. Start med at tale om sidste lektion på tysk selvfølgelig;-) Kig på jeres præsentationer, så I er klar til at fortælle om jeres udvalgte seværdighed til en gruppe med forskellige seværdigheder:-)
-
Redewendungen:
-
Bundestagswahl
-
Ena og Fredrik siger lige to sætninger om sidste lektion;-)
-
Gruppearbejde:
-
Politiske partier i Tyskland - Wikipedia, den frie encyklopædi
-
Gustav K og Gustav G siger lige to sætninger om sidste lektion;-)Alle øver sig på listen med småord og genlæser gerne teksten "Das politische System."
-
Småord.docx
-
Generelle gloser til billedbeskrivelse:
-
Bildbeschreibung Deutsch.pdf
-
Grupper til partier.png
-
Det er vigtigt, at I kommer tilbage til klassen præcis kl. 9.30, så I kan finde de nye gruppemedlemmer.
-
Fredrik og Gustav H siger lige to sætninger om sidste lektion;-) Alle øver sig på Småord;-) Vi samler op på fremlæggelserne af partierne.
-
Vi prøver igen, se lektionen sidste fredag....
-
Jeg bliver desværre 5 minutter forsinket. Tal gerne om sidste lektion;-)
-
Jens og Johan fortæller et par sætninger om, hvad vi lavede i går.
-
Top-Thema mit Vokabeln – kurze Nachrichten-Artikel (B1)
-
Berlin 2023
-
Josefine og Julie A fortæller om indholdet af sidste lektion (et par sætninger på tysk)
-
Øv den bestemte og ubestemte artikel på superskemaet. Læs side 64, 65, 66 og den første halvdel af side 67. Der er mange billeder:-) Understreg de steder i teksten, som du ikke kan forstå, så taler vi om det på klassen. Vi starter på filmen: Almanya
-
Fragen zum Text Zuwanderer in Berlin
-
Anwerbeabkommen – Wikipedia
-
Vi ser resten af filmen Willkommen in Almanya:-) Hvis du ikke har set starten, kan du se de første 20 min. af filmen inde på MitCFU.
-
Hvis du ikke var til sidste time, skal du se den første time. Vi ser resten af filmen på klassen:-)
-
Sharing Link Validation
-
Almanya - Personencharakterisierung - Gruppenarbeit 1.z.docx
-
Se på lektionen i går og find dit navn i gruppearbejdet. Læs opgaven igennem, så du er klar:-) Gense gerne de få afsnit i filmen, som omhandler din hovedperson...
-
Almanya - Personencharakterisierung - Gruppenarbeit 1.z ændret.docx
-
Kære alle,
-
Almanya - Personencharakterisierung - Gruppenarbeit 1.z NY VERSION.docx
-
Gruppe 1:
-
Debatte über Handys im Unterricht - Einstieg Arbeitsblatt.docx
-
Digitales Leben Kompendium.pdf
-
image.png
-
Ingen lektier
-
Tim Bendzko - Nur Noch Kurz Die Welt Retten (Offizielles Video)
-
Tim Bendzko - Programmiert (Offizielles Video)
-
Tim Bendzko - Hoch (Offizielles Musikvideo)
-
Tim Bendzko - Keine Maschine (Offizielles Video)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Krimi (eksamensemne)
I dette forløb arbejder vi med ord, der hører til krimi-genren. Vi læser kortere tekster, som behandles mundtligt i præsentationer og genfortælling samt skriftligt i form af referater. Der lægges vægt på den frie fremstilling individuelt og i gruppearbejde med billeder af Tatorte.
Miliena Moser: Sonnenbrand
Milena Moser: Letzte Pizza
Ferdinan von Schirach: Anatomie
Ferdinan von Schirach: Kinder
Film/TV:
Gefahr in Verzug: Wilsberg,
https://www.zdf.de/serien/wilsberg/gefahr-im-verzug-104.html
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Jugend im Dritten Reich (eksamensemne)
Forløbet tager sit udgangspunkt i en læringsvideo om "Ungdommen under nationalsocialismen": MrWissen2Go, Geschichte:https://www.youtube.com/watch?v=iraKtSfVgFk hvor klassen i fællesskab arbejdede med glosetræning.
Det særlige fokus på ungdommen er også centralt i valget af følgende tekster: Wolfgang Findeisen og Ursula Sabel, der begge er øjenvidneskildringer af livet som ung under nazismen.
I gruppearbejdet med Napola var der forskellige vinkler på filmen, som efterfølgende blev præsenteret for klassen. Følgende emner blev behandlet: De tre officielle boksekampe, trænerne, fædrene, den gode elev og Gauleiter Steins tale.
Film/TV/Youtube
"Ungdommen under nationalsocialismen": MrWissen2Go, Geschichte:https://www.youtube.com/watch?v=iraKtSfVgFk
Napola
I uddrag: Kleine Germanen, 2018 fra: https://archive.org/details/Kleinegermanen
Wolfgang Findeisen og Ursula Sabel, der begge er øjenvidneskildringer af livet som ung under nazismen har vi læst fra Det historiske museum i Berlin.
Tekster:
Unsre Fahne flattert uns voran, Baldur von Schirach
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Gerade auf LeMO gesehen: LeMO Kapitel: NS-Regime
-
LeMO Bestandsuche - Zeitzeuge Jugend im dritten Reich
-
Gloser til Jugend im Dritten Reich Video-klip 13 min.docx
-
Jugend im Nationalsozialismus I Geschichte
-
Det Tredje Rige var den nazistiske betegnelse for Tyskland i perioden 1933-1945. Siden 1945 skriver man typisk "Det Tredje Rige", hvor anførselstegnene markerer en kritisk distance til begrebet og den bagvedliggende forestillingsverden. Nazisterne fr
-
Grammatikhæfte august 2016.pdf
-
Læs grammatiksiderne igennem. Læs gloserne til videoen om Jugend im Dritten Reich og begynd på rettelserne til jeres aflevering.
-
Præpositioner og ledsætning eller infinitiv.pdf
-
Sophie Scholl - Wikipedia, den frie encyklopædi
-
Vi ser film i halvdelen af timen og læser sammen et afsnit. Medbring bogen (dem, der har;-))
-
Sophie samtale sidste samtale.pdf
-
Genlæs samtalen med Herr Mohr og Sophie Scholl fra sidste lektion. Læg mærke til præpositionerne i teksten;-) Vi ser resten af filmen.
-
Vi arbejder med Sophie Scholl:-)
-
Dieser Eintrag stammt von Wolfgang Findeisen Zeitzeuge Jugend im Dritten Reich Jugend im Dritten Reich + personlige pronominer.docx
-
Dieser Eintrag stammt von Ursula Sabel Zeitzeuge Jugend im Dritten Reich (1) med gloser ny.docx
-
Læs teksten om Ursula Sabel, som jeg har vedhæftet seneste lektion.
-
Opsamlende opgaver til Jugend im Dritten Reich.docx
-
Billeder - nazisme Jugend 2.z 2024.ppt
-
I får tid til at færdiggøre "opsamlingsskemaet" fra sidste lektion😃
-
Sido – Hey Du!
-
Brug 20 min til at læse baggrundsmateriale om DDR. Find materialet på Internettet. Jeg sætter jer i forskellige grupper, hvor I skal forsøge at lave en karakteristik:-)
-
sido ueber sein leben im osten sozialistische gruesse vom ex gangsta rapper 3447908.html
-
Übersetzt die Wörter, die ihr nicht kennt. Wovon handelt die erste Strophe? Wie wird Ostberlin im Lied beschrieben? (Zeile 16 bis 20) Wie war sein Leben, als er nach Westdeutschland kam? (Zeile 22 bis 29) Wo im Text könnt ihr sehen, dass Sido ein bes
-
SIDO - Hey Du
-
uÜbersetzt die Wörter, die ihr nicht kennt. uWovon handelt die erste Strophe? uWie wird Ostberlin im Lied beschrieben? (Verszeile 16 bis 20) uWie war sein Leben, als er nach Westdeutschland kam? (Verszeile 22 bis 29) uWo im Text könnt ihr sehen, dass
-
Heute keine Ware.docx
-
Hjælp til gennemgang af fiktive og ikke-fiktive tekster.pdf
-
Opsamling på Das Leben der Anderen.
-
Ein Leben für die Stasi - E-Text.pdf
-
Ein_Leben_f_r_die_Stasi___Arbeitsblatt TK 2.z.docx
-
'Fedtemøg' er kåret til årets ord 2024 - Dansk Sprognævn
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Märchen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804103511",
"T": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804103511",
"H": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804103511"
}