Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Å - Ronni skemalægning skabelon 24/25
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Inge Kirsten Kolditz Marker
|
Hold
|
2024 fy/b (1b fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Densitet og naturvidenskabelig metode
Forløbets emner i stikord
-Fysiske størrelser
-Enheder, herunder SI-enheder
-Præfiks
-Videnskabelige notation
-De tre omskrivninger af formlen for densitet
-Beregninger og korrekt opskrivning i opgaver om densitet
-Densiteten af en kasseform, cylinderform og kugleform
-"Jo...jo-formuleringer".
-Kvalitativ forståelse af temperatur (som termiske bevægelser)
-Kvalitativ forståelse af tryk
-Tryk og temperatur kan påvirke densiteten
-Eksempler på anvendelser af densitet herunder
--Bestemme hvilket metal
--Bestemme hvilken gastype
--Bestemme om en genstand flyder eller synker.
--Bestemme om en gas "flyder" eller "synker".
--Bestemme alkoholprocent i en alkohol-vandblanding.
-Hypotetisk-deduktiv metode
-Test af hypotesen "x er proportional med y" eller "V er proportional med m"
-Forventning til datapunkter i et (V,m)-koordinatsystem
-Bestem densitet ved brug af lineær regression
-Variabelkontrol
-Fejlkilder
-Måleusikkerheder
-Målefejl
-Forklaringsgrad (R^2)
-Systematiske afvigelser
Eksperimenter
Metalkugler
-Hypotese: Et fast stof har en fast densitet givet ved ρ=m/V
-Undersøgelse: Hvilket metal består metalkuglerne af?
Alkohol-vandblanding (fx vodka eller husholdningssprit)
-Hypotese: Et flydende stof (også kaldet en væske) har en fast densitet givet ved ρ=m/V
-Undersøgelse: Hvad er alkoholprocenten af alkohol-vandblandingen?
Lightergas
Hypotese: En gas har en fast densitet givet ved ρ=m/V
Undersøgelse: Hvilken gas er der i en lighter?
Øvrige ting vi har arbejdet med
Rapportskrivning med følgende afsnit: Formål, Fremgangsmåde, Data og Databehandling, Fejlkilder og Måleusikkerheder, Konklusion
Undervisningsmaterialer
Powerpoint "Densitet og naturvidenskabelig metode"
Orbit C, Morten Brydensholt m.fl., 2. udgave, 1. oplag, Systime, 2010 side 8-14ø
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Energi, effekt og nyttevirkning
Forløbets emner i stikord
Energiformer
Energiomdannelse herunder energikæder
Energibevarelse
Effekt
Nyttevirkning
Energikæder for forskellige energikilder (fx brændselskraftværk, kernekraftværk, kraftvarmekræft, vandkraftværk, solceller og vindmøller)
Omskrivning fra kWh til J.
Opgaver med effektformel i SI-enheder (udregn P, udregn t eller udregn E)
Opgaver med effektformel, hvor energien ønskes angivet i kWh.
Estimate af prisen for brug af elektriske apparater.
Energiforsyning i forskellige lande
Fjernvarme
Eksperimenter:
Effekt af en elkedel ved opvarmning af vand
Effekt af en hånd ved opvarmning af vand
Øvrige ting vi har arbejdet med
Mundtlighed og powerpoint præsentation i afleveringen "Video præsentation af forsøg om effekt"
Undervisningsmaterialer
Orbit C, Morten Brydensholt m.fl., 2. udgave, 1. oplag, Systime, 2010 side 26-30ø
Powerpoint "Densitet og naturvidenskabelig metode"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Varmelære og energi
Varmelære:
Temperatur og termisk energi herunder Brownske bevægelser
Den specifikke varmekapacitet
Den specifikke fordampningsvarme
Den specifikke smeltevarme
Tilstandsformer
Kogepunkt
Smeltepunkt
Navnet på faseovergange
(E,T)-graf med faseovergange.
Termisk ligevægt
Kvalitativ beskrivelse af Newtons afkølingslov
Varmetransport (Konduktion, Varmestråling, Konvektion)
Eksperimenter:
Nyttevirkning af en elkedel
Den specifikke fordampningsvarme
Undervisningsmaterialer
********
Orbit C, Morten Brydensholt m.fl., 2. udgave, 1. oplag, Systime, 2010 side 33-44ø
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Astronomi og udviklingen af det naturvidenskabelig
De overordnet emner:
-grundtræk af den nuværende fysiske beskrivelse af Universet og dets udviklingshistorie, herunder Universets udvidelse
-Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener
-det elektromagnetiske spektrum, fotoner og atomers absorption og emission af stråling
Stikord:
Udvikling af det naturvidenskabelige verdensbillede
-Det geocentriske verdensbillede
-Det heliocentrisk verdensbillede
-Tycho Brahes verdensbillede
-Tidslinje til verdensbilledets udvikling, herunder Aristoteles, Ptolemæus, Kopernikus, Tycho Brahe, Kepler, Galilei, Newton og Hubbles
-Retrograd bevægelse
-Epicykler
-Venus’ faser
-Viden om universet, herunder måner, planeter, stjerner, solsystemer, galakser, galakse hobe.
-Enheden lysår
Lys og spektre
-Bohrs atommodel, herunder fotonenergi, emission og absorption.
-Atomers spektrallinjer ("fingeraftryk")
-Emissionsspektrum, absorptionsspektrum og kontinuert spektrum
-Wiens forskydningslov
-Planck-kurve
-Kort om big bang og grundstoffernes dannelseshistorie.
Kosmologi
-Hubbles lov.
-Hubbletid og Universets alder.
-Universets udvidelse og elastisk model
-Doppler effekt med fokus på rødforskydning og blåforskydning.
-Kosmologisk rødforskydning, herunder begrebet "tilsyneladende hastighed".
-Hubbles lov, herunder kategorisering af galakser, bestemmelse af afstande til galakser og bestemmelse af galaksernes tilsyneladende hastighed.
"Eksperiment" ("Observation"):
-Hubbles lov
Materiale:
Elvekjær, F., Benoni, T., (2015). FysikABbogen1 (1. udgave, 6. oplag). Aarhus, Systime. Siderne 44-49 og 59-65.
”Opgaver til Solsystemets dannelse og opbygning.docx”,
”Opgaver til Solsystemets dannelse og opbygning (svar).pdf”,
”Opgaver til Verdensbilledets udvikling.docx”,
”Opgaver til Verdensbilledets udvikling (svar).pdf”,
”Den bevægede jord” (52 min). (Link: https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/den-bevaegede-jord, hvor du skal log på med uni-login
”Tidslinje til verdensbilledets udvikling.pdf”,
”Vurdering af fagligt niveau (SOLO-taksonomi).pdf”,
"Atomets opbygning og Bohrs atommodel.pdf",
"Bohrs atommodel.mp4"
"Bohrs atommodel - Plakat - svar.pdf",
"De tre spektre - Opgaver.pdf",
"Intro til Kosmologi.pdf",
”Øvelse Hubbles lov - Teori og fremgangsmåde.pdf”,
”Øvelse Hubbles lov - Kategorisering af galakser.docx”,
ӯvelse Hubbles lov - data og databehandling.xlsx",
*****
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Bølger
Generelt om bølger
-Harmoniske bølger, herunder
--En (sted, udsving)-graf til et bestemt tidspunkt
--En (tid, udsving)-graf til et bestemt sted
--Amplituden, Bølgelængden, Perioden, Frekvensen, Udbredelsesfart og Ligevægtsniveau.
--Bølgeligningen
Bølger med fokus på elektromagnetisk stråling
-Elektromagnetisk stråling
-Partikel-bølge-dualitet
-Frekvens
-Bølgelængde
-Fotonenergi
-Et overblik over det elektromagnetiske spektrum og kilder til forskellige stråletyper.
-Ioniserende stråling (Kan stråling skade og helbrede?)
-Halveringstykkelse
Eksperimenter:
Halveringstykkelse for gammastråle i bly
*****Kommer mere****
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804103886",
"T": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804103886",
"H": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804103886"
}