Titel
5
|
Eksamenspræsentation - Selvvalgt emne
Forløb 5 – Selvvalgt emne – eksamenspræsentation
Formål:
I dette forløb skal eleverne fordybe sig i et selvvalgt emne og skabe deres eksamenspræsentation på tværs af deres portfolio samt finpudse deres portfolio, så de bliver klar til den mundtlige eksamen
Eleverne skal se denne udfordring som et designproblem, hvor målgruppen er eksaminator og censor og vælge et emne der dels interesserer dem og vækker nysgerrighed, men samtidig lever op til kravene.
Når emnet er valgt arbejdes iterativt med at producere en problemformulering og underspørgsmål, researche, skitsere og visualisere, finde nye relevante kilder samt udvælge egne og professionelle projekter og visualiseringer samt eventuelt skabe et nyt projekt, som indrammer og adresserer emnet og problemformuleringen. Forløbet afsluttes med den mundtlige eksamen.
Eleverne skal kunne:
• analysere og diskutere design og arkitektur som proces og som resultat
• sammenholde design- og arkitektureksempler fra forskellige perioder
• se sammenhænge mellem forskellige dele af genstandsfelterne
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• undersøge et designproblem og designløsninger ud fra forskellige parametre og ved hjælp af forskellige metoder som nævnt i kernestoffet
• foretage, dokumentere og begrunde valg i en designproces
• detaljere nogle få aspekter af et designprojekt eller et element af et designprojekt
• formidle deres designprocesser, designløsninger og designanalyser visuelt og mundtligt
• være i stand til at bevæge sig mellem praksis og teori, det abstrakte og det konkrete, mellem helhed og detaljer, samt mellem det kendte og det endnu ukendte
Praksis - Selvvalgt emne på tværs af portfolioen – min. to professionelle og to egne projekter samt evt. nyt projekt som forholder sig til emnet
Teori: Tværfagligt emne, designprocessen, særligt fokus: Form, funktion og kommunikation samt selvvalgt fokus fx. bestemte designparametre, rum, materiale, æstetik, målgrupper, produktion, konstruktion, teknologi, bæredygtighed, samfund, økonomi, etik og kultur
Produkt:
1. 15 min præsentation til mundtlig eksamen med udgangspunkt i portfolioen
2. Finpudsning af egen portfolio med projekter, problemer, processer, visualiseringer, research, brugerundersøgelser, produkter, analyser og præsentationer gennem hele året - eksamensgrundlag!
Eksamenspræsentation - med emnet som rød tråd: Emne, problemformulering og underspørgsmål, produkter (egne og professionelle min to ud af tre discipliner), procesanalyse (6c-modellen- vælg ud!), valg og fravalg, research/kilder/fagbegreber, visualisering og -overvejelser, sammenlignende analyse med fokus på emnet, historiske og kulturelle overvejelser, løsning/konklusion
|