Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Å - Ronni skemalægning skabelon 24/25
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Anne Pedersen
|
Hold
|
2024 2g3g ng/2 (2g3g ng/2, 2g3g ng/2-øv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvor rammer næste geologiske naturkatastrofe?
Dette undervisningsforløb strækker sig over 10 moduler af 90 minutters varighed, hvoraf 1,5 modul er afsat til eksperimentelt arbejde. I forløbet er der arbejdet med følgende:
- Jordens indre opbygning med fokus på de forskellige sfære og deres fysiske karakteristika.
- Alfred Wegener teori/hypotese om kontinentaldrift og den pladetektoniske model samt beviser og metoder til undersøgelse af modellen.
- Forskellige pladetektoniske bevægelser og konsekvenserne af de pladetektoniske bevægelser (bjergkædedannelse, dybsøgrave, vulkanisme, jordskælv) med særligt fokus på vulkanisme og jordskælv.
- Ift. vulkanisme er der fokuseret på udbredelse, magmadannelse, forløbet i et vulkanudbrud, hvorfor der dannes forskellige typer af vulkaner (Skjold- Kegle/strato og eksplosionsvulkan) samt risikoen ved at bosætte sig ved eller nær forskellige typer vulkaner.
- Ift. Jordskælv er der fokuseret på udbredelse, hvorfor jordskælv opstår, geografiske mønstre ift. hvor de kraftigste jordskælv udløses, mulighederne for at forudsige og mulighederne for at varsle og herunder de tre forskellige bølgetyper P-bølger, S-bølger og L-bølger
Formålet med forløbet er at gøre eleverne i stand til at diskutere hvor og hvorfor forskellige geologiske naturkatastrofer forekommer. Forløbet omhandler de følgende emner:
- Geologisk tid og datering
- Geologiske processer omkring dannelse af sedimentære, magmatiske og metamorfe bjergarter. Herunder også den geologiske cyklus.
- Jordens opbygning
- Den pladetektoniske model. Herunder forskellige slags pladegrænser og deres kendetegn.
- Konvektionsstrømme
- Vulkanisme. Herunder kendetegn ved skjold- og keglevulkaner samt hvorfor de ser ud som de gør.
- Jordskælv. Herunder Richterskalaen, lokaliseringen af jordskælv ud fra ankomsttider af P- og S-bølger.
Faglige mål:
- Benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
- Identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
- Udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
- Udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
- Give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer
- Indkredse geofaglige problemstillinger og anvende enkle problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
- Forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
Bearbejdet kernestof:
- Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner
- Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
- Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund
Primær litteratur (grundbog):
• Mangelsen, Jimmy et al. Naturgeografi – vores verden, GO forlag, 2. udg., side 134-138, 192-213
Øvrig litteratur (pdf’er):
• Jordskælvssikring, Alverdens Geografi GOforlag 2005 s.196-197
• Damptrykket stiger, når magmaet afkøles Geografihåndbogen Systime 2005 s. 55+57
Weblinks:
• Vulkaner som Eyjafjallajökull skal følges tæt, Videnskab.dk:
Vulkanolog: Vulkaner som Eyjafjallajökull skal følges tæt (videnskab.dk)
• Webgeologi, Pladetektonik, https://www.nbvm.no/dk/plate_tect1_dk.html
• Webgeologi, Vulkaner og vulkanisme, https://www.nbvm.no/dk/volcanoes_dk.html
Eksperimentelt arbejde, feltarbejde og andet empiribaseret arbejde:
- Konvektionsstrømme i spiseolie = 1/2 forsøgsmodul (forsøgsvejledning og produktkrav forelægger)
- Bestemmelse af bjergarters densitet = 1 forsøgsmodul (forsøgsvejledning og produktkrav foreligger)
- Viskositetsforsøg med sirup med fokus på faktorerne temperatur og SiO2-indhold (demonstrationsforsøg) = 15 minutter
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Artikeløvelse - Bygninger dræber - ikke jordskælv mrg spm.docx
-
Artikeløvelse - Hvorfor bor vi så tæt på vulkanerne_mrg spg.docx
-
Arbejdsseddel Wegener - fra kontinentaldrift til teorien om pladetektonikken.doc
-
Skurestriber - tekstboks.docx
-
Det aktualistiske princip - tekstboks.docx
-
Ingen lektier :-)) - men medbring jeres grundbog "Naturgeografi - vores verden"
-
M3 - Gruppearbejde pladegrænser.docx
-
Pladetektonik - til brug i gruppearbejde
-
Jimmy Mangelsen m.fl.: Naturgeografi - vores verden, 2. udg., Geografforlaget, 2016; sider: 197-200, 204-212, 284, 297
-
Læsefokus
-
Forsøgsvejledning Konvektionsstrømme i vand.docx
-
Forsøgsvejledning - Densitet bjergarter.docx
-
OBS: kun gruppe 1, 2, 3 og 4 møder til lektionen
-
M3 Lektie - Drivkraften bag det hele.docx
-
Lektie - Note om bjergarters betydning for pladetektonikken.docx
-
OBS: Kun gruppe 5, 6 og 7 møder til forsøgsmodulet
-
Øvelsesopgave Vulkanisme - forløb.docx
-
Øvelsesopgave Vulkanisme - udbredelse .docx
-
Hvis ikke I blev færdige med efterbehandling til forsøget "bjergarters densitet" sidste gang, er det lektie til i dag
-
Lektie - Damptrykket stiger, når magmaet afkøles Geografihåndbogen Systime 2005 s. 55+57.pdf
-
Lektietekst - Magmadannelse.docx
-
Til brug i gruppearbejde - læringsmodul vulkaner
-
Øvelsesopgave vulkantyper.docx
-
Skriveøvelse - hot spot.docx
-
Arbejdsseddel det geologiske kredsløb.docx
-
Læringsmodul - bjergarter
-
Youtube - Det geologiske kredsløb
-
Opgaver - p-bølger s-bølger og l-bølger.docx
-
Øvelsesopgave - jordskælv.docx
-
earthquakes_dk
-
Den dynamiske jord_tekst.pdf
-
Arbejd selv - Jordskælv 2.docx
-
Derfor rammer jordskælv Tyrkiet, Videnskab.dk d. 25-10-2011.docx
-
Jordskælv i Tyrkiet, Videnskab.dk 10-02-2023_mrg spg.docx
-
Forløbsbeskrivelse til studieplan - forløb 1.docx
-
Parvis - FNs Verdensmål nr 7_bæredygtig energi.docx
-
Arbejdsseddel - Verdens energiforbrug.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Danmarks energiproduktion nu og i fremtiden
Kan Danmarks energiproduktion omstilles til 100 % vedvarende energi?
Dette undervisningsforløb strækker sig over ca. 10 moduler af 90 minutters varighed – heraf er et modul afsat til eksperimentelt arbejde (Forsøg omkring olieindvinding fra kridt) og et modul afsat til empiribaseret arbejde med vindressourcekort.
Forløbet tager afsæt i udviklingen i Danmarks samlede energiforbrug og energiproduktionen fordelt på forskellige kilder. Herefter fokuseres på olieindvinding i Danmark og herunder hvorfor der er olie i Nordsøen med fokus på de oliedannende processer og geologiske forhold for indvinding af olie Hvor stor andel af olien kan indvindes – fokus på de forskellige indvindingsmetoder og udviklingen i indvindingsmetoder. Med afsæt i Danmark som olieproducerende land diskuteres hvorvidt Danmark skal lade olien blive i den danske undergrund eller suge Nordsøen tom. Forskellige, både snævre naturgeografiske og mere bredere samfundsmæssige perspektiver præsenteres. I den forbindelse arbejdes 1) Konsekvenser ved afbrænding primært fokus på CO2, 2) Tab af danske arbejdspladser 3) statens tab af skatteindtægter og 4) forsyningssikkerhed. Tomme gas- og oliefelter i Nordsøen kobles til CO2-fangst-og-lagring-teknologier (CCS-teknologier) Herefter fokuseres på Danmarks energipolitiske målsætning i 2050 om et Danmark uden fossile brændsler. Med afsæt i de to pt. dominerende alternative energikilder biomasse og vindkraft undersøges potentialet for disse i Danmark hvorunder der er afsat et modul til empirisk arbejde med vindpotentialekort. Herefter arbejdes med styrker og svagheder ved de to energikilder med særlig fokus på CO2 ud fra en livscyklustilgang (LCA), forsyningssikkerhed og fleksibilitet. Forløbet afrundes med at fokusere på barriere/udfordringer ved at omstille Danmarks energiforbrug til 100 % vedvarende energikilder. Der er arbejdet med hvilke udfordringer der opstår når en stadig større andel af fluktuerende fornybare energikilder som vind skal tilpasses til det eksisterende energiforsyning herunder lagringsproblematikken.
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer
forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder
behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Kernestof
Jordens og landskabernes processer
Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge
Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning
Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold
Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug
FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling.
Materiale
Lærebøger (foruden Naturgeografi - vores verden (2.udg)):
- Vandkraft, Naturgeografi C (2.udg.) s. 110-111
Rapporter, statistiske opslagsværk og Atlas
Energy Production and Consumption, Our World in Data https://ourworldindata.org/energy-production-consumption
Bred aftale om Nordsøens fremtid, Klima-, Energi- og forsyningsministeriet d. 04-12-2020
Artikler
- CO2 - ven eller fjende? Af Jes Fenger & Ole Schou Hansen, DMU (2001) – Udvalgt redigeret tekst
- Fangst og lagring af CO₂ GEUS https://www.geus.dk/udforsk-geologien/fangst-og-lagring-af-co%E2%82%82-ccs
- Bæredygtig omstilling Danske kraftværker brænder træflis fra Swaziland Berlingske d. 24-10-2017
- LIVSCYKLUSVURDERINGER OG CO2-BEREGNINGSVÆRKTØJER FOR FAST TRÆBIOMASSE, Energistyrelsen 2015_uddrag
- Hvor meget C02 sparer en vindmølle? https://videnomvind.dk/svar-paa-rede-haand/hvor-meget-c02-sparer-en-vindmoelle/
- Vindmøller på havet- Faktablad P4, Danmarks vindmølleforening 2014
- Vil vi væk fra olie, kul og gas, skal vi blive bedre til at opbevare den grønne energi, Information d. 09-10-2019
- Fakta om dansk energi- & klimapolitik, Energistyrelsen 2018
- Nu er der grønt håb forude for transportsektoren Mandag morgen d. 26-10-2021
- Elbiler: Hvor grønne er de?, FDM.dk d. 20-06-2022 https://fdm.dk/nyheder/nyt-om-biler/2022-06-elbiler-hvor-groenne-er-de
Film, filmklip og Podcast
- Viden Om - Den sidste olie, DR2 28. marts 2006 (tilgængelig via CFU)
- El fra vindmøller, Energimuseet 23-08-2011 https://www.youtube.com/watch?v=Z3Jy7YLtpUI
- Forstå energilagring på to minutter https://www.youtube.com/watch?v=U4BA_-lq01U
- Hvor skal strømmen komme fra, når vinden ikke blæser? P3 x Viden d. 31-10-2020 https://www.youtube.com/watch?v=CjAb7i47OPs
Links og andet
Læringsmodulet om olie og gas https://www.nbvm.no/dk/oil_gas_dk.html følgende er set.
- Fra plankton til olie og gas
- Kildebergart og reservoir
Erstgis http://kort.erst.dk/spatialmap?profile=vindmoeller
- Kulstofkredsløbet. lex.dk - Den Store Danske, https://denstoredanske.lex.dk/kulstofkredsl%C3%B8b
- Fangst og lagring af CO, GEUS.dk https://www.geus.dk/udforsk-geologien/fangst-og-lagring-af-co%E2%82%82-ccs
- Biobrændsel, Klimaleksikon.dk https://klimaleksikon.dk/opslag/biobr%C3%A6ndsel besøgt d. 15-01-2020
- Verdensmålene https://www.verdensmaalene.dk/fakta/verdensmaalene
- Mål 7: Bæredygtig energi https://www.verdensmaalene.dk/maal/7
- ENERGISYSTEMET LIGE NU, energinet.dk https://energinet.dk/energisystem_fullscreen
- Brint (Hydrogen), NOAH`s klimasider https://www.global-klima.org/Kap%2010/s10_7b2.html
Eksperimentelt arbejde, feltarbejde og andet empiribaseret arbejde
- Olieindivinding fra kridt = 1 forsøgsmodul forsøgsvejledning forelægger)
- Olies migration i sand forsøgsmodul forsøgsvejledning forelægger)
- Arbejde med vindressourcekort og Online GISbaseret planlægningsværktøj = 1 modul + (Produktkrav og ressourcebank forelægger)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Parvis - FNs Verdensmål nr 7_bæredygtig energi.docx
-
Arbejdsseddel - Verdens energiforbrug.docx
-
Jimmy Mangelsen m.fl.: Naturgeografi - vores verden, 2. udg., Geografforlaget, 2016; sider: 64-67, 69-71, 75-77, 272, 284-288, 297
-
Parvis øvelse - begrebsforklaringer oliedannelse.docx
-
Arbejdsseddel - oliedannelse.docx
-
Læringsmodul - olie og gas
-
Oliedannelse - noter og tegneserie.docx
-
Arbejdsseddel - oliedannelse og indvinding.docx
-
Artikel 2016 Vi har brug for olien, OGD (Olie Gas Danmark) d. 20-09-2016_uddrag.docx.pdf
-
Artikel 2020 -Slut med olieudvinding i Nordsøen, tv2, 3 dec 2020.docx
-
Tekst - Indvindingsgraden - en afgørende størrelse.docx
-
Gruppe 5, 6 og 7 møder
-
Forsøgsvejledning olieforsøg.docx
-
Forsøg - oliens migration.docx
-
Rapprt oliedannelse.docx
-
Hvis ikke I blev færdige med "Arbejdsseddel - oliedannelse og indvinding" sidst, skal den færdiggøres hjemme
-
Gruppe 1, 2, 3 og 4 møder
-
Gruppearbejde kulstofkredsløbet.docx
-
Parvis - Kulstofkredsløbet CO2 - Ven eller fjende_margenspørgsmål.docx
-
kulstofkredsløb - Carbons cirkulation på Jorden - Lex
-
Arbejdsseddel biomasse og kulstofkredsløbet.docx
-
Artikeluddrag_de producerer Danmarks mest klimavenlige biobrændsel_tv2 juli_2024.docx
-
Tekst - biobrændsel.docx
-
Arbejdsseddel_Hvor skal vindmøllerne stå.docx
-
Ressourcebank til print.docx
-
vindkraftpotentialekort.docx
-
How do Wind Turbines work?
-
Ingen lektier, men medbring jeres grundbog til timen :-)
-
Vindmølleplanlægningsværktøj link
-
Link: Energisystemet lige nu
-
Parvis opgave - Vindmølleparkens årlige produktion20.docx
-
Parvis øvelsesopgave - vind til vands eller lands.docx
-
Vindmøller på havet, Fakta om vindenergi faktablad P4_markeringer.pdf
-
LIVSCYKLUSVURDERINGER OG CO2-BEREGNINGSVÆRKTØJER FOR FAST TRÆBIOMASSE.docx
-
Hvor meget CO2 sparer en vindmølle_mrg spg.docx
-
Læsespørgsmål (LCA):
-
Fakta om dansk energi og klimapolitik_med spm.docx
-
Arbejdsseddel - lagring.docx
-
Vandkraft, Naturgeografi C (2. udg.) s. 110-111.docx
-
Artikel - energilagring.docx
-
Medbring headset
-
Parøvelse - FNs verdensmål 7 bæredygtig energi.docx
-
Gruppearbejde - repetition af forløb.docx
-
Hvis I ikke blev færdige med arbejdssedlen om energilagring sidst, er det lektie til i dag
-
Individuel skriveøvelse - drivhuseffekten.docx
-
Fremgangsmåde for figuranalyse.pdf
-
Parvis øvelsesopgave - geofaglig figuranalyse .docx
-
Arbejdsseddel - menneskeskabte klimaændringer ng.docx
-
Video: Drivhuseffekten - se de første 5 minutter
-
Drivhuseffekten, Naturgeografi - jorden og mennesket (2. udg.) 150-151.pdf
-
Medbring jeres grundbog! I skal læse i den som del af gruppearbejde :-)
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ng-aflevering 2: rapport olidannelse
|
27-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Klimaforandringer og klimatilpasning
Dette undervisningsforløb strækker sig over ca. 12 moduler af 90 minutters varighed, hvor to moduler er afsat til eksperimentelt arbejde, et modul til feltarbejde og 1/2 modul til andet empiribaseret arbejde.
I forløbets 1. del er der arbejdet med naturlige- og menneskeskabte klimaændringer med særlig fokus på drivhusgassen CO2. Til dette er der blevet fokuseret på
- den naturlige drivhuseffekt, herunder kortbølget, langbølget stråling, refleksion, absorption, albedo og atmosfærisk modstråling/drivhuseffekt
- Det naturlige kulstofkredsløb
- Menneskeskabte klimaændringer med fokus på udviklingen i jordens gennemsnitstemperatur og drivhusgasemission med særligt fokus på drivhusgassen CO2.
- Direkte målinger og proxydata med særligt fokus på temperatur og CO2 koncentration i atmosfæren
- Ændringer i Kryosfærens udbredelse og dets konsekvenser med særlig fokus på det globale havniveau (eustasi)
- Eksempler på positive og negative feedbackmekanismer med særlig fokus på ændringer i kryosfæren
- IPCC og FN´s klimarapports omkring gradmålsætninger og forskellige scenarier for udviklingen.
- BNP pr. indbygger som velstandsmåler. Der er blevet undersøgt forholdet mellem velstand og CO2-udledning samt vurderet hvorvidt en produktionsbaseret eller forbrugsbaseret opgørelse er den mest hensigtsmæssige opgørelse af klimaaftryk (CO2e-aftryk).
- Danskernes forbrugsbaseret klimaaftryk (CO2e-aftryk).
I forlængelse heraf er der i forløbet fokuseret på nedbør og klima, herunder prognoser for fremtidens nedbør og hyppigheden af ekstremhændelser og et fokus på fastlands- og kystklima og drivkraften bag globale havstrømme, den thermohaline cirkulation og betydningen af en svækkelse heraf ifm. klimaforandringer.
i forløbets 2. del er der arbejdet med klimatilpasning i Aalborg med fokus på oversvømmelser som følge af ekstremregn. Til dette er der blevet fokuseret på:
- Hvordan er og forventes det danske klima at udvikle sig med særlig fokus på nedbør og nedbørsmønstre med særlig fokus ekstremregn?
- Hvordan klimamodeller under forskellige RCP-scenarier forventer at hyppigheden af skybrud udvikler sig i Aalborg Kommune
- LAR og forskellige principper bag LAR-løsninger med inddragelse af det hydrologiske kredsløb.
- Forskellige LAR-løsninger på Godsbanearealet og naturgrundlagets betydnings for disse.
Faglige mål
benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
̶ identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
̶ udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
̶ indkredse geofaglige problemstillinger og anvende enkle problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
̶ forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
̶ formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Kernestof
Jordens og landskabernes processer
̶ Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge
̶ Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund
Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
̶ Vandets kredsløb, herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
̶ Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning
̶ Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
Materiale
Lærebøger (foruden Naturgeografi vores verden (2.udg.):
- Albedo Geografihåndbogen, Systime 2005 pp. 183
- Vandstandsændringer, Naturgeografi - jorden og mennesket (2. udg.) 2016 s. 190
- BNP som velstandsmåler, ØkonomiNU (2.udg.), Systime 2016 s. 44-45
- Forbrugsbaseret og produktionsbaseret CO2e, Klima og Bæredygtighed, Columbus 2020 s. 31-34
Artikler
- IPCC (FN's Klimapanel), Den Store Danske https://denstoredanske.lex.dk/IPCC_-_FN's_Klimapanel
- Hej dansker: Så stort er dit CO2-fodaftryk, Politikken d. 09-11-2014 http://politiken.dk/oekonomi/ressourceoekonomi/art5600979/Hej-dansker-S%C3%A5-stort-er-dit-CO2-fodaftryk
- Klimaeksperter: COP27-mål om maksimal temperaturstigning er næsten umuligt at nå, DR.dk d. 20-11-2022 https://www.dr.dk/nyheder/indland/klimaeksperter-cop27-maal-om-maksimal-temperaturstigning-er-naesten-umuligt-naa
- Jarnvig: Derfor får vi så mange skybrud, DR.dk d.17-09-2017 https://www.dr.dk/nyheder/vejret/jarnvig-derfor-faar-vi-saa-mange-skybrud
Filmklip og lydklip
- Drivhuseffekten, Undervisnings-lokalet https://www.youtube.com/c/Undervisningslokalet/about
- Klimaatlas - Hvad er det https://www.dmi.dk/klimaatlas
- LAR (Lokal Afledning af Regnvand) på Godsbanearealet i Aalborg, Aalborg Kommune https://www.youtube.com/watch?v=GDZiFbNrL8Y
Links og andet
- Fremtidens klima skruer op for skybrud, DMI.dk d. 17-08-2022 https://www.dmi.dk/nyheder/2022/fremtidens-klima-skruer-op-for-skybrud/
- Klimaatlas, DMI https://www.dmi.dk/klima-atlas/data-i-klimaatlas/
- LAR - Lokal Afledning af Regnvand, LAR i Danmark, http://www.laridanmark.dk/lar-lokal-afledning-af-regnvand/om-metoden/27950 (besøgt d. 22-04-2024)
- LAR: Lokal Afledning af Regnvand, Klimatilpasning.dk https://www.klimatilpasning.dk/sektorer/vand/regnvand-som-ressource/lar-lokal-afledning-af-regnvand (besøgt d. 22-04-2024)
Eksperimentelt arbejde, feltarbejde og andet empiribaseret arbejde
- Laboratorieeksperiment: opstilling af og gennemførelse af Albedo-forsøg (1/2 modul)
- Empirisk arbejde: Lineær regression mellem velstand (BNP) og forbrugsbaseret CO2-aftryk (1/2 modul)
- Laboratorieeksperiment: Kyst- og fastlandsklima (1/2 modul)
- Laboratorieeksperiment: Den thermohaline cirkulation (1/2 modul)
- Feltundersøgelse: LAR-løsninger - Godsbanearealet Aalborg (1 modul)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Individuel skriveøvelse - drivhuseffekten.docx
-
Fremgangsmåde for figuranalyse.pdf
-
Parvis øvelsesopgave - geofaglig figuranalyse .docx
-
Arbejdsseddel - menneskeskabte klimaændringer ng.docx
-
Video: Drivhuseffekten - se de første 5 minutter
-
Drivhuseffekten, Naturgeografi - jorden og mennesket (2. udg.) 150-151.pdf
-
Medbring jeres grundbog! I skal læse i den som del af gruppearbejde :-)
-
Forsøg albedo 2g3g2 3 2024.docx
-
Øvelsesopgave - Indlandsisens udbredelse.docx
-
Jimmy Mangelsen m.fl.: Naturgeografi - vores verden, 2. udg., Geografforlaget, 2016; sider: 20-21, 249, 276-277
-
Tekstboks - Albedo.docx
-
Vandstandsstigning eustasi.pdf
-
Gruppe 1, 2, 3 og 4 møder til forsøgsgangen
-
Gruppe 5, 6 og 7 møder til forsøgsgangen
-
Arbejdsseddel - forbrugsbaseret CO2e 2024.docx
-
Rådata lin reg 2021.xlsx
-
Co2e - Klima og Bæredygtighed, Columbus 2020 s. 31-34.pdf
-
Læs nedenstående tekstboks
-
BNP som velstandsmåler.pdf
-
Øvelsesopgave_isens udbredelse.docx
-
Tekst - Hvad driver havstrømmene.docx
-
Arbejdsseddel - den thermohaline cirkulation.docx
-
Gruppe 2, 3 og 4 møder til forsøgsgangen
-
Forsøg - Varmekapacitet af vand og jord.docx
-
Arbejdsseddel - kyst og fastlandsklima.docx
-
Forsøg - Havets kolde hjerte.docx
-
Lektie
-
Gruppe 1, 5, 6 og 7 møder til forsøgsgangen
-
Øvelsesopgave RCP-scenarier fra FN` klimapanel (IPCC).docx
-
Øvelsesopgave_Klimaændringer og ekstremregn i Aalborg.docx
-
Lektie: spørg Google eller Chatgpt om følgende (skriv svaret ned):
-
FNs klimascenarier - tekst.docx
-
Læsespørgsmål - vandets kredsløb.docx
-
Arbejdsseddel_LAR og LAR-løsninger.docx
-
Medbring jeres grundbog - det er vigtigt for vi skal læse en del i timen :-)
-
Ikke lektie - DRTV - Vi bygger det væk: Klimaforandringer
-
Info vedrørende ng-ekskursion 2g3g ng onsdag d. 18-12-2024.docx
-
Øvelsesvejledning 2g3g ng 2024.docx
-
Lektie - video: LAR (Lokal Afledning af Regnvand) på Godsbanearealet i Aalborg
-
Lærernote LAR-løsninger.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804103644",
"T": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804103644",
"H": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804103644"
}