Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Helsingør Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Louise Rolsted Ahlmann Iversen, Mona Krogh Ellgaard
|
Hold
|
2024 2g3g ps1 (2g3g ps1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Samspillet mellem mennesker
Samspillet mellem mennesker
Formål:
- at eleverne kan skelne mellem hverdagstænkning og videnskabelig tænkning indenfor psykologi
- at eleverne opnår kendskab til de psykologiske mekanismer, der påvirker samspillet mellem mennesker samt hvilke mekanismer, der præger individet i gruppen
- at eleverne på baggrund af udvalgte socialpsykologiske teorier kan forklare menneskers adfærd i grupper
- at eleverne kan diskutere, hvorvidt alle mennesker kan påvirkes til at udføre handlinger, de ikke ville have gjort alene
- at eleverne erhverver sig viden om psykologiske teorier der beskæftiger sig med intergruppekonflikter, racisme og diskrimination samt kan anvende denne viden til at analysere cases fra virkeligheden
Teori:
Psykologiens veje kap. 21, s. 375-410 - Socialpsykologi (til og med 'Social sammenligning)
Film:
Die Welle
Dokumentar:
Elliott: 'A class Divided'
Asch: 'Konformitetseksperiment'
Brain Games - ''Social conformity"
Øvelser:
Spaghetti Tower Challenge
Jeg går over grænsen med
(35 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Ondskabens psykologi
Ondskabens psykologi
I forlængelse af samspillet om mennesker arbejder vi videre med Ondskabens Psykologi, hvor vi vil beskæftige os med både socialpsykologiske og personorienterede forklaringer på ondskab, herunder udviklingspsykologiske forklaringer, mangel på empati samt lydighed, autoritet og konformitet
Formål:
- at eleverne på baggrund af udvalgte psykologiske teorier formår at analysere og diskutere, hvorfor nogle mennesker udfører ondskabsfulde handlinger
- at eleverne får en forståelse for, hvad ondskab er, og hvad ondskab kan føre til
Teori:
Psykologiens Veje kap. 24, s. 459-487
Forsøg og eksperimenter:
Philip Zimbardo: Standford Prison eksperiment
Milgrams forsøg - Lydighedens dilemmaYouTube-klip med uddrag af optagelser af Stanford Prison eksperiment
TedTalk: Philip Zimbardo - the psychology of evil
Dokumentarfilm:
En morder vender hjem (Peter Lundin)
(28 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Barnets udvikling, tilknytning og omsorgssvigt
Barnets udvikling - Erikson, Stern, Bowlby og Ainsworth
Formål:
- at eleverne tilegner sig viden om, hvad den bedste start på livet er, og hvilke forudsætninger og faktorer en god start på livet indeholder
- at eleverne kan redegøre for og kritisk tage stilling til centrale udviklingspsykologiske teorier, begreber og bagvedliggende forskning
- at eleverne kan skelne mellem og diskutere, hvad der er medfødt, og hvad der er tillært. Herunder kommer vi ind på arv og miljø
- at eleverne får prøvet kræfter med at formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
- at eleverne kan komme med en fagligt begrundet forklaring på, hvad den bedste start i livet forudsætter og herunder kunne definere og diskutere forskellige former for omsorgssvigt og barnets reaktioner på disse.
Teori:
Psykologiens veje - kapitel 6, s. 75-106: Udviklingspsykologi
Dokumentarfilm: "Er du Mors lille dreng" og “Mors lille dreng på egne ben” (Er du Mors lille dreng - 20 år efter)
I forlængelse af udviklingspsykologien snakker vi videre om omsorgssvigt og tilknytningsforstyrrelser:
Formål:
- at eleverne kan redegøre for og kritisk tage stilling til centrale udviklingspsykologiske teorier, begreber og bagvedliggende forskning
- at eleverne kan skelne mellem og diskutere, hvad der er medfødt, og hvad der er tillært. Herunder kommer vi ind på arv og miljø
- at eleverne får prøvet kræfter med at formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
- at eleverne kan komme med en fagligt begrundet forklaring på, hvad den bedste start i livet forudsætter og herunder kunne definere og diskutere forskellige former for omsorgssvigt og barnets reaktioner på disse.
Teori:
Psykologiens Veje - kapitel 8, 117-136: Tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt.
Film:
Dokumentar: "Min barndom i helvede"
(58 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
- Konferencesystem
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Personlighedspsykologi og ungdom
Personlighedspsykologi og ungdom
Eleverne skal:
- kunne definere begrebet personlighed og diskutere forskellige psykologiske retningers forståelse heraf på baggrund af begreberne agency vs. determinisme, essens vs. kultur
- erhverve sig kendskab og sammenligne teorier, der beskæftiger sig med ungdom og identitetsdannelse i det
senmoderne samfund, herunder Erikson, Giddens, Ziehe, Gergen, Bourdieu og Riesmann
- på baggrund af teorier om ungdom og identitetsdannelse forholde sig til, hvorvidt vi kan være, hvem vi har lyst til?
- kunne diskutere, hvordan vores virtuelle identitet spiller sammen med vores fysiske arenaer?
- kunne reflektere over individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress, angst og depression
Materiale:
- Psykologiens veje kap. 18, s. 309-319: Personlighedspsykologi
- Psykologiens Veje, kap. 19, s. 321-344: Ungdom og senmodernitet
- Psykologiens Veje, kap 23, s. 439-457: Stress og coping
Artikler:
- DR artikel: "Alexander besvimede af stress, mens han børstede tænder: 'Jeg stillede for store krav til mig selv'"
Dokumentar:
- Susan Cain: 'The power of introverts', 3 sider
- TV2: 'Alt for kliken' episode 1, Frederiksborg Gymnasium, 9 sider
Øvelser:
Personlighedstest - IPIP-NEO
Makkerinterview - Stress og coping
I alt 66 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kognition - hukommelse & læring
Formål:
Eleverne skal:
- få kendskab til det enkelte individs kognitive funktioner, herunder opmærksomhed, perception, hukommelse og tænkning
- kunne forklare, hvordan mennesket perciperer, og hvordan hukommelsen fungerer og i forlængelse heraf forholde sig kritisk til brugen af øjenvidner i retssager
- erhverve sig viden om, hvordan læring foregår samt reflektere over psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
- kunne reflektere over og formidle kognitionspsykologiske problemstillinger
Metode:
Graden af lærerstyret undervisning bliver gradvist mindre, så eleverne arbejder mere og mere selvstændigt og reflekteret med stoffet og får erfaring med at videreformidle produkter af løbende gruppearbejde. Vi laver en nogle små eksperimenter, der skal få eleverne til at erfare på egen krop, hvordan deres hjerne perciperer og erindrer og i den forbindelse erfare, hvordan virkeligheden kan perciperes og erindres på forskellig måde alt efter, hvilke øjne der ser. Tavleundervisning, summegrupper, gruppearbejde og fremlæggelser
Teori:
- Psykologiens Veje: kapitel 11, s. 167-199: Kognitiv psykologi
- Psykologiens Veje, kap 13, s. 221-238: Viden, læring og undervisning
Dokumentar:
- "Eyewitness testimony part 1 og part 2" (https://www.youtube.com/watch?v=u-SBTRLoPuo&list=PL5k7GCnLCqsMhzwSShQKAuiBn69V8XwmA)
- Uddrag af "Farlige forklaringer"
- Clive Wearing: 'The man with seven seconds memory'
- The backwards bike
Øvelser:
- Fra counterstrike til luftakrobatik
(49 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64100863191",
"T": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64100863191",
"H": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64100863191"
}