Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Helsingør Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Victoria Dreisig
|
Hold
|
2023 Ma/y (1y Ma, 2y Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Funktioner
Kernestof:
- overslagsregning, regningsarternes hierarki, simpel symbolmanipulation, ligefrem og omvendt proportionalitet, det udvidede potensbegreb, ligningsløsning med algebraiske og grafiske metoder samt numeriske metoder med brug af matematiske værktøjsprogrammer, tilnærmet og eksakt værdi samt absolut værdi
- procent- og rentesregning, absolut og relativ ændring, renteformel
- anvendelse af lineær, eksponentiel og potens regression, herunder usikkerhedsbetragtning og residualplot
- funktionsbegrebet, sammensat funktion, stykkevist defineret funktion, karakteristiske egenskaber ved følgende elementære funktioner og deres grafiske forløb: lineære funktioner, eksponentielle, potens- og logaritmefunktioner
- monotoniforhold, ekstrema
- principielle egenskaber ved matematiske modeller, matematisk modellering med anvendelse af nogle af ovennævnte funktionstyper og kombinationer heraf.
Uafhængig og afhængig variabel
Funktion
Graf
Procentregning
Indekstal
Logaritmefunktion
10-talslogaritme
Naturlig logaritme
Logaritme regneregler
Eksponentialfunktion
Eksponentiel regression
Monotoniforhold for eksponentialfunktion
Eksponentiel vækst
Fremskrivningsfaktor
Vækstrate
Fordoblings- og halveringskonstant
Potensfunktion
Potensregression
Monotoniforhold for potensfunktion
Karakteristiske grafer for forskellig a og b
Potensvækst
Ligefrem proportional
Omvendt proortional
Beskrivelse af grafer
Skæring med y-aksen
Skæring med x-aksen
Monotiniforhold
Maksimum (lokalt og globalt)
Minimum (lokalt og globalt)
Sammensat funktion
Stykkevist defineret funktion
Kontinuer
Diskontinuer
Inversfunktion
Opsparing og lån
Renteformlen
Opsparingsannuitet (regneark og formel)
Gældsannuitet (regneark og formel)
Termin
Hovedstol
Ydelse
Restgæld
Beviser:
Eksponentialfunktion ud fra to punkter
Fordoblingskonstant
Potensfunktion ud fra to punkter
Isolering af K0, n og r i renteformlen
Isolering af A og n i formlen for opsparingsannuitet
Isolering af n i formlen for gældsannuitet
Litteratur:
Gyldendals Gymnasiematematik: Grundbog B1 af F.Clausen, G.Schomacker og J.Tolnø (2018), s.8-74
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Træning 1
|
19-11-2023
|
Træning 2
|
10-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Polynomier
Kernestof:
- ligningsløsning med algebraiske og grafiske metoder samt numeriske metoder med brug af matematiske værktøjsprogrammer
- funktionsbegrebet, karakteristiske egenskaber ved følgende elementære funktioner og deres grafiske forløb: polynomier
- anvendelse af polynomiel regression, herunder usikkerhedsbetragtning og residualplot
- monotoniforhold, ekstrema
Polynomier generelt
Grad
Rødder
Andengradspolynomier
Andengradsligning
Diskriminantformlen
Skæring med x-aksen
Skæring med y-aksen
Parablens udseende ud fra a, b, c og d
Parablens toppunkt
Faktorisering
Parablens ligning på toppunktsform
Andengradsregression
Polynomier af grad større end 2
Orden og grad
Rod og maksimal antal rødder
Polynomiel regression
Beviser
Diskriminantformlen uden CAS (B1 sætning 2.2 side 79)
Litteratur:
Gyldendals Gymnasiematematik: Grundbog B1 af F.Clausen, G.Schomacker og J.Tolnø (2018), s.76-95
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Vektorer i 2D
Kernestof:
- enhedscirklen
- cosinus, sinus og tangens
- vektorer i to dimensioner givet ved koordinatsæt, herunder skalarprodukt, determinant, projektion, vinkler, areal.
Indhold:
- Diverse vektorbegreber
- Grafisk og koordinatmæssig vektorregning
- Længde af vektor, og afstand mellem punkter
- Prikprodukt (udregning og grafisk betydning for vinklen mellem vektorer)
Metode:
- Lærerstyret gennemgang af centrale begreber
- Individuel- og gruppebaseret træning med øvelser
Litteratur:
Gyldendals Gymnasiematematik: Grundbog B1 af F.Clausen, G.Schomacker og J.Tolnø (2018), s.144-169.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Repetition / forberedelse til årsprøve
- Bevis for fordoblingskonstanten
- Bevis for to-punktsformlen for lineære funktioner
- Bevis for Phytagoras sætning
- Isolere n i renteformlen
- Bevis for løsningsformlen til en andengradsligning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Deskriptiv statistik
Fortsættelse af forløbet om deskriptiv statik fra 1.g, blot med grupperet materiale.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Differentialregning
Kernestof:
- definition og fortolkning af differentialkvotient, herunder væksthastighed, afledet funktion for de elementære funktioner
samt regnereglerne for differentiation af sum, differens og produkt af funktioner samt differentiation af sammensat funktion
- monotoniforhold, ekstrema og optimering samt sammenhængen mellem disse begreber og begrebet differentialkvotient
Beviser, som er gennemgået:
- toppunktsformlen vha. differentialregning
- tretrinsreglen for flere funktioner, heriblandt x^2
Materiale: mathematicus.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Plangeometri
I dette forløb har vi talt om:
Vektorer - ortogonolatiet, determinant, vinkler og projektioner
Linjer (forskellige typer) - herunder punkter på linjer, tegning både på papir og i geogebra, skæringspunkter og bestemt afstand mellem punkt og linje.
Cirkler - punkter på cirklen, tangenter til cirklen, opskrivning af cirklens ligning, omskrivning vha. kvadratkomplettering (kvadratsætningerne).
Vi har brugt Geogebra som primært værktøj.
Følgende beviser er gennemgået:
- Distanceformlen (mellem punkt og linje)
- Udledt cirklens ligning ud fra afstandsformel
- Linjens ligning
Materiale: mathematicus.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Sandsynlighedsregning og kombinatorik
Kernestof:
- kombinatorik, grundlæggende sandsynlighedsregning, sandsynlighedsfelt og stokastisk variabel, binomialfordeling samt
anvendelse af normalfordelingsapproksimation hertil, konfidensinterval og hypotesetest i binomialfordelingen
Beviser, som er gennemgået:
Binomialformlen er udledt med udgangspunkt i et eksempel
Litteratur:
Gyldendals Gymnasiematematik: Grundbog B2 af F.Clausen, G.Schomacker og J.Tolnø (2018), s.84-130
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Trigonometriske funktioner
Forløb om de trigonometriske funktioner:
- harmoniske svingninger
- eleverne har arbejdet med at tegne trigonometriske funktioner samt fået forståelse for koefficienterne.
- modellering
Materiale: mathematicus.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Matematikkens historie
Vi har i undervisningen set filmen "The story of 1", som er en film om den historiske udvikling af tal og talforståelse særligt med fokus på talsystemer
Eleverne har herigennem stiftet bekendtskab med:
- 1-tallets opståen
- opfindelsen af aritmetik
- behovet for talsystem
- Ægyptisk matematik
- Pythagoras
- Archimedes
- Regnebrættet og indiske tal
- Leibniz
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Repetition/eksamenstræning
Repetition af gennemgået kernestof samt beviser.
Forløb med vægt på bevisførelse inden for udvalgte emner
Beviser, der er gennemgået:
- Bevis for Pythagoras sætning
- Tretrinsreglen (x^2)
- Bevis for linjens ligning
- Bevis for cirklens ligning
- Bevis for toppunktsformlen vha. differentialregning
- Bevis for to-punktsformlen for lineære funktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb#4
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60685299261",
"T": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60685299261",
"H": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60685299261"
}