Holdet 2024 ng/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Helsingør Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Anders Maegaard Nielsen
Hold 2024 ng/y (3y ng)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Geologiens betydning for mennesket.
Titel 2 Vejr og klima
Titel 3 Vand og bæredygtighed
Titel 4 Energi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Geologiens betydning for mennesket.

Jordens opbygning og udvikling
Fra kontinentaldrift til pladetektonik (herunder Alfreds Wegeners teori),
Den pladetektoniske model,
Jordskælv - herunder årsager, måling og konsekvenser

Vulkaner - herunder årsager til vulkanudbrud, vulkantyper og konsekvenser
Bjergkædedannelse
Det geologiske kredsløb

Kernestof:
Jordens og landskabernes processer
Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner
Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund

Faglige mål:
- benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
̶ identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
̶ udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
̶ udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
̶ give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og
observationer
̶ forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
̶ formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af
teknologiske og innovative løsningsmuligheder
̶ demonstrere viden om naturgeografis identitet og metoder

Læst - Naturgeografigrundbogen C - https://naturgeografigrundbogenc.systime.dk/?id=623

- 1.1 Jordens opbygning
- 1.2 Pladetektonik
- 1.3 Jordskælv
- 1.4 Vulkanisme
- 1.5 Bjergkæder og vulkaner
- 1.6 Geologiske ressourcer
- 1.7 Bæredygtigt forbrug af ressourcer
- 1.8 Menneskers anvendelse af ressourcer

Hjemmesider:
https://nbvm.no/dk/earthquakes_dk.html

Eksperimenter:
Bjergarternes densitet - Bestemmelse af granit og basalts massefylde med kobling til pladegrænser og magmatyper.

Øvelse:
-  Bliv jordskælvsekspert med virtuelt jordskælv
- Google Earth - Lihosfærepladernes alder og pladegrænser
- Google Earth - Pladerandsprofiler og karakteristik
- Øvelse - varation i styrke og dybde
-- Google earth øvelse med vulkaner - Højdeprofiler og lokalisering.
- Øvelsesvejledning til identifikation af bjergarter

Dokumentar/film:
- Klodens kræfter - Vulkaner og jordens opbygning
- Fire of Love
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Vejr og klima

Hvordan er klimaet på jorden og hvad påvirker det? Hvad er forskellen på vejr og klima, og hvorfor snakker man så meget om klimaforandringer? Eleverne har lært om de forskellige klimatiske processer som foregår både i Danmark og i resten af verden, samt hvordan klimaet ændrer sig over tid og hvorfor.

Følgende emner er gennemgået:
- Solindstråling, årstider og temperatur
- Strålingsbalancen, drivhuseffekt og albedo
- Nedbørsdannelse, nedbørstyper og dugpunkt
- Det globale vind- og tryksystem
- Termiske og dynamiske høj- og lavtryk (mest fokus på de termiske),
   ITK zonen, corioliseffekten
- Fastlandsklima og kystklima
- Klimazoner og plantebælter (herunder hydrotermfigurer)
- Grønlandspumpen og havstrømmes betydning for klima og nedbør
- Klimaforandringer og konsekvenserne heraf
- monsun
- tropiske orkaner

Kernestof:
-Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
̶ Det globale vindsystem og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
̶ Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
̶ Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning

Faglige mål:
benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
̶ identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
̶ udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
̶ udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
̶ give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og
observationer
̶ indkredse geofaglige problemstillinger og anvende enkle problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets
omgivelser
̶ forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
̶ formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af
teknologiske og innovative løsningsmuligheder
̶ ̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Eksperimenter:
- Is-albedo-tilbagekoblingsmekanisme
- eksperiment Konvektionskammer,
- Ballonforsøg - Termisk høj og lavtryk
- mål temperatur og absolut  fugtighed
- Måling af strålingsbalancen
- Havstrømme og klimaet - forsøg
vindmåling, Grønlandspumpen, albedo (repetition fra nv)

Øvelser:
- udpeg lav og højtryk
- Analyse af hydrotermfigurer
- Danmark rammes af klimaforandringer -


Dokumentar:
- Jordens kredsløb om solen del 2,
- Klodens kræfter - Is
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Konvektionskammer 30-11-2024
Ballonforsøg 30-11-2024
Orkan/monsun 17-12-2024
Måling af strålingsbalancen 10-01-2025
Is-albedo-tilbagekoblingsmekanisme i Arktis 17-01-2025
Havstrømme og klimaet 24-01-2025
Test 30-01-2025
Hydroteranalyse 07-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Vand og bæredygtighed

Følgende emner er gennemgået:
- Vandets kredsløb,
- Vandbalancen
- Vands nedsivning i lerjord og sandjord (permeabilitetsøvelse)
- Jordbundstyper i Danmark ( med kort indblik i sidste istid) samt grundvandsdannelse. Der er her arbejdet med følgende begreber (ikke udtømmende)
- porøsitet
- infiltration
- permeabilitet
-perkolation
,- nedbør,
- potentiel og aktuel fordampning
- afstrømning
- absolut og relativ luftfugtighed
- evaporation
- transpiration
- evapotranspiration
- Grundvand
- mætte og umættet zone
- sand og lerjord
- udvaskning
. drikkevand
- grænseværdier
- bæredygtighed
- forureningstyper
- flade-, linje-, punktforurening
- afværgeboring
- Vandforvaltning og forurening af grundvandet.
- Global vandforsyning og vandmangel
- kvælstofkredsløbet


Faglige mål:
benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
̶ identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
̶ udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten  
̶ give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og
observationer
̶ indkredse geofaglige problemstillinger og anvende enkle problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets
omgivelser
̶ forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
̶ formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af
teknologiske og innovative løsningsmuligheder
̶ demonstrere viden om naturgeografis identitet og metoder
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Læst
NaturgeografiGrundbogen C
- 4.1 Vandressourcer og vandmangel
- 4.2 Vandet i naturen
- 4.3 Grundvandsdannelse og drikkevand
- 4.4 Bæredygtighed og forureningstyper
- 4.5 Beskyttelse og udnyttelse af vandressourcen
- 4.6 Håndtering af overfladevand
- 2.2 Istiden i Danmark
- 2.3 Landskab Vestdanmark
- 2.4 Landskab - Østdanmark


Dokumentar/film:
- Det dyrebare drikkevand
- hvorfor må man smide gift på markerne
- Jorden kalder- Er vores drikkevand i fare

Eksperimenter:
- Forsøg: Vandinfiltration i forskellige jordartert
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Vandinfiltration i forskellige jordarter 14-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Energi

I forløbet har vi arbejdet med forskellige energikilder, vedvarende og ikke-vedvarende. Herunder har vi arbejdet med oliedannelse og diskuteret fordele og ulemper ved brug af olie. Der er arbejdet med kulstofkredsløbet og strålingsbalancen.
I arbejdet med vedvarende energikilder har vi også diskuteret fordele og ulemper, samt i hvilke sammenhænge man kan anvende de forskellige energikilder. Hvor i verden det anvendes og hvordan fremtidspotentialet er. Elevere har  i grupper har fordybet sig i en enkelt vedvarende energikilde.

Følgende emner er gennemgået:
- Energiforbrug (i verden fordelt på energikilder)
- Oliedannelse
- Reserver og ressourcer
- Problemet med fossil energi - herunder CO2 i atmosfæren,
  kulstofkredsløbet og strålingsbalancen
- Vedvarende energikilder - herunder hvor i verden det anvendes samt
  fordele og ulemper både ved fossile
  brændsler og vedvarende energikilder

Kernestof:
- Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold,
  herunder forbrugs- og produktionsmønstre
- Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold
- Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier
  og energiforbrug
- Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge

Faglige mål:
benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
̶ identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
̶ udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
̶ udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
̶ give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og
observationer
̶ indkredse geofaglige problemstillinger og anvende enkle problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets
omgivelser
̶ forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
̶ formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af
teknologiske og innovative løsningsmuligheder
̶ demonstrere viden om naturgeografis identitet og metoder
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Læst - Naturgeografigrundbogen C - https://naturgeografigrundbogenc.systime.dk/?id=548
- 7 Energiforsyning frem mod 2050
- 7.1 Det nuværende energiforbrug
- 7.2 Begrænsede oliereserver
- 7.3 Problemet ved fossil energi
- 7.4 Eftersøgning efter gas og olie
- 7.5 Dannelse af gas og olie
- 7.6 Vedvarende energiteknologier
- 7.7 Solenergi
- 7.8 Vandenergi
- 7.9 Bølgeenergi
- 7.10 Vindenergi
- 7.11 Geotermisk energi og jordvarme
- 7.12 Bioenergi

Hjemmeside:
- https://globalenergymonitor.org/projects/global-hydropower-tracker/tracker-map/

Eksperimenter:
- Olies migration

Elevopgave om vedvarende energikilder - herunder anvendelse, fordele og ulemper samt potentialet for DK/verden.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
olies migration 09-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer