Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Helsingør Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Louise Lund Knudsen
|
Hold
|
2024 ol/w (3w ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1: Kong Ødipus
Sofokles' Ødipus oversat ved Otto Foss
Klassen har i forløbet læst tragedien i sin helhed, især med fokus på
- skæbne og skyld
- identitet
- hybris og nemesis
- Konge og tyran
- dramaet og Athen
- bystaterne Athen (demokrati) og Theben (monarki/tyranni)
Vi har arbejdet med tragedien som genre med fokus på:
- tragediens inddeling (prologos, parodos, stasimon, epeisodion, exodos), skuespillerne og korets rolle, tragisk ironi.
Som perspektiverende litteratur har vi set på Aristoteles' dramateori (med anvendelse af begreber som mimesis, anagnorisis, peripeti, katharsis, sofosyne, desis og lysis) samt dramaets opståen og betydning i det klassiske Grækenland
Efterantik perspektivering:
- Freuds Psykoanalyse
- Film: Nawals Hemmelighed
Antal læste sider (kernestof): 110
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2: Homers Odyssé
Homers Odyssé (oversat ved Otto Steen Due)
I læsningen af Homers epos "Odysseen" har vi fokuseret på Odysseus som helt, Odysseus og kvinderne, gudernes rolle, barbarisk vs. civiliseret samfund og rejsemotivet (Nostos).
Desuden har vi fokuseret på det episke formsprog og særlige genretræk (prooimion, musepåkaldelse, daktylisk heksameter, epitet og patronymikon, homeriske lignelser) samt genrens mundtlige tradition, herunder det homeriske spørgsmål.
Vi har i forløbet arbejdet med begreberne: Areté, timé og kleos, antropomorfisme, teofani og gæstevenskab/xenia .
KERNESTOF:
Homers Odyssé i Otto Steen Dues oversættelse (1999). Heraf læses i uddrag:
1. sang v. 1-95 (Prooimion+)
6. sang v. 1-210 (Nausikaa)
9. sang v. 1-566 (Kyklopen Polyfemos)
10. sang v. 135-347 (Kirke)
23. sang v. 166-309 (Odysseus og Penelope genforenes)
SUPPLERENDE STOF:
Paideia (Systime 2012) om det græske epos.
Video Spark Notes - Odyssey part 3
Perspektiverende materiale:
Coen: O Brother, Where Art Thou?
Læste sider (kernestof): ca 45 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3: Skulptur
Forløbet introducerer græsk skulptur med fokus på arkaisk, klassisk og hellenistisk skulptur og stilistiske, idealistiske, naturalistiske og realistiske træk.
Gennemgåede skulpturer
- Sounion kouros
- Peploskoren
- Anavyssos
- Kritios-drengen
- Vognstyreren
- Riace-krigeren
- Anakreon (Glyptoteket)
- Doryphoros (Spydbæreren)
- Diadoumenos (Båndbinderen)
- Knidiske Afrodite
- Hermes med Dionysosbarnet
- Demosthenes (Glyptoteket)
- Laokoon-gruppen
- Augustus Prima Porta
Perspektivværker:
- David (Michelangelo, 1501)
- Jason (Thorvaldsen, 1803),
- Tikæmperen (Breker, 1936).
- Adam Kadmon (Lemmerz, 2001)
- Stående kvindefigur (Noack, 1944)
- Reklame for Armani EA7 (2007)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4: Ovids Metamorfoser
Emnet for dette forløb er kærligheden i dens mange afskygninger.
Vi vil tale om berømte kærlighedsmyter, og eleverne vil blive introduceret for fem græske begreber for kærlighed (eros, agape, filia, storge, philautia).
Herefter bliver eleverne introduceret til Ovid, hans samtid og værket “Metamorfoserne”, hvori vi læser fire myter, der på hver deres måde omhandler kærlighed.
Undervejs i forløbet inddrages forskellige skulpturer og malerier fra kunsthistorien
Fokuspunkter:
- Den historiske samtid, herunder Augustus og hans moralprogram
- Epos som litterær genre (epostræk, heksameter), herunder romersk vs. græsk epos
- Homeriske stiltræk (epiteter og patronymika, homeriske lignelser mm.)
- Personkarakteristika
- Eros, agape, filia, storge og philautia
- Ætiologi (herunder det deskriptive og normative ved myter)
- Antropomorfisme
- Hybris og nemesis
- The male gaze
KERNESTOF (samlet kompendium):
Ovids Metamorfoser (Otto Steen Due, 2005):
- Apollo og Daphne
- Ekko og Narcissus
- Pyramus og Thisbe
- Pygmalion
Andet materiale:
- Trailer: Lars and the real Girl
- The male gaze
Samlet antal sider (kernestof): ca 28 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 5: Sokrates
Vi har i forløbet fokuseret på forholdet mellem filosofi, demokrati, individet og samfundet i Athen i senklassisk tid.
Sokrates' filosofi og forhold til Platon er blevet gennemgået og eksemplificeret ved Hulebilledet.
Kernebegreber:
Fra mythos til logos
Sokrates og sofisterne
Maieutik
Dialogen som genre
Dualisme
Ideernes verden
Fænomenernes verden
Doxa
Aporia
Episteme
Ironi
Kernestof: Sokrates' forsvarstale, kap 1-10 , og et kort uddrag af hulelignelsen i bog VII af Platons "Staten"
Supplerende stof:
Podcast: Væren og vin; Sokrates - det undersøgte liv https://open.spotify.com/show/6RfRMfHR5hAuiQK28TAFr1
Kernestof i alt 44 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56846115446",
"T": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56846115446",
"H": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56846115446"
}