Holdet 2024 bi/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Å - Ronni skemalægning skabelon 24/25
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Sanne Svostrup Polke
Hold 2024 bi/c (1c bi, 1c bi-øv)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Åndedræt og blodkredsløb
Titel 2 Kost og sundhed
Titel 3 Forplantning
Titel 4 Genetik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Åndedræt og blodkredsløb

Forløbet dækker følgende

Faglige mål:

• anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
• udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
• bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
• analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
• formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
• anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger

Kernestof:

̶ biokemiske processer: respiration og gæring

̶ fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion

Supplerende stof: sundhed, sygdom og medicin

Arbejdsformer: Individuel og gruppearbejde, faglig læsning, mundtlig formidling i mindre grupper, læreroplæg, skriftligt arbejde, forsøg

Eksperimentelt arbejde: åndedrætssystemet, puls, blodtryk, hæmatokritværdi, regulering af åndedrættet


Materialer: Læsemateriale pdf

Evaluering: mundtlige besvarelser på klassen, faglige samtaler med eleverne
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kost og sundhed

Forløbet dækker følgende

Faglige mål:

• anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
• udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
• bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
• analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
• formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
• anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger

Kernestof:

̶makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner

̶ enzymer: overordnet opbygning og funktion

̶ biokemiske processer: respiration

̶ fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion

Supplerende stof: sundhed, sygdom og medicin

Arbejdsformer: Individuel og gruppearbejde, projektarbejde, faglig læsning, mundtlig formidling i mindre grupper, læreroplæg, skriftligt arbejde, forsøg.

Eksperimentelt arbejde: Bromelinforsøg, energibalance

Skriftligt arbejde: Bjarne og kosten

Materialer: Marianna Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling, nucleus, 2015: side 75-82, 86-92, 95-97, 99-101

Evaluering: Aflevering (Bjarne og kosten), mundtlige besvarelser på klassen, faglige samtaler med eleverne, fremlæggelser af projektarbejde, prøve
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forplantning

Forløbet dækker følgende

Faglige mål:

• anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
• udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
• bearbejde data fra kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
• analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
• formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilde
• ̶demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
• anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger

Kernestof: Fysiologi: forplantning og hormonel regulering

Supplerende stof: Sundhed sygdom og medicin

Arbejdsformer: Individuel og gruppearbejde, faglig læsning, mundtlig formidling i mindre grupper, læreroplæg, skriftligt arbejde

Eksperimentelt arbejde: Spredning af kønssygdomme

Aflevering: video gennemgang af kvindens menstruationscyklus

Materialer: Marianne Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling. 2. udgave, nucleus, 2020: side 154-156 157-166

Evaluering: mundtlige besvarelser på klassen, faglige samtaler med eleverne, aflevering
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Genetik

Forløbet dækker følgende

Faglige mål:

- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
- udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
- bearbejde data fra kvalitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger

Kernestof:

̶ makromolekyler:  DNA

̶ genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation

Supplerende stof: Bioteknologi

Arbejdsformer: Individuel og gruppearbejde, faglig læsning, mundtlig formidling i mindre grupper, læreroplæg, skriftligt arbejde

Eksperimentelt arbejde: PTC smagning, oprensning af DNA

Materialer: Marianne Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling. 2. udgave, nucleus, 2020: side 117-123, 131-133, 136-143, 146-147
Marianne Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling. 1. udgave, nucleus, 2015: side 173-176.

Evaluering: mundtlige besvarelser på klassen, faglige samtaler med eleverne

Kernebegreber:
- DNA
○ dobbelthelix
○ Nukleotid
§ Baser
□ baseparringsprincippet
§ Fosfat
§ Deoxyribose
- Kromosomer
○ Autosomale kromosomer
○ Kønskromosomer
- Celledeling
○ DNA-replikation
○ Mitose
§ Interfase
§ Profase
§ Metafase
§ Anafase
§ Telofase
- Gener
- Proteinsyntese
○ Translation
○ Transkription
○ Ribosom
○ tRNA
○ mRNA
○ Aminosyre
○ Peptidkæde/protein
- Nedarvning
○ Fænotype
○ Genotype
○ Alleler
○ Krydsningsskema
○ Stamtavle/analyse af stamtavle
○ Autosomal nedarvning
§ Dominant
§ Recessiv
○ Kønsbundet nedarvning
§ X-bundet dominant
§ X-bundet recessiv
§ Y-bundet
- Bioteknologi
○ Gelelektroforese
○ PTC genet (kan man smage PTC)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Menstruationscyklus video 27-01-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer