Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24
|
Institution
|
Å - Ronni skemalægning skabelon 24/25
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Niels Jørgen Asmussen
|
Hold
|
2023 Ma/u (1u Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Eksponentielle funktioner
I dette forløb er der først arbejdet med repetition af teori fra grundforløbet med fokus på ligningsløsning og kvadratsætningerne.
Herefter er eksponentialfunktioner indført med fokus på regneforskriften og konstanternes betydning for grafens udseende. Topunktsformlen for eksponentialfunktioner er indført og bevist. Efterfølgende er fordoblingskonstanten og halveringskonstanten indført og bevist. Herefter er der arbejdet med forståelse og anvendelse af eksponentiel vækst. Forløbet er afsluttet med introduktion af annuitets-opsparing og -lån.
Litteratur: i-bogen "Plus B1 stx" på systime.dk afsnit 3.1, 3.2, 3.3, 3.4 og 3.5.1
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Potensfunktioner
I dette forløb er potensfunktioner indført med fokus på regneforskriften og konstanternes betydning for grafens udseende. Topunktsformlen for eksponentialfunktioner er indført og bevist. Herefter er der arbejdet med forståelse og anvendelse af potensvækst.
Forløbet er afsluttet med arbejdet med regression for alle tre væksttyper: lineær, eksponentiel og potens samt en sammenligning af disse funktioners forskrift, graf og vækst.
Litteratur: i-bogen "Plus B1 stx" på systime.dk afsnit 4.1, 4.2, 4.3, 4.4 og 4.5
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Polynomier
I dette forløb er polynomier indført med fokus på andengradspolynomiets regneforskriften og konstanternes betydning for grafens udseende. Rødder og toppunkt er indført og bevist. Efterfølgende er faktorisering og parallelforskydning indført. Herefter er der arbejdet med polynomiel regression. Forløbet er afsluttet med et kort projekt der omhandler optimering.
Litteratur: i-bogen "Plus B1 stx" på systime.dk afsnit 5.1, 5.2, 5.3, 5.4, 5.5, 5.6, 5.7 (lille del) og 5.8
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Vektorer og geometri (1.halvdel)
I dette forløb er viden om trekanter indført med fokus på ensvinklede trekanter og Pythagoras, hvor Pythaogoras's sætning er bevist. Vektorbegrebet er indført med fokus på geometrisk forståelse af regning med vektorer samt en vektors koordinater.
Forløbet fortsættes i 2.g.
Litteratur: i-bogen "Plus B1 stx" på systime.dk afsnit 6.1, 6.2, 6.3, 6.4.1 og 6.4.2
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804103521",
"T": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804103521",
"H": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804103521"
}