Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Helsingør Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Jacob Heiring Sørensen
|
Hold
|
2023 En/cv (1cv En, 2cv En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Humor and comedy
Kernetekster:
"The Difference Between American and British Humour" - Ricki Gervais (2011)
"The Penis" - Hanif Kureishi (1999)
"No Death Penalty, No Easter Bunny" - Colin Cohen (2003)
"Death by Scrabble" - Charlie Fish
Supplerende tekster:
"The Philosophy of Humor" og "Humourous devices" fra bogen "Serious Business" - Jesper Kaalund (2011)
Diverse klips fra Kevin Heart, Louis C.K., The Office som eksempler på forskellige humoritiske virkemidler.
Særlige fokuspunkter:
Kompetencer, læreplanens mål, progression
Målet har været at få en viden om, og en forståelse for, en genre der tager livtag med alvorlige emner, men med en tilgang der er skæv og overraskende. Det analytiske fokus har været på hovedformerne: Superiority – Relief - Incongruity, herunder har der været
inddraget andre teorier som: ironi, satire, pastiche, exaggeration, paradox, parody, puns.
Satire som kritik, der arbejder med tabu belagte emner, som døden og livets meningsløshed.
Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning
arbejdsformer/projektarbejdsform/anvendelse af fagprogrammer www.minlaering.dk /skriftligt arbejde/ gruppe præsentationer og individuelle præsentationer
Omgfang: Ca. 50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Violence
This section focuses on violence in many varieties. What makes people commit violent acts? Can we best understand violence as a person-to-person conflict or are other aspects involved? What are the consequences of violence?
Kernetekster:
"Rendezvous" - Daniel Ransom. (1985)
"Lord of the Flies", kapitel 4 og 11 - William Golding. (1954)
"American Psycho", kapitel "Tuesday" - Bret Easton Ellis. (1991)
"This is America" - Childish Gambino. (2018) sang
"A Bump in the Night" - Criminal. (2017) podcast
https://thisiscriminal.com/episode-71-a-bump-in-the-night-7-21-2017/
"Kill Bill", scenen "O-Ren Ishii" - Quentin Tarantino. (2003)
"Prisoners" - Denis Villeneuve. (2013) Film
Supplerende tekster:
"What Tarantino teaches us about violence" - A Matter of Film. (2019) Youtube https://www.youtube.com/watch?v=VamCxXFpvnk&t=76s&ab_channel=AMatterofFilm
"SAS Commando : On Training to Kill" - Vice, Violent Times. (2019) Dokumentar
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Apologies - rhetorical course (Eksamen)
Et forløb om undskyldningsretorik med udgangspunkt i kap. 4 i Brøndsteds og Larsens 'Narrating Truth'. Fokus på begreberne inden for apologies og apologia.
Eleverne introduceres til forskellige forsvarsstrategier og deres respektive fordele og ulemper. Derefter arbejder de med forskellige undskyldninger leveret af kendte personligheder, herunder Kevin Spacey, Will Smith og Bill Clinton.
Som skriftlig opgave udarbejder eleverne undervejs en undskyldning, som de kan bruge til deres lærer i fag x, når de kommer til at aflevere en opgave for sent.
Materiale (Kernestof)
Brøndsted, Lene og Svend Larsen. Narrating Truth. AltiOrd, 2021; ss. 103–112, 121–123, 125.
Smith, Will. Apology to Chris Rock (uddrag). Transcript.
Clinton, Bill. Formal Apology to the Victims of the Tuskegee Syphilis Study. U.S. Government Statement, 1997.
CBC Podcasts. Unveiling Kuper Island – Episode 2. CBC, 2022.
Trudeau, Justin. Remarks by Prime Minister Justin Trudeau to Apologize on Behalf of the Government of Canada to Former Students of the Newfoundland and Labrador Residential Schools. Transcript.
Supplerende materiale:
Singer, Natasha. “Google Photos Mistakenly Labels Black People ‘Gorillas’.” The New York Times, 1. juli 2015. PDF-version.
Pember, Mary Annette. “Death by Civilization.” Indian Country Today Media Network, 2013.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
A bump in the night … (1).docx
-
You'll have 20 minutes to record your essay at the beginning of our class. If your framework isn't done, it is your homework. Please assign each group member homework.
-
Upload your essays here
-
This is America.docx
-
Homework: Læs om forskellen på adjektiver og adverbier. Du skal kunne fortælle forskellen på de to ordklasser inden timens begyndelse.
-
I hope you all had a rejuvenating winter break and are ready to embark on an insightful journey into our new course on apologies! As we delve into this essential aspect of communication, I'm thrilled to have each of you in the class.
-
Homework: Look up the man Kevin Spacey and investigate, why he became a canceled person in Hollywood. You can use chatbot, google, or whatever floats your boat.
-
Will Smiths apology to Chris Rock (transcript - excerpt).docx
-
Defense strategies - overview.docx
-
How to apologize
-
REMARKS BY THE PRESIDENT.pdf
-
Alliteration is when two or more words that start with the same sound are used repeatedly in a phrase or a sentence. The repeated sound creates the alliteration, not the same letter. For example, "tasty tacos"
-
Most wanted poster
-
•Find your log documents •Write 7 minutes of notes on the most important things you picked up from the work on Clinton’s formal apology to the Tuskeegee Experiment victims. Afterwards I will ask a couple of you to read aloud what you wrote. •Some thi
-
Link to Podcast
-
Kill the Indian in him, save the man.docx
-
DuuBx1lXQAIWyh1.jpg
-
Homework: Bring with you earpods/headphones etc.
-
_A Short Guide to Analysis of Nonfiction (4).pdf
-
Remarks by Prime Minister Justin Trudeau to apologize on behalf of the Government of Canada to former students of the Newfoundland and Labrador residential schools.docx
-
Title_ Unraveling the Threads of History_ Exploring Canada's Colonial Past and the Legacy of Residential Schools.docx
-
Have your outlines ready at the beginning of class. I'll book different rooms for you to use, when you record your podcast.
-
Upload your recordings here.
-
193759_assignment_4b.pdf
-
Cool cats ‘n kittens,
-
Google to fix AI picture bot after %27woke%27 criticism.pdf
-
Homework: Assign each group member homework. You'll have 10 minutes (no more, no less), to prepare your Google Apologies, which we will listen to at the beginning of class.
-
What+have+you+done+-+Apologia+exercise.pdf
-
Walk 'n talk:
-
Pick one of the following transgression that you have to use in today's class.
-
Afsnit
-
QAnon
-
Alex Jones
-
_Alex Jones Interview_ from Channel 5 News and rhetorical fallacies.docx
-
Homework: Look at the following rhetorical fallacies and make sure you can give an explanation of them with an example at the beginning of class
-
Instructions:
-
Homework: Read a children's story aloud, and read it slower than you would usually do. Make it sound interesting/catching - you need to imagine that you're telling a class of 4-year-olds a story. Act it out as much as you can. Record it, listen to it
-
Homework: Have your speeches ready at the beginning of class. If you didn't manage to complete your speech in class, it is your homework. Presentation in class is mandatory. You'll have 10 minutes to practice your speech at the beginning of class, be
-
Terminsprøve_ENG_B_2024-20240121T192616Z-001 (1).zip
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Writing an introduction and conclusion
|
04-02-2024
|
Midtvejsopgave
|
10-03-2024
|
3 paragraphs essay
|
21-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
American Politics 2024 (Eksamen)
Eleverne skal opnå forståelse for det amerikanske politiske system og de grundlæggende værdier og ideologier, som præger amerikansk politik. Gennem autentiske kilder og aktuelle eksempler skal eleverne kunne analysere politisk retorik, vurdere synspunkter og perspektivere til samfundsforhold i både USA og Danmark.
Fokusområder:
Det amerikanske politiske system og magtens tredeling
Værdier og ideologier i amerikansk politik
Den retoriske stil i amerikansk valgkamp
Centrale problemstillinger i valget 2024 (økonomi, våbenlovgivning, abort, klima)
Kernetekster:
Mette Holm: Being American, 2nd edition (udvalgte kapitler om politik og værdier)
Barton Swaim, “How Donald Trump’s language works for him” (The Washington Post, 2015)
Kristen Welker: Interview with Donald Trump for Meet the Press (uddrag)
Kamala Harris: Acceptance Speech (Democratic Party Convention)
Evan Puschak: How Trump Answers a Question (Nerdwriter1, YouTube)
Civil War (film, Alex Garland, 2024) – bruges som diskussionsoplæg til politisk polarisering
Supplerende materiale (YouTube og infografik):
Republicans & Democrats: Comparing & Contrasting US Political Parties
How is Power Divided in the United States Government? – TED-Ed
Highlights from Vance-Walz VP debate
A Brief History of the NRA – The Wall Street Journal
The Electoral College – forklaringsvideo
Kompetencemål (fra læreplanen):
Læse og analysere ikke-fiktive og fiktive tekster
Anvende viden om samfundsforhold og kultur i engelsksprogede lande
Formidle viden og holdninger på et korrekt og sammenhængende engelsk
Mestre forskellige teksttyper og genrer – fx analytical essay og argumenterende tale
Arbejdsformer
Klassediskussioner (fx værdier i amerikansk politik, partiforskelle)
Gruppearbejde og elevfremlæggelser (fx politiske nøglepersoner, emnespecifikke videoer)
Skriftligt arbejde: analytical essay og resumeøvelser
Retorikanalyse (fx af Kamala Harris og Donald Trump)
Filmisk analyse: Civil War som diskussionsoplæg til polarisering og civil uro
Quizlet eller Kahoot til begreber og begivenheder
Evaluering
Løbende mundtlig evaluering i klassen
Skriftlig aflevering: Analytical essay med fokus på politisk retorik eller ideologianalyse
Evt. karaktergivende fremlæggelse af en selvvalgt kandidat eller kernebegreb i amerikansk politik
|
Indhold
|
Kernestof:
-
US Election 2024 blok 1.docx
-
Hello cool cats 'n kittens,
-
US Election 2024 blok 1 (2).docx
-
https://www.youtube.com/watch?v=chuGDDdJLbk
-
Poster
-
Political Parties Presentation.pptx
-
Homework: Watch the following introduction to the two parties of the United States. Write down what characterizes the two parties, what you learned from the video, and what you might know.
-
The-American-System-of-Checks-and-Balances.pdf
-
Task: Veto
-
Watch the following video on how power is devided in the United States. Write down notes and things that will help you remember how power is devided.
-
Kamala Harris is _Just Normal_ - Narrated By Jason Bateman _ The Daily Show.docx Kamala Harris is _Just Normal_ - Narrated By Jason Bateman _ The Daily Show.docx
-
Link to "Just Normal"
-
Dear Class,
-
Homework: Watch an introduction to one of the largest lobby organizations in America. Today's focus in on lobbyism as a powerful force in the American political system.
-
Wonderwall
-
3. Paragraph (analysis) Here to look at Trump's way of speaking. This is connected to "style of writing", but you can call it "style of speaking". Look at how Trump uses language - short, long sentences. How many syllables, what words does he use, ar
-
Note
-
Jeff Buckley - Hallelujah (4).docx
-
How Donald Trump_s language works for him - The Washington Post (1).pdf
-
Gruppe 1
-
Podcast Project_ Movie Discussion on _Civil War_ (1).docx
-
In Donald Trump's September 17, 2023, interview with Kristen Welker on Meet the Press, the speaker, Trump, sought to reassert his political stance ahead of the 2024 election, focusing on familiar topics such as the 2020 election and January 6. The ci
-
Afsnit
-
Upload videos here
-
Opgave 1: Find do-omskrivninger
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Spectator (Eksamen)
Formålet med forløbet er at give eleverne en forståelse af, hvordan mennesker forholder sig som tilskuere – enten passive, medløbende eller observerende – i mødet med magt, vold, moral og socialt pres. Gennem arbejdet med både fiktive og ikke-fiktive tekster styrkes elevernes evne til at analysere og diskutere temaer som konformitet, voyeurisme og flokmentalitet. Forløbet træner desuden tekstforståelse, anvendelse af analytiske begreber, sproglig præcision og mundtlig fremstilling – med særligt henblik på eksamensforberedelse.
Indhold
Fokusområder:
Konformitet og social kontrol
Voyeurisme og moral
Flokmentalitet og individets ansvar
Forskellen på fiktion og non-fiktion
Anvendelse af analytiske begreber i mundtlig og skriftlig formidling
Kernetekster:
Rakshit, Devrupa: “Why Do People Feel Morbid Curiosity?” (2020, artikel)
David Myers: Exploring Psychology (2008, fagtekstuddrag om socialpsykologi)
Shirley Jackson: “The Lottery” (1948, short story)
Raymond Carver: “Neighbors” (1971, short story)
“White Bear” – Black Mirror, sæson 2, episode 2 (2013, tv-drama)
Supplerende materiale (multimodalt og perspektiverende):
Ron Ridenhour: Letter about the My Lai Massacre (1969, historisk dokument)
“Why Are We Morbidly Curious?” – VSauce, YouTube
“The My Lai Massacre” – History Channel, YouTube
“The Lottery by Shirley Jackson | Summary & Analysis” – Course Hero, YouTube
Kompetencemål (fra læreplanen):
Læse og analysere forskellige teksttyper (fiktion, nonfiktion, multimodalt)
Skelne mellem genrer og formål i tekster
Forstå og formidle væsentlige kulturelle og samfundsmæssige problemstillinger
Udtrykke sig præcist og varieret mundtligt og skriftligt på engelsk
Anvende centrale analytiske begreber i både mundtlig og skriftlig form
Arbejdsformer
Klasse- og gruppearbejde med analysefokus (person, miljø, tema)
Mundtlig tekstgennemgang med fokus på præsentation og fortolkning
Analyse af multimodale tekster (tv-afsnit og videoer)
Sammenlignende arbejde med fiktion og nonfiktion
Leksikale og grammatiske øvelser knyttet til centrale begreber
Forberedelse af eksamenslignende præsentationer i grupper eller individuelt
Evaluering
Løbende mundtlig evaluering i arbejdet med tekstanalyse og formidling
Mundtlig opsamling med fokus på eksamensforberedelse (fx minifremlæggelser)
Skriftlig aflevering med fokus på analytisk tekstforståelse eller sammenlignende analyse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Dystopian Fiction (Eksamen)
Formål
Formålet med forløbet er at give eleverne en indføring i både klassisk og moderne dystopisk litteratur og film – herunder graphic novels – og dermed udvikle deres evne til at analysere komplekse, fiktive universer. Gennem arbejdet med dystopiske træk, miljøbeskrivelser, karakterfremstillinger og samfundskritiske budskaber trænes elevernes tekstforståelse og fortolkningsevne. Derudover lærer eleverne at analysere samspillet mellem billede og tekst i grafiske fortællinger og får et indblik i dystopiens funktion som kritisk spejl af samtiden.
Indhold
Fokusområder:
Dystopiens genretræk og udvikling
Temaer som overvågning, kontrol, ensretning og modstand
Den dystopiske protagonist og individets rolle
Sammenhæng mellem tekst og billede i graphic novels
Miljø og verdensopbygning i dystopiske universer
Kernestof:
V for Vendetta – Alan Moore & David Lloyd (graphic novel, 1990)
Harrison Bergeron – Kurt Vonnegut (short story, 1961)
Blade Runner 2049 – Denis Villeneuve (film, 2017)
Supplerende stof:
Love, Death and Robots, episode “Pop Squad” (2021, Netflix)
Faglig artikel/introduktion: “Dystopias: Definition and Characteristics”
Kompetencemål (fra læreplanen):
Analysere og fortolke fiktive tekster, herunder multimediale og multimodale værker
Perspektivere tekster til kultur- og samfundsforhold
Mestre forskellige teksttyper og analysestrategier
Udtrykke sig mundtligt og skriftligt på korrekt og sammenhængende engelsk
Arbejdsformer
Klasseundervisning med fokus på genretræk og analysebegreber
Gruppearbejde (fx personanalyse, tema- og miljøarbejde)
Billedanalyse og arbejde med grafiske virkemidler i V for Vendetta
Filmklip og diskussioner med fokus på stemning, visuel stil og budskab
Individuelle og fælles tekstlæsninger med analysefokus
Skriftlig opgave med fokus på karakteranalyse eller tematisk fortolkning
Evaluering
Løbende mundtlig evaluering af elevernes analysearbejde og deltagelse
Mundtlig opsamling ved afslutning af forløbet
Skriftlig aflevering (fx analytical essay med fokus på enten V for Vendetta, Harrison Bergeron eller Blade Runner 2049)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skriftlighedsdag
|
24-01-2025
|
2cv En skr. prøve
|
03-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Identity&Sexuality (Eksamen)
Forløbet har til formål at styrke elevernes evne til at analysere og diskutere identitet og seksualitet ud fra forskellige kulturelle og samfundsmæssige synsvinkler. Gennem en kombination af fiktive og non-fiktive tekster opnår eleverne indsigt i, hvordan køn, seksuel identitet, normer og roller præsenteres og problematiseres i samtiden og i litteraturen. Den kommunikative tilgang styrker ordforråd, analytisk præcision og evnen til at deltage i kvalificerede diskussioner – med fokus på mundtlig eksamen.
Indhold
Fokusområder:
Seksuel identitet og kønsroller
Samfundets normer for maskulinitet og femininitet
Individ vs. samfund i identitetsdannelsen
Sammenhæng mellem teksttype og budskab (fiktion vs. non-fiktion)
Træning i analytiske begreber og mundtlig præsentation
Kernetekster:
Annie Proulx: “Brokeback Mountain” (1997, short story)
Ang Lee: Brokeback Mountain (2005, film)
Joe R. Lansdale: "Love Doll - A Fable" (1991, short story)
Charles Bukowski: “Bluebird” (1975, digt)
Hadley Freeman: “Tradwives: the new trend for submissive women has a dark heart and history” (2020, artikel)
Noel Perrin: “The Androgynous Man” (1984, essay)
Marcie Bianco: “Candace Owens, Harry Styles’ Vogue cover and the tyranny of the gender binary” (2020, artikel)
Supplerende materiale:
“Hot Dog” – Alma Buddecke & Marleen Valien (2019, kortfilm)
“Firesmoke” – Kae Tempest (2019, digt/lyrik)
Kompetencemål (fra læreplanen):
Analysere og fortolke fiktive og ikke-fiktive tekster
Perspektivere tekster til samfundsmæssige og kulturelle forhold
Udtrykke sig klart og sammenhængende på mundtligt og skriftligt engelsk
Anvende relevante analytiske begreber og teksttyper i arbejde med tema og form
Differentiere mellem og arbejde med forskellige genrer og medietyper
Arbejdsformer
Klasseundervisning og gruppearbejde med tekstnære analyser
Sammenlignende arbejde mellem film og novelle (Brokeback Mountain)
Diskussioner om samfundsnormer og køn i udvalgte artikler og essays
Visuel og lyrisk analyse af multimodale tekster (Firesmoke, Hot Dog)
Grammatiske og leksikale øvelser med afsæt i teksternes sprogbrug
Fremlæggelser og diskussionstræning med fokus på eksamensforberedelse
Evaluering
Løbende mundtlig evaluering i form af analyseøvelser og diskussioner
Eksamenslignende fremlæggelser af tekster med fokus på tema og analyse
Skriftlig aflevering (fx analytical essay om identitet og samfundsnormer)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
HotDog.docx
-
Podcast Assignment: Exploring V for Vendetta
-
Evaluering
-
Your podcast should be uploaded here
-
Nearpod
-
Billie Eilish - Not my responsibility.docx
-
Link til evaluering
-
Homework: Read the following list and make sure you have a somewhat understanding of key terms:
-
Afsnit
-
Homework: Look up the term "traf wife" and make sure you know what it means before the class starts.
-
Dear class,
-
Firesmoke.pdf
-
Step 3: Discussion & Analysis
-
Homework: Think of your understanding of what it means to be masculine in today's world. What characteristics, attributes, and traits would you consider to be manly? Additionally, think of a person from either popular culture or real life that you se
-
Bluebird - Charles Bukowski.pdf
-
Introduction - Bluebird - by Charles Bukowski.docx
-
Presentation of BlueBird.pdf
-
Step 1: Reading & First Impressions
-
Elever med spansk på ekskursion
-
How to read a poem.pdf
-
Kageliste
-
Candace Owens, Harry Styles' Vogue cover and the tyranny of the gender binary.pdf
-
Working with Harry Styles_ Vogue cover.docx
-
Androgynous Man The Meanings of a Word and Mother Tongue .pdf
-
Create a collage for the term androgynous
-
Task 1: Word Exploration
-
Task 1: Masculinity in Society
-
Brokeback Mountain - E-Text.PDF
-
Dear 2C,
-
Brokeback Mountain - E-Text (3).PDF
-
Hyppige sproglige fejl til mundtlig eksamen (6).docx
-
Homework:
-
Faglige termer til American politics 2025 (1).docx
-
How Trump engages his audience
-
Homework: Think about how you analyze a non-fiction text. What methods will you apply to structure an analysis? What faglige termer will you apply? Additionally, watch the following video to remind yourself how the political system works in US.
-
Practice your knowledge of Faglige termer til Spectators.docx Faglige termer til Spectators.docx
-
Dystopia Definition and Characteristics (2) (8).pdf
-
Homework: Kig på nedestående regler for kommasætning på engelsk. Vi skal have finpudset jeres tegnsætning, for mange af jer har svært ved komma. Herefter skal du sætte komma i følgende 10 sætninger og forklare mig, hvilken regel, som du har brugt.
-
Cheat sheet til eksamenspræsentation til English HF B.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60685199926",
"T": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60685199926",
"H": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60685199926"
}