Holdet 2024 fy/m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Å - Ronni skemalægning skabelon 24/25
Fag og niveau Fysik C
Lærer(e) Orla Garbers
Hold 2024 fy/m (1m fy, 1m fy-øv)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Energi
Titel 2 Bølger og lyd
Titel 3 Bølger og lys

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Energi

Under forløbet har eleverne arbejdet med kernestofområdet Energi, herunder:
►beskrivelse af energi, energiformer og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning.
►kvantitativ behandling af omsætningen mellem elektrisk energi og termisk energi.
►beskrivelse af varme i forbindelse med en temperaturændring og faseovergang (supplerende stof).

Det forventes at eleverne kan redegøre for følgende begreber: Energi, energiformer, energibevarelse, energiomsætning, energikæder, effekt, nyttevirkning, brændværdi, termisk energi, varme, temperatur, varmekapacitet, mikroskopisk forklaring af varme, gennemsnitlig kinetiske energi af partikler, tilstandsformer, faseovergang, fasediagram, fasekurve, smelte- og fordampningsvarme.

Under forløbet har eleverne udført og behandlet følgende forsøg:
►Nyttevirkning ved opvarmning af vand i elkedel.
►Brændværdi af peanuts.

Under forløbet er der blevet vist følgende demonstrationseksperimenter fælles på holdet:
►Opvarmning af vand og olie for at demonstrere forskelle i varmekapacitet.
► Illustration af faser via vibrator med kuglerasler, både med og uden låg (med og uden trykovervejelser)
► Kogning af vand i vakuumklokke
► Nedkølingskurve for stearin

Under forløbet har eleverne anvendt fordybelsestid til at udarbejde følgende produkter:
► Skriftlig rapport over forsøget nyttevirkning ved opvarmning af vand i en elkedel.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Bølger og lyd

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer