Holdet 2024 3g TY - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Helsingør Gymnasium
Fag og niveau Tysk A
Lærer(e) Maiken Estrup Abildgaard Christensen
Hold 2024 3g TY (3g TY)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Abgründiges (E)
Titel 2 Hier ist meine Heimat (integreret i studierejse) E
Titel 3 Vergangenheitsbewältigung (E)
Titel 4 Kurzgeschichten (E)
Titel 5 Opsamling (mundtlighed og grammatik)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Abgründiges (E)

Om forløbet:

Vi skal arbejde med tekstanalyse og fortolkning på tværs af tid og genrer med fokus på “det afgrundsdybe” i menneskets psyke som litterært motiv.

Undervejs vil I træne at anvende følgende modeller:

1. Freuds personlighedsmodul (das Drei-Instanzen-Modell) kendt fra Freuds psykoanalyse: Das Über-Ich - Das Ich - Das Es

2. Isbjergsmodellen (das Eisbergmodell) kombineret med personlighedsmodellen: hvad gemmer sig under overfladen i menneskets psyke og som litterær model: at læse mellem linjerne

Fokus vil være på at træne tekstlæsning og -forståelse med henblik på mundtligt at kunne formulere en fortolkning af hovedpersonernes psyke og udvikling, især med fokus på det, der står mellem linjerne (det usagte).

Forløbet er inspireret af kapitlet ”Abgründiges” i lærebogen ”AUF UNS” af Kate Fuchs og Mathilde Sinding (2016). Dog er nogle tekster udeladt og andre tilføjet med.

Vi vil i forløbet bl.a. arbejde med følgende tekster:

- Ferdinand von Schirach: ”Einsam”, 20 (Krimikurzgeschichte)
- TV-Serie (ZDF) ”Schuld: Einsam”, Staffel 2, Folge 2 2017
- Johann Wolfgang von Goethe: ”Der Fischer”, 1779 (Ballade/Gedicht)
- Johann Wolfgang von Goethe: "Erlkönig", 1782 (Ballade/Gedicht) - perspektiverende
- Marie Luise Kaschnitz: “Das dicke Kind”, 1952 (Kurzgeschichte)
- Doris Dörrie: Mit Messer und Gabel, 1990 (Kurzgeschichte)
- Thomas Bernhard: Frühzug, 1978 (Kurzgeschichte)

Cirka 130 sider (inklusiv grammatik med mere).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Hier ist meine Heimat (integreret i studierejse) E

Forløbet har til formål at skildre det multikulturelle Tyskland med fokus på det tysk-tyrkiske kulturmøde. Hvordan er det at opleve, at man hører til to steder, eller måske hører til ét sted, men andre mennesker forbinder en med et helt andet?
Teksterne (og filmen, vi skal se) er alle skrevet fra et tyrkisk perspektiv og bearbejder bl.a. emner som identitetsdannelse, kulturmøder og integration. I arbejdet med teksterne får I derfor særligt fokus på at analysere de fornævnte tre emner.

Vi vil også i forløbet stiftet bekendtskab med Tysklands historie som indvandringsland de sidste 70 år.

MATERIALER:
- "Das Wunder von Kreuzberg" af Anna Reimann (2010) - generationsportræt en en tyrkisk familie, der kom til Berlin som gæstearbejdere. Fra antologien "Angekommen" af Kirsten Blume og Mette Hermann, Gyldendal 2017.
- "Das ist die Hölle" (2018) - Artikel fra 'Süddeutsche Zeitung' med fodboldspilleren Kevin-Prince Boateng
- "DEUTSCHLAND ALS EINWANDERUNGSLAND" af KIRSTEN BLUME (2010)
- "Macht der Kulturen" af Canan Büyrü  -  fra "Dein Deutschland" af Rikke Taber og Martin Zicker Graverholt - Ibog
- "So wie ich will" af Melda Akbas (Fra skriftlig Studentereksamen 2013)
- Film: „Almanya – Wilkommen in Deutschland“, Yasemin Samdereli (2011).

SUPPLERENDE STOF:
- ”Gastarbeiter in Deutschland”, podcast „Slow German“ af Annik Rubens, Folge 193, November 2019. https://slowgerman.com/2019/11/05/sg-193-gastarbeiter-in-deutschland/
- „Integrationstheorie“  og "Migrantenliteratur" i „Dein Deutschland - Tysk fortsættergrundbog“ , Rikke Taber und Martin Zickert Graverholt, Systime, 2013. iBog
- Nyhedsklip med fokus på "Multi-Kulti" og samtaler med den tyske lærer Jens Lange i Lübeck


Cirka 120  sider (inklusiv grammatik, relevante filmklip med mere)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Vergangenheitsbewältigung (E)

Om forløbet:

Det tyske begreb Vergangenheitsbewältigung eller Bewältigung der Vergangenheit betyder direkte oversat ’et opgør med fortiden’ eller ’en overvindelse af fortiden’.
Dette forløb kredser om fænomenet ’Vergangenheitsbewältigung’, som er betegnelse for tyskernes bearbejdelse eller opgør med den nationalsocialistiske fortid.

Gennem arbejdet med forskellige teksttyper (spillefilm, sange, filmklip med interviews og artikler) vil vi undersøge hvilken rolle opgøret med/bearbejdelsen af fortiden har spillet og stadig spiller i Tyskland.

Vi vil bl.a. fokusere på at bestemme, hvordan man i de forskellige tekster omgås fortiden.


Materialer: Kernestof
- „Im Labyrinth des Schweigens“, 2014 (film)
- ”Weg zur Arbeit” af Georg Kreisler (1968) (Niemals vergessen, Systime)
- „Alltag Holocaust: eine KZ-Aufseherin erinnert sich | Panorama | NDR“: https://youtu.be/bvbiFnaQtgQ
- „Trotzdem: Mein Großvater“ af Kurt Kister IN „Beziehungen“ af Margit Graves Ponsaing, Systime, 1993
- „Kino zeigt "Schindlers Liste" – mit freiem Eintritt für AfD-Mitglieder. Die rasten aus“ af Sebastian Maas, (artikel, 4.1.2019, fra online-avisen https://www.bento.de/)
- Dansk introtekst: „Einstieg: Vergangenheitsbewältigung“ (Niemals vergessen, Systime)
- „Strategier for, hvordan man omgås fortiden“ (Niemals vergessen, Systime)
- Paul Celan: Todesfuge (1946)


Materialer: Supplerende stof

- Deutsche Geschichte im Überblick


Cirka 110 sider (inklusiv grammatik, ekskusion, relevante filmklip med mere)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Kurzgeschichten (E)

Dette er et litterært genreforløb med fokus på novellegenren.
Vi har fokus på dybtgående litterær analyse og vil arbejde med forskellige forfattere og perioder fra de tysksprogede lande.

I analysearbejdet ser vi bl.a. på personkarakteristik, symbolbrug samt tematikker.

I forløbet har vi mundtlig sprogfærdighed i fokus og vil bl.a. lave stationsarbejde, individuelle videopræsentationer og producere lydfiler.
Skriftligt laves der en kreativ skriveøvelse til Stamms ”Am Eisweiher", der arbejdes med perspektivering på tysk og vi træner fortsat de grammatiske områder.

Materialer:

- "Nachts schlafen die Ratten doch" (Wolfgang Borchert , 1947)
- "Am Eisweiher"  (Peter Stamm, 1990)
-  ”San Salvador” (Peter Bichsel, 1964)
- "Eisbären" (Marie Luise Kaschnitz, 1966)
- "Vera raucht eine" (Sibylle Berg, 1999)
- "Merkmale der Kurzgeschichte" (Gattungen, 2017)
- "Die Bademeisterin" (Milena Moser, 2000)

Cirka 80 sider (inklusiv grammatik med mere)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer