Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Helsingør Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Thea Kristine Feld Nielsen
|
Hold
|
2024 3g Bi (3g Bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
B-niveau: Havet
Uden at vi tænker over det, påvirker havet os hver eneste dag. Det har for eksempel indflydelse på, hvor varmt det bliver i din sommerferie, og hvor koldt det er om vinteren. Det gælder ikke kun vejret i Danmark, for mere end 70 procent af jordens overflade er dækket af hav, og cirkulationen af havets vandmasser har betydning for klimaet på hele jordkloden.
Fokus i dette forløb vil være på havet omkring Danmark. Vi vil blive klogere på forskellige typer af organismer i havet og deres betydning i de økologiske kredsløb.
Vi skal tale om primærproducenter og konsumenter, om abiotiske og biotiske faktorers betydning for økosystemernes produktivitet og så skal vi tale om brutto- og nettoprimærproduktion.
Vi vil undersøge det kystnære vand ved Kronborg, når vi laver en biotopundersøgelse her.
_____________________________________________________________
Kernestof i dette forløb:̶
• cellebiologi: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper og membranprocesser
• biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
• økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-, N- og P-kredsløb og biodiversitet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
B-niveau: Evolution og artsdannelse
Vi vil i dette forløb se på nogle af de forskellige tanker om evolution, der har været fremsat gennem tiden inden vi går i dybden med den neo-darwinistiske evolutions- og artsdannelsesteori.
Vi vil kigge på hvordan morfologi og DNA (mutationer) kan bruges til at bestemme slægtskab og der skal arbejdes med at lave simple stamtræer ud fra dette.
Vi vil i arbejdet fokusere en del på homologe og analoge egenskaber samt divergent og konvergent udvikling.
Vi vil se på årsagerne til at arter udvikles og her se på forskellene mellem naturlig selektion og genetisk drift.
Vi vil til sidst repetere teori om nedarvning fra 1.g samt kigge på 2-gensnedarvning og i forlængelse heraf dykke ned i DNA, replikation, proteinsyntese og celledeling
_________________________________________________
Praktisk arbejde:
• Matadormix-øvelse
• Undersøgelse af kranier (Hominaidae)
_________________________________________________
Kernestof i dette forløb:
• makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af nucleinsyrer
• evolutionsbiologi: biologisk variation, naturlig selektion
• genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutation, mitose, meiose og genteknologi
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
B-niveau: Energi til arbejdet - ilt og næring
Vi skal nu have et forløb om vores egen krop. Forløbets ene del handler om iltoptag og den anden del handler om energiproduktion og -forbrug.
For at kunne lave energiproduktion og danne ATP, skal vi have et energiindtag - dette kommer fra kosten.
I delen om energiproduktion og -forbrug vil vi derfor kigge på hvilke næringsstoffer vi har brug for og i hvilken sammensætning. Vi vil desuden kigge på opbygning af kulhydrat, fedt og protein samt på den hormonelle betydning af glukagon og insulin i forbindelse med regulering af blodsukkeret.
I delen om iltoptag skal I lære hvordan vi optager ilt i kroppen. Vi kommer i denne forbindelse ind på lungernes og hjertets opbygning og funktion samt blodet og dets funktion.
Vi vil lave forsøg, hvor vi tester lungernes vitalkapacitet og ser, om der er en sammenhæng mellem højde og vitalkapacitet. Vi vil også måle blodtryk i hvile og under påvirkning og så vil vi dissekere svinelunger og -hjerter.
Vi vil også tale om kondition og hvilken effekt fysisk aktivitet/træning har på vores krop.
Forløbets to dele kobles sammen når vi taler om energiproduktion i organismen - vi vil tale om ATP-lager og kreatinphosphat samt overordnet om anaerob og aerob energiproduktion.
__________________________________________
Praktisk arbejde:
• Måling af vitalkapacitet, peakflow, åndedrætsfrekvens og åndedrætsdybde
• Måling af blodtryk
• Dissektion af lunger og hjerte fra gris
__________________________________________
Kernestof i dette forløb:
• makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider og proteiner
• biokemiske processer: respiration og gæring
• fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb og hormonel regulering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
B-niveau: Enzymer
Hvad er enzymer for nogle stoffer og kan de udnyttes industrielt?
I dette forløb vil vi blive kloge på enzymer. Vi vil kigge på enzymers opbygning og funktion og på hvad der er bestemmende for både den primære, sekundære og tertiære struktur af et enzym.
Vi skal også se på faktorer, der har betydning for enzymers aktivitet. Dette gøres bl.a. ved at planlægge og udføre et forsøg, der undersøger enzymet katalases reaktionshastighed.
Afslutningsvist vil vi blive kloge på hvordan enzymer kan udnyttes industrielt og hvad man skal være opmærksom på, når man anvender enzymer.
________________________________________________________
Praktisk arbejde:
• Katalases aktivitet under forskellige forhold
_________________________________________________
Kernestof i dette forløb:
• makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af proteiner
• enzymer: opbygning, funktion og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Neurobiologi
Vi ser i dette forløb på nervecellers opbygning og funktion.
I skal kende til hjernens og resten af CNS' generelle opbygning mens selve nervecellens/neuroners opbygning og funktion skal kendes mere specifikt. Vi kommer ind på synapsepotentialer, aktionspotentialer og reflekser og kommer desuden ind på nervernes betydning for muskelaktivitet.
Der laves en øvelse, hvor knærefleksen, reaktionstid, hudens sanser og evnen til indlæring testes.
Forløbet afsluttes med et gruppearbejde om rusmidler.
_______________________________________________
Praktisk arbejde:
• Sanseundersøgelser
• Undersøgelser af rusmidlers effekt
Kernestof i dette forløb:
• fysiologi: nervesystem
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
B-niveau: Mikrobiologi - venner og fjender
I dette forløb skal vi blive klogere på vækst hos mikroorganismer og på vækstfaktorer, der har betydning for hvor hurtigt en population udvikler sig.
Vi vil kigge nærmere på eukaryote mikroorganismers vækst og tale om aerob energiproduktion (respiration) samt om gæring. Vi vil praktisk undersøge forskellige faktorers betydning for gærs vækst.
Vi kommer dernæst ind på virus opbygning og formering samt på prokaryoter/bakteriers vækst og formering.
Vi vil undersøge hvordan mikroorganismer kan gøre os syge og hvordan sygdom spredes (infektionsbiologi), hvordan vi kan bekæmpe sygdom (immunforsvar + antibiotika) samt hvordan mikroorganismerne kan slippe udenom vores forsøg på at bekæmpe dem, når de udvikler resistens.
Vi vil i den forbindelse lave forsøg med prokaryoter/bakterier, hvor vi undersøger kimfald, undersøger om der findes mikroorganismer på forskellige overflader samt undersøger om en bakteriestamme er resistent overfor forskellige typer antibiotika.
________________________________________________
Praktisk arbejde:
• Gær i sprøjter - undersøgelse af en vækstfaktor
• Mikroorganismer omkring os - forsøg med bakterier på petriskåle - Kimfald, antibiotikaresistens, analyse af forskellige overflader
• ELISA
________________________________________________
Kernestof i dette forløb:
• cellebiologi: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper og membranprocesser
• mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer, infektionsbiologi og resistens
• virus: opbygning og formering
• biokemiske processer: respiration og gæring
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64100864235",
"T": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64100864235",
"H": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64100864235"
}