Holdet 2024 ol/q - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Helsingør Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Louise Lund Knudsen
Hold 2024 ol/q (3q ol)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Kong Ødipus
Titel 2 Forløb 2: Homers Odyssé
Titel 3 Forløb 3: Skulptur
Titel 4 Forløb 4: Ovids Metamorfoser
Titel 5 Forløb 5: Sokrates

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Kong Ødipus

Sofokles' Ødipus oversat ved Otto Foss

Klassen har i forløbet læst tragedien i sin helhed, især med fokus på
- skæbne og skyld
- identitet
- hybris og nemesis
- Konge og tyran
- dramaet og Athen
- bystaterne Athen (demokrati) og Theben (monarki/tyranni)

Vi har arbejdet med tragedien som genre med fokus på:
- tragediens inddeling (prologos, parodos, stasimon, epeisodion, exodos), skuespillerne og korets rolle, tragisk ironi.

Som perspektiverende litteratur har vi set på Aristoteles' dramateori (med anvendelse af begreber som mimesis, anagnorisis, peripeti, katharsis, sofosyne, desis og lysis) samt dramaets opståen og betydning i det klassiske Grækenland

Efterantik perspektivering:
- Freuds Psykoanalyse
- Film: Nawals Hemmelighed


Antal læste sider (kernestof): 110
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb 2: Homers Odyssé

Homers Odyssé (oversat ved Otto Steen Due)

I læsningen af Homers epos "Odysseen" har vi fokuseret på Odysseus som helt, Odysseus og kvinderne, gudernes rolle, barbarisk vs. civiliseret samfund og rejsemotivet (Nostos).
Desuden har vi fokuseret på det episke formsprog og særlige genretræk (prooimion, musepåkaldelse, daktylisk heksameter, epitet og patronymikon, homeriske lignelser) samt genrens mundtlige tradition, herunder det homeriske spørgsmål.

Vi har i forløbet arbejdet med begreberne: Areté, timé og kleos, antropomorfisme, teofani og gæstevenskab/xenia .  

KERNESTOF:

Homers Odyssé i Otto Steen Dues oversættelse (1999). Heraf læses i uddrag:

1. sang v. 1-95 (Prooimion+)
6. sang v. 1-210 (Nausikaa)
9. sang v. 1-566 (Kyklopen Polyfemos)
10. sang v. 135-347 (Kirke)
23. sang v. 166-309 (Odysseus og Penelope genforenes)

SUPPLERENDE STOF:
Paideia (Systime 2012) om det græske epos.
Video Spark Notes - Odyssey part 3

Perspektiverende materiale:
Coen: O Brother, Where Art Thou?

Læste sider (kernestof): ca 45 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb 3: Skulptur

Forløbet introducerer græsk skulptur med fokus på arkaisk, klassisk og hellenistisk skulptur og stilistiske, idealistiske, naturalistiske og realistiske træk.

Gennemgåede skulpturer
- Sounion kouros
- Peploskoren
- Anavyssos
- Kritios-drengen
- Vognstyreren
- Riace-krigeren
- Anakreon (Glyptoteket)
- Doryphoros (Spydbæreren)
- Diadoumenos (Båndbinderen)
- Knidiske Afrodite
- Hermes med Dionysosbarnet
- Demosthenes (Glyptoteket)
- Laokoon-gruppen
- Augustus Prima Porta

Perspektivværker:
- David (Michelangelo, 1501)
- Jason (Thorvaldsen, 1803),
- Tikæmperen (Breker, 1936).
- Adam Kadmon (Lemmerz, 2001)
- Stående kvindefigur (Noack, 1944)
- Reklame for Armani EA7 (2007)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb 4: Ovids Metamorfoser

Emnet for dette forløb er kærligheden i dens mange afskygninger.
Vi vil tale om berømte kærlighedsmyter, og eleverne vil blive introduceret for fem græske begreber for kærlighed (eros, agape, filia, storge, philautia).
Herefter bliver eleverne introduceret til Ovid, hans samtid og værket “Metamorfoserne”, hvori vi læser fire myter, der på hver deres måde omhandler kærlighed.
Undervejs i forløbet inddrages forskellige skulpturer og malerier fra kunsthistorien

Fokuspunkter:
- Den historiske samtid, herunder Augustus og hans moralprogram
- Epos som litterær genre (epostræk, heksameter), herunder romersk vs. græsk epos
- Homeriske stiltræk (epiteter og patronymika, homeriske lignelser mm.)
- Personkarakteristika
- Eros, agape, filia, storge og philautia
- Ætiologi (herunder det deskriptive og normative ved myter)
- Antropomorfisme
- Hybris og nemesis
- The male gaze

KERNESTOF (samlet kompendium):

Ovids Metamorfoser (Otto Steen Due, 2005):
- Apollo og Daphne
- Ekko og Narcissus
- Pyramus og Thisbe
- Pygmalion

Andet materiale:
- Trailer: Lars and the real Girl
- The male gaze

Samlet antal sider (kernestof): ca 28 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb 5: Sokrates

Vi har i forløbet fokuseret på forholdet mellem filosofi, demokrati, individet og samfundet i Athen i senklassisk tid.

Sokrates' filosofi og forhold til Platon er blevet gennemgået og eksemplificeret ved Hulebilledet.


Kernebegreber:
Fra mythos til logos
Sokrates og sofisterne
Maieutik
Dialogen som genre
Dualisme
Ideernes verden
Fænomenernes verden
Doxa
Aporia
Episteme
Ironi

Kernestof: Sokrates' forsvarstale, kap 1-10 , og et kort uddrag af hulelignelsen i bog VII af Platons "Staten"


Supplerende stof:
Podcast: Væren og vin; Sokrates - det undersøgte liv https://open.spotify.com/show/6RfRMfHR5hAuiQK28TAFr1

Kernestof i alt 44 s.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer