Holdet 2022 id/w - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Helsingør Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Josephine Brøndum Kyhl Østergaard, Mette Thorup Pedersen
Hold 2022 id/w (1w id, 2w id, 3w id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Basketball - Boldspil
Titel 2 Atletik - Klassiske og Nye Idrætter
Titel 3 Rytmisk Opvarmning - Bevægelse til musik
Titel 4 Floorball - Boldspil
Titel 5 Folkedans og Les Lanciers - Bevægelse til musik
Titel 6 Badminton - Klassiske og Nye Idrætter
Titel 7 Træningsprojekt - Klassiske og Nye Idrætter
Titel 8 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Basketball - Boldspil

Formålet med forløbet i basketball er en grundlæggende indføring i centrale dele af basketball. Der lægges i starten af forløbet vægt på de tekniske elementer i spillet som afleveringer, driblinger, skud, lay-up og finter. Taktiske elementer som ”løb i det tomme rum” og at ”sætte sin forsvarer af” med forskellige cuts og driblinger inddrages mere og mere i små afleverings- og løbemønstrespil.

Forløbsprøven tager udgangspunkt i udvalgte dele af de gennemgåede tekniske elementer og desuden evnen til at deltage i det færdige spil - herunder bl.a. løbemønstre.

Indhold:
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (stødaflevering, studs og over hovedet)
- Standsning og pivotering
- Finter fx crossover, pumpfake (kængurufinten)
- Forståelse for udførelsen af rebound både i isolerede øvelser og i kamp
- Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre

Teori – Yubio (2022):
Afsnit 3.4 Aerob træning s. 72-76
Afsnit 3.5 Anaerob træning s. 77-78
Afsnit 5.3 Holdets toppræstation s. 136-143
Afsnit 12.1 Basketballs historie s. 534-535 + 541-544
Afsnit 12.2 Regler, ide & organisering s. 535-543
Afsnit 12.6 Kan du score? S. 564-567
Afsnit 16.6 Den amerikanske drøm s. 710-711

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Atletik - Klassiske og Nye Idrætter

Atletik – kuglestød, længdespring og løb

I dette forløb har vi arbejdet med kuglestød, længdespring samt mellem- og langdistanceløb.
Eleverne introduceres til et udvalg af atletikkens discipliner (længdespring, kuglestød og mellem- og langdistance løb). Der arbejdes med basale idrætslige færdigheder som løb, kast og spring med fokus på eksplosiv kraftudvikling, centralbevægelse og forspænding. Eleverne skal gennem effektiv anvendelse af de tekniske færdigheder og deres fysiske kapacitet arbejde med at forbedre egne resultater i disciplinerne.

Teknisk fokus i forløbet
Mellem- og langdistanceløb:
Fokus er på mellemdistanceløb og langdistanceløb. Eleverne har trænet løbeteknik herunder at lande på mellemfod eller forfod i stedet for hæl. Yderligere er der arbejdet med armtrækket for at forbedre løbeøkonomien. Endvidere er der arbejdet med optimering af tempoforståelse ved mellemdistanceløb med fokus på konstant hastighed og præcision. Træningsformerne har primært været intervaltræning og en 25 minutters løbetest samt 800 meter løb.

Længdespring:
Fokus har været på, at forstå de tekniske og fysiske aspekter af længdespring.
Yderligere at udvikle kompetencer indenfor længdespringsteknik via træning med fokus på de fire faser i længdespring: tilløb, afsæt, svæv og landing. Træningsfokus har ligget på koordinationsøvelser, eksplosivitet samt korrekt startposition ift. afsætsplanken i tilløb. I svævefasen er der arbejdet med løbestil og hængestil. Videre er der i landing arbejdet med kropsmarkering og landingsteknik via stående spring og det samlet spring.

Kuglestød:
Der er arbejdet med den primære teknik - glideteknikken, der omfatter benarbejde og afvikling af stødet. Fokus har ligget på at starte ved kuglestødsringens kant, holde kuglen tæt ved halsen, og begynde med et kraftigt spark og glider hen mod ringens kant. Herefter skabe rotation i hofte og overkrop, støde kuglen afsted med en optimal vinkel på cirka 45°.
Dette er gjort via arbejde med delelementer (koordinationsøvelser i opvarmning, afvikling (god udgangsstilling for kuglen ved halsen og modsatte arm i stødretning), benarbejde (glideteknik dvs. lavt tyngdepunkt- chassé og rotation i hofte), det færdige kuglestød (afvikling, benarbejdet, aflevering af kuglen – i en glidende bevægelse)). Eleverne har foretaget løbende fejl retning via videooptagelser.
Afslutningsvis: kuglestødskonkurrence.

Faglige mål i forløbet - eleverne skal:
• gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
• beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet klassiske og nye idrætter
• opnå kropsbevidsthed
• udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmnings- og træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
• demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.

Kernestof i forløbet - gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
• Atletik aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
• Atletik aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
• Grundlæggende principper for træning
• Eleverne skal anvende digitale redskaber til analyse og vurdering af idrætslige aktiviteter i forbindelse med bevægelsesanalyse

Teori:
Yubio (2021):
Afsnit 23.3.3 Længdespring (C) s. 893-896
Afsnit 23.3.5 Kuglestød (E) s. 900-903
Afsnit 23.3.2 Mellem- og langdistance (B) s. 890-892
Afsnit 23.6 Bevægelsesanalyse s. 914-915 af et kuglestød
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Rytmisk Opvarmning - Bevægelse til musik

Færdighedsområde: Musik og bevægelse

Formål
I forløbet arbejdes der med opvarmningsprogrammer med fokus på performance. Eleverne skal kunne udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk og musikfaglig teori. Endvidere vil der i forløbet være fokus på bevægelseskvalitet. Slutproduktet har fokus på den rytmiske del i opvarmningsprogrammet - herunder kvalitet i øvelserne og bevægelse til musik.

Eleverne laver deres eget opvarmningsprogram i grupper.

Fokus i programmerne
- at programmet viser de forskellige grundelementer: gang/let løb, sving, styrke, hop og udstræk
- at musikken passer til de valgte øvelser
- at der er kvalitet i bevægelserne
- at der er variation i koreografien/brugen af rummet og hinanden
- at opbygningen er hensigtsmæssig ift. at varme op og undgå skader.

Faglige mål
- udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
- beherske centrale færdigheder ift. musik og bevægelse
- opnå kropsbevidsthed.

Kernestof
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde.
Opgave
- Lav et opvarmningsprogram på 13-20 min., som opfylder kravene for opvarmning
- Aflever programmet inklusiv beskrivelse af musik, øvelser og gentagelser.

Forløbsprøve
- Opvarm resten af klassen samt evaluere en anden gruppe – hver person i gruppen skal stå for mindst en af delene i opvarmningsprogrammet. Dvs. fortælle/vise resten af klassen, hvad der skal gøres.
- Giv feedback til en af de andre grupper

Forevisning
Det er vigtigt, at alle i gruppen laver alle øvelser ens og korrekt hele tiden. Alle skal kunne hele programmet og gennemfører programmet selvom, der er en fra gruppen der er syg.

Kriterier
- Programmet SKAL udføres til musik.
- Opgaven er en gruppeopgave (seks grupper med 4 til 5 personer i hver gruppe) og skal derfor løses sådan. Alle i gruppen skal være med i hele programmet. Og programmet skal kunne udføres selvom der er en fra gruppen der er syg.
- I skal i programmet vise, at I har forståelse for de fysiologiske krav til et opvarmningsprogram med hensyn til tid, intensitet/belastning og øvelsesvalg
- Der skal være en sammenhæng mellem øvelsesvalg og musikken.

I bedømt ud fra ovenstående kriterier samt på struktur, forevisning af øvelser, arbejdsfordeling og opfindsomhed.

Teori - Yubio (2022):
Afsnit 3.3 Opvarmning/nedvarmning s. 71-72.
Afsnit 30.1 Hvorfor varme op s. 1241-1242.
Afsnit 30.2 Selve musikken s. 1242-1244.
Afsnit 30.3 Bevægelseskvalitet. s. 1244-1246.

Samlet omfang ca. 8 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriftlig opgave - Rytmisk Opvarmning 30-10-2023
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Floorball - Boldspil

Floorball (Boldpil)

Formålet med floorballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale aspekter af floorball. I første lektion er hovedvægten på basale boldtilvænningsøvelser, hvor der maksimalt er to elever om en bold det meste af tiden.
I de følgende lektioner øves driblinger, afleveringer og afslutninger, og det hele sættes sammen i femte lektion, hvor sammenspil og taktik er fokus.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i de vigtigste og mest centrale elementer af de gennemgåede øvelser.

Praktiske læringsmål:
Tekniske
- Dribling og sikker boldkontrol (altid kontakt mellem blad og bold)
- Drible med forside/bagside af stav stående og i let tempo
- Drible med bolden zigzag gennem kegler uden at miste kontrol med bolden
- Trækaflevering 5-10 meter fra makker
- Modtagning af aflevering fra 5-10 meters afstand
- Skudformer: trækskud og slagskud.

Elevernes taktiske forståelse og viden skal være indenfor følgende områder:
Offensivt:
- Spilbarhed (herunder sikre 2 spilmuligheder)
- Indgå i samspil med medspiller, mens modstander presser
- Bredde og dybde
- Spille bolden intentionelt (med vilje)
- Bevægelse før og efter aflevering
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Kunne følge løbemønstre i taktiske øvelser + lave overlap
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den videre

Defensivt:
- Position: mellem mand og mål (boxplay)

Teoretisk pensum:
Yubio (2022) s. 645-646;
Træningslære – aerobe træning + sammenligning af pulskurver mellem floorball-, fodboldspiller og maratonløber  
Træningsfysiologi - energimetabolisme i relation til arbejdsintensitet + muskelfibertyper
+ afsnit 14.2 (Regler og organisering)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Folkedans og Les Lanciers - Bevægelse til musik

Formålet med forløbet i Les Lanciers og andre folkedanse er at opnå en forståelse for de centrale elementer i dansene.
Forløbet er bygget op med en introduktion og tilvænning til folkedansenes trin, opbygning og forskellige dansefatninger i de første 2 moduler, hvor vægten er lagt på bøndernes folkedanse. I det 3.-5. modul er fokus på de 5 ture i Les Lanciers. I det 6. modul vil der være en forløbsprøve, hvor holdet sammen skal danse de 5 ture i kvadriller.

I de 5 Les Lanciers-ture er det vigtigt, at eleverne får forståelse for trin, rytme og udtryk. Et godt kendskab til musikken er en stor hjælp til at finde ud af hvilken formation, hvilke trin samt hvilken dansefatning, der skal laves.

Det overordnede formål med forløbet er at få en praktisk forståelse for dansenes opbygning, rytme og sociale element - samt et overordnet indblik i den bagvedliggende historie.

Elevens forventede læring ved forløbets afslutning;
- Udføre de forskellige trin såsom chassétrin, gåtrin samt danse fx polka i takt til musikken
- Opøve musikforståelse så du kan høre, hvornår sekvenser i folkedansene starter og slutter
- Kunne føre eller blive ført af en partner
- Kunne danse med korrekt dansefatning og holdning
- Kunne huske de forskellige danse udenad, så du kan danse med passende udtryk
- Kunne redegøre for de vigtigste elementer ved folkedansenes historie

Faglige mål i forløbet er
- Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet
- Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter indenfor musik og bevægelse
- Opnå kropsbevidsthed
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.

Kernestof i forløbet er
- Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik (herunder etikette og korrekt opførsel på et dansegulv)

Kernestof
- Kropsbeherskelse  og dryp af dansens kultur og historie
- Idrætter der fokuserer på samarbejde

Teori i Yubio;
31.1 Folkedansens historie s. 1269-1272
30.8 Labans bevægelseslære s. 1262-1264.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Badminton - Klassiske og Nye Idrætter

Badminton (Klassiske & Nye Idrætter)

Formålet med forløbet er en indføring i de grundlæggende teknikker omkring badmintonspillet. Først læres de basale greb og svingsløjfer, derefter bygges benarbejdet og flere forskellige
slag på. Der arbejdes med forskellige sammensætninger af slag, og forskellige kamplignende spil hovedsageligt på halv bane.  
Forløbet afsluttes med en forløbsprøve, hvor elevernes færdigheder inden for nogle isolerede øvelser testes.

Eleven skal efter endt forløb kunne:
- Kende slagene serv, clear, drop, netdrop, lob & smash
- Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton
- Beherskelse af grundlæggende benarbejde frem til nettet og tilbage til baglinjen
- Beherskelse af benarbejde til henholdsvis kort forhånds- og kort baghånds-hjørne
- Rimelig beherskelse af netdrop og lob fra både forhånd og baghånd
- Rimelig beherskelse af clear, drop og lang forhåndsserv
- Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen

Indhold
Greb
Svingsløjfer
Benarbejde
Forhåndsslag
Baghåndsslag
Clear, drop, lob, netdrop, smash
Slagsekvenser

Teori:
Samtale om Danmark som foreningsland på baggrund af programmet ”Make badminton great again”.  

Materiale:
Yubio afsnit 22.2 Regler og Organisering + demonstrationsvideoer fra Yubio
Make badminton great again afsnit 1+2: DRTV - Frank Hvam: Make Badminton Great Again: Der er noget galt, for vi kender ikke historien længere
Kapitel 22 Teknik 7 - YouTube
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=Q88LmqJdP4w
Kapitel 22 Teknik 9 - YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=i3PKAxrjGPE
Kapitel 22 Teknik 13 - YouTube
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=d20RwIgqf8M
Kapitel 22 Teknik 14 - YouTube
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=Ay36Js0YQwU
Kapitel 22 Teknik 10
https://www.youtube.com/watch?v=3B6WQdJZrUk
Kapitel 22 Teknik 12
https://www.youtube.com/watch?v=VCS_yLhLsQ0
Kapitel 22 Teknik 15 - YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=DglQMS1nses
Kapitel 22 Teknik 11 - YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=opCOPfn5DSc
Kapitel 22 Teknik 8 - YouTube
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=RjjGJSjcbE0
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Træningsprojekt - Klassiske og Nye Idrætter

Træningsprojekt (Klassiske og nye idrætter)

Planlægge og gennemføre et selvstændigt træningsprojekt på 10 uger med fokus på bedst mulige 5 km tid samt coopertest.

I arbejder august, september og oktober, november pga. studietur/sprogturer med jeres respektive projekter - individuelt og i mindre grupper. Da forbedringen af jeres træningstilstand indgår som et fagligt mål, vil test i både distancen og test af den generelle kondition danne en naturlig ramme for forløbet.

I skal ved forløbets start sætte mål for jeres projekt og lægge en grovskitse for jeres træning som muliggør fremskridt - her skal I overveje placering af træningen i løbet af ugen, typer af træning, restitution - muligheden for superkompensation.

I udarbejder en individuel træningslogbog/dagbog, der dels beskriver træningsmængde o.l. dels fortæller om oplevelsen af træningsprogrammet. Hver gruppe (3-4 personer) skal i løbet af projektet planlægge og gennemføre en træning af klassen.

Forløbet vil afslutte med et fælles 5km løb for alle 3.g'ere.

Fokus: relevant træningsteori og træningslære, motivation og målsætning
Krav: træning 3 gange om ugen
Produkt: 5 siders opgave om projektet

Faglige mål - Hvad skal jeg kunne
Planlægning af projektet
Selvstændighed i træningen
Præstationsevne - herunder forbedring
Teoretisk indsigt i træningslære - herunder rapporten


Drejebogen til træningsprojektet består af udvalgte øvelser fra din træning gennem forløbet - du kan ikke have det hele med.
I drejebogen er det en god ide at vise alsidige øvelser, så du fx både inddrager konditionsøvelser med og uden bold. Udvælg de bedste øvelser, du har gennemført, og over- vej hvorfor lige netop disse øvelser var gode i forbindelse med opnåelsen af dit/dine træningsmål.

Teori - Yubio (2022):
Afsnit 3.4.1 Kondital og udholdenhed s. 72-75
Afsnit 3.4.2 Kontinuerlig træning s. 75
Afsnit 3.4.3 Intervaltræning s. 75-76
Afsnit 3.4.4 Mærkbare effekter s. 76-77

Resumé af artikel om "Intensitetens betydning for forbedring af VO2max"

Michalsik, Lars Bojsen. "Aerob præstationsevne
Restitutions-, udholdenheds- og konditionstræning", DIF Træningshæfte. 1. udgave 1. oplag 2007. ISBN 87-91705-06-1.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Indledende målsætningsopgave 12-09-2024
Afsluttende træningsprojekt opgave 19-12-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer