Holdet 2024 3g Bk - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Helsingør Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst B
Lærer(e) Helle Danielsen
Hold 2024 3g Bk (3g Bk)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kunst og køn - stereotyper og forandring
Titel 2 Keramik og vaser - form, farve, dekoration og stil
Titel 3 Das unheimliche - det uhjemlige i det hjemlige
Titel 4 Eksamensprojekt - Stof
Titel 5 Tinyhouse - bæredygtighed, relationer og livskvali
Titel 6 Kuratering og Forårsfernisering

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kunst og køn - stereotyper og forandring

Formål: At eleverne:
- Tilegner sig viden om, hvordan køn og kønsroller fremstilles i kunst og visuel kultur samt disse fænomeners historiske, kulturelle og menneskelige betydning.
- Kan undersøge en selvvalgt problemstilling inden for køn og kønsrepræsentation gennem en vekselvirkning mellem teori, analyse og praksis, særligt gennem linoleumssnit og -tryk.
- Kan reflektere over og forklare valg og fravalg, muligheder og begrænsninger i æstetiske og innovative processer.
- Kan sammenholde analytiske resultater med relevant teori om køn og kønsrepræsentation.
- Kan anvende relevant fagterminologi.

Praktisk:
Skab et linoleumssnit, der tager udgangspunkt i et familiefoto og som undersøger en selvvalgt problemstilling om køn, seksualitet eller kulturelle forestillinger herom.

Materiale:

Andersen, Bonnie & Porse, Line (2021). TAP - Teori til Analyse og Praksis i billedkunst
- Camp, s. 56-63
- Køn og feminisme, s. 156-168.
- Kønnede blikke s. 169-175
- Queerteori s. 212-219.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Keramik og vaser - form, farve, dekoration og stil

Keramik og vaser - Form, farve, dekoration og stil

I dette forløb arbejder eleverne praktisk med udvikling, formgivning og dekoration af forskellige keramiske produkter. Vi opøver kompetencer i både drejning og pladeteknik, samt forskellige dekorationsteknikker, herunder indridsning, prægning, relief, udskæring, undermaling og glasering. Eleverne producerer undervejs i forløbet et kaffestel, en vase i pladeteknik og projekt En vase med stil, hvor form, farve, dekoration og stil er selvvalgt.

Teoretisk arbejder vi med keramikkens historie, dens særlige sprog samt  analyserer og diskuterer eksempler fra forskellige stilperioder. Eleverne udvikler, i samspil mellem teori, analyse og praksis, ideer til egne keramiske projekter

Formål:
Eleverne skal:
- Erhverve viden om keramik og vaser - med særligt fokus på form, farve, dekoration og stil
- Undersøge en problemstilling om keramik og vaser gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
- Eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel eller rumlig karakter i samspil med det analytiske - arbejde med andres og egne værker
- Reflektere over og forklare valg og fravalg, muligheder og begrænsninger i æstetiske og innovative processer
- Sammenholde analytiske resultater med relevant teori
- Reflektere over udvalgte perioder og visuelle kulturers karakteristiske træk
- Anvende relevant fagterminologi

Materiale:

- Made in Denmark, sæson 1, episode 6 - Keramik.
- Rasmussen, Peder. Keramikkens Sprog, S. 21-28, 35-48, 115-125, 128-129, 132-133 og 169-182.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Das unheimliche - det uhjemlige i det hjemlige

At eleverne:

- Tilegner sig viden om Freuds begreb Das unheimliche og teori om det magiske og drømme samt kunne anvende denne til at forstå kunstværker som kredser om dette tema.
- Skal kunne sammenholde analytiske resultater med relevant teori om æstetik og kunst indenfor ovennævnte felt
- Skal kunne udvælge, sammenligne og analysere et relevant visuelt og rumligt materiale, professionelt og eget arbejde, med udgangspunkt i en problemstilling.
- Skal kunne reflektere over og forklare valg og fravalg, muligheder og begrænsninger i æstetiske og innovative processer
- Skal kunne anvende relevant fagterminologi

Praktisk:
Skab et værk, som undersøger og behandler temaet Det uhjemlige i det hjemlige.
I værket skal der indgå elementer af maleri enten analogt eller digitalt
Værket kan både tage udgangspunkt i personlige erfaringer med Das unheimliche eller behandle temaet via andres eller mere generelle perspektiver.



Materiale:
- Andersen, Bonnie & Porse, Line (2021). TAP - Teori til analyse og praksis i billedkunst s. 65-71, 92-99, 100-107, 131-137, 256-263.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Eksamensprojekt - Stof

Indhold:
Teoretisk - arbejde med selvvalgt emne og problemstilling på baggrund af det overordnede tema i dette års Kørners Kunstkonkurrence, Stof, samt indsamling af teoretisk viden, som kan belyse det valgte emne.
Praktisk - arbejde med et selvstændigt, individuelt eksamensprojekt, hvor eleverne undersøger en selvvalgt, lærergodkendt problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori. Eksamensprojektet inkluderer elevernes egne eksperimenterende undersøgelser i form af praktisk, kunstnerisk arbejde. Læreren optræder som vejleder.
Analytisk - analyse af eksamensprojektet ud fra selvvalgt relevant analysemodel, herunder samtidskunstens analysemetoder - perspektivering af eget projekt til selvvalgt professionelt værk

Formål:

At eleverne:

- kan undersøge en selvvalgt problemstilling, indenfor temaet Stof, gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
- ved anvendelse af fagtermer kan analysere eget eksamensprojekt og perspektiverende professionelt værk og samle resultaterne i en konklusion
- sammenholde analytiske resultater med relevant teori
forstå udvalgte udtryksformer/genrer fra samtidskunsten og forholde sig kritisk til muligheder og begrænsninger ved eget valg af udtryksform/genre
- kan eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel eller rumlig karakter
- kan reflektere over og forklare valg og fravalg, muligheder og begrænsninger i æstetiske og innovative processer
- opnår kreative og innovative kompetencer i deres arbejde fra ideskabelse, over produkt til formidling af deres projekt

Materiale:
- Bek, Jesper (2009). For øjeblikket I. S. 11-19 (Samtidskunstens udtryksformer og strategier), 23-30, 134-141 (analysemetoder til samtidskunsten)
- Selvvalgte kilder til forståelse af emnet, problemet, teoretisering, perspektivering.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Tinyhouse - bæredygtighed, relationer og livskvali

Indhold:

Teoretisk - Tiny House-konceptet, boligarkitektur og arkitekturhistorie
Praktisk - Projekt Det gode bofællesskab - Hvordan kan vi leve bedre, på mindre plads og i større harmoni med natur og medmennesker?

Praktisk - I dette forløb skal I arbejde med at skabe et bofællesskab, som har en fælles æstetik og grundide, hvor I parvis udarbejder bofællesskabets forskellige rum og bygninger

Analytisk - arkitekturanalyse af delprojekt og det samlede projekt ud fra fem forskellige analyseperspektiver - perspektivering af eget projekt til selvvalgt arkitektonisk værk fra virkeligheden

Formål:
At eleverne:

- Opnår viden om og bevidsthed om boligarkitektur, arkitekturhistorie og Tiny House-konceptet
- Ved anvendelse af fagtermer kan analysere arkitektoniske værker og byrum og samle resultaterne i en konklusion
- Forstår udvalgte arkitektoniske perioders elementære karakteristiske træk
- Kan undersøge en problemstilling om arkitektur, bæredygtighed, relationer og livskvalitet, gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
- Kan eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel eller rumlig karakter
- Kan reflektere over og forklare valg og fravalg, muligheder og begrænsninger i æstetiske og innovative processer
opnår kreative og innovative kompetencer i deres arbejde fra ideskabelse, over produkt til formidling af deres projekt



Materialer:
Bog:
Katrine Charlotte & Yde, Janne (2022). Design og arkitekturbogen, s. 148-171 om arkitektur

Artikler:
Byggeri og arkitektur, Nyt sommerhus-projekt viser lille skala og stor kvalitet, 2023 om Jesper Kusk Arkitekter. https://byggeri-arkitektur.dk/Nyt-sommerhus-projekt-viser-lille-skala-og-stor-kvalitet
Weekendavisen, 2023. Interview - De medskyldige, om Dan Stubbegaard og COBE

Dokumentar:
aVOID - If a swiss armyknife were a tiny home. https://www.youtube.com/watch?v=mQsuny2VXnM
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Kuratering og Forårsfernisering

Kuratering og Forårsfernisering:

Formål:
At eleverne:
Erhverver sig viden om kuratering som begreb og vidensområde indenfor kunsten.
- Vi beskæftiger os både med selve udstillingen og udvalgte kurateringsprincipper, samt den kurateringsproces, hvor udstillingen planlægges og realiseres, der går forud for den endelige udstilling.
- Undersøger en konkret problemstilling, om formidling af kunstværker til publikum, gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
- Reflekterer over og forklarer valg og fravalg, muligheder og begrænsninger i æstetiske og innovative processer
- Kommunikerer om og ved hjælp af visuelle virkemidler, herunder digitale
- Demonstrerer viden om fagets identitet og metoder.

Praktisk:
Opgave: I skal skabe en udstilling på skolens årlige Forårsfernisering, som formidler det udtrukne billedkunstholds samlede værker, med fokus på at skabe en samlet fortælling og oplevelse for de besøgende.

Materiale:
- Wolter, Jonas (2020). Temaer i kunsten. Kap. 17 s. 209-219 om Kurateringen af en udstilling
- Bek, Jesper, et al. (2013). For øjeblikket II. s. 129-132 om Kurateringsprocessen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer