Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Helsingør Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Josephine Brøndum Kyhl Østergaard, Katja Maria Lustrup, Louise Grønholm Ravn
|
Hold
|
2022 id/c (1c id, 2c id, 3c id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Boldbasis 2
Afslutning af grundforløbets boldbasis forløb. Eleverne arbejder med at udvikle egne spil.
1. modul med spilteori og gruppearbejde
2. og 3. modul med afprøvning og udvikling af spil.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Grundtræning
I forløbet har vi haft fokus på muskeludholdenhedstræning og træning af kredsløbskondition. Begge dele er blevet trænet som cirkeltræning.
Teoretisk har vi arbejdet med hvad der fysiologisk sker i kroppen under hhv. muskeludholdenhedstræning og træning af kredsløbkondition.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Floorball
I forløbet er der blevet trænet driblinger zig-zag gennem kegler, afleveringer og modtagninger. Trækskud, trækskud hvor bolden løftes fra jorden og slagskud.
For at træne taktiske løbemønstre har vi primært trænet øvelse C9 og C11 side 636 i Yubio (2022-2025)
Der er lavet forløbsprøve i både driblinger, trækskud, trækskud der løftes fra jorden og taktiske løbemønstre.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Les Lancier 1
Eleverne har lært koreografien til alle 5 ture. Der er blevet trænet chassé (forlæns, baglæns til højre og venstre), balancé og croixés som isolerede øvelser.
Teoretisk har vi talt om dansens oprindelse og æstetik. Vi har brainstormet på ord der beskriver musikken og arbejdet med hvordan man kan udtrykke disse ord kropsligt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Årets sidste idrætstime
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Rytmisk Opvarmning
Færdighedsområde: Musik og bevægelse
Formål
I forløbet arbejdes der med opvarmningsprogrammer med fokus på performance. Eleverne skal kunne udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk og musikfaglig teori. Endvidere vil der i forløbet være fokus på bevægelseskvalitet. Slutproduktet har fokus på den rytmiske del i opvarmningsprogrammet - herunder kvalitet i øvelserne og bevægelse til musik.
Eleverne laver deres eget opvarmningsprogram i grupper.
Fokus i programmerne
- at programmet viser de forskellige grundelementer: gang/let løb, sving, styrke, hop og udstræk
- at musikken passer til de valgte øvelser
- at der er kvalitet i bevægelserne
- at der er variation i koreografien/brugen af rummet og hinanden
- at opbygningen er hensigtsmæssig ift. at varme op og undgå skader.
Faglige mål
- udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
- beherske centrale færdigheder ift. musik og bevægelse
- opnå kropsbevidsthed.
Kernestof
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde.
Opgave
- Lav et opvarmningsprogram på 13-20 min., som opfylder kravene for opvarmning
- Aflever programmet inklusiv beskrivelse af musik, øvelser og gentagelser.
Forløbsprøve
- Opvarm resten af klassen samt evaluere en anden gruppe – hver person i gruppen skal stå for mindst en af delene i opvarmningsprogrammet. Dvs. fortælle/vise resten af klassen, hvad der skal gøres.
- Giv feedback til en af de andre grupper
Forevisning
Det er vigtigt, at alle i gruppen laver alle øvelser ens og korrekt hele tiden. Alle skal kunne hele programmet og gennemfører programmet selvom, der er en fra gruppen der er syg.
Kriterier
- Programmet SKAL udføres til musik.
- Opgaven er en gruppeopgave (seks grupper med 4 til 5 personer i hver gruppe) og skal derfor løses sådan. Alle i gruppen skal være med i hele programmet. Og programmet skal kunne udføres selvom der er en fra gruppen der er syg.
- I skal i programmet vise, at I har forståelse for de fysiologiske krav til et opvarmningsprogram med hensyn til tid, intensitet/belastning og øvelsesvalg
- Der skal være en sammenhæng mellem øvelsesvalg og musikken.
I bedømt ud fra ovenstående kriterier samt på struktur, forevisning af øvelser, arbejdsfordeling og opfindsomhed.
Teori - Yubio (2022):
Afsnit 3.3 Opvarmning/nedvarmning s. 71-72.
Afsnit 30.1 Hvorfor varme op s. 1241-1242.
Afsnit 30.2 Selve musikken s. 1242-1244.
Afsnit 30.3 Bevægelseskvalitet. s. 1244-1246.
Samlet omfang ca. 8 sider
Forløbet opgives til eksamen
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skriftlig opgave - Rytmisk Opvarmning
|
24-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Grundtræning 2
Beskrivelse af forløbet:
Eleverne skal i dette forløb introduceres til grundtræning og herunder disciplinerne muskelstyrke, muskeludholdenhed og kondition samt funktionel træning (idrætsspecifikt).
Alle former for discipliner trænet via cirkeltræning.
I forløbet introduceres eleverne til generel grundtræning.
Forløbet starter med, at eleverne individuelt udfører Yubios grundtræningstest som er en test i: armstrækkere, kropshævninger, mavebøjninger, smidighed, wall sit, planke, balance samt coopertest.
Dernæst præsenteres de for fire typer cirkeltræningsprogram indenfor de forskellige discipliner (muskelstyrke, muskeludholdende, kondition og idrætsspecifikt). Efterfølgende skal eleverne i grupper udarbejde deres eget generelle grundtræningsprogram. Til sidst fremviser en gruppe sit grundtræningsprogram for resten af holdet, som afprøver det og kommer med feedback.
Teoretisk er der arbejdet med fysiologisk hvad der sker i kroppen under hhv. muskeludholdenhedstræning og træning af kredsløb kondition samt arbejdspause forhold og belastning under de forskellige discipliner.
Yubio Idræt C+B 2022: 33-37, 78-79, 82-83 - Online bog
Yubio Idræt C+B 2022: 810-832
Forløbet opgives til eksamen
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Grundtræning Drejebog
|
15-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Basketball
Eleverne skal lære de grundlæggende færdigheder i centrale dele af basketballspillet. Der lægges i starten af forløbet vægt på de tekniske elementer i spillet som afleveringer, driblinger, skud, lay-up og finter. Taktiske elementer som ”løb i det tomme rum” og at ”sætte sin forsvarer af” med forskellige cuts inddrages også.
Eleverne skal have forståelse for 3 mod 3 spillets struktur og de skal kunne anvende rubric-evaluering og filmanalyse til både egen færdighedsudvikling og korrigering af klassekammerater.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i udvalgte dele af de gennemgåede tekniske elementer og derudover evnen til at deltage i det færdige spil. Forløbet afsluttes med en turnering mod en anden klasse.
Faglige mål der arbejdes med:
- Opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for idrættens discipliner
- beherske centrale færdigheder i færdighedsområdet: boldspil,
- opnå kropsbevidsthed
Færdigheder:
• Driblinger (elementær ballhandling, kunne bruge begge hænder, kigge op under dribling, cross over finten).
• Afleveringer (generel afleveringsteknik, brystaflevering, studs, one hand pass, overhead pass).
• Lay up (korrekt afsætsben, rytme, præcision).
• Skud (enhåndsskud, follow through, støttehåndens placering, centralbevægelse).
• Blive fri (v-cut, back door).
• Forsvar (udgangsposition, slide-bevægelsen).
Taktik:
Forstå 3 mod 3 spillets struktur.
Evnen til at gøre sig ’fri’
Forløbet opgives til eksamen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Træningsprojektet
Træningsprojekt (Klassiske og nye idrætter)
Planlægge og gennemføre et selvstændigt træningsprojekt på 10 uger med fokus på bedst mulige 5 km tid samt coopertest.
I arbejder august, september og oktober, november pga. studietur/sprogturer med jeres respektive projekter - individuelt og i mindre grupper. Da forbedringen af jeres træningstilstand indgår som et fagligt mål, vil test i både distancen og test af den generelle kondition danne en naturlig ramme for forløbet.
I skal ved forløbets start sætte mål for jeres projekt og lægge en grovskitse for jeres træning som muliggør fremskridt - her skal I overveje placering af træningen i løbet af ugen, typer af træning, restitution - muligheden for superkompensation.
I udarbejder en individuel træningslogbog/dagbog, der dels beskriver træningsmængde o.l. dels fortæller om oplevelsen af træningsprogrammet. Hver gruppe (3-4 personer) skal i løbet af projektet planlægge og gennemføre en træning af klassen.
Forløbet vil afslutte med et fælles 5km løb for alle 3.g'ere.
Fokus: relevant træningsteori og træningslære, motivation og målsætning
Krav: træning 3 gange om ugen
Produkt: 5 siders opgave om projektet
Faglige mål - Hvad skal jeg kunne
Planlægning af projektet
Selvstændighed i træningen
Præstationsevne - herunder forbedring
Teoretisk indsigt i træningslære - herunder rapporten
Drejebogen til træningsprojektet består af udvalgte øvelser fra din træning gennem forløbet - du kan ikke have det hele med.
I drejebogen er det en god ide at vise alsidige øvelser, så du fx både inddrager konditionsøvelser med og uden bold. Udvælg de bedste øvelser, du har gennemført, og over- vej hvorfor lige netop disse øvelser var gode i forbindelse med opnåelsen af dit/dine træningsmål.
Teori - Yubio (2022):
Afsnit 3.1 Superkompensation s 67-72
Afsnit 3.4.1 Kondital og udholdenhed s. 72-75
Afsnit 3.4.2 Kontinuerlig træning s. 75
Afsnit 3.4.3 Intervaltræning s. 75-76
Afsnit 3.4.4 Mærkbare effekter s. 76-77
Forløbet opgives til eksamen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Moderne dans
Forløbsbeskrivelse:
Eleverne skal kunne:
• Udtrykke sig kropsligt gennem bevægelse og dans.
• Beherske grundlæggende teknikker og bevægelsesmønstre inden for moderne dans.
• Indgå i samarbejde om koreografi og fremførelse.
• Analysere og reflektere over dans som udtryksform og træningsform på baggrund af Labans bevægelseslærer og herunder kunne anvende begreber indenfor BESS
Kernestof:
Grundlæggende teknikker i moderne dans (gulvarbejde, kontrast/spænding, tyngde/lethed) samt grundpositionerne: X-position, T-positionen, Kuglen, Curve, High arch
• Improvisation og kontaktimprovisation
• BESS – Body, Effort, Shape and Space
• Musikforståelse og bevægelseskvaliteter
• Koreografisk arbejde og fremvisning
• Samarbejde og feedback
Litteratur Læs s 3-7 i kompendiet
Kompendium_Moderne-dans-KI-og-Labans-BESS-koncept.pdf
Forløbet opgives til eksamen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Volleyball
Eleverne skal gennem forløbet
• Opnå kendskab til centrale begreber for Volleyball og spillets flow
• Beherske centrale færdigheder for volley ball som fingerslag, baggerslag, underhåndsserv og smash
• Opnå kendskab til overhåndsserv og blokade.
• Opnå forståelse for egne og andres roller i et samarbejdskrævende spil
• Opnå forståelse af god kommunikation
• Forløbet afsluttes med en forløbsvideo bestående af grundslagene og en spilkombination samt en drejebog
Basale tekniske færdigheder:
- Fingerslag
- Baggerslag
- Underhåndsserv
- Smash
- Overhåndsserv
- Blokade
Taktiske færdigheder:
- Eleverne skal kunne lægge en taktik mod et kendt modstanderhold.
Idrætspsykologiske elementer: Eleverne skal opnå kendskab til begreberne; opgavekohæsion, synergieffekt, roller, kommunikation og kunne overføre dette til det praktiske.
Yubio: s. 575-579+s 605- 607+ 137-140 i film over slagene: Fingerslag, Baggerslag, Smash, Blokade, underhåndsserv og overhåndsserv.
Forløbet opgives til eksamen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52948946631",
"T": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52948946631",
"H": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52948946631"
}