Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Å - Ronni skemalægning skabelon 24/25
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Finn Troldtoft Dahl
|
Hold
|
2024 ol/d (3d ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Guder og helte
I dette forløb arbejder vi med basisteksten Homers Odysseen. Sangene I: 1-95, IV: 210-289, VI: 1-331, IX: 105-315. Der lægges vægt på epos-kendetræk, helten Odysseus og forholdet mellem mennesker og guder.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Generelle begreber til oldtidskundskab til elever.docx
-
B. Andreasen og J.R.Poulsen Paideia s. 11-45 Epos Systime 2014 (3).pdf
-
Crash Course The Odyssey
-
A Long and Difficult Journey, or The Odyssey: Crash Course Literature 201
-
Gloser til Odysseen 1-95:
-
odysséen_komposition (2).pdf
-
Odysseen 1 I.pdf
-
Odysseen I 1-95 og IV 219-289.doc
-
The Tradition of Vedic Chanting
-
proømium | lex.dk – Den Store Danske
-
1. Se resten af Crash-kurset om Odysseen, som ligger på sidste lektion.
-
Før spørgsmålene til teksten besvares, skal I finde epiteter til de guder og mennesker, som nævnes i tekststykket.
-
På klassen arbejder vi med proømiet. Vi finder epiteterne, der er forbundet med Zeus, Athene, Hermes, Odysseus og Kalypso og taler om patronymikon. "Oikos" er i denne sammenhæng et vigtigt begreb.
-
Læs de første 50 linjer (ikke sider;-)) i Odysseen. Der er gloser på sidste lektion.
-
Læs linje 1-95. Vi læser den sidste del af linjerne sammen, så vi har helt styr på starten:-)
-
Odysseen IV.pdf
-
Navneregister til Iliaden og Odysseen.pdf
-
Odyssen 6. sang TK.pdf
-
Odysseen VI 1-331 (2).docx
-
Så er dommen faldet:-) Det er fuldstændig lige mellem dem, der vil have spørgsmål og dem, der vil have en kreativ-opgave;-) Vi gør begge dele i et mindre format:-)
-
Gobs Alt ved dig.docx
-
Vi samler op på arbejd-selv-lektionen ved at gennemgå spørgsmålene til 6. sang.
-
Alle har besvaret spørgsmålene til 6. sang i Odysseen:-) I får 10-15 min til at færdiggøre jeres "take" på Odysseus´ tale til Nausika.
-
Vi læser et uddrag af 9.sang sammen. Medbring Odysseen og grundbogen Paidaia;-)
-
Odysseen IX 105-306 TK.doc
-
Odysseen 9. sang TK.pdf
-
Læs om det homeriske spørgsmål på side 27 i det vedhæftede dokument.B. Andreasen og J.R.Poulsen Paideia s. 11-45 Epos Systime 2014.pdf
-
Århundreder - Wikipedia, den frie encyklopædi
-
Francis Ford Coppola - Wikipedia, den frie encyklopædi
-
Homer - Læs om digteren bag Odysseen og Iliaden - Lex
-
Vi afslutter forløbet. Alle har besvaret spørgsmålene til 9. sang:-) Vi gennemgår dem kort.
-
Skærmbillede (224).png
-
https://sproget.dk/lookup/?SearchableText=dementi&deeplink=true
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Antigone
I dette forløb har vi læst hele dramaet Antigone af Sofokles. Der har undervejs været et særligt fokus på Antigones karakter og forholdet mellem fysis og nomos.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Arkitektur
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Døden og det gode liv
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804103772",
"T": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804103772",
"H": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804103772"
}