Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Å - Ronni skemalægning skabelon 24/25
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Peter Tönshoff
|
Hold
|
2024 sa/y (1y sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvem har magten?
Dette forløb fungerer som en introduktion til politik som stofområde, og forløbet er det første forløb i samfundsfag i 1.g. Med afsæt i elevernes viden fra grundforløbet om ideologier og det politiske system i Danmark har forløbet fokus på magtens placering i dansk politik. I forlængelse heraf har vi arbejdet med demokrati, styreformer, valgsystemer, magt i politik, regering og Folketing og dansk politik i internationalt perspektiv med primært fokus på EU’s rolle.
I forløbet er der arbejdet med Eastons model over det politiske system og demokratiformer, herunder direkte demokrati, repræsentativt demokrati, konkurrencedemokrati og deltagelsesdemokrati. Der er arbejdet med den parlamentariske styringskæde og valgsystemerne parlamentarisk demokrati og præsidentialsystem, samt med valgmåderne forholdstalsvalg og flertalsvalg i enkeltmandskredse med særligt fokus på det amerikanske præsidentvalg i 2024 og det danske valgsystem og mandatfordelingen ved Folketingsvalget i 2022. I forløbet er der desuden arbejdet med magtens tredeling, direkte og indirekte magt samt hvordan magtens tredeling sikrer kontrol i det politiske system. Der er introduceret til Folketinget og regeringsdannelse, herunder flertals- og mindretalsregeringer samt positiv og negativ parlamentarisme.
Der er arbejdet med værdi- og fordelingspolitik og, i forlængelse af grundforløbets fokus på ideologierne liberalisme, socialisme og konservatisme, med udvalgte ideologiske forgreninger, herunder socialliberalisme, socialkonservatisme, nationalkonservatisme, socialdemokratisme og neoliberalisme. Der er arbejdet med partiadfærd gennem Downs’, Molins og Kaare Strøms modeller, hvor Strøms model er anvendt til at analysere regeringsdannelsen til Folketingsvalget i 2022, og Molins model er anvendt til at analysere SF’s forsvarspolitik. Der er arbejdet med vælgeradfærd, herunder kernevælgere, marginalvælgere, rational choice og issue-voting samt nærheds- og retningsprincippet. Der er arbejdet med mediernes rolle, magt og indflydelse på det danske demokrati gennem begreber om medialisering, medierne som vaghund, massemedier, sociale medier og disses fordele og ulemper for demokratiet.
Forløbet afsluttedes med et fokus på udlandets indflydelse på dansk politik med inddragelse af NATO, FN og EU, men med særligt fokus på EU (suverænitetsafgivelse, forordninger, direktiver og danske partiers holdninger til EU).
Faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Bearbejdet kernestof:
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
- kvantitativ og kvalitativ metode.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#1
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804103947",
"T": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804103947",
"H": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804103947"
}