Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Å - Ronni skemalægning skabelon 24/25
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
xPawel Bengtson
|
Hold
|
2024 re/e (3e re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Religionsfænomenologi: Intro-forløb 1
Intro-forløb: Religionsfaglig terminologi og religionsfænomenologi:
Religionsquiz. Tip en 12´er. Min viden om religion.
Dokument: ”Forslag til pensum i religion 2022/2023”
Dokument: ”Religion C”
Dokument: ”Eksamen i religion 2025”
Dokumenter: Fra ”Helligt og profant”, Eliade: s.7 – 10 ”Indledning”+ s. 15 – 21 ”Det hellige rum og verdens sakralisering”.
Fra ”Religion og kultur”: s. 13 – 28m ”Religionshistoriske grundbegreber” + s. 260 – 262 ”Valg af kilder, indfaldsvinkel og niveau”
Dokument: ”Rites des Passages”, van Gennep, om ritualstruktur.
Læreroplæg via PP om Lauri Honkos ritualklassifikation.
Virtuelt:
Vi ser to eksempler på overgangsritual: Et klip fra den kongelige tvillingebarnedåb og en georgisk barnedåb med fuld nedsænkning af barnet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Islam og kulturmøder
Kulturmøder, islam og Vesten. Flerfagligt forløb.
Tekst:
Muhammed Atta: "Du skal hvæsse din kniv", fra "Kristelig Dagblad" 10/10 2001
Kulturmøder, tekster 2024
Baggrundsstof:
"Islams 4 sociologiske reaktionstyper s. 45 - 55" fra "Muslimernes tro praksis og sharia", Jens Forman
Moderne Sharia, de 4 reaktionstyper
Teorikompendium, kulturmøder 2024.
PP: Ritualtyper.
Van Genneps ritualstruktur.
Religion og SRP-træning:
Anvendelse af de 8 videnskabsteoretiske begrebspar i religionsfaglige forløb.
Religions metodebeskrivelse.
Træningsskabelon til SRP-problemformulering.
Hvordan analyseres en religionsfaglig tekst eller medieprodukt.
Eksempler på SRP-opgaveformuleringer i kombi med engelsk, samf. og musik.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Moderne Sharia, de 4 reaktionstyper uden slide 12.pptx
-
Islams 4 sociologiske reaktionstyper, Muslimernes religion, Forman s. 49-55.pdf
-
Esben Andreasen m.fl.: Religion og kultur, 3. udgave, Systime, 2005-2014; sider: 26-28
-
3.e flerfaglig uge 37, 2024. Kulturmøder, eng og rel.docx
-
TRÆNINGSSKABELON TIL SRP-PROBLEMFORMULERING.docx
-
HVORDAN ANALYSERES EN RELIGIONSFAGLIG TEKST eller MEDIEPRODUKT.docx
-
Teorikompendium kulturmøder 2024.pdf
-
Van Genneps ritualstruktur.pdf
-
Religions metodebeskrivelse SRP.docx
-
ANVENDELSE AF DE 8 VIDENSKABSTEORETISKE BEGREBSPAR I RELIGIONSFAGLIGE FORLØB (10).docx
-
Kulturmøder, tekster 2024.pdf
-
Eksempler på SRP-opgaveformuleringer religion i kombi med samf, eng og musik.docx
-
Du skal hvæsse din kniv, Atta, med spørgsmål.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Religionsfænomenologi: Intro-forløb 2
Eleverne laver i grupper PP-præsentation af henholdsvis: 1.Kosmogoni. 2.Eskatologi. 3.Cyklisk ritual. 4. Kriseritual. 5.Overgangsritual. 6.Bøn. 7.Offer.
Præsentation bygges op ud fra viden fra introforløbet og selvvalgt billedmateriale.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Islam
Islam:
Tekster:
Fra: "Islam - fra beduinkult til verdenreligion", Jens M. Steffensen:
Tekst 1: Af "Sura 74: Den i kappen indsvøbte"
Tekst 16: "Bøn i islam"
Tekst 19: "Sura 2. Koen"
Tekst 20: "Sura 22. Valfartsfesten"
Tekst 24: "Valfartens ide"
Dokumenter:
Sherin Khankan: "Sharia er foreneligt med europæiske samfund", Religion.dk (2011)
Baggrundstof:
Dokumenter:
"Fakta om islam" fra "Grundbog til Religion C"
"Van Genneps ritualstruktur"
"Valfarten til Mekka, om hajj"
"Islam-quiz med svar til stoffet fra "Mennesket og Magterne" s. 88 - 97.
"Islams 4 sociologiske reaktionstyper" s. 45 - 55" fra "Muslimernes tro praksis og sharia", Jens Forman
PP´er:
"Islam - Muhammeds verden"
"Troslære i islam"
"De 5 søjler: Søjle 1,2 og 3"
"De 5 søjler: Søjle 4 og 5"
"Sharia"
"Moderne Sharia"
Fra bøger:
Fra: ”Mennesket og magterne”: s.88 – 100
Fra: ”Islam – fra beduinkult til verdensreligion”: s. 28 – 33 ”Islams fem søjler”
Virtuelt:
Fra ”Religionsportalen”:
"At være muslim"
”Forberedelse til bøn”, vist af Mehmet Ôztoprak.
”Fredagsbøn ledet af imam Abdul Wahid Petersen i Moskeforeningen på Nørrebro, Kbh.”
Fra ”You Tube”: ”Worlds Largest Pilgramage – Hajj Documentary”.
"Langt fra Borgen - Jeg synes overhovedet ikke, at det er dansk". Pia Kjærsgaard besøger moske i Kbh.
CFU: "5 skarpe om islam"
Islam-kassen:
Vi ser på bedetæppe, ligklæde, kalotter, bedekranse, minikoraner, kaligrafi, islam-kalender m.m.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Gruppearbejde som opsamling på religionsfænomenologi 3e 24.docx
-
Islam - Muhammeds verden PP.pptx
-
Fakta om islam.pdf
-
Islam
-
Esben Andreasen m,fl,: Mennesket og magterne, Gyldendal, 1991; sider: 88-96, 98-100
-
ISLAM-QUIZ uden svar Mennesket og Magterne s. 88 - 96.doc
-
Jens M. Steffensen: Islam, Systime 2005; sider: 28-33, 38-39, 65, 80-84, 89, 117-122
-
Arbejdsspørgsmål til sura 74 Den i kappen indsvøbte.docx
-
Sharia.pptx
-
ISLAM-QUIZ med svar.doc
-
Pia Kjærsgaard besøger moské: Jeg synes overhovedet ikke, at det er dansk - Langt fra Borgen
-
Sherin Khankan - Sharia er foreneligt med europæiske samfund (2) (2).docx
-
Par- eller gruppearbejde til Khankan-tekst.docx
-
Van Genneps ritualstruktur.pdf
-
Ritualer - azan, bøn, omskærelse
-
Hjælpespørgsmål til Tekst 16 Bøn i islam.docx
-
De 5 søjler. Søjle 1, 2 og 3.pptx
-
Spørgsmål til faste- og valfartstekster fra islam-bogen.docx
-
Troslære i Islam PP (23).pptx
-
De 5 søjler. Søjle 4 og 5.pptx
-
Oversigt over religionsfaglige begreber fra Religioner lever.pdf
-
Leksikon over regligionsfaglige begreber.pdf
-
CFU-login
-
Valfarten til Mekka.pdf
-
Forberedelse til prøven: Repeter fra forløbet om religionsfænomenologi de religionsfaglige begreber, fra kulturmøder og islam-forløbet de centrale begreber og elementer om kulturmøder og islam (teori og baggrundsstof). D.v.s. at I ikke behøver at rep
-
Sneaking a Camera into Mecca to Film Hajj: The World's Largest Pilgrimage with Suroosh Alvi
-
Derfor er omskæring så vigtigt for jøder og muslimer
-
Shia-islam.pptx
-
A great zanjeerzani husainabad islamabad
-
Martin Krasnik forsvarer omskæring af drenge - Else Guldager Børnerådet
-
Kapiteloversigt og spørgsmål til tekst 34 Islam og kønsroller til debat (9).docx
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804103784",
"T": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804103784",
"H": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804103784"
}