Holdet 2024 3g Id/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Å - Ronni skemalægning skabelon 24/25
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Carl Christian Tarp, Hanne Nielsen
Hold 2024 3g Id/1 (3g Id/1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fodbold
Titel 2 Step og sundhed
Titel 3 Pickleball
Titel 4 Forløb#3

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fodbold

Der arbejdes med, hvordan man bedst muligt kan hjælpe sin holdkammerat, som har bolden, og hvordan man placerer sig på banen i forskellige spilsituationer. Der arbejdes teknisk, så man lærer de forskellige skud, tæmninger og driblinger, og der fokusereres inden for det fysiske på udholdenhed og eksplosivitet.

Den fysiske del af Træningsprojektet gennemføres sideløbende på C-niveau, så der arbejdes med træningsformer og fysiologi i forbindelse med fysisk træning.

Formål:

- At kunne drible, aflevere og tæmme bolden på en teknisk korrekt måde under isolerede øvelser og i kamp.

- At kunne træffe korrekte valg i spilsituationer.

- At kunne bevæge sig korrekt på banen – kæderne skal hænge sammen, og man skal kunne sideforskyde.

- At have god kommunikation med medspillerne.

- At være udholdende og aktivt deltagende i spillet over længere tid samt udføre eksplosive løb på passende tidspunkter.

- At have kendskab til fysiske arbejdskrav for at blive en god fodboldspiller samt fysiologiske fordele ved at spille fodbold.


Ud over de specifikke mål inden for fodbold introduceres træningsprojektet på Idræt B. Der indgår her øvelser og teori i fodboldforløbet med henblik på at klæde dem på teoretisk (f.eks. intro til træningsformer) og praktisk (f.eks. intervaløvelser) i træningsprojektet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Step og sundhed

Færdighedsområde: Musik og bevægelse

Centrale spørgsmål for forløbet:
- Hvorfor er musikforståelsen vigtig for at kunne opbygge stepkoreografi?
- Hvordan er korrekt stepteknik?
- Hvordan bygges stepkoreografi op?
- Hvilke krav er der for at kunne udføre stepkoreografi?
- Hvordan opbygges mikset stepmusik?
- Hvorfor kan det være problematisk, at gymnasieelever ikke går i bad efter idrætstimerne?
- Hvad har indflydelse på det forskruede kropsideal?
- Forklar modkulturen, hvor man er knap så bange for nøgenhed.
- Forklar hvad nedenstående vil sige og hvilke konsekvenser det har:
o Anoreksi og bulimi
o Megareksi
o Ortoreksi
- Hvad er hjerte-kar-sygdomme?
- Hvad er type II-diabetes?
- Hvad er knogleskørhed?
- Hvad er kræft?
- Hvad er stress og depression?
Faglige mål:
- Udvise musikforståelse i mikset musik (stor 1’er efter 4x8 taktslag) og igangsætte tilrettelagt koreografi på den store 1’er
- Udføre forskellige trin i stepaerobic og gennemføre en serie som en ‘finale’
- Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier - korrekt teknik og udtryk i stepaerobic (hele foden på, rank kropsholdning, stræk benene)
- Kunne redegøre for, hvordan man kan ændre på intensiteten ved hhv. musiktempo, stepbænkens højde og typer af trin (basistrin overfor skiftetrin med eks. hop)
- fysisk og konditionsmæssigt kunne følge med - sammensætte koreografier, hvor der indtænkes varieret brug af rum/bænk - opbygge enkelte af øvelserne, så de gradvist bliver mere komplekse
- Kunne udvise forståelse for opbygning af stepkoreografi med tre blokke, der hver indeholder en a- og en b-del
- redegøre for centrale begreber såsom kontinuerlig træning, borgskala og puls
- kunne redegøre for forskellige livsstilssygdomme og motions betydning for disse
- kunne definere sundhed ud fra forskellige parametre
- kunne italesætte en syg forståelse af sundhed og de dertilhørende sygdomme og lidelser.
Kernestof:
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- grundlæggende principper for træning
- basale natur- og sundhedsvidenskabelige samt humanistiske og samfundsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner
- de for undervisningen relevante digitale redskaber
- de for undervisningen relevante videnskabelige metoder.
Faglitteratur:
Yubio Idræt c + b 2024
- Kapitel 34
- S. 24 nederst fra 1.2.5 og frem til s. 28, 1.3.
- Sundhed i et biologisk perspektiv, idræt b.pdf
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Pickleball

I første omgang fokuseres på at forstå reglerne, og hvordan man bevæger sig på banen. Inden for det tekniske område arbejdes der primært med slagene serv, returnering, dink, lob og smash. Til det gennemføres forskellige slagserier. Der arbejdes også med det taktiske område, hvor det handler om at komme frem til nettet og dominere spillet. Her handler det om at vurdere, hvornår det er en god ide at gå frem til nettet.

Mål
• Introduktion til pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil.
• Tekniske mål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob. Derudover fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling. I rimelig grad at beherske simple slagserier.
• Taktiske mål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#3

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer