Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Helsingør Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Latin C
|
Lærer(e)
|
Louise Lund Knudsen
|
Hold
|
2024 2g3g la2 (2g3g la2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til latin
Introduktion til faget
Med udgangspunkt i grundbogen Latin - Her og nu (Praxis 2020) har vi gennemgået morfologi og syntaktisk analyse.
Vi har arbejdet med verber i præsens og imperfektum, kasus i forbindelse med substantiver, adjektiver og præpositioner.
Derudover har vi arbejdet med romersk historie og kultur med fokus på Kejser Augustus.
Materiale
Latin - her og nu (Praxis 2020)
Øvrigt materiale:
Dokumentar: Orden i Kaos (om Augustus)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Phaedrus' fabler
Vi læser et uddrag af Phaedrus' Fabler (originaltekst)
Tekster læst statarisk:
- Lupus et agnus
- Rana Rupta et bos
- De vulpe et uva
Tekster læst kursorisk:
Vacca, capella, ovis et Leo
i alt 4 sider
I forbindelse med læsningen af fablerne har vi læst om Phaedrus, om Phaedrus' samtid, den tidlige kejsertid, og arbejdet med genretræk (fablens opbygning, morale, dyr, overdrivelse mm)
Grammatik:
Finitte og infinitte verbalformer
Participier (PPA og PPP)
Adverbielle ablativer
Materiale:
Latin - Her & nu (Katri Bügel Jørgensen og Louise Torp-Pedersen Jensen Praxis 2020).
Grammatik: Via ad sapientiam
Perspektivering
Sang: TV2 - ræven og rønnebærrene
La Fontaine - Ræven og rønnebærrene
Eleverne har derudover selv lavet fabler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kærlighedsforløb
Kærlighedsforløb - Catul
Vi har læst digte af Catul med fokus på Catul og Lesbias forhold.
Derudover har vi arbejdet med Catul som forfatter samt konteksten for digtenes tilblivelse (senrepublikken, neoterikerne, popularerne, optimaterne, epikuræisme).
Statarisk læste tekster
Digt 5
Digt 58
Digt 85
Digt 72
Kursorisk:
Digt 51
Perspektiverende:
Sappho fr. 31
Grammatik:
Modus: konjunktiv i hovedsætninger
Akkusativ med infinitiv (ACI)
adverbiel ablativ,
Hovedsætninger og ledsætninger.
Øvrigt:
Latin - Her og Nu (om Catul) s.93-96
Romersk Antologi - om Catul s. 94-97
Allan A Lund: I seng med romerne, kap. 5
Orginaltekster: Ca. 5 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Romersk religion
Kort forløb om romersk religion med fokus på forskellene til den græske religion.
Der introduceres til den romerske polyteisme, hvis pantheon var delvist særegent romersk og delvist affødt af mødet med religioner i Romerrigets erobrede provinser. Gennem læsning af Varros påkaldelse slås det i øvrigt fast, at romersk religion afspejler en kultur, som var dybt forankret i landbrugslivet. Derudover læses Catuls Hymne til Diana kursorisk.
Statarisk læst tekst:
Varro : Bøn til de 12 rådgivende guder, vers 1-12
Kursorisk læst tekst:
Catul 34: Hymne til Diana
Originaltekst: ca. 2 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64100864150",
"T": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64100864150",
"H": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64100864150"
}