Holdet 2023 En/cv - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Helsingør Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Jacob Heiring Sørensen
Hold 2023 En/cv (1cv En, 2cv En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Humor and comedy
Titel 2 Violence
Titel 3 Apologies - rhetorical course (Eksamen)
Titel 4 American Politics 2024 (Eksamen)
Titel 5 Spectator (Eksamen)
Titel 6 Dystopian Fiction (Eksamen)
Titel 7 Identity&Sexuality (Eksamen)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Humor and comedy

Kernetekster:

"The Difference Between American and British Humour" - Ricki Gervais (2011)

"The Penis" - Hanif Kureishi (1999)

"No Death Penalty, No Easter Bunny" - Colin Cohen (2003)

"Death by Scrabble" - Charlie Fish


Supplerende tekster:

"The Philosophy of Humor" og "Humourous devices" fra bogen "Serious Business" -  Jesper Kaalund (2011)

Diverse klips fra Kevin Heart, Louis C.K., The Office som eksempler på forskellige humoritiske virkemidler.


Særlige fokuspunkter:

Kompetencer, læreplanens mål, progression
Målet har været at få en viden om, og en forståelse for, en genre der tager livtag med alvorlige emner, men med en tilgang der er skæv og overraskende. Det analytiske fokus har været på hovedformerne: Superiority – Relief - Incongruity, herunder har der været
inddraget andre teorier som: ironi, satire, pastiche, exaggeration, paradox, parody, puns.

Satire som kritik, der arbejder med tabu belagte emner, som døden og livets meningsløshed.

Væsentligste arbejdsformer:

Klasseundervisning
arbejdsformer/projektarbejdsform/anvendelse af fagprogrammer www.minlaering.dk /skriftligt arbejde/ gruppe præsentationer og individuelle præsentationer

Omgfang: Ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Violence

This section focuses on violence in many varieties. What makes people commit violent acts? Can we best understand violence as a person-to-person conflict or are other aspects involved? What are the consequences of violence?

Kernetekster:

"Rendezvous" - Daniel Ransom. (1985)

"Lord of the Flies", kapitel 4 og 11 - William Golding. (1954)

"American Psycho", kapitel "Tuesday" - Bret Easton Ellis. (1991)

"This is America" - Childish Gambino. (2018) sang

"A Bump in the Night" - Criminal. (2017) podcast
https://thisiscriminal.com/episode-71-a-bump-in-the-night-7-21-2017/

"Kill Bill", scenen "O-Ren Ishii" - Quentin Tarantino. (2003)

"Prisoners" - Denis Villeneuve. (2013) Film

Supplerende tekster:

"What Tarantino teaches us about violence" - A Matter of Film. (2019) Youtube https://www.youtube.com/watch?v=VamCxXFpvnk&t=76s&ab_channel=AMatterofFilm

"SAS Commando : On Training to Kill" - Vice, Violent Times. (2019) Dokumentar
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Apologies - rhetorical course (Eksamen)

Et forløb om undskyldningsretorik med udgangspunkt i kap. 4 i Brøndsteds og Larsens 'Narrating Truth'. Fokus på begreberne inden for apologies og apologia.

Eleverne introduceres til forskellige forsvarsstrategier og deres respektive fordele og ulemper. Derefter arbejder de med forskellige undskyldninger leveret af kendte personligheder, herunder Kevin Spacey, Will Smith og Bill Clinton.
Som skriftlig opgave udarbejder eleverne undervejs en undskyldning, som de kan bruge til deres lærer i fag x, når de kommer til at aflevere en opgave for sent.

Materiale (Kernestof)

Brøndsted, Lene og Svend Larsen. Narrating Truth. AltiOrd, 2021; ss. 103–112, 121–123, 125.

Smith, Will. Apology to Chris Rock (uddrag). Transcript.

Clinton, Bill. Formal Apology to the Victims of the Tuskegee Syphilis Study. U.S. Government Statement, 1997.

CBC Podcasts. Unveiling Kuper Island – Episode 2. CBC, 2022.

Trudeau, Justin. Remarks by Prime Minister Justin Trudeau to Apologize on Behalf of the Government of Canada to Former Students of the Newfoundland and Labrador Residential Schools. Transcript.

Supplerende materiale:

Singer, Natasha. “Google Photos Mistakenly Labels Black People ‘Gorillas’.” The New York Times, 1. juli 2015. PDF-version.

Pember, Mary Annette. “Death by Civilization.” Indian Country Today Media Network, 2013.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Writing an introduction and conclusion 04-02-2024
Midtvejsopgave 10-03-2024
3 paragraphs essay 21-04-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 American Politics 2024 (Eksamen)

Eleverne skal opnå forståelse for det amerikanske politiske system og de grundlæggende værdier og ideologier, som præger amerikansk politik. Gennem autentiske kilder og aktuelle eksempler skal eleverne kunne analysere politisk retorik, vurdere synspunkter og perspektivere til samfundsforhold i både USA og Danmark.

Fokusområder:

Det amerikanske politiske system og magtens tredeling

Værdier og ideologier i amerikansk politik

Den retoriske stil i amerikansk valgkamp

Centrale problemstillinger i valget 2024 (økonomi, våbenlovgivning, abort, klima)

Kernetekster:

Mette Holm: Being American, 2nd edition (udvalgte kapitler om politik og værdier)

Barton Swaim, “How Donald Trump’s language works for him” (The Washington Post, 2015)

Kristen Welker: Interview with Donald Trump for Meet the Press (uddrag)

Kamala Harris: Acceptance Speech (Democratic Party Convention)

Evan Puschak: How Trump Answers a Question (Nerdwriter1, YouTube)

Civil War (film, Alex Garland, 2024) – bruges som diskussionsoplæg til politisk polarisering

Supplerende materiale (YouTube og infografik):

Republicans & Democrats: Comparing & Contrasting US Political Parties

How is Power Divided in the United States Government? – TED-Ed

Highlights from Vance-Walz VP debate

A Brief History of the NRA – The Wall Street Journal

The Electoral College – forklaringsvideo

Kompetencemål (fra læreplanen):
Læse og analysere ikke-fiktive og fiktive tekster

Anvende viden om samfundsforhold og kultur i engelsksprogede lande

Formidle viden og holdninger på et korrekt og sammenhængende engelsk

Mestre forskellige teksttyper og genrer – fx analytical essay og argumenterende tale

Arbejdsformer
Klassediskussioner (fx værdier i amerikansk politik, partiforskelle)

Gruppearbejde og elevfremlæggelser (fx politiske nøglepersoner, emnespecifikke videoer)

Skriftligt arbejde: analytical essay og resumeøvelser

Retorikanalyse (fx af Kamala Harris og Donald Trump)

Filmisk analyse: Civil War som diskussionsoplæg til polarisering og civil uro

Quizlet eller Kahoot til begreber og begivenheder

Evaluering
Løbende mundtlig evaluering i klassen

Skriftlig aflevering: Analytical essay med fokus på politisk retorik eller ideologianalyse

Evt. karaktergivende fremlæggelse af en selvvalgt kandidat eller kernebegreb i amerikansk politik


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Spectator (Eksamen)

Formålet med forløbet er at give eleverne en forståelse af, hvordan mennesker forholder sig som tilskuere – enten passive, medløbende eller observerende – i mødet med magt, vold, moral og socialt pres. Gennem arbejdet med både fiktive og ikke-fiktive tekster styrkes elevernes evne til at analysere og diskutere temaer som konformitet, voyeurisme og flokmentalitet. Forløbet træner desuden tekstforståelse, anvendelse af analytiske begreber, sproglig præcision og mundtlig fremstilling – med særligt henblik på eksamensforberedelse.

Indhold
Fokusområder:

Konformitet og social kontrol

Voyeurisme og moral

Flokmentalitet og individets ansvar

Forskellen på fiktion og non-fiktion

Anvendelse af analytiske begreber i mundtlig og skriftlig formidling

Kernetekster:

Rakshit, Devrupa: “Why Do People Feel Morbid Curiosity?” (2020, artikel)

David Myers: Exploring Psychology (2008, fagtekstuddrag om socialpsykologi)

Shirley Jackson: “The Lottery” (1948, short story)

Raymond Carver: “Neighbors” (1971, short story)

“White Bear” – Black Mirror, sæson 2, episode 2 (2013, tv-drama)

Supplerende materiale (multimodalt og perspektiverende):

Ron Ridenhour: Letter about the My Lai Massacre (1969, historisk dokument)

“Why Are We Morbidly Curious?” – VSauce, YouTube

“The My Lai Massacre” – History Channel, YouTube

“The Lottery by Shirley Jackson | Summary & Analysis” – Course Hero, YouTube

Kompetencemål (fra læreplanen):
Læse og analysere forskellige teksttyper (fiktion, nonfiktion, multimodalt)

Skelne mellem genrer og formål i tekster

Forstå og formidle væsentlige kulturelle og samfundsmæssige problemstillinger

Udtrykke sig præcist og varieret mundtligt og skriftligt på engelsk

Anvende centrale analytiske begreber i både mundtlig og skriftlig form

Arbejdsformer
Klasse- og gruppearbejde med analysefokus (person, miljø, tema)

Mundtlig tekstgennemgang med fokus på præsentation og fortolkning

Analyse af multimodale tekster (tv-afsnit og videoer)

Sammenlignende arbejde med fiktion og nonfiktion

Leksikale og grammatiske øvelser knyttet til centrale begreber

Forberedelse af eksamenslignende præsentationer i grupper eller individuelt

Evaluering
Løbende mundtlig evaluering i arbejdet med tekstanalyse og formidling

Mundtlig opsamling med fokus på eksamensforberedelse (fx minifremlæggelser)

Skriftlig aflevering med fokus på analytisk tekstforståelse eller sammenlignende analyse

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Dystopian Fiction (Eksamen)

Formål
Formålet med forløbet er at give eleverne en indføring i både klassisk og moderne dystopisk litteratur og film – herunder graphic novels – og dermed udvikle deres evne til at analysere komplekse, fiktive universer. Gennem arbejdet med dystopiske træk, miljøbeskrivelser, karakterfremstillinger og samfundskritiske budskaber trænes elevernes tekstforståelse og fortolkningsevne. Derudover lærer eleverne at analysere samspillet mellem billede og tekst i grafiske fortællinger og får et indblik i dystopiens funktion som kritisk spejl af samtiden.

Indhold
Fokusområder:

Dystopiens genretræk og udvikling

Temaer som overvågning, kontrol, ensretning og modstand

Den dystopiske protagonist og individets rolle

Sammenhæng mellem tekst og billede i graphic novels

Miljø og verdensopbygning i dystopiske universer

Kernestof:

V for Vendetta – Alan Moore & David Lloyd (graphic novel, 1990)

Harrison Bergeron – Kurt Vonnegut (short story, 1961)

Blade Runner 2049 – Denis Villeneuve (film, 2017)

Supplerende stof:

Love, Death and Robots, episode “Pop Squad” (2021, Netflix)

Faglig artikel/introduktion: “Dystopias: Definition and Characteristics”

Kompetencemål (fra læreplanen):
Analysere og fortolke fiktive tekster, herunder multimediale og multimodale værker

Perspektivere tekster til kultur- og samfundsforhold

Mestre forskellige teksttyper og analysestrategier

Udtrykke sig mundtligt og skriftligt på korrekt og sammenhængende engelsk

Arbejdsformer
Klasseundervisning med fokus på genretræk og analysebegreber

Gruppearbejde (fx personanalyse, tema- og miljøarbejde)

Billedanalyse og arbejde med grafiske virkemidler i V for Vendetta

Filmklip og diskussioner med fokus på stemning, visuel stil og budskab

Individuelle og fælles tekstlæsninger med analysefokus

Skriftlig opgave med fokus på karakteranalyse eller tematisk fortolkning

Evaluering
Løbende mundtlig evaluering af elevernes analysearbejde og deltagelse

Mundtlig opsamling ved afslutning af forløbet

Skriftlig aflevering (fx analytical essay med fokus på enten V for Vendetta, Harrison Bergeron eller Blade Runner 2049)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriftlighedsdag 24-01-2025
2cv En skr. prøve 03-03-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Identity&Sexuality (Eksamen)

Forløbet har til formål at styrke elevernes evne til at analysere og diskutere identitet og seksualitet ud fra forskellige kulturelle og samfundsmæssige synsvinkler. Gennem en kombination af fiktive og non-fiktive tekster opnår eleverne indsigt i, hvordan køn, seksuel identitet, normer og roller præsenteres og problematiseres i samtiden og i litteraturen. Den kommunikative tilgang styrker ordforråd, analytisk præcision og evnen til at deltage i kvalificerede diskussioner – med fokus på mundtlig eksamen.

Indhold
Fokusområder:

Seksuel identitet og kønsroller

Samfundets normer for maskulinitet og femininitet

Individ vs. samfund i identitetsdannelsen

Sammenhæng mellem teksttype og budskab (fiktion vs. non-fiktion)

Træning i analytiske begreber og mundtlig præsentation

Kernetekster:

Annie Proulx: “Brokeback Mountain” (1997, short story)

Ang Lee: Brokeback Mountain (2005, film)

Joe R. Lansdale: "Love Doll - A Fable" (1991, short story)

Charles Bukowski: “Bluebird” (1975, digt)

Hadley Freeman: “Tradwives: the new trend for submissive women has a dark heart and history” (2020, artikel)

Noel Perrin: “The Androgynous Man” (1984, essay)

Marcie Bianco: “Candace Owens, Harry Styles’ Vogue cover and the tyranny of the gender binary” (2020, artikel)

Supplerende materiale:

“Hot Dog” – Alma Buddecke & Marleen Valien (2019, kortfilm)

“Firesmoke” – Kae Tempest (2019, digt/lyrik)

Kompetencemål (fra læreplanen):
Analysere og fortolke fiktive og ikke-fiktive tekster

Perspektivere tekster til samfundsmæssige og kulturelle forhold

Udtrykke sig klart og sammenhængende på mundtligt og skriftligt engelsk

Anvende relevante analytiske begreber og teksttyper i arbejde med tema og form

Differentiere mellem og arbejde med forskellige genrer og medietyper

Arbejdsformer
Klasseundervisning og gruppearbejde med tekstnære analyser

Sammenlignende arbejde mellem film og novelle (Brokeback Mountain)

Diskussioner om samfundsnormer og køn i udvalgte artikler og essays

Visuel og lyrisk analyse af multimodale tekster (Firesmoke, Hot Dog)

Grammatiske og leksikale øvelser med afsæt i teksternes sprogbrug

Fremlæggelser og diskussionstræning med fokus på eksamensforberedelse

Evaluering
Løbende mundtlig evaluering i form af analyseøvelser og diskussioner

Eksamenslignende fremlæggelser af tekster med fokus på tema og analyse

Skriftlig aflevering (fx analytical essay om identitet og samfundsnormer)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer