Å - Ronni skemalægning skabelon 24/25
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Å - Ronni skemalægning skabelon 24/25
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 2g3g ps/2 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Å - Ronni skemalægning skabelon 24/25
Fag og niveau
Psykologi C
Lærer(e)
Olga With Østerberg
Hold
2024 2g3g ps/2 (
2g3g ps/2
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Flokdyret og bæredygtig bevidsthed
Titel 2
Udvikling og omsorg hos børn og unge
Titel 3
Ungdom og senmodernitet
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Flokdyret og bæredygtig bevidsthed
Indhold
Kernestof:
1. Intromodul til psykologi C.pptx
Arbejdsark - Milgram.docx
2. Modul - Psykologiens metoder I.pptx
Undersøgelser i psykologi - Milgram.docx
Gruppearbejde - Zimbardo.docx
Undersøgelser i psykologi - Zimbardo.docx
3. Psykologiens metoder II.pptx
Læs artiklen fra Videnskab.dk. Hvilke afsløringer om Zimbardos fængselseksperiment nævnes i artiklen?
Videnskab.dk - Det mest berømte psykologistudie nogensinde kan være fup.docx
1. Modul - Gruppedyret.pptx
Evolutionspsykologi - Gruppedyret.docx
Læs vedhæftede dokument om gruppedyret. Lektiespg: Hvad betyder grupper for mennesker?
Hvad er en gruppe.docx
Undersøgelser i psykologi - Gør du som alle de andre.docx
2. Modul - Grupper og konformitet.pptx
Læs i Psykologiens veje: ”Hvad er en gruppe?” s. 350-353
3. Modul - Robbers cave Os og dem.pptx
Psykologiens veje - Robbers cave - p5665 - 1,8s.docx
Læs vedhæftede dokument om Robbers Cave. Hvilke interessekonflikter kan ligge til grund for konflikter mellem grupper?
4. Modul - Gruppedynamikker.pptx
Information 2021 - Drop narrativen om, at rigtige mænd spiser kød.docx
Videnskab.dk 2010 - Bør vi spise mindre kød.docx
Klimapsykologi - Kan gruppedynamikker forværre klimaforandringer.docx
Læs det vedhæftede dokument fra bogen Klimapsykologi. Lektiespg: hvordan kan der opstå et 'os' og 'dem' i klimadebatten?
Klimapsykologi - Fem psykologiske barrierer.docx
Politiken 2020 - Når vi vil ændre en vane....docx
Arbejdsark til modul om holdninger.docx
Læs i Psykologiens veje om holdninger og kognitiv dissonans i, s. 376-379. Lektiespg: Hvad består holdninger af?
6. Modul - Fordomme og stereotyper.pptx
Læs i vedhæftede pdf: kun nødvendigt med s. 193-196.
PsykC - Fordomme, diskrimination og ekstremisme.pdf
Arbejdsark - Fordomme og stereotyper.docx
7. Modul - Nudging.pptx
Bæredygtig bevidsthed - Grøn kommunikation og nudging.docx
Læs om nudging i vedhæftede dokument. Find et eksempel på nudging, som ikke nævnes i lektien.
8. Modul - Lemmingeffekten.pptx
Bæredygtig bevidsthed - Lemmingeffekten.docx
Læs vedhæftede dokument. Læsespg: Hvad går effekten ud på?
9. Modul - Opsamling I.pptx
Arbejdsspørgsmål til case + undersøgelse.docx
Psykologiens metoder og begreber til kritisk overvejelse.docx
Case - Klimaparadoks.docx
Undersøgelse - Vegetarret som standardvalg.docx
Læs vedhæftede case + undersøgelse.
Alle får et kvarter til at færdiggøre præsentationen, herefter præsenterer i efter tur, mens de som ikke fremlægger kan benytte tiden med evaluering af forløb og lektielæsning 😊
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Udvikling og omsorg hos børn og unge
Indhold
Kernestof:
PsykC - Udvikling psykologisk set.docx
Fra celle til selfie - Den gode omsorg.docx
Læs vedhæftede dokumenter og overvej følgende:
Medbring et billede af en person, som du mener har været din omsorgsperson gennem barndommen. Du må gerne selv optræde sammen med personen på billedet.
Quiz og byt - Erikson.docx
2. Modul - Erikson.pptx
Læs i Psykologiens veje om Erik H. Erikson, s. 73-75. Læsespg: Hvad betyder grundlæggende tillid i barndommen for vores senere liv?
Arbejdsark - tilknytning og tilknytningstyper.docx
Bowlby og Ainsworth - Psykologiens veje e-bog, p5043 - 6s.docx
De nære relationer i barndommen.pptx
Læs i psykologiens veje om: John Bowlby og Mary Ainsworth s. 96-100 Lektiespg: hvilke fire tilknytningstyper beskrives af Ainsworth?
Medbring Psykologiens veje til timen.
Stern - Begyndende selv og kerneselv.pptx
Gruppearbejde til begyndende selv og kerneselv - delt m ps2.docx
Fælles noter - Stern.docx
Læs vedhæftede dokument til timen :)
Gruppearbejde til begyndende selv og kerneselv.docx
Læs om de fire former for omsorgssvigt og konsekvenserne af omsorgssvigt s. 120-124 i Psykologiens veje.
Psykologiens veje - Omsorgssvigt.docx
Psyk C - Sårbarhed og resiliens.docx
Læs vedhæftede dokument om resiliens. Læsespg: Hvordan skabes resiliens?
Arbejd selv modul.docx
Arbejdsark - Opdragelse.docx
7. Modul - Opdragelse - Børnesyn og opdragelse.pptx
Opdragelsesstile - Psykologiens veje.docx
Pv: ”Fire opdragelsesstile”, s. 147-150. Læsespg: Hvad er forskellen på autoritativ og autoritær opdragelse?
Institutioners betydning.pptx
PsykC: Livet i daginstitutioner, s.68-72. Læsespg: Hvorfor er leg en vigtig brik i børns udvikling?
PsykC - Livet i daginstitutioner.docx
Arbejdsspørgsmål.docx
7. Modul - Grupper og venskabers indflydelse på udvikling.pptx
PsykC: ”Gruppetilhørsforhold og venskaber”, 73-76 + 79-80. Læsespg: Hvilken positiv effekt kan venskaber og sociale bånd have på os?
PsykC - Gruppetilhørsforhold og venskaber.docx
10. Modul - Opsamling.pptx
Opsamlingscase - Omsorg og udvikling.docx
Læs case og undersøgelse hjemmefra. I timen får I tid til at besvare spørgsmålene.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Ungdom og senmodernitet
Indhold
Kernestof:
Arbejdsark til ungdom, senmodernitet og psykisk sårbarhed.docx
Information 2020 - Jeg vil prøve at forstå, hvorfor min generation er blevet mere psykisk sårbar.docx
1. Modul - Ungdom og senmodernitet.pptx
Psykologiens veje - Ungdom og senmodernitet.docx
Læs vedhæftede dokument om ungdom og senmodernitet. Skriv 20 stikord ned, der beskriver det at være ung i dag.
Vi starter modulet med at høre jeres fremlæggelser om casen med Gry. Herefter starter vi på det kommende forløb.
I arbejd-selv-timen: I skal se en episode fra dokumentarserien "Født til succes" (find via mitCFU) og besvar spørgsmålene vedhæftet nedenfor. Skriv svarene ind på elevfeedback.
Arbejd selv - Opgaver til Født til succes.docx
PsykC - Giddens.docx
Læs vedhæftede tekst om Anthony Giddens. Lektiefokus: hvad mener Giddens med, at vores identitet er et refleksivt projekt?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804103631", "T": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804103631", "H": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804103631" }