Helsingør Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Helsingør Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 En/y - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Helsingør Gymnasium
Fag og niveau
Engelsk B
Lærer(e)
Emma Randrup O’Neil, Signe Juul Holdam
Hold
2023 En/y (
1y En
,
2y En
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Sustainability (Grundforløb)
Titel 2
Being American
Titel 3
Fantasy
Titel 4
US Election (non-fiction)
Titel 5
Narrating India
Titel 6
British multiculturalism and identity
Titel 7
Dystopia + værklæsning
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Sustainability (Grundforløb)
Grundforløbet i engelsk introducerer eleverne for den måde, der arbejdes med tekster og sprog i faget engelsk. Fokus er på genrebevidsthed og tekstanalytisk læsning integreret med sproglig opmærksomhed og skriftlighed. Emneforløbets tema er Sustainability og er baseret på andet hovedafsnit i bogen Footprints af Mette Grønvold og Hanne Ohland-Andersen.(Gyldendal, 2017)
Eleven screenes i grundforløbet og lærer at bruge
www.minlaering.dk
samt opslagsbogen Toolbox (Grønvold et.al. Gyldendal, 2013)
Arbejdet med grammatik vil fokusere på artikler, dannelse af pluralis, utællelige substantiver, do-omskrivning, regelmæssige verbers bøjning, kongruens, grundlæggende ordstilling.
Eleverne introduceres endvidere for retorisk analyse og lingua franca
Endelig vil introduceres eleverne for summary-skrivning samt forskellene mellem Engelsk A og Engelsk B i gymnasiet.
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Being American
Fokus i forløbet har ligget på at introducere eleverne til USA og centrale amerikanske værdier, herunder ”den amerikanske drøm”, ”self-reliance” og ”Equality of Opportunity”, og hvorledes disse værdier gennemsyrer det amerikanske samfund.
Vi har ligeledes beskæftiget os med korte nedslag i centrale begivenheder i Amerikansk historie, med særlig fokus på immigration.
Vi har i forløbet arbejdet både med fiktion og non-fiktionsanalyse. Eleverne er blevet introduceret til forskellige retoriske virkemidler, det retoriske pentagram og de tre appelformer. I forbindelse med fiktionarbejdet, har vi særligt arbejdet med personkarakteristik.
Primært materiale:
Uddrag af "Declaration of Independence", 1776m http://usinfo.state.gov/products/pubs/hrintro/declare.htm
Studs Terkel, "Call me Arnold", in American Dreams, Lost and Found, 1980
Amy Tan, "Two Kinds" kapitel fra The Joy Luck Club, 1994, s.132-144
Childis Gambino, "This is America", 2018
Joe Biden, "Inaugural Adress", 2021
Marcus Plowright (intruktør) American High School: Straight outta Orangeburg, episode IV, 2016
https://www.youtube.com/watch?v=Z9UxxCvAdJI
Supplerende:
Et lille udvalg af Jacob Riis' billeder,
https://allthatsinteresting.com/jacob-riis-photographs-how-the-other-half-lives#1
Grammatik: Substantiver, artikler, Adjektiver, adverbier, genitiv
Omfang ca. 70 sider
Indhold
Kernestof:
Første engelskmodul - Jeg glæder mig, til at møde jer.
Early American History - Google.docx
Text and Questions Declaration of Independence.doc
retorisk pentagon.docx
Minlæring - Til brug i timen.
Vi arbejder videre med det retoriske pentagram og samler op på grammatikken i lavede mandag.
Der ligger ca. 20 minutters lektier om Substantiver (primært om kollektiver) på MinLæring til jer. Lav dem inden timen. Skriv gerne ned, hvis I har spørgsmål undervejs. Minlæring - Kollektiver
Call Me Arnold pdf.pdf
Læs til timen vedhæftede interview med Arnold Schwarzenegger. Læsefokus: Overvej hvordan den Amerikanske Drøm passer ind i Arnolds liv.
Læs i vedhæftede novelle fra start og indtil l.12 s.138 - når I er færdige, kan I så besvare følgende spørgsmål?
Two kinds med linjetal OCR.pdf
Work Sheet Two kinds.docx
Kære 1y - I skal arbejde selv i dag - jeg vil gerne bede jer om, at læse novellen "Two Kinds" færdig.
Two Kinds .pdf
Characterisations
Hav jeres i alt seks citater med fra mandag (dvs. 2 citater hver der beskriver Jing Mei, Her Mother, and their relationship)
Amy Tan Padlet
Jakob Riss 1y.docx
This is America - Childish Gambino.docx
Childish Gambino - This Is America (Official Video)
Se videoen til "This is America" og læs/skim teksten igennem. Overvej, hvad handler teksten om?
Childish Gambino This is America.docx Arbejdsspørgsmål
Childish Gambino This is America 1k.docx - Arbejdsspørgsmål
Læs vedhæftede tale igennem en enkelt gang til timen. Imens I læser - overvej hvordan Biden fremstiller America.
Inaugural Address Biden.docx
Work sheet - Inaugural adress.docx
How to analyse a speech 1y.docx
Læs Bidens tale til igen i dag. Inaugural Address Biden.docx
Opsamling Being American.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Fantasy
Forløbet, som præsenterer eleverne for fantasygenren, har fokus på litterære strømninger fra britiske og amerikanske forfattere som J.R.R. Tolkien og George R.R. Martin. Vi har arbejdet med fiktionsanalyse, og fokuseret på spænding og spændingsopbygning.
Faglige mål:
- Analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
- Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
Primært materiale:
The Lord of the Rings", kapitlet "The Bridge of Khazad Dûm" - J.R.R Tolkien (1954)
"A Game of Thrones" prolouge , - George R.R. (1996)
"Harry Potter and the Philosopher’s Stone" uddrag af kapitel 1 - Joanne K. Rowling. (1997)
Sekundært Materiale:
"Entering Worlds of Fantasy" (pp. 8-12). Kapitel fra Worlds of Fantasy. Red. af Anne Mette Finderup og Agnete Fog. Systime. 2005.
Grammatik: Adjektiver, adverbier,Tricky Subjekter, regelmæssige verber (verbernes tid)
Omfang: ca. 50 sider.
Indhold
Kernestof:
Lektier i Minlæring: Adjektiver og adverbier
worlds of fantasy OCR.pdf
Hav læst introteksten til Fantasy til timen (se modulet mandag for filen)
Make a Poster.docx
Kære 1y - I skal desværre arbejde selv i dag, da jeg har barn syg. Vi må lave jeres plakater færdige efter ferien. I skal i stedet lave lidt spændende grammatik.
11 Archetypical Elements of Fantasy Genre.docx
Vi skal have fundet ud af, hvor vi nåede til i vores Fantasy-forløb - kom glad.
11 Archetypical Elements of Fantasy Genre (3).docx
Kære 1y,
A Game of Thrones-4-15 Proloige.pdf
Højtlæsning: A Game of Thrones, Chapter 00: Prologue [Read by Jack N]
Arbejdsspørgsmål:
Vi skal samle op på det arbejde I lavede med prologen af Game of Thrones - Genlæs det gerne inden timen - så I er klar til at tale med. Lyt evt. til den på youtube - se link.
A Game of Thrones-4-15.pdf
A Game of Thrones, Chapter 00: Prologue [Read by Jack N]
Vi taler videre om karakterer + får afsluttet game of thrones - jeg introducerer den næste aflevering.
Vi samler op på Game of Thrones "Prolouge", derefter arbejder vi videre med den næste aflevering + laver lidt grammatik.
J.R.R. Tolkien The Fellowship of the Ring - The Bridge of Khazad-Dûm (1) (1) OCR.pdf
The Fellowship of the Ring |Book 2||Chapter 05| The Bridge of Khazad-dûm
English pronunciation test.docx
Vi arbejder færdig med "The Bridge og Khazad Dum" i timen - så hav den læst/lyttet færdig. Se tekst og youtube-link på modulet mandag.
The Bridge of Khazad Dûm_.docx (Arbejdsspørgsmål)
J.R.R. Tolkien The Fellowship of the Ring - The Bridge of Khazad-Dûm (1) (1).pdf (teksten)
11 Archetypical Elements of Fantasy Genre (3).docx (baggrundsteori)
Lav grammatikopgaverne på MinLæring til timen
Written Assignment - mini essay.docx
Curisosity Killed the Cat.docx
Harry potter 1st chapter.docx
Hvis muligt - så hav læst de 110 linjer af Harry Potter til timen (indtil l. 110) Harry potter 1st chapter.docx
Hav læst Harry Potter til timen (nogenlunde) - vi skal prøve at lave et summary om den, og tale om årsprøve i engelsk. Vi kigger også på screeningen. - Vi har travlt - kom glad
How to write a Summary.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
US Election (non-fiction)
Omfang: ca. 70 sider
Kernestof:
- President Donald J. Trump's Inagual Address, January 20, 2017
- Kamala Harris DNC acceptance speech 2024 (abbreviated)
- Donald Trump RNC acceptance speech 2024 (abbreviated)
- Remarks by Vice President Harris to Kick Off Nationwide "Fight for Reproductive Freedoms" Rally
- Nixon Campaign Ad, 1960
- "Kennedy for me" Campaign Ad, 1960
- Kamala Harris launches her campaign for president (tv ad)
- Monster - Harris-Walz 2024 (tv ad)
- Trump Campaign Ad 2024: Are You Better Off (tv ad)
- Trump campaign ad against Harris (tv ad)
- Kamala Haris Launches Her Campaign for President (tv ad)
Supplerende stof:
- Election year: Chapter one "How the Political System Works"
- Election year: "The power of tv ads"
- Election year: Chapter five "Abortion pushing votes?"
- The Two-Party System and Swing States
- Being American: Checks and balances
- Being American: Political parties (only two parties dominate the political scene in the USA)
- Being American: Electoral college
- Being American: Campaigning and fundraising
- The Three Branches: Function
Videomateriale:
How is power divided in the United States government? (Ted-ex, YouTube)
The electoral college, explanied (Vox, YouTube)
Whose vote counts: explained, episode 3
Arbejdsformer:
Grammatiske emner:
Indhold
Kernestof:
Using rhetorical devices - work in class.docx
President Donald J. Trump_s Inaugural Address, January 20, 2017.docx
Groupwork: Put what you have learned into practice - Trump's Inaugural Address
How the political system works.pdf
3 Branches function.docx
How is power divided in the United States government? - Belinda Stutzman
Please read page 16-22 about the American political parties and their voters (see attached document).
The two party system.pdf
Only two parties dominate the political scene in the USA.docx
Electoral college .pdf
The Electoral College, explained
Study questions- Voting and Voters.docx
Composition of Speech (1).pptx
Cicero pentagram .pptx
Abbreviated transcript Harris DNC.docx
Program - 2y Krakow 2024.docx
Homework: Please finish the study questions from last lesson - you have to be able present them in class.
Minlæring
Please finish examining Kamala Harris' 2024 DNC speech using the rhetorical pentagon (see first slide in the uploaded powerpoint). We will begin class looking at your answers.
Powerpoint
Study questions Primo Levi.docx
Primo Levi - Dem der går til ig dem der overlever .pdf
Spørgsmål som skal arbejdes med i klasserne efterfølgende: Hvad skal vi undersøge på studierejsen? Hvordan skal vi undersøge dette? Hvorfor skal vi rejse til destinationen for at svare på det? Hvordan forstår vi den kultur, vi besøger?
The Power of TV-ads.pdf
Presidential ad: “Kennedy for Me” from John F. Kennedy (D) vs. Richard Milhous Nixon (R) [1960—HOPE]
Nixon campaign ad 1960
Study questions - campaign ad analysis.docx
Being American - Campaigning and fundraising.pdf
Kamala Harris Launches Her Campaign for President
Monster | Harris-Walz 2024
2024 Trump Campaign Ad: Are You Better Off?
Trump campaign ad
Nixon campaign ad
Skriftlighedsdag 2y non-fiction 2024.docx
Study questions- Remarks by Vice President Kamala Harris.docx
Election year chapter 5 - Abortion Pushing Votes .pdf
Remarks by Vice President Harris to Kick Off Nationwide Fight for Reproductive Freedoms Rally.pdf
Discussion-STX-A-Christensen og Tornøe.docx
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Narrating India
Indhold
Kernestof:
Narrating India .pptx
Minlæring
Life as an “Untouchable” in India
Please watch the short video ”Is Indias cast system still alive?” and answer the study points to the video.
Is India's Caste System Still Alive?
Cast System Still Alive - questions for video - 2024.docx
Pigmentocracy.pdf
Fair And Handsome Face Wash | Banao Apni Pehchaan
Fair and Handsome TV ad
Pigmentocracy: Real Talk About Fair Skin
Lav øvelserne på MinLæring om ordstilling til i dag. Færdiggør også arbejdsarket om ordklasser og oversættelse af termer knyttet til indisk kultur.
"Untouchable" by Mulk Raj Anand, 1935
Untouchable by Mulk Raj Anand 1935.pdf
Please finish your points to the following questions before class today (you will find the video material on Thursday's module).
Vocabulary exercise
Study questions- Untouchable.docx
Please finish reading "Untouchable" by Mulk Raj Amand before class. Think about the following while reading:
The East India Vade-Mecum - Captain Thomas Wiliamson, 1810.pdf
The East India Company and the British Raj - introduction.pdf
How did Britain Conquer India? | Animated History
Shashi Tharoor interview: How British Colonialism 'destroyed' India
The East India Company and the British Raj study points.docx
Be prepared to present the questions from last lesson in class. The presentation of the questions will be random, so you have to be prepared.
The East India Vade-Mecum - Captain Thomas Wiliamson, 1810 (1).pdf
Vocabulary exercise- match words.docx
Group work.docx
Vocabulary exercise- match words facit.docx
Please finish the study questions before class and read the uploaded text (it was homework for last time as well, so I will expect that you have read it).
The East India Company and the British Raj study points (2).docx
Medbring en selvvalgt bog, som I har lyst til at læse i, når vi skal til at starte HG-læser i modulet efter. Det er vigtigt, at I får taget en fysisk bog med, da det ikke vil være tilladt at benytte computere eller anden elektronik - I skal altså læs
Rudyard Kipling, The White Man's Burden, 1899.pdf
Studentpulse. Besvares i modulet.
Please read the poem "The White Man's Burden" by Rudyard Kipling (1899) before class.
Minlæring - genitiv
Please re-read the poem by Rudyard Kipling "The White Man's Burden" and fo the rest of the genitiv exercises on MinLæring before class.
Vi gennemgår jeres grammatikopgaver (både den, I lige har afleveret, som I også får individuel feedback på) og jeres kommende til i næste uge. Så det ville være en god idé at møde op til undervisningen.
2y SKRIFTLIGHEDSDAG 2.docx
S. Thammavongsa - Edge of the World.pdf
Shooting an Elephant Text and Glossary - Without study points.doc
Shooting an elephant study questions.docx
Please finish the hand-out you received last time (also attached for those of you who were not in class) and try to find more information about George Orwell - remember that there is a quiz today!
Modern India - The English Language - Study Questions (1).docx
Modern India - The English Language.pdf
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
British multiculturalism and identity
Indhold
Kernestof:
What does Being British Mean to Britain - BBC short news program.docx
Being British - Exercises 1.docx
essayopgave til det gode eksempel.pdf
Engelsk - det gode eksempel.doc
Fagartikel + task 1 og 2 - Multicultural Britain.docx
Study questions for A Sikh Girl's Bridal Path.docx
A Sikh Girl's Bridal Path.pdf
Three Models for a Multicultural Society.docx
Minlæring
HG-Paletten
Instruks Editorpå Mac.mp4
FjernEditorPC .mp4
Lav opgaverne på MinLæring om personlige pronominer (Ø4, Ø6, Ø7, Ø8), possessive pronominer (Ø1, Ø4, Ø6, Ø8), demonstrative pronominer (Ø1-3) og refleksive pronominer (Ø1, Ø2, Ø4) færdige til i dag. Det er vigtigt, at I laver dem, så I er i stand til
Undervisningsevaluering
Robin Cook - Tikka Masala Speech.docx
Project Work - Exam Practice - Multicultural Britain.docx
Homework for this class session: Practice your part of the group presentation. Make sure your audience (ERO) is able to follow your every step when you present your analysis.
I feel like a stranger where I live.docx
I feel like a stranger where I live - Worksheet.docx
I feel like a stranger where I live PFD.pdf
8:20-8:35 - David, Pelle, Dicte, Emma, Emilie
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Dystopia + værklæsning
Indhold
Kernestof:
Intromodul engelsk dystopia (1).pptx
Study questions H.B part 1.docx
Dystopia Definition and Characteristics .pdf
Harrison Bergeron by Kurt Vonnegut.pdf
Study questions H.B. part 2.docx
Harrison Bergeron by Kurt Vonnegut (1).pdf
Vi gennemgår jeres terminsprøve i dag og vil vil snakke lidt om den skiftlige eksamen. Det er vigtigt, at I kommer, så I ved, hvad I skal til den skiftlige eksamen, da der er mange elementer, som I har misforstået ved den seneste terminsprøve.
Study questions - The Walking Dead - part 1 (setting).docx
Graphic Novel Powerpoint.pptx
How to talk about and how analyze graphic novels.docx
The Walking Dead Vol. 1.pdf
Study questions TWD part 2.docx
TWD.pdf
Make sure you have finished answering the study questions part 1 for today's class. We will begin class talking about them together.
TWD study questions part 3 - Graphic novels vs TV-series (1).docx
TWD S01E01 - Rick Leaves the Hospital
TWD S01E01 - Rick Gets Shot
TWD S01E01 - Rick Enters Atlanta
Gloser 1984 chapter 1 and 2.docx
Chapter 1 - study questions.docx
Post Apocalyptic-fiction vs. Dystopian Fiction (1).pdf
1984 comic chapter 1-2.pdf
George Orwell 1984
1984 chapter 2 - study questions + analysis and discussion.docx
Post Apocalyptic-fiction vs. Dystopian Fiction (3).pdf
Minlæring
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60685203310", "T": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60685203310", "H": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60685203310" }