Holdet 2024 2g3g Bi - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Å - Ronni skemalægning skabelon 24/25
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Sanne Svostrup Polke
Hold 2024 2g3g Bi (2g3g Bi, 2g3g Bi-øv)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Åndedræt og blodkredsløb
Titel 2 Nervesystemet
Titel 3 Fertilitetsbehandling
Titel 4 Genetik
Titel 5 Mikrobiologi og evolution
Titel 6 Immunforsvaret

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Åndedræt og blodkredsløb

Forløbet dækker følgende

Faglige mål:

- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
- tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
- formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng

Kernestof: åndedrætssystemet, blodkredsløb, respiration, hormoner (EPO)

Supplerende stof: sundhed, sygdom og medicin

Arbejdsformer: Individuel og gruppearbejde, faglig læsning, mundtlig formidling (formidling i mindre grupper og på klassen), læreroplæg, skriftligt arbejde, små øvelser + forsøg

Eksperimentelt arbejde: åndedrætssystemet, puls, blodtryk, hæmatokritværdi, regulering af åndedrættet, dissekering af svinehjerter.

Skriftligt arbejde: Udarbejde rapport over hæmatokritværdi

Materialer:  
Læsemateriale pdf
s. 287-291 i 25 søforklaringer  (pdf)
Biologi i fokus s. 35-41
https://lex.dk/h%C3%A6moglobin

Evaluering: Rapport, mundtlige besvarelser på klassen, faglige samtaler med eleverne, prøve

Kernebegreber:
- Lungen
○ Bronkier
○ Bronkioler
○ Alveoler
○ Gasudveksling
○ Lungevolumen
§ Vitalkapacitet
§ Total lungevolumen
§ Åndingsfrekvensen
§ Åndingsdybden
○ Lungeventilation
§ Åndedrætsdybde*frekvens
- Blod
○ Røde blod celler
○ Plasma
○ Hvide blodlegemer
○ Hæmoglobin
○ Hæmatokritværdi
○ Epo
○ Bloddoping
§ Mikrobloddoping
- Hjertet
○ Højre/venstre forkammer
○ Højre/venstre hjertekammer
○ Hjerteklapper
○ Aorta
○ Kranspulsåren
○ Minutvolumen
§ Slagvolumen*pulsen
- Blodkar
○ Arterier
○ Arterioler
○ Vener
○ Venoler
○ Kapillærer
- Respiration
○ Glykolysen
○ Krebs cyklus/citronsyrecyklus
○ Elektrontransportkæde
- Iltbindingskurven

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Nervesystemet

Forløbet dækker følgende

Faglige mål:

- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
- tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
- formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof: Nervesystemet, repetition af den eukaryote celle samt membranprocesser

Supplerende stof: sundhed, sygdom og medicin

Arbejdsformer: Individuel og gruppearbejde, faglig læsning og kritisk informationssøgning, mundtlig formidling (fremlæggelse og formidling i mindre grupper), læreroplæg, skriftligt arbejde, små øvelser + forsøg


Eksperimentelt arbejde: Små forsøg om sanser, måling af nerveledningshastighed (udarbejdet rapport).

Skriftligt arbejde: Udarbejde rapport over måling af nerveledningshastighed.

Materialer: biologi i fokus 9-13, 43-54, RUSMIDLERNES BIOLOGI - om hjernen sprut og stoffer s. 14-15, 22-23 + selvfundne tekster om rusmidler
Hjemmesider: https://videnscenterfordemens.dk/da/storhjernen-hjernebarken-og-lapperne
https://videnscenterfordemens.dk/da/det-limbiske-system
https://videnscenterfordemens.dk/da/de-basale-ganglier-og-thalamus
https://videnscenterfordemens.dk/da/lillehjernen
https://videnscenterfordemens.dk/da/hjernestammen

Evaluering: Rapport, mundtlige besvarelser på klassen, faglige samtaler med eleverne, fremlæggelse

Kernebegreber:
Central nervesystemet
Det perifere nervesystem
- Det somatiske nervesystem
○ Det sensoriske nervesystem
Det motoriske nervesystem
- Det autonome nervesystem
○ Det parasympatiske nervesystem
Det sympatiske nervesystem
Nervecellens opbygning
- Soma
Cellekerne
Mitokondrier
Synapse
Dendrit
Receptor
Myelinskede
Ranvierske indsnøring
Akson
Endeknop
Nerveimpulsen
- Aktionspotentiale
○ Depolarisering
Repolarisering
Hyperpolarisering
Tærskelværdi
Hvilemembranpotentialet
Natrium-kanaler
Kalium-kanaler
Na/K-pumpen
Saltatorisk ledning
Synapsen
- Neurotransmitter
- Præsynapse og post synapse
- Synapsekløften
- Agonister og antagonister
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Fertilitetsbehandling

Forløbet dækker følgende

Faglige mål:

- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
- indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
- formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger

Kernestof: fysiologi: hormonel regulering og forplantning

Supplerende stof: sundhed, sygdom og medicin

Eksperimentelt og empiribaseret arbejde: Vurdering af sædkvalitet, udvikling af alder ved graviditet samt udvikling i succesraten ved fertilitetsbehandling


Materialer: biologi i fokus s. 57-58, 63, 64-67 + eget udviklet kompendie.

Kernebegreber:
Hormoner:
- Endokrin og parakrinsignalering
- Fedtopløselige og vandopløselige hormoner
Sædkvalitet
- Sædcellekoncentration
- Motilitet
Fertilitetsbehandling
- IUI (insemination)
- ICSI
- IVF
Det kvindelige kønsorgan
- Æggestok
- Æggeledertragt
- Æggeleder
- Livmoder
- Endometriose
Menstruationscyklus
- Gn-RH
- FSH og LH
- Østrogen og progesteron
- Negativ og positiv feedback
- Follikel, det gule legeme
- HCG
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Genetik

Forløbet dækker følgende

Faglige mål:
anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
̶ tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
̶ bearbejde data fra kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
̶ anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
̶ formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
-anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger

Kernestof:
Opbygning af nucleinsyrer
genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mitose, meiose og genteknologi (PCR og gelelektroforese)

Supplerende stof:
sundhed, sygdom og medicin
bioteknologi

Arbejdsformer:  Individuel og gruppearbejde, faglig læsning, mundtlig formidling (formidling i mindre grupper og på klassen), læreroplæg, skriftligt arbejde, forsøg

Eksperimentelt arbejde:
2 gens udspaltning i majsfrø, brystkræft og genet ERBB2

Skriftligt arbejde:
Rapport over forsøget om 2 gens udspaltning

Materialer:
Biologi i fokus s. 82-90, 95-100, 121-125, 127
Læsemateriale om mitose og p53
Video om meiose: https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/mikrobiologi/#1516018492125-e022184f-c3f6

Evaluering: Aflevering, mundtlige besvarelser på klassen, faglige samtaler med eleverne

Kernebegreber
- DNA opbygning
○ Baser
○ Deoxyribose
○ Fosfatgruppe
○ 5'-ende og 3'-ende
- DNA repliaktion
○ Helikase
○ Primase
○ DNA-polymerase
○ Ligase
- Mitose
○ Profase
○ Metafase
○ Anafase
○ Telofase
- Proteinsyntese
○ Transkription
§ Primær RNA
§ mRNA
§ Splicing
§ Transkriptionsfaktor
§ Promoterregion
§ RNA-polymerase
○ Translation
§ Kodons og antikodons
§ t-RNA
§ Ribosom
○ Den genetiske kode
- Brystkræft og ERBB2
- Meiose
○ Meiose 1 + 2
§ Profase 1 (overkrydsning) og 2
§ Metafase 1 og 2
§ Anafase 1 og 2
§ Telofase 1 og 2
- Nedarvning
○ Alleler, genotype, fænotype.
○ Autosomal recessiv, autosomal dominant
○ Y-bundet, X-bundet recessiv, X-bundet dominant
○ 1 gen og 2 gens nedarvning
○ Krydsningsskema
○ Epistasi
- Gelelektroforese og cystisk fibrose
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Mikrobiologi og evolution

Forløbet dækker følgende

Faglige mål:
anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
̶ tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
̶ bearbejde data fra kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
̶ anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
̶ formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
-anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger

Kernestof:
̶ enzymer: opbygning, funktion og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten
̶ biokemiske processer: gæring
̶ evolutionsbiologi: biologisk variation og naturlig selektion
̶ mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer.

Arbejdsformer:  Individuel og gruppearbejde, faglig læsning, mundtlig formidling (formidling i mindre grupper og på klassen), læreroplæg, skriftligt arbejde, forsøg

Skriftligt: rapport over gæring

Eksperimentelt arbejde:
Clippy island, gæring afhængig af temperatur

Materialer:
Biologi i fokus s. 36, 73,76, 91-92, 107-109, 130
Læsemateriale multiresistente bakterier s. 117-132
Mikrobiologi - biologi i udvikling s. 104-109

Evaluering: rapport, mundtlige besvarelser på klassen, faglige samtaler med eleverne


Kernebegreber:
- Genmutationer
○ Punktmutation
○ Deletion
○ Insertion
- Kromosommutationer
○ Translokation
○ Inversion
○ Deletion og duplikation
- Evolution
○ Naturlig selektion
§ Variation, arvelighed og forskel i overlevelse/fødselsrate
- Antibiotika resistens
○ Gram positive og negative bakterier
○ Multiresistens
○ Konjugation
- Gæring
○ Vækstfaktorer
§ pH, temperatur
○ De fire vækstfaser
§ Lagfase
§ Eksponentiel fase
§ Stationær fase
§ Dødsfase
- Enzymer
○ Opbygning
○ Temperaturens effekt på enzymer inkl. denaturering
Indhold
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Immunforsvaret

Forløbet dækker følgende

Faglige mål:

- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
- tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
- bearbejde data fra kvalitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
- formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof: Mikrobiologi: infektionsbiologi og resistens
Virus: opbygning og formering


Supplerende stof: sundhed, sygdom og medicin

Skriftligt arbejde: Notat vedrørende anbefalinger om udvikling af LFA-test for slangetoksiner.

Arbejdsformer: Individuel og gruppearbejde, faglig læsning og kritisk informationssøgning, mundtlig formidling (fremlæggelse og formidling i mindre grupper samt på klassen), læreroplæg, skriftligt arbejde, forsøg


Eksperimentelt arbejde: blodtype bestemmelse, ELISA, LFA-test, test af toksiners effekt på blod


Materialer: Biologi i udvikling b-niveau s.37-50, 52-55i Biologi i udvikling b-niveau + https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/virus/introduktion_til_virologi/ + https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/virus/viral-livscyklus/
Fight the Bite undervisningsforløb fra lifefonden.


Evaluering: mundtlige besvarelser på klassen, faglige samtaler med eleverne, fremlæggelse, rapport


Kernebegreber:
- Det ydre forsvar
- Det uspecifikke forsvar
- Det specifikke forsvar
○ B-celler
§ Plasma celler
§ B-hukommelsesceller
○ T-celler
§ T-hjælpeceller
§ T-dræbercelle
§ T-hukommelsescelle
○ Antigen
○ Antistof
§ IgG, IgM
○ MCHII, MHCI, CD4, CD8, TCR
- Virus
○ Sars CoV-2 livscyklus
- Immunitet
○ Primær respons
○ Sekundær respons
- ELISA-test
- Vaccination
○ mRNA vaccine
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer