Holdet 2022 EN/t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Helsingør Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Claus Røder, Malte Helledie
Hold 2022 EN/t (1t EN, 2t EN, 3t EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tema 1: Hip Hop & Rap
Titel 2 Tema 2: Non-fiction (apology and apologia)
Titel 3 Tema 3: True Crime
Titel 4 Ikke eksamen (belonging)
Titel 5 Tema X: 'PUSH' - Poverty and Social Mobility
Titel 6 Studietur til Bruxelles
Titel 7 Dystopian Fiction
Titel 8 SRO - Amerikanske politiske system, polarisering.
Titel 9 Minimalism - Hemingway and Carver
Titel 10 Crime Fiction plus grammatik
Titel 11 The British Empire and India (EKSAMENSEMNE)
Titel 12 US Election (EKSAMENSEMNE)
Titel 13 Shakespeare - In love and Trouble (EKSAMENSEMNE)
Titel 14 Postmodernism (EKSAMENSEMNE)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tema 1: Hip Hop & Rap

Forløbet har fokus på hiphop og rap, og ser på genrens (litteratur-)historiske udvikling, med hovedfokus på perioden fra slutningen af 1970erne til omkring år 2000.
Eleverne introduceres til basale redskaber til analyse af lyrik og genrens særlige stiltræk (se især "Open Wide" side 159-161), og de øver sig også i selv at skrive og fremføre en rap, for at opnå en dybere og grundigere forståelse af genrens sættræk.
Til sidste diskuterer vi (kort) hvordan vi kan rammesætte genren. Hvad er (og hvad er ikke) rapmusik egentlig?

Materiale (kernestof):
Bækgaard, Knudsen, Pedersen og Pors, "Open Wide", Lindhardt og Ringhof 2015; ss. 141-154, 159-161

Grandmaster Flash & the furious five, "The Message", 1982
Eric Eazy-E, "Boyz-n-the-hood", 1987
Ice Cube, "It was a good day", 1992

Supplerende materiale:
George the Poet, "Gangland" (ukendt udgivelsesår), BBC Radio 4 (live), via Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=VSEWuechVZ0&ab_channel=BBCRadio4

Film:
Darby Wheeler, Rodrigo Bascunan, "Hip hop evolution", sæson 1, episode 4, "The birth of gangsta rap", 2016 (via netflix)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Tema 2: Non-fiction (apology and apologia)

Et forløb om undskyldningsretorik med udgangspunkt i kap. 4 i Brøndsteds og Larsens 'Narrating Truth'. Fokus på begreberne inden for apologies og apologia.

Eleverne introduceres til forskellige forsvarsstrategier og deres respektive fordele og ulemper. Derefter arbejder de med forskellige undskyldninger leveret af kendte personligheder, herunder Kevin Spacey, Will Smith og Bill Clinton.
Som skriftlig opgave udarbejder eleverne undervejs en undskyldning, som de kan bruge til deres lærer i fag x, når de kommer til at aflevere en opgave for sent.

Materiale (Kernestof)
Brøndsted og Larsen, "Narrating Truth", AltiOrd 2021; ss. 103-112, 121-123, 125

Will Smith, "Apology to Chris Rock", 2022 (via Youtube, uploadet på modul)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Tema 3: True Crime

I forlængelse af forløbet om undskyldningsretorik, forsætter vi med non-fiction og "Narrating Truth", og laver (efter elevernes ønske) et forløb om True Crime.
Forløbet har fokus på arbejde med forskellige medieplatforme der bruges i genren (podcast, roman, dokumentarfilm), men også i høj grad de virkemidler genren arbejder med og det spændfelt mellem fiktion og non-fiktion som genren (nogle gange) bevæger sig i.
Efter arbejde med 3 forskellige konkrete eksempler True Crime-fortællinger og en introduktion til hvordan de rent metodisk kan tilgås, rundes af med en diskussion af den etiske kritik genren nogle gange er genstand for.

Materiale (Kernestof):
Brøndsted og Larsen, "Narrating Truth", AltiOrd 2021; ss. 14-16, 18-20, 127-133, 142-149, 150-151, 157

Koenig, Sarah. "Serial" (Podcast), season 1, episode 1, "The Alibi" 2014: Via https://serialpodcast.org/ (besøgt 070823)

Andrew Jarecki, "The Jinx - the Life and Deaths of Robert Durst" [film] 2015; episode 1 samt de sidste cirka 10-15 minutter af episode 6.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Ikke eksamen (belonging)

Hvad der skulle have været et forløb om 'Belonging' blev ramt af afbrydelser og pædagogikumbesøg hos kollega i en grad, så vi kun nåede at læse en tekst (Hanif Kureishis "The Decline of the West").
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Tema X: 'PUSH' - Poverty and Social Mobility

Forløbet har fokus på fattigdom og livet på bunden af det amerikanske samfund. Udgangspunktet er Sapphires roman "Push", som læses med fokus på karaktererne og det sociale miljø. Desuden arbejder eleverne bl.a. med baggrundsinformation om den amerikanske samfundsindretning, samt børnemishandling og omsorgssvigt.

Udover læsning af selve romanen, arbejdes med avisartikler og noveller,

Faglige mål:
- Forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelsk tekster og samtaler i forskellige stillejer
- Udtrykke sig flydende og spontant i samtale og diskussion
- Læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer og fra forskellige engelsksprogede regioner

- Analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk
- Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- Analysere og fortolke forskellige nyere tekster med brug af relevant, faglig terminologi
- Analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA

- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
Sapphire, "Push", 1996

Mayoclinic.org: "Child Abuse", fra mayoclinic.org: https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/child-abuse/symptoms-causes/syc-20370864

Mette Holm, "Being American", Gyldendal 2016; ss. 94-113



Supplerende materiale:
'Precious' (film), 2009
Audiobookversion of "Push", fra YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=RCb6-_-dKlE (besøgt 220823)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Studietur til Bruxelles

I forbindelse med studieturen til Bruxelles, fokuserer engelskfaget på Brexit og engelsk som lingua franca. I forbindelse med studieturen, skal eleverne udarbejde en rejsevlog på engelsk med følgende indhold:

A National Identity vs. A European Identity

Why is it difficult/challenging to establish a European Identity?
What can be done to strengthen a European Identity? Which imitatives do you suggest?
Who can strengthen a European Identity? Politicians? Celebrities? The EU? Or others you can think of.
Does the fact that we do not have a common language in the European Union prevent us from establishing a European Identity?
How do movements against the European Union help prevent the development of a European Identity?
Has Brexit contributed to preventing the development of a European Identity?

Materiale
Why Brexit happened - and what to do next (TED talk by Alexander Betts, 2016).

What have we done?’: six years on, UK counts the cost of Brexit
By Toby Helm, Robin McKie, James Tapper & Phillip Inman, Sat 25 Jun 2022, The Guardian.

Global English i Worlds of English.

English in the European Union - Worlds of English: https://www.youtube.com/watch?v=CKAeFi1IT54&t=7s

David Crystal - World Englishes: https://www.youtube.com/watch?v=2_q9b9YqGRY&list=PLLHEkoB1IIiqv4L4mjn8mLumB6_iXn7Ky&t=7s

Antal sider = ca. 20 sider



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Dystopian Fiction

I dette forløb (Dystopia and graphic novels) introduceres eleverne til både klassisk og moderne dystopisk fiktion samt graphic novels mediet. Eleverne arbejder således både med tekstanalyse, specifikt i forhold til miljø, den dystopiske protagonist, og tema/budskab, men også forholdet mellem det skrevne ord og billedsiden. Formålet er at styrke elevernes tekstforståelse og analyseniveau ved at lade billederne hjælpe og tilføje en ekstra dimension til tekstanalysen.

Der evalueres løbende og mundtligt ved forløbets afslutning, samt ved en skriftlig øvelse (eleverne laver novelle om til graphic novel/comic).

Kernestof:
Bradbury, Ray. Fahrenheit 451 (Graphic novel udgaven). del 1-2.   http://www.tor.com/series/fahrenheit-451/


Orwell, George. 1984 (Graphic novel version). Chapters 1 and 2.  

Vonnegut, Kurt. Harrison Bergeron. 1961.



Supplerende materiale:

James Camerons historie om Sci-Fi (udsendelse fra DR)

Dystopias: Definitions and Characteristics. http://www.readwritethink.org/files/resources/lesson_images/lesson926/DefinitionCharacteristics.pdf

Lærerproduceret powerpoint om graphic novel terminologi.


Kernestof:

̶ principper for tekstopbygning
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster

̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA


Antal sider: 50

Tilladte online hjælpemidler:
Minlaering.dk
Ordbogen.com
Oxford Learners Dictionary
Oxford Collocation Dictionary
Merriam Webster Dictionary
Longman Dictionary of Contemporary English
Merriam Webster Thesaurus
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 SRO - Amerikanske politiske system, polarisering.

Forberedelse til SRO

Fokus: taksonomiske niveauer
at skrive analyserende
at skrive diskuterende
Retorisk/sproglig analyse.
Amerikansk politik - demokraterne/republikanerne
Valgsystem USA
Polarisering i det amerikanske samfund/politik.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 11 The British Empire and India (EKSAMENSEMNE)

I dette forløb arbejder eleverne med Indien og det britiske imperium. Forløbet starter med introduktion til det britiske imperium som helhed og derefter fokuseres der på Indien som britisk koloni. De valgte tekster fokuserer på tiden under britisk styre, overgangen fra koloni til selvstændigt land og tiden og arven efter imperiet/indiens postkoloniale arv.

Desuden inkorporeres formel debat i forløbet idet eleverne skal debattere i grupper hvorvidt UK skal/bør undskylde for kolonialiseringen af Indien. Eleverne inddeles i grupper á tre (henholdsvis for og imod) og debatterer i runder i tre runder á to minutter.  Til dette laver eleverne egen research.

Kernetekster:

- Kipling, Rudyard. The White Man's Burden (1899)
- Kipling, Rudyard. Lispeth (1886)  
- Orwell, George. Shooting an Elephant. (1931)
- Giridharadas, Anand. The Ideas Shaping New India (2011)
- Krishnaswamy, Rasipuram Narayan. Another Community.
- Thomas Macaulay. Minute on Indian Education.


Baggrundstekster:
- India and pigmentocracy (lærerproduceret kilde)
- BBC documentary. The history of the British Empire.   https://www.youtube.com/watch?v=VdDzYregUQg
Elevstyret research (oplæg om kildekriti og informationssøgning). Elevern finder egne kilder til research om Indien/det britiske imperium.
The Partition of India: https://www.bbc.co.uk/news/resources/idt-d88680d1-26f2-4863-be95-83298fd01e02


tilladte hjælpemidler:
MinLæring

Ordbogen

Oxford Learners Dictionaries

Oxford Collocation Dictionary

Merriam-Webster Dictionary

Longman Dictionary of Contemporary English

Merriam-Webster Thesaurus

Engelsk grammatik A (udleveret af CR).

Antal sider: 50
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 US Election (EKSAMENSEMNE)

I dette forløb arbejder eleverne med en introduktion til det amerikanske politiske system, med særligt fokus på de to store partier (rep/dem), valgsystemet og centrale tematikker i den igangværende valgkampagne. I forlængelse af dette (gen)introduceres eleverne for centrale begreber og værktøjer ift. analyse af non-fiction (argumentationsanalyse, sproglig/retorisk analyse, det retoriske pentagram og en række centrale retoriske/sproglige virkemidler).

Kernetekster:

- Harris, Kamala.2024.  Remarks by Vice President Kamala Harris at political event. West Allis Central High School.  campaign speech.  

- Trump, Donald. 2024. Rally speech from Wisconsin 9 September 2024. (Rev.com)

- Uddrag fra Presidential TV-debate. (https://www.youtube.com/watch?v=kRh6598RmHM)

Sekundært materiale:

- Axelrod, David. 2016.The Obama Theory of Trump. The New York Times.

- Holm, Mette. 2020.Being American. Systime. Udvalgte kapitler:
- US Election System (s. 89-95)
- Political Parties (s. 58-75)

- Sander, Linley. 2024. How 5 Key Demographic Groups Voted in 2024- APNews. (https://apnews.com/article/election-harris-trump-women-latinos-black-voters-0f3fbda3362f3dcfe41aa6b858f22d12)

- Winthewhitehouse (game) (https://ed.icivics.org/games/win-white-house)

- US Presidential Election explained (explainity® explainer video) https://www.youtube.com/watch?v=Jdadb7qMBcE



- Ukendt. American Values and Assumptions. University of Portlandhttps://www.up.edu/iss/advising-services/american-values.html

Netflix Dokumentar: Whose Vote Counts.

Interactive Media Bias Chart | Ad Fontes Media. (https://app.adfontesmedia.com/chart/interactive)

American Values and Assumptions | University of Portland

System of checs and balances: https://www.youtube.com/watch?v=0bf3CwYCxXw

Dokumentar: Whose vote counts.



Beaumont, Hilary. 2024. Strategic Ambiguity. AlJazera. https://www.aljazeera.com/features/longform/2024/10/19/in-a-close-presidential-race-trump-is-strategically-ambiguous-on-abortion

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Shakespeare - In love and Trouble (EKSAMENSEMNE)

I dette forløb arbejder eleverne med fremstillinger af kærlighed i litteratur og film med særligt fokus på Shakespeare. I forløbet læses uddrag af Romeo og Julie samt et udvalg af Shakespeares sonetter. Som et nutidigt perspektiv læses novellen Brokeback Mountain.  

Primære tekster:

William Shakespeare: Romeo and Juliet: Prologue,  Act 1, scene 1, act II, scene II, act V, scene III. 1595 (Drama)

William Shakespeare: Sonnets 18, 29, 130. (Poetry)
Fra: http://www.shakespeares-sonnets.com/


Annie Proulx: Brokeback Mountain, 1997 (short story)
Fra: Udsen, Lotte: You Gotta Try Everything Once, Systime 2003

Film:
Baz Lurhman, Romeo and Juliet. 1996.

Supplerende materiale/sekundære tekster:


Bo Høpfner Clausen og Jesper Kaalund, Romeo and Juliet by Shakespeare. (Uddrag/kapitler: Poetic Devices, Dramatic Toolbox og Shakespeare's language, The Elizabethan age)

"Why Shakespeare loved Iambic Pentameter: https://www.youtube.com/watch?v=I5lsuyUNu_4


Kernestof:

- Det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- Idiomatik, ordforråd og orddannelse
- Principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
- Tekstanalytiske begreber
- Et bredt udvalg af litterære tekster fra forskellige perioder
- Uddrag af værker af Shakespeare

Anslået antal sider: 50
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Postmodernism (EKSAMENSEMNE)

I dette forløb arbejder eleverne med postmodernisme i litteratur. Fokus er på kendetegn (tematikker og stil/teknikker) og forløbet starter med en kort introduktion til modernismen, som så leder hen i et mere afgrænset fokus på postmodernisme i litteratur. Overordnede tematikker/begreber: 'identity, constructionism, consumerism, genre, grand narratives, religion, metafiction.


Kernetekster:
T.S. Eliot. The Hollow Men. (digt)
Margarat Atwood. Happy Endings. (novelle)
Paul Auster. City of Glass. (værklæsning).
David Fincher. Fight Club. (film)


Sekundære tekster:

Lærerproduceret oplæg om postmodernisme
Udvalgte definitioner af modernism og postmodernisme (udleveret).
Uddrag om postmodernisme af Jørgen Riber AAU https://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&ved=0ahUKEwjwwOqUwY3WAhVJalAKHYItD20QFghSMAQ&url=http%3A%2F%2Fpeople.hum.aau.dk%2F~riber%2FUniVic%2FPostmodernism.doc&usg=AFQjCNHRJ6lj9nlyXvVhAJfV0swbvUYIYA  

Jessup, Michael. Truth, the first casualty of postmodern consumerism. Taylor University (uddrag). udleveret som pdf.

Antal sider: 200
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer