Holdet 2024 2g3g ps1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Helsingør Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Louise Rolsted Ahlmann Iversen, Mona Krogh Ellgaard
Hold 2024 2g3g ps1 (2g3g ps1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Samspillet mellem mennesker
Titel 2 Ondskabens psykologi
Titel 3 Barnets udvikling, tilknytning og omsorgssvigt
Titel 4 Personlighedspsykologi og ungdom
Titel 5 Kognition - hukommelse & læring

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Samspillet mellem mennesker

Samspillet mellem mennesker

Formål:
- at eleverne kan skelne mellem hverdagstænkning og videnskabelig tænkning indenfor psykologi
- at eleverne opnår kendskab til de psykologiske mekanismer, der påvirker samspillet mellem mennesker samt hvilke mekanismer, der præger individet i gruppen
- at eleverne på baggrund af udvalgte socialpsykologiske teorier kan forklare menneskers adfærd i grupper
- at eleverne kan diskutere, hvorvidt alle mennesker kan påvirkes til at udføre handlinger, de ikke ville have gjort alene
- at eleverne erhverver sig viden om psykologiske teorier der beskæftiger sig med intergruppekonflikter, racisme og diskrimination samt kan anvende denne viden til at analysere cases fra virkeligheden


Teori:
Psykologiens veje kap. 21, s. 375-410 - Socialpsykologi (til og med 'Social sammenligning)

Film:
Die Welle

Dokumentar:
Elliott: 'A class Divided'
Asch: 'Konformitetseksperiment'
Brain Games - ''Social conformity"

Øvelser:
Spaghetti Tower Challenge
Jeg går over grænsen med

(35 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Ondskabens psykologi

Ondskabens psykologi

I forlængelse af samspillet om mennesker arbejder vi videre med Ondskabens Psykologi, hvor vi vil beskæftige os med både socialpsykologiske og personorienterede forklaringer på ondskab, herunder udviklingspsykologiske forklaringer, mangel på empati samt lydighed, autoritet og konformitet

Formål:
- at eleverne på baggrund af udvalgte psykologiske teorier formår at analysere og diskutere, hvorfor nogle mennesker udfører ondskabsfulde handlinger
- at eleverne får en forståelse for, hvad ondskab er, og hvad ondskab kan føre til

Teori:
Psykologiens Veje kap. 24, s. 459-487

Forsøg og eksperimenter:
Philip Zimbardo: Standford Prison eksperiment
Milgrams forsøg - Lydighedens dilemmaYouTube-klip med uddrag af optagelser af Stanford Prison eksperiment
TedTalk: Philip Zimbardo - the psychology of evil

Dokumentarfilm:
En morder vender hjem (Peter Lundin)

(28 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Barnets udvikling, tilknytning og omsorgssvigt

Barnets udvikling - Erikson, Stern, Bowlby og Ainsworth

Formål:
- at eleverne tilegner sig viden om, hvad den bedste start på livet er, og hvilke forudsætninger og faktorer en god start på livet indeholder
- at eleverne kan redegøre for og kritisk tage stilling til centrale udviklingspsykologiske teorier, begreber og bagvedliggende forskning
- at eleverne kan skelne mellem og diskutere, hvad der er medfødt, og hvad der er tillært. Herunder kommer vi ind på arv og miljø
- at eleverne får prøvet kræfter med at formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
- at eleverne kan komme med en fagligt begrundet forklaring på, hvad den bedste start i livet forudsætter og herunder kunne definere og diskutere forskellige former for omsorgssvigt og barnets reaktioner på disse.

Teori:
Psykologiens veje - kapitel 6, s. 75-106: Udviklingspsykologi

Dokumentarfilm: "Er du Mors lille dreng" og “Mors lille dreng på egne ben” (Er du Mors lille dreng - 20 år efter)

I forlængelse af udviklingspsykologien snakker vi videre om omsorgssvigt og tilknytningsforstyrrelser:

Formål:
- at eleverne kan redegøre for og kritisk tage stilling til centrale udviklingspsykologiske teorier, begreber og bagvedliggende forskning
- at eleverne kan skelne mellem og diskutere, hvad der er medfødt, og hvad der er tillært. Herunder kommer vi ind på arv og miljø
- at eleverne får prøvet kræfter med at formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
- at eleverne kan komme med en fagligt begrundet forklaring på, hvad den bedste start i livet forudsætter og herunder kunne definere og diskutere forskellige former for omsorgssvigt og barnets reaktioner på disse.

Teori:
Psykologiens Veje - kapitel 8, 117-136: Tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt.

Film:
Dokumentar: "Min barndom i helvede"

(58 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Personlighedspsykologi og ungdom

Personlighedspsykologi og ungdom

Eleverne skal:

- kunne definere begrebet personlighed og diskutere forskellige psykologiske retningers forståelse heraf på baggrund af begreberne agency vs. determinisme, essens vs. kultur
- erhverve sig kendskab og sammenligne teorier, der beskæftiger sig med ungdom og identitetsdannelse i det
senmoderne samfund, herunder Erikson, Giddens, Ziehe, Gergen, Bourdieu og Riesmann
- på baggrund af teorier om ungdom og identitetsdannelse forholde sig til, hvorvidt vi kan være, hvem vi har lyst til?
- kunne diskutere, hvordan vores virtuelle identitet spiller sammen med vores fysiske arenaer?
- kunne reflektere over individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress, angst og depression


Materiale:
- Psykologiens veje kap. 18, s. 309-319: Personlighedspsykologi
- Psykologiens Veje, kap. 19, s. 321-344: Ungdom og senmodernitet
- Psykologiens Veje, kap 23, s. 439-457: Stress og coping

Artikler:
- DR artikel: "Alexander besvimede af stress, mens han børstede tænder: 'Jeg stillede for store krav til mig selv'"


Dokumentar:
- Susan Cain: 'The power of introverts', 3 sider
- TV2: 'Alt for kliken' episode 1, Frederiksborg Gymnasium, 9 sider


Øvelser:
Personlighedstest - IPIP-NEO
Makkerinterview - Stress og coping

I alt 66 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Kognition - hukommelse & læring

Formål:

Eleverne skal:

- få kendskab til det enkelte individs kognitive funktioner, herunder opmærksomhed, perception, hukommelse og tænkning
- kunne forklare, hvordan mennesket perciperer, og hvordan hukommelsen fungerer og i forlængelse heraf forholde sig kritisk til brugen af øjenvidner i retssager
- erhverve sig viden om, hvordan læring foregår samt reflektere over psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
- kunne reflektere over og formidle kognitionspsykologiske problemstillinger


Metode:
Graden af lærerstyret undervisning bliver gradvist mindre, så eleverne arbejder mere og mere selvstændigt og reflekteret med stoffet og får erfaring med at videreformidle produkter af løbende gruppearbejde. Vi laver en nogle små eksperimenter, der skal få eleverne til at erfare på egen krop, hvordan deres hjerne perciperer og erindrer og i den forbindelse erfare, hvordan virkeligheden kan perciperes og erindres på forskellig måde alt efter, hvilke øjne der ser. Tavleundervisning, summegrupper, gruppearbejde og fremlæggelser

Teori:
- Psykologiens Veje: kapitel 11, s. 167-199: Kognitiv psykologi
- Psykologiens Veje, kap 13, s. 221-238: Viden, læring og undervisning

Dokumentar:
- "Eyewitness testimony part 1 og part 2" (https://www.youtube.com/watch?v=u-SBTRLoPuo&list=PL5k7GCnLCqsMhzwSShQKAuiBn69V8XwmA)
- Uddrag af "Farlige forklaringer"
- Clive Wearing: 'The man with seven seconds memory'
- The backwards bike


Øvelser:
- Fra counterstrike til luftakrobatik


(49 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde