Holdet 2024 2g3g la2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Helsingør Gymnasium
Fag og niveau Latin C
Lærer(e) Louise Lund Knudsen
Hold 2024 2g3g la2 (2g3g la2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til latin
Titel 2 Phaedrus' fabler
Titel 3 Kærlighedsforløb
Titel 4 Romersk religion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til latin

Introduktion til faget

Med udgangspunkt i grundbogen Latin - Her og nu (Praxis 2020) har vi gennemgået morfologi og syntaktisk analyse.
Vi har arbejdet med verber i præsens og imperfektum, kasus i forbindelse med substantiver, adjektiver og præpositioner.

Derudover har vi arbejdet med romersk historie og kultur med fokus på Kejser Augustus.

Materiale
Latin - her og nu (Praxis 2020)


Øvrigt materiale:
Dokumentar: Orden i Kaos (om Augustus)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Phaedrus' fabler

Vi læser et uddrag af Phaedrus' Fabler (originaltekst)

Tekster læst statarisk:
- Lupus et agnus
- Rana Rupta et bos
- De vulpe et uva

Tekster læst kursorisk:
Vacca, capella, ovis et Leo

i alt 4 sider

I forbindelse med læsningen af fablerne har vi læst om Phaedrus, om Phaedrus' samtid, den tidlige kejsertid, og arbejdet med genretræk (fablens opbygning, morale, dyr, overdrivelse mm)


Grammatik:
Finitte og infinitte verbalformer
Participier (PPA og PPP)
Adverbielle ablativer


Materiale:
Latin - Her & nu (Katri Bügel Jørgensen og Louise Torp-Pedersen Jensen Praxis 2020).
Grammatik: Via ad sapientiam

Perspektivering
Sang: TV2 - ræven og rønnebærrene
La Fontaine - Ræven og rønnebærrene

Eleverne har derudover selv lavet fabler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kærlighedsforløb

Kærlighedsforløb - Catul

Vi har læst digte af Catul med fokus på Catul og Lesbias forhold.
Derudover har vi arbejdet med Catul som forfatter samt konteksten for digtenes tilblivelse (senrepublikken, neoterikerne, popularerne, optimaterne, epikuræisme).

Statarisk læste tekster
Digt 5
Digt 58
Digt 85
Digt 72

Kursorisk:
Digt 51

Perspektiverende:
Sappho fr. 31

Grammatik:
Modus: konjunktiv i hovedsætninger
Akkusativ med infinitiv (ACI)
adverbiel ablativ,
Hovedsætninger og ledsætninger.

Øvrigt:
Latin - Her og Nu (om Catul) s.93-96
Romersk Antologi - om Catul s. 94-97
Allan A Lund: I seng med romerne, kap. 5

Orginaltekster: Ca. 5 sider.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Romersk religion

Kort forløb om romersk religion med fokus på forskellene til den græske religion.
Der introduceres til den romerske polyteisme, hvis pantheon var delvist særegent romersk og delvist affødt af mødet med religioner i Romerrigets erobrede provinser. Gennem læsning af Varros påkaldelse slås det i øvrigt fast, at romersk religion afspejler en kultur, som var dybt forankret i landbrugslivet. Derudover læses Catuls Hymne til Diana kursorisk.

Statarisk læst tekst:
Varro : Bøn til de 12 rådgivende guder, vers 1-12

Kursorisk læst tekst:
Catul 34: Hymne til Diana

Originaltekst: ca. 2 sider.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer