Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Helsingør Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
Maria Steinhausen
|
Hold
|
2023 Ke/x (1x Ke, 2x Ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kemiens alfabet
Det periodiske system og atomets opbygning
Øvelser: Flammefarver, Natriums reaktion med vand. Krystalvand i kobbersulfat.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kager
Med udgangspunkt i kager skal I arbejde med:
-Grundstoffer, kemiske forbindelser, formler og navne, kemiske reaktioner
-Ioner og salte
-Sammensatte ioner
-Stofmængde
-Molarmasse og beregninger på kemiske reaktioner
-Elektronpar-bindinger (=kovalente bindinger), molekyler og polaritet.
Øvelser: Chokolademuffins (mængdeberegning), Kemiske hævemidler (kemiske reaktioner), afbrænding af natron (mængdeberegning), Hvilken type stof (polære og upolære molekyler samt ionforbindelser)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Chips
Med udgangspunkt i chips skal i lære om:
-Risiko- og sikkerhedsforhold
-Mængdeberegninger med koncentrationer
-Ioner og salte
-Fældningsreaktioner
-Molekylforbindelser og elektronparbindinger
-Polaritet og opløselighedsforhold
-Metoder i kemi (kvalitativ og kvantitativ analyse, titrering)
Øvelser:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Bæredygtig brændstof
Introduktion til carbohydrider og simple alkoholer.
Forsøg med cracking af paraffinolie, hvor paraffinolien og produkterne efter cracking testes med dibrom i addition og substitutionsreaktioner.
Fremstilling af bioethanol udfra sukker og destillation af gæringsprodukt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Appelsiner og citroner
Introduktion til syre/base kemien med fokus på pH begrebet, pH-indikatorer samt syre/base titrering.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Redoxkemi
I skal kunne forklare hvad oxidation og reduktion er og opskrive delreaktioner for redoxreaktioner. I skal forstå hvad spændingsrækken viser, husk at hvis metallet står til venstre for ionen sker reaktionen.
I skal kunne bestemme oxidationstallet for atomerne i en redoxreaktion og afstemme redoxreaktioner.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Spændingsrækken
|
08-09-2024
|
Mangans oxidationstal
|
15-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Kemisk ligevægt
Kemisk Ligevægt
I skal kende til homogene og heterogene kemiske ligevægte.
For homogen ligevægte skal i kunne opskrive ligevægtsloven, og forstå sammenhængen med ligevægtskonstant. I skal kunne forstå hvorfor reaktionsbrøk ændre efter et indgreb i en ligevægt, og herunder anvendelse af Le Chateliers princip ved forskydning i en ligevægt. I skal kunne forstå indgreb i en ligevægt som omfatter koncentration og temperatur.
Rapport:
Kemisk ligevægt
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kemisk ligevægt
|
09-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Syre-basereaktioner B-niveau
Syre-basekemi
I skal forstå forskellen på en syre/base og en sur/basisk opløsning. I skal kende til syre-base-reaktioner og forklare forskellen på en stærk syre/base i forhold til en svag syre/base.
I skal kunne bestemme pH for stærke og svage syre og baser.
I skal kende til titreringskurven for både stærke og svage syre og baser
I skal kunne bestemme koncentrationen af en stærk syre, svag syre og polyhydron syre ved titrering og skitsere titreringskurven med relevante ækvivalenspunkt(er) og evt. pKs værdi(er).
I skal kende til sammenhængen mellem pKs værdier og syrestyrken (Ks).
Øvelser:
Identifikation af syrer og baser
Hvilken syre og hvilken koncentration
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Identifikation af syrer og baser
|
03-11-2024
|
Hvilken syre og hvilken koncentration
|
10-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Carbonhydrider og intermolekylære bindinger
Organisk kemi:
I skal nu kunne navngiver, alkaner, alkener samt alicycliske og aromatiske carbonhydrider.
I skal kunne beskrive forskellige intermolekylære bindinger (dioplo-dipol og London,) og forklar hvordan de indvirker på stoffers kogepunkter. I skal i den forbindelse forstå elektronegativitet og polaritet.
I skal kende forskellige reaktionstyper: Substitutioner, additioner, eliminationer, forbrændinger (fuldstændig og ufuldstændig). Den forbindelse skal i kunne inddrage brugen af (Br-Br) dibrom-vand og lys ved forskellige reaktionstyper.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Alkoholer og andre organisk grupper
I skal kende til opbygningen og navngivningen af carbonhydrider, alkoholer, carboxylsyrer, estere, aldehyder, ketoner og aminer.
I skal kunne forskellige organiske reaktionstyper: substitution, addition, elimination, kondensation og hydrolyse.
I skal kunne benytte redoxkemi i forbindels med mild oxidation af alkoholer.
Øvelser:
Analyse af alkoholer
Dannelse af en ester
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Farvestofkemi
I skal kende til organiske stoffer med farver og udfra molekylet kunne forklare hvorfor det fremtræder med en farve.
I skal kunne forklare simple organiske synteser fx fremstilling af farvestoffet indigo.
I skal kende til teoretisk og praktisk udbytte (vejeanalyse).
I skal kunne benytte spektrofotometri og have kendskab til grundlæggede begreber som absorbans, molarabsorptionskoefficient og Lambert-Beers lov, samt anvendelse af standardkurver til beregning af ukendte koncentrationer.
Øvelser:
Syntese af indigo
Azorubin i Cuba Raspberry
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Isomeri
I skal kunne forklare begrebet isomeri og kunne anvende cis-trans isomeri samt E-Z isomeri for molekyler med dobbeltbidinger. For molekyler med spejlbillede isomeri og dermed et asymmetrisk C-atom, skal R-S isomeri kunne anvendes.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Reaktionshastighed
I skal vide hvordan hastigheden af kemiske reaktioner afhænger af fx temperatur, katalysator, koncentration af reaktanter og overflade areal. I skal kunne forklare hvordan hastigheden af en kemisk reaktion kan bestemmes som ændring i koncentration over tid og at hastigheden er størst i starten af reaktionen.
Forsøg:
Reaktionshastighed små forsøg
Reaktionshastighed -katalysator
Affarvning af krystalviolet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Kostens kemi
I skal kende til opbygningen af kostens bestanddele, proteiner kulhydrater og fedt.
I skal kende til opbygningen af mono, di og poly-sakkarider, samt analysemetoden Fehling til at identificer dem.
I skal kende til forskellen mellem aldoser og ketoser. Inden for isomeri skal i kende til D og L formen og til alfa og beta-bindinger.
I skal kende til opbygningen af triglycerider og fedtsyre (mættet og umættet), og forstå hvordan sæbe kan fremstilles ved basisk hydrolyse af triglycerider.
Rapporter:
Saccharider Fehlings
Fremstilling af sæbe
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Uorganisk (komplekskemi)
I skal kende den generelle opbygning af komplekser, herunder ligand og koordinationstal og desuden kunne navngive simple komplekser og kende til chelate komplekser. I skal desuden forklare hvordan et kompleks kan fremstilles.
Fremlæggelse:
Bestemmelse af koordinationstallet for CU2+
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Komplekskemi
|
29-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Opsamling og repetition
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60685279464",
"T": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60685279464",
"H": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60685279464"
}