Holdet 2023 Ke/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Helsingør Gymnasium
Fag og niveau Kemi B
Lærer(e) Maria Steinhausen
Hold 2023 Ke/x (1x Ke, 2x Ke)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kemiens alfabet
Titel 2 Kager
Titel 3 Chips
Titel 4 Bæredygtig brændstof
Titel 5 Appelsiner og citroner
Titel 6 Redoxkemi
Titel 7 Kemisk ligevægt
Titel 8 Syre-basereaktioner B-niveau
Titel 9 Carbonhydrider og intermolekylære bindinger
Titel 10 Alkoholer og andre organisk grupper
Titel 11 Farvestofkemi
Titel 12 Isomeri
Titel 13 Reaktionshastighed
Titel 14 Kostens kemi
Titel 15 Uorganisk (komplekskemi)
Titel 16 Opsamling og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kemiens alfabet

Det periodiske system og atomets opbygning

Øvelser: Flammefarver, Natriums reaktion med vand. Krystalvand i kobbersulfat.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kager

Med udgangspunkt i kager skal I arbejde med:
-Grundstoffer, kemiske forbindelser, formler og navne, kemiske reaktioner
-Ioner og salte
-Sammensatte ioner
-Stofmængde
-Molarmasse og beregninger på kemiske reaktioner
-Elektronpar-bindinger (=kovalente bindinger), molekyler og polaritet.

Øvelser: Chokolademuffins (mængdeberegning), Kemiske hævemidler (kemiske reaktioner), afbrænding af natron (mængdeberegning), Hvilken type stof (polære og upolære molekyler samt ionforbindelser)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Chips

Med udgangspunkt i chips skal i lære om:
-Risiko- og sikkerhedsforhold
-Mængdeberegninger med koncentrationer
-Ioner og salte
-Fældningsreaktioner
-Molekylforbindelser og elektronparbindinger
-Polaritet og opløselighedsforhold
-Metoder i kemi (kvalitativ og kvantitativ analyse, titrering)

Øvelser:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Bæredygtig brændstof

Introduktion til carbohydrider og simple alkoholer.
Forsøg med cracking af paraffinolie, hvor paraffinolien og produkterne efter cracking testes med dibrom i addition og substitutionsreaktioner.
Fremstilling af bioethanol udfra sukker og destillation af gæringsprodukt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Appelsiner og citroner

Introduktion til syre/base kemien med fokus på pH begrebet, pH-indikatorer samt syre/base titrering.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Redoxkemi

I skal kunne forklare hvad oxidation og reduktion er og opskrive delreaktioner for redoxreaktioner. I skal forstå hvad spændingsrækken viser, husk at hvis metallet står til venstre for ionen sker reaktionen.
I skal kunne bestemme oxidationstallet for atomerne i en redoxreaktion og afstemme redoxreaktioner.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Spændingsrækken 08-09-2024
Mangans oxidationstal 15-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Kemisk ligevægt

Kemisk Ligevægt

I skal kende til homogene og heterogene kemiske ligevægte.
For homogen ligevægte skal i kunne opskrive ligevægtsloven, og forstå sammenhængen med ligevægtskonstant. I skal kunne forstå hvorfor reaktionsbrøk ændre efter et indgreb i en ligevægt, og herunder anvendelse af Le Chateliers princip ved forskydning i en ligevægt. I skal kunne forstå indgreb i en ligevægt som omfatter koncentration og temperatur.


Rapport:
Kemisk ligevægt
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kemisk ligevægt 09-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Syre-basereaktioner B-niveau

Syre-basekemi

I skal forstå forskellen på en syre/base og en sur/basisk opløsning. I skal kende til syre-base-reaktioner og forklare forskellen på en stærk syre/base i forhold til en svag syre/base.

I skal kunne bestemme pH for stærke og svage syre og baser.

I skal kende til titreringskurven for både stærke og svage syre og baser

I skal kunne bestemme koncentrationen af en stærk syre, svag syre og polyhydron syre ved titrering og skitsere titreringskurven med relevante ækvivalenspunkt(er) og evt. pKs værdi(er).   

I skal kende til sammenhængen mellem pKs værdier og syrestyrken (Ks).  

Øvelser:
Identifikation af syrer og baser
Hvilken syre og hvilken koncentration

               
               
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Identifikation af syrer og baser 03-11-2024
Hvilken syre og hvilken koncentration 10-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Carbonhydrider og intermolekylære bindinger

Organisk kemi:

I skal nu kunne navngiver, alkaner, alkener samt alicycliske og aromatiske carbonhydrider.

I skal kunne beskrive forskellige intermolekylære bindinger (dioplo-dipol og London,) og forklar hvordan de indvirker på stoffers kogepunkter. I skal i den forbindelse forstå elektronegativitet og polaritet.

I skal kende forskellige reaktionstyper: Substitutioner, additioner, eliminationer, forbrændinger (fuldstændig og ufuldstændig). Den forbindelse skal i kunne inddrage brugen af (Br-Br) dibrom-vand og lys ved forskellige reaktionstyper.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Alkoholer og andre organisk grupper

I skal kende til opbygningen og navngivningen af carbonhydrider, alkoholer, carboxylsyrer, estere, aldehyder, ketoner og aminer.

I skal kunne forskellige organiske reaktionstyper: substitution, addition, elimination, kondensation og hydrolyse.
I skal kunne benytte redoxkemi i forbindels med mild oxidation af alkoholer.  


Øvelser:
Analyse af alkoholer
Dannelse af en ester
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Farvestofkemi

I skal kende til organiske stoffer med farver og udfra molekylet kunne forklare hvorfor det fremtræder med en farve.

I skal kunne forklare simple organiske synteser fx fremstilling af farvestoffet indigo.
I skal kende til teoretisk og praktisk udbytte (vejeanalyse).
I skal kunne benytte spektrofotometri og have kendskab til grundlæggede begreber som absorbans, molarabsorptionskoefficient og Lambert-Beers lov, samt anvendelse af standardkurver til beregning af ukendte koncentrationer.

Øvelser:
Syntese af indigo

Azorubin i Cuba Raspberry
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Isomeri

I skal kunne forklare begrebet isomeri og kunne anvende cis-trans isomeri samt E-Z isomeri for molekyler med dobbeltbidinger. For molekyler med spejlbillede isomeri og dermed et asymmetrisk C-atom, skal R-S isomeri kunne anvendes.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Reaktionshastighed

I skal vide hvordan hastigheden af kemiske reaktioner afhænger af fx temperatur, katalysator, koncentration af reaktanter og overflade areal. I skal kunne forklare hvordan hastigheden af en kemisk reaktion kan bestemmes som ændring i koncentration over tid og at hastigheden er størst i starten af reaktionen.

Forsøg:
Reaktionshastighed små forsøg
Reaktionshastighed -katalysator
Affarvning af krystalviolet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Kostens kemi

I skal kende til opbygningen af kostens bestanddele, proteiner kulhydrater og fedt.
I skal kende til opbygningen af mono, di og poly-sakkarider, samt analysemetoden Fehling til at identificer dem.  
I skal kende til forskellen mellem aldoser og ketoser. Inden for isomeri skal i kende til D og L formen og til alfa og beta-bindinger.   
I skal kende til opbygningen af triglycerider og fedtsyre (mættet og umættet), og forstå hvordan sæbe kan fremstilles ved basisk hydrolyse af triglycerider.


Rapporter:
Saccharider Fehlings
Fremstilling af sæbe
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Uorganisk (komplekskemi)

I skal kende den generelle opbygning af komplekser, herunder ligand og koordinationstal og desuden kunne navngive simple komplekser og kende til chelate komplekser. I skal desuden forklare hvordan et kompleks kan fremstilles.

Fremlæggelse:
Bestemmelse af koordinationstallet for CU2+
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Komplekskemi 29-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Opsamling og repetition

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer