Holdet 2024 sa/3u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Å - Ronni skemalægning skabelon 24/25
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Kaj Skovmand
Hold 2024 sa/3u (3u sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Identitetsdannelse i det senmoderne samfund

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Identitetsdannelse i det senmoderne samfund

Identitetsdannelse i det senmoderne samfund

Formålet med forløbet har været at afdække, hvordan identitetsdannelse og socialisation foregår i det senmoderne samfund. Indledningsvis har elever arbejdet med en række centrale mikrosociologiske begreber i tilknytning til socialisation (normer, sanktioner, roller, rollekonflikt). Delvist i forlængelse heraf er der arbejdet med hvad der karakteriserer identitetsdannelse i det senmoderne samfund. Til belysning af dette har eleverne hvad der adskiller det moderne samfund og det senmoderne samfund. I forhold til det senmoderne samfund er sociologiske teoretikeres syn på det senmoderne samfund  som David Riesman (socialkarakter) Anthony Giddens og Ulrich Beck (valgbiografi og institutionaliseret individualisering) med særlig fokus på hvad der kendetegner identitetsdannelse og socialisering (primær socialisering, sekundær socialisering og dobbeltsocialisering) i det senmoderne samfund. Forløbet er blevet afrundet med et kritisk blik på senmodernitetens individualisering, valgfrihed og øget social mobilitet ved at inddrage mulige barriere ift. valgfrihed i form af 1) social baggrund og 2) køn. Ift. Social baggrund er er der arbejdet med negativ social arv og social mobilitet under inddragelse af Pierre Bourdieus kapitalformer og begreb habitus samt Ulrich Becks fokus på valgfrihedens ufrihed. Ift. køn er der arbejdet med horisontal kønsarbejdsdeling og eleverne er kort blevet præsenteret for forskellige opfattelser af køn iform af biologisk determinisme, køn som socialisering (Simone De Beauvoir) og køn som social konstruktion med fokus på det diskursive (Judith Buthler).       

Faglige mål

- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber

Kernestoffet

Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering
- sociale og kulturelle forskelle.

Metode
- kvantitativ og kvalitativ metode.

Materiale

Lærebøger foruden Luk Samfundet op (3. udg.) Columbus, 2017
- 7.2 Den senmoderne ungdom - en ændret socialkarakter, Fri eller fortabt - en bog om ungdomssociologi, Columbus 2019 s. 116-117
- 3. Hvem er jeg ... og hvem kan jeg blive, Sociologisk SET (2.udg.) Systime 2015 s. 36+40-42
- 10. Social arv og social mobilitet, Sociologi - Viden, teori og metode, 2. udgave, Gyldendal, s. 154-155
- Social arv - kan dette begreb overhovedet bruges, Sociologi - Viden, teori og metode, 2. udgave, Gyldendal, s. 159-160
- 1.7 Teorier om køn, Køn og ligestilling i samfundsfagligt perspektiv, 2. udgave, Columbus, 2022 s. 63-64
- Det konstruerede køn, Køn, kønsroller og ligestilling, Sociologiens kernestof Columbus 2021 s. 187+189
- 3.1 Det kønsopdelte Arbejdsmarked, Køn og ligestilling 1. udgave, Columbus 2017 s. 139
- Kapitel 9 Metode, C-bogen Grundbog til samfundsfag C, Columbus s. 175-181

Artikler
- På med studenterhuen!_uddrag, Berlingske, 22. juni 2016
- Brød med social arv  Julie er familiens første akademiker, DR.dk 29.02.2016
- Social arv i Danmark Af Mads Meier Jæger, seniorforsker SFI 2009, S. 17-18
- Kronik Individualismen er et mentalt fængsel Weekendavisen d.14-12-12
- Individualisering og social differentiering i den refleksive modernitet – uddrag, Dansk Sociologi nr 4/24. årg. 2013

Film og filmklip
- Hvad mener Ulrich Beck om det senmoderne samfund (MINUS 0,33-01:30) Luk Samfundet Op hjemmeside https://luksamfundetop.dk/kapitel-3/instruktionsvideoer
- ”Kønsfordeling på arbejdsmarkedet” https://luksamfundetop.dk/kapitel-1/debatfilm


Andet
- Rollekonflikt https://samfundsfag.dk/begreber/sociologi/generel-sociologi/rollekonflikt/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer