Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Helsingør Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Mikkel Thoudal Clausen
|
Hold
|
2022 id/y (1y id, 2y id, 3y id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Boldbasis - spiludvikling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Basketball (eksamen)
Teknik:
afleveringer: bryst, studs, én-hånds og over hovedet
modtagning: hænderne frem og ind til brystet
driblinger: bag om ryggen og mellem benene
skud: BEEF
Taktik:
Personligt forsvar og zone-forsvar
Angrebsåbninger: cut, v-cut og backdoor
Fast break - Real Madrid-øvelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Les lanciers (eksamen)
Les lanciers
Oprindelse
Les lanciers à la HG
Dansetrin, chassé, gå-trin, forskellige fatninger, holdning, elegance, partner
Fokus på musikken og takten
Labans bevægelsesprincipper
Flow og fællesskab (Galla-konkurrence)
Pensum: p. 1269-1278
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kaosspil - ultimate
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Atletik
100 meter + stafet
længdespring
spydkast
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Tests.xlsx
-
ACFrOgB8OMJo4LUQv0GEYVjIaaIVQpE9XsBHFgf_0IiYvTym9TN0u58XaZ4wavHYopqifKrJcCE5WBYvEFcTb7sCNZxPHU0zuWdAhTPKAR1zT-gpPQgTN3pOmcibGpsBrBql5OSnQ4AUNROL-ssw.pdf
-
Yubio Idræt C; sider: 885-889, 893-896, 904-907
-
IFI.png
-
Hold A: Adam, Villads, Daniel, Radich, Rasmus, Ziemon, Ida, Sascha, Juliane, Emma og Laura
-
Hold B: Sophie, Mille, Christian, Cecilie, Linus, Alfred, Gustav, Sewohl, Tea, Karla, Sophia og Anton
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Badminton (eksamen)
Introduktion til badminton:
1. greb og slag
2. serv: forskellige varianter
3. fodarbejde ved nettet og ud fra midten
4. Clear, drop og smash
5. Det færdige spil - single og double
6. Forløbsprøve
Testning og plyometrisk træning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Opvarmningsprogrammer til musik (eksamen)
Hvorfor varme op?
3 grunde: bedre præstation, undgå skader og motivation til efterfølgende aktivitet
Løb, hop, sving, styrke og udstrækning
Tælle musik - BPM
Opvarmningsprogram på 15 min. i grupper + 1-side om teorien bag med feedback fra resten af klassen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Fodbold (eksamen)
Teknik:
Skud: inderside, yderside, halv-liggende vristspark
Tæmninger: inderside, lår og bryst
Driblinger: husmandsfinten og sparkefinten, elastico
Taktik:
overlap med indlæg
opstilling (forsvar - midtbane og angreb)
Småspil med afslutninger
4 mod 2 i firkant
Spil: holdspil (samspil og spilbarhed)
spil med mange afslutninger (intervalspil), spil på lille bane og små bål, spil på 7-mands bane
Fokus på de forskellige pladsers karakteristika + arbejdskravsanalyse (metode)
Pensum: p. 511-513, 518, 499)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Træningsprojekt
Træningsprojekt
Opstille, gennemføre og evaluere - 5 km løbeprojekt
Fokus på aerob træning, arbejdskravsanalyse, interval- og kontinuerlig træning
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Træningsprojekt
|
24-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Kampdans
Haka
Historie og karakteristik
Ka mate
Egen haka
Laban
Capoeira
Historie og karakteristik
Teknikker: armada, ginga, meia lua de compasso, cocorinha, queda de rins, meia lua de frente, corta capim, au de frente, esquiva lateral, martelo og gancho.
Laban
Sammensat sekvens af haka og capoeira
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Parkour (eksamen)
Subkultur og oprindelse (p. 1022-1024 + 998-1002)
Free running (ren lir) vs. parkour (fra A til B uden lir)
Parkour-specifik opvarmning: hvordan bevæger dyr sig i den frie natur?
Jumps: precision, cat leap og trappe + Tic tac
Vaults/Rails: gate, lazy, turn, underbar
Balance - på bom, på linje, på gelænder,
Sammensætning af flere øvelser - bane
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52958640668",
"T": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52958640668",
"H": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52958640668"
}