Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Å - Ronni skemalægning skabelon 24/25
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Sanne Svostrup Polke
|
Hold
|
2024 2g3g Bi (2g3g Bi, 2g3g Bi-øv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Åndedræt og blodkredsløb
Forløbet dækker følgende
Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
- tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
- formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
Kernestof: åndedrætssystemet, blodkredsløb, respiration, hormoner (EPO)
Supplerende stof: sundhed, sygdom og medicin
Arbejdsformer: Individuel og gruppearbejde, faglig læsning, mundtlig formidling (formidling i mindre grupper og på klassen), læreroplæg, skriftligt arbejde, små øvelser + forsøg
Eksperimentelt arbejde: åndedrætssystemet, puls, blodtryk, hæmatokritværdi, regulering af åndedrættet, dissekering af svinehjerter.
Skriftligt arbejde: Udarbejde rapport over hæmatokritværdi
Materialer:
Læsemateriale pdf
s. 287-291 i 25 søforklaringer (pdf)
Biologi i fokus s. 35-41
https://lex.dk/h%C3%A6moglobin
Evaluering: Rapport, mundtlige besvarelser på klassen, faglige samtaler med eleverne, prøve
Kernebegreber:
- Lungen
○ Bronkier
○ Bronkioler
○ Alveoler
○ Gasudveksling
○ Lungevolumen
§ Vitalkapacitet
§ Total lungevolumen
§ Åndingsfrekvensen
§ Åndingsdybden
○ Lungeventilation
§ Åndedrætsdybde*frekvens
- Blod
○ Røde blod celler
○ Plasma
○ Hvide blodlegemer
○ Hæmoglobin
○ Hæmatokritværdi
○ Epo
○ Bloddoping
§ Mikrobloddoping
- Hjertet
○ Højre/venstre forkammer
○ Højre/venstre hjertekammer
○ Hjerteklapper
○ Aorta
○ Kranspulsåren
○ Minutvolumen
§ Slagvolumen*pulsen
- Blodkar
○ Arterier
○ Arterioler
○ Vener
○ Venoler
○ Kapillærer
- Respiration
○ Glykolysen
○ Krebs cyklus/citronsyrecyklus
○ Elektrontransportkæde
- Iltbindingskurven
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Nervesystemet
Forløbet dækker følgende
Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
- tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
- formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof: Nervesystemet, repetition af den eukaryote celle samt membranprocesser
Supplerende stof: sundhed, sygdom og medicin
Arbejdsformer: Individuel og gruppearbejde, faglig læsning og kritisk informationssøgning, mundtlig formidling (fremlæggelse og formidling i mindre grupper), læreroplæg, skriftligt arbejde, små øvelser + forsøg
Eksperimentelt arbejde: Små forsøg om sanser, måling af nerveledningshastighed (udarbejdet rapport).
Skriftligt arbejde: Udarbejde rapport over måling af nerveledningshastighed.
Materialer: biologi i fokus 9-13, 43-54, RUSMIDLERNES BIOLOGI - om hjernen sprut og stoffer s. 14-15, 22-23 + selvfundne tekster om rusmidler
Hjemmesider: https://videnscenterfordemens.dk/da/storhjernen-hjernebarken-og-lapperne
https://videnscenterfordemens.dk/da/det-limbiske-system
https://videnscenterfordemens.dk/da/de-basale-ganglier-og-thalamus
https://videnscenterfordemens.dk/da/lillehjernen
https://videnscenterfordemens.dk/da/hjernestammen
Evaluering: Rapport, mundtlige besvarelser på klassen, faglige samtaler med eleverne, fremlæggelse
Kernebegreber:
Central nervesystemet
Det perifere nervesystem
- Det somatiske nervesystem
○ Det sensoriske nervesystem
Det motoriske nervesystem
- Det autonome nervesystem
○ Det parasympatiske nervesystem
Det sympatiske nervesystem
Nervecellens opbygning
- Soma
Cellekerne
Mitokondrier
Synapse
Dendrit
Receptor
Myelinskede
Ranvierske indsnøring
Akson
Endeknop
Nerveimpulsen
- Aktionspotentiale
○ Depolarisering
Repolarisering
Hyperpolarisering
Tærskelværdi
Hvilemembranpotentialet
Natrium-kanaler
Kalium-kanaler
Na/K-pumpen
Saltatorisk ledning
Synapsen
- Neurotransmitter
- Præsynapse og post synapse
- Synapsekløften
- Agonister og antagonister
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Fertilitetsbehandling
Forløbet dækker følgende
Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
- indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
- formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
Kernestof: fysiologi: hormonel regulering og forplantning
Supplerende stof: sundhed, sygdom og medicin
Eksperimentelt og empiribaseret arbejde: Vurdering af sædkvalitet, udvikling af alder ved graviditet samt udvikling i succesraten ved fertilitetsbehandling
Materialer: biologi i fokus s. 57-58, 63, 64-67 + eget udviklet kompendie.
Kernebegreber:
Hormoner:
- Endokrin og parakrinsignalering
- Fedtopløselige og vandopløselige hormoner
Sædkvalitet
- Sædcellekoncentration
- Motilitet
Fertilitetsbehandling
- IUI (insemination)
- ICSI
- IVF
Det kvindelige kønsorgan
- Æggestok
- Æggeledertragt
- Æggeleder
- Livmoder
- Endometriose
Menstruationscyklus
- Gn-RH
- FSH og LH
- Østrogen og progesteron
- Negativ og positiv feedback
- Follikel, det gule legeme
- HCG
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Genetik
Forløbet dækker følgende
Faglige mål:
anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
̶ tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
̶ bearbejde data fra kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
̶ anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
̶ formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
-anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
Kernestof:
Opbygning af nucleinsyrer
genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mitose, meiose og genteknologi (PCR og gelelektroforese)
Supplerende stof:
sundhed, sygdom og medicin
bioteknologi
Arbejdsformer: Individuel og gruppearbejde, faglig læsning, mundtlig formidling (formidling i mindre grupper og på klassen), læreroplæg, skriftligt arbejde, forsøg
Eksperimentelt arbejde:
2 gens udspaltning i majsfrø, brystkræft og genet ERBB2
Skriftligt arbejde:
Rapport over forsøget om 2 gens udspaltning
Materialer:
Biologi i fokus s. 82-90, 95-100, 121-125, 127
Læsemateriale om mitose og p53
Video om meiose: https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/mikrobiologi/#1516018492125-e022184f-c3f6
Evaluering: Aflevering, mundtlige besvarelser på klassen, faglige samtaler med eleverne
Kernebegreber
- DNA opbygning
○ Baser
○ Deoxyribose
○ Fosfatgruppe
○ 5'-ende og 3'-ende
- DNA repliaktion
○ Helikase
○ Primase
○ DNA-polymerase
○ Ligase
- Mitose
○ Profase
○ Metafase
○ Anafase
○ Telofase
- Proteinsyntese
○ Transkription
§ Primær RNA
§ mRNA
§ Splicing
§ Transkriptionsfaktor
§ Promoterregion
§ RNA-polymerase
○ Translation
§ Kodons og antikodons
§ t-RNA
§ Ribosom
○ Den genetiske kode
- Brystkræft og ERBB2
- Meiose
○ Meiose 1 + 2
§ Profase 1 (overkrydsning) og 2
§ Metafase 1 og 2
§ Anafase 1 og 2
§ Telofase 1 og 2
- Nedarvning
○ Alleler, genotype, fænotype.
○ Autosomal recessiv, autosomal dominant
○ Y-bundet, X-bundet recessiv, X-bundet dominant
○ 1 gen og 2 gens nedarvning
○ Krydsningsskema
○ Epistasi
- Gelelektroforese og cystisk fibrose
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Mikrobiologi og evolution
Forløbet dækker følgende
Faglige mål:
anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
̶ tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
̶ bearbejde data fra kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
̶ anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
̶ formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
-anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
Kernestof:
̶ enzymer: opbygning, funktion og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten
̶ biokemiske processer: gæring
̶ evolutionsbiologi: biologisk variation og naturlig selektion
̶ mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer.
Arbejdsformer: Individuel og gruppearbejde, faglig læsning, mundtlig formidling (formidling i mindre grupper og på klassen), læreroplæg, skriftligt arbejde, forsøg
Skriftligt: rapport over gæring
Eksperimentelt arbejde:
Clippy island, gæring afhængig af temperatur
Materialer:
Biologi i fokus s. 36, 73,76, 91-92, 107-109, 130
Læsemateriale multiresistente bakterier s. 117-132
Mikrobiologi - biologi i udvikling s. 104-109
Evaluering: rapport, mundtlige besvarelser på klassen, faglige samtaler med eleverne
Kernebegreber:
- Genmutationer
○ Punktmutation
○ Deletion
○ Insertion
- Kromosommutationer
○ Translokation
○ Inversion
○ Deletion og duplikation
- Evolution
○ Naturlig selektion
§ Variation, arvelighed og forskel i overlevelse/fødselsrate
- Antibiotika resistens
○ Gram positive og negative bakterier
○ Multiresistens
○ Konjugation
- Gæring
○ Vækstfaktorer
§ pH, temperatur
○ De fire vækstfaser
§ Lagfase
§ Eksponentiel fase
§ Stationær fase
§ Dødsfase
- Enzymer
○ Opbygning
○ Temperaturens effekt på enzymer inkl. denaturering
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Immunforsvaret
Forløbet dækker følgende
Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
- tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
- bearbejde data fra kvalitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
- formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof: Mikrobiologi: infektionsbiologi og resistens
Virus: opbygning og formering
Supplerende stof: sundhed, sygdom og medicin
Skriftligt arbejde: Notat vedrørende anbefalinger om udvikling af LFA-test for slangetoksiner.
Arbejdsformer: Individuel og gruppearbejde, faglig læsning og kritisk informationssøgning, mundtlig formidling (fremlæggelse og formidling i mindre grupper samt på klassen), læreroplæg, skriftligt arbejde, forsøg
Eksperimentelt arbejde: blodtype bestemmelse, ELISA, LFA-test, test af toksiners effekt på blod
Materialer: Biologi i udvikling b-niveau s.37-50, 52-55i Biologi i udvikling b-niveau + https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/virus/introduktion_til_virologi/ + https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/virus/viral-livscyklus/
Fight the Bite undervisningsforløb fra lifefonden.
Evaluering: mundtlige besvarelser på klassen, faglige samtaler med eleverne, fremlæggelse, rapport
Kernebegreber:
- Det ydre forsvar
- Det uspecifikke forsvar
- Det specifikke forsvar
○ B-celler
§ Plasma celler
§ B-hukommelsesceller
○ T-celler
§ T-hjælpeceller
§ T-dræbercelle
§ T-hukommelsescelle
○ Antigen
○ Antistof
§ IgG, IgM
○ MCHII, MHCI, CD4, CD8, TCR
- Virus
○ Sars CoV-2 livscyklus
- Immunitet
○ Primær respons
○ Sekundær respons
- ELISA-test
- Vaccination
○ mRNA vaccine
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804103653",
"T": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804103653",
"H": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804103653"
}