Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Helsingør Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Gitte Ringheim
|
Hold
|
2024 ng/s (2s ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Er det farligt at bo ved jordens pladegrænser?
Følgende emner er gennemgået:
- Jordens opbygning
- Alfred Wegeners hypotese om kontinentaldrift
- Den pladetektoniske model – konstruktive, destruktive og bevarende pladegrænser -
herunder hvad der dannes.
- Konvektionsstrømme
- Jordskælv (jordens opbygning, pladegrænser, epicenter, seismografer, seismogrammer,
P-, S-, og L/R-bølger, richterskala).
- Tsunamier
- Vulkandannelse, vulkanudbrud og vulkantyper (Hot spot vulkaner, skjoldvulkaner,
keglevulkaner, herunder form, magaens sammensætning og flydeegenskaber,
udbrudshyppighed og -styrke).
- Bjergkædedannelse
- Geologisk kredsløb – bjergarter (sedimentære, magmatiske og metamorfe)
Kernestof:
Jordens og landskabernes processer
Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner
Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund
Faglige mål:
- benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
̶ identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
̶ udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
̶ udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
̶ give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og
observationer
̶ forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
̶ formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af
teknologiske og innovative løsningsmuligheder
̶ demonstrere viden om naturgeografis identitet og metoder
Eksperimenter: Bestemmelse af granit og basalts massefylde med kobling til pladegrænser
Øvelse med virtuelt jordskælv og højdeprofiler i Google Earth
Dokumentar: Klodens kræfter - Vulkaner
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Bjergarters densitet
|
19-09-2024
|
Virtuelt jordskælv
|
27-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Vejr og klima
Vejr og klima har stor betydning for menneskers livvilkår. Eleverne har arbejdet med
hvordan klimaet er på jorden og hvad der styrer og påvirker det? Hvad er forskellen på vejr og klima, og hvorfor snakker man så meget om klimaforandringer? De har lært om de forskellige klimatiske processer som foregår både i Danmark og i resten af verden, samt hvordan klimaet ændrer sig over tid og hvorfor.
Følgende emner er gennemgået:
- Solindstråling, årstider og temperatur
- Strålingsbalancen, drivhuseffekt og albedo
- Feedback mekanismer
- Nedbørsdannelse, nedbørstyper og dugpunkt
- Det globale vind- og tryksystem
- Termiske og dynamiske høj- og lavtryk (mest fokus på de termiske),
- ITK zonen,
- Corioliseffekten
- Fastlandsklima og kystklima (står ikke i bogen)
- Klimazoner og plantebælter (herunder hydrotermfigurer)
- Grønlandspumpen og havstrømmes betydning for klima og nedbør
- Klimaforandringer og konsekvenserne heraf I Danmark og verden samt løsninger
Kernestof:
- Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
̶ Det globale vindsystem og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
̶ Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
̶ Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
Faglige mål:
benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
̶ identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
̶ udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
̶ udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
̶ give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og
observationer
̶ indkredse geofaglige problemstillinger og anvende enkle problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets
omgivelser
̶ forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
̶ formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af
teknologiske og innovative løsningsmuligheder
̶ ̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Eksperimenter: Konvektionskammer (demoforsøg), vindmåling, Grønlandspumpen, albedo (repetition fra nv)
Øvelser: Hydrotermfiguranalyse
Dokumentar: Jordens kredsløb om solen del 2
Elevopgave: Rapport over forsøget med Grønlandspumpen
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Grønlandspumpen
|
13-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Vand og bæredygtighed
Følgende emner er gennemgået:
- Vandressourcer og vandmangel i verden
- Vandets kredsløb, vandbalancen
- Vands nedsivning i lerjord og sandjord (permeabilitetsøvelse)
- Jordbundstyper i øst og vest Danmark (med kort indblik i sidste istid) samt
grundvandsdannelse - der er her arbejdet med begreberne porøsitet, permeabilitet og vandkapacitet
- Forurening af grundvand
- Bæredygtighed og vandforbrug, herunder begrebet virtuelt vand og waterfootprint
Kernestof:
- Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs-
og produktionsmønstre̶
- FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling.
- Vandets kredsløb, herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
- Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
- Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
Faglige mål:
benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
̶ identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
̶ udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
̶ give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og
observationer
̶ indkredse geofaglige problemstillinger og anvende enkle problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets
omgivelser
̶ forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
̶ formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af
teknologiske og innovative løsningsmuligheder
̶ demonstrere viden om naturgeografis identitet og metoder
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Dokumentar: Hvorfor må man smide gift på markerne
Eksperimenter: Nedsivning af vand i Sand og lerjord
Elevopgaver: Rapport over eksperiment med nedsivning af vand (permeabilitetsøvelse)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Vands nedsivning
|
05-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Fremtidens energiforsyning
I forløbet har vi arbejdet med energiforbrug i verden, samt forskellige energikilder, vedvarende og ikke-vedvarende.
Vi har arbejdet med oliedannelse og diskuteret fordele og ulemper ved brug af olie. Der er hertil arbejdet med kulstofkredsløbet og strålingsbalancen.
I arbejdet med vedvarende energikilder har vi også diskuteret fordele og ulemper, samt i hvilke sammenhænge man kan anvende de forskellige energikilder. Hvor i verden det anvendes og hvordan fremtidspotentialet er. Elevere har lavet en hjemmeside hvor de i grupper har fordybet sig i en enkelt vedvarende energikilde.
Følgende emner er gennemgået:
- Energiforbrug (i verden fordelt på energikilder)
- Oliedannelse
- Problemet med fossil energi - herunder CO2 i atmosfæren,
kulstofkredsløbet og strålingsbalancen
- Vedvarende energikilder - herunder hvor i verden det anvendes samt
fordele og ulemper både ved fossile brændsler og vedvarende energikilder
Kernestof:
- Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold,
herunder forbrugs- og produktionsmønstre
- Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold
- Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier
og energiforbrug
- Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge
Faglige mål:
benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
̶ identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
̶ udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
̶ udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
̶ give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og
observationer
̶ indkredse geofaglige problemstillinger og anvende enkle problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets
omgivelser
̶ forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
̶ formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af
teknologiske og innovative løsningsmuligheder
̶ demonstrere viden om naturgeografis identitet og metoder
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Eksperimenter: Olies migration, (vindmåling og albedoforsøg fra klimaforløb kan inddrages til perspektivering til vind- og solenergi)
Elevopgave om vedvarende energikilder - herunder anvendelse, fordele og ulemper samt potentialet for DK/verden. Udarbejdelse af fælles hjemmeside
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Grøn energi
|
05-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#2
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60685331325",
"T": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60685331325",
"H": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60685331325"
}