Holdet 2024 2g3g la/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Å - Ronni skemalægning skabelon 24/25
Fag og niveau Latin C
Lærer(e) Finn Troldtoft Dahl
Hold 2024 2g3g la/1 (2g3g la/1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til latin
Titel 2 Catul og Ovid - romersk kærlighed
Titel 3 Seneca og det gode liv

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til latin

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Catul og Ovid - romersk kærlighed

I dette forløb om kærlighed har vi fokuseret på Catuls digte, med Carpe-diem-tema og den fysiske, sanselige kærlighed. Jeg´et i digtet spiller også en stor rolle i forståelse af, hvorfor Catuls digte stadig læses. Derefter har vi læst et lille uddrag af Ovids Apollon og Daphne med fokus på kærlighedens forskellige former - fysisk/sanselig over for sublimering/forgudelse/åndelig kærlighed. Her spiller gudsbilledet af Apollon og Cupido også en rolle.

KERNESTOF:
Carmina Catulli: i Høeg, Susanne: Catul, God latin, Modtryk 2019
7 (kursorisk)
5 (statarisk)
2 (kursorisk)
3 (statarisk)
51 (statarisk)

Ovid: Apollon og Daphne,
1) Vers:  468-474 (statarisk)
2) Vers: 504-508, 510-512 (kursorisk)
3) Vers: 512-520 (kursorisk)
4) Vers: 545-552 (statarisk)
5) Vers: 553-559 (kursorisk)

SUPPLERENDE STOF:
Sapfo: digt 31, side 50 i Høeg, Susanne: Catul, God latin, Modtryk 2019
JENS BAGGESEN, Kyssene (1801), i Latin her og nu, Praxis, 2021
Participier - infinite verber absolut ablativ.pdf, side 64-65 i Latin her og nu, Praxis, 2021

https://www.historytoday.com/archive/natural-histories/catullus-and-lesbias-sparrow

Baggrundsviden om Catul side 4-5 i Høeg, Susanne: Catul, God latin, I Modtryk 2019.
Baggrundsviden om Ovid side  i Høeg, Susanne: Ovid, God latin, I Modtryk 2019.

Grammatiske emner valgt på baggrund af digtenes sprog: side: 8-9, 12-13, 16-17, 20-21 i Høeg, Susanne: Catul, God latin, Modtryk 2019
Personlige, relative og demonstrative pronominer, Catul 7 og 5
Imperfektum og præsens participium aktiv i forbindelse med Catul 3
Diatese og ablativ i forbindelse med Catul 51.

Dokumentar: Epikuræismen - mitcfu
Romerriget, Ovid
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Seneca og det gode liv

Dette meget korte forløb ligger i forlængelse af Senecas brev I,7 til Lucilius. Der lægges særligt vægt på de retoriske virkemidler, som har betydning i brevene.
Seneca, brev 1, afsnit 1+ 2=0,3 ns
ialt: 0,3 ns

SUPPLERENDE MATERIALE:
Seneca, brev 50
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer