Holdet 2023 Ma/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Helsingør Gymnasium
Fag og niveau Matematik B
Lærer(e) Annette Bjerre Nielsen
Hold 2023 Ma/s (1s Ma, 2s Ma)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fra GF: Lineær vækst, lineære funktioner
Titel 2 Funktioner
Titel 3 Polynomier
Titel 4 Deskriptiv statistik 2 Grupperede data
Titel 5 FF2: Velfærdsmodeller
Titel 6 vektorer
Titel 7 Differentialregning
Titel 8 Sandsynlighedsregning
Titel 9 Forløb#4

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fra GF: Lineær vækst, lineære funktioner

Lærebog: F. Clausen, G. Schomacker & J. Tolnø, ’Gyldendals Gymnasiematematik G / Grundforløbsbogen’, Gyldendal 2017:

Kapitel 1, Lineære modeller (s. 17-52, ca. 36 sider):
1.2 Lineære funktioner
1.3 Grafer for lineære funktioner
1.4 Skæringspunkt mellem to linjer
1.5 Skæring med akserne (med bevis)
1.6 Hældningskoefficient
1.7 Lineære tilvækster (med beviser)
1.8 To-punktsformlen (med bevis)
1.9 Lineære modeller: Fortolkning, opstilling og anvendelse
1.10 Koordinatsystemer
1.11 Proportionalitet
1.12 Lineær regression og residualplot

Kapitel 3, Algebra (s. 70-76, 78-82, ca. 12 sider):
3.1 Regningsarternes hierarki og parentesregler
3.2 Simpel reduktion
3.3 Brøkregler
3.5 Løsning af ligninger af første grad

Kapitel 4, Matematik på A-, B- og C-niveau (s. 84-86, ca. 3 sider):
4.1 Rebet om Jorden

Samlet omfang ca. 51 sider.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer




Titel 5 FF2: Velfærdsmodeller

FF2 1t i samfundsfag og matematik: Den danske velfærdsmodel

Overordnet problemstilling:
Den danske velfærdsmodel - udfordringer og løsninger

a. Gør rede for den danske velfærdsmodel og forklar kort hvordan man laver modellering i
matematik

b. Undersøg hvilke faktorer der kan udfordre den danske velfærdsmodel, matematisk
behandling af data-materiale skal indgå. I skal vælge en udfordring, som I skal gå i dybden
med.

I dette modul skal I omregne nogle tabeller, angivet med absolutte tal. Grunden til at man omregner, er for at kunne sige noget mere kvalificeret om, hvad tabellen viser.

De tabeller I skal regne på er fra Samfundsstatistik 2022 og er vedhæftet modulet:

Tabel 20.1 Indkomstoverførsler fra det offentlige i mia. kr., s. 131.

Tabel 20.2 Udviklingen i satserne for udvalgte sociale ydelser, s. 131.


Det I skal overveje er:
- hvilken form for beregning er relevant i de to tabeller?

De forskellige relevante beregninger er:

Procentvis ændring: Når du ønsker at undersøge en udvikling over tid fra år til år, fx. væksten i BNP, arbejdsløshed m.m.
Hvordan gør jeg? Procentvis ændring = (slutår – begyndelsesår)/begyndelsesår * 100

Procentandel: Når du ønsker at vise, hvor meget noget udgør af noget andet, fx. arbejdsløsheden (antal arbejdsløses andel af den samlede arbejdsstyrke), ungdomskriminalitet (antal unge kriminelles andel af den samlede ungdomsgruppe) m.m.
Hvordan gør jeg? Procentandel = enkel andel/samlet mængde * 100

Indekstal: Når du ønsker at vise en udvikling over tid set i forhold til et bestemt udgangspunkt (basisåret), når du ønsker at sammenligne talrækker, fx forskellige landes BNP, hvor der mellem Danmark og USA kan være meget store forskelle på de absolutte tal.
Hvordan gør jeg? Indekstal = år/basisår * 100


Alle beregninger kan komme, og skal komme, i spil i jeres omregninger af tabellerne!


Og så selvfølgelig, efter I har omregnet tabellerne:
- Hvad viser de? Hvad kan man udlede af de udviklinger som er fremkommet?

I matematik er der arbejdet med indekstal i 3 moduler dvs. 4 klokketimer
i uge 9. 26/2, 28/2 og 1/3
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Test uden hjælpemidler 16-05-2024
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 7 Differentialregning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 9 Forløb#4

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer