Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Helsingør Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Annette Bjerre Nielsen
|
Hold
|
2023 Ma/s (1s Ma, 2s Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fra GF: Lineær vækst, lineære funktioner
Lærebog: F. Clausen, G. Schomacker & J. Tolnø, ’Gyldendals Gymnasiematematik G / Grundforløbsbogen’, Gyldendal 2017:
Kapitel 1, Lineære modeller (s. 17-52, ca. 36 sider):
1.2 Lineære funktioner
1.3 Grafer for lineære funktioner
1.4 Skæringspunkt mellem to linjer
1.5 Skæring med akserne (med bevis)
1.6 Hældningskoefficient
1.7 Lineære tilvækster (med beviser)
1.8 To-punktsformlen (med bevis)
1.9 Lineære modeller: Fortolkning, opstilling og anvendelse
1.10 Koordinatsystemer
1.11 Proportionalitet
1.12 Lineær regression og residualplot
Kapitel 3, Algebra (s. 70-76, 78-82, ca. 12 sider):
3.1 Regningsarternes hierarki og parentesregler
3.2 Simpel reduktion
3.3 Brøkregler
3.5 Løsning af ligninger af første grad
Kapitel 4, Matematik på A-, B- og C-niveau (s. 84-86, ca. 3 sider):
4.1 Rebet om Jorden
Samlet omfang ca. 51 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Funktioner
Variabelsammenhænge, funktioner og vækst
De 4 repræsentaioonsformer
Variabelssammemhænge
Procentregning
Logaritmer
Eksponentialfunktioner og eksponentiel vækst
Potensfunktioner og potensvækst
Proportionalitet g omvendt proportionalitet
Mere om regression
Beskivelse af grafer
Sammensat funktion
Stykkevist defineret funktioner
Renteformelen
Opsparings- og gældsannuitet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Polynomier
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
FF2: Velfærdsmodeller
FF2 1t i samfundsfag og matematik: Den danske velfærdsmodel
Overordnet problemstilling:
Den danske velfærdsmodel - udfordringer og løsninger
a. Gør rede for den danske velfærdsmodel og forklar kort hvordan man laver modellering i
matematik
b. Undersøg hvilke faktorer der kan udfordre den danske velfærdsmodel, matematisk
behandling af data-materiale skal indgå. I skal vælge en udfordring, som I skal gå i dybden
med.
I dette modul skal I omregne nogle tabeller, angivet med absolutte tal. Grunden til at man omregner, er for at kunne sige noget mere kvalificeret om, hvad tabellen viser.
De tabeller I skal regne på er fra Samfundsstatistik 2022 og er vedhæftet modulet:
Tabel 20.1 Indkomstoverførsler fra det offentlige i mia. kr., s. 131.
Tabel 20.2 Udviklingen i satserne for udvalgte sociale ydelser, s. 131.
Det I skal overveje er:
- hvilken form for beregning er relevant i de to tabeller?
De forskellige relevante beregninger er:
Procentvis ændring: Når du ønsker at undersøge en udvikling over tid fra år til år, fx. væksten i BNP, arbejdsløshed m.m.
Hvordan gør jeg? Procentvis ændring = (slutår – begyndelsesår)/begyndelsesår * 100
Procentandel: Når du ønsker at vise, hvor meget noget udgør af noget andet, fx. arbejdsløsheden (antal arbejdsløses andel af den samlede arbejdsstyrke), ungdomskriminalitet (antal unge kriminelles andel af den samlede ungdomsgruppe) m.m.
Hvordan gør jeg? Procentandel = enkel andel/samlet mængde * 100
Indekstal: Når du ønsker at vise en udvikling over tid set i forhold til et bestemt udgangspunkt (basisåret), når du ønsker at sammenligne talrækker, fx forskellige landes BNP, hvor der mellem Danmark og USA kan være meget store forskelle på de absolutte tal.
Hvordan gør jeg? Indekstal = år/basisår * 100
Alle beregninger kan komme, og skal komme, i spil i jeres omregninger af tabellerne!
Og så selvfølgelig, efter I har omregnet tabellerne:
- Hvad viser de? Hvad kan man udlede af de udviklinger som er fremkommet?
I matematik er der arbejdet med indekstal i 3 moduler dvs. 4 klokketimer
i uge 9. 26/2, 28/2 og 1/3
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Test uden hjælpemidler
|
16-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
vektorer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Differentialregning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Sandsynlighedsregning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#4
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60685298444",
"T": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60685298444",
"H": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60685298444"
}