Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Helsingør Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Helle Danielsen
|
Hold
|
2024 bk/crz (1crz bk)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
En indre virkelighed - følelse, fantasi og drøm
En indre virkelighed - følelse, fantasi og drøm:
Formål: At eleverne:
- erhverver sig forståelse for forskellen mellem den klassiske mimetiske kunst og den ekspressive abstrakte kunst og kan fremhæve karakteristiske træk ved de to forskellige gengivelsesstrategier der ligger bag.
- kan forstå kunstfaglige tekster på et elementært niveau og kunne anvende læst teori om ekspressionismen og surrealismen til at analysere udvalgte malerier og skulpturer fra perioderne samt samle resultaterne i en konklusion.
- skal kende forskel mellem umiddelbar kunstoplevelse og analytisk tilgang til kunst
Praktisk arbejde: Eleverne skal individuelt skabe ekspressive skulpturer i ler. De skal i processen være særlig opmærksomme på, hvilke skulpturelle virkemidler der fremmer et ekspressivt udtryk. Eleverne skal reflektere over valg af form, indhold, struktur og dekoration.
Eleverne skal formidle deres værker til resten af klassen i matrixgrupper samt sende en videofremlæggelse til læreren.
Kilder:
Eriksen, Jørgen et al. (2013). Grundbog i kunst og arkitektur: Kunstens rum (s. 105-120). København: Systime.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- IT
- Lectio
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Arkitektur og byrum
Formål:
At eleverne:
- opnår viden om arkitektur og forskellige former for rum
- kan analysere forskellige arkitektoniske værker og byrum og kan samle resultaterne i en konklusion
- kan tænke på tværs og anvende viden fra forskellige fag og forskellige livsområder til at løse en konkret problemstilling indenfor arkitektur og byrum
- kan forene teoretisk viden med praktiske færdigheder i et længerevarende projektarbejde i grupper
- opnår kreative, innovative og entreprenante kompetencer i deres arbejde fra ideskabelse, over produkt til formidling af deres projekt
Emne: Eleverne skal arbejde teoretisk og praktisk med arkitektur og byrum, hvor der er fokus på hvordan arkitektur adskiller sig fra de øvrige kunstneriske udtryksformer samt hvordan man skaber funktionelle og æstetiske rum, som er rare at opholde sig i. Eleverne skal gennem æstetiske lærerprocesser, hvor teori og praksis spiller tæt sammen, løse rumlige og funktionelle problemstillinger, hvilket udmønter sig i et konkret løsning som kan skabe rum, hvor unge vil opholde sig og indgå i fællesskaber i Kulturhavnen i Helsingør. Eleverne skal i teorien finde argumenter for valg af arkitektoniske virkemidler samt perspektivere deres projekt til et selvvalgt arkitektonisk værk fra modernismen eller postmodernismen. Eleverne skal afslutningsvis fremlægge deres færdige projekt for resten af klassen.
Dokumentar:
Mortensen, Lars Oxfeldt. Livet mellem husene (Jan Gehl), 2000
Litteratur:
Eriksen, J.H., Strøm, S.H., Oxvig, H., Grundbog i kunst og arkitektur - kunstens rum, 2013-14, Systime, Århus, kapitel:
- Om arkitektur - en kort indledende promenade
- Rum i arkitektur, by og have
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Eksamensprojekt - Parafrase
Eksamensprojekt – Parafrase:
Redskaber:
Portfolio
Fotografier af inspirationsværker
Alle materialer og redskaber i depotrummet
Egne medbragte materialer
Beskrivelse:
Arbejdsform: Individuelt eksamensprojekt
Emne: Parafrase af et selvvalgt kunstnerisk værk med valgfri udtryksform – din parafrase SKAL have tydelige referencer til det originale kunstværk.
Udtryksform: Selvvalgt – SKAL være en remediering (forandret medie/udtryksform)
Overordnet problemformulering:
” Hvordan kan man ved hjælp af parafrase omskabe et kunstnerisk værks form, indhold og/eller budskab?”
Krav til præsentationen:
- Problemformulering – lav egen specifik problemformulering!
- Procesovervejelser – bærende ide, valg og fravalg
- Visualisering – skitsetegninger, inspirationsfotos, originalt kunstnerisk værk, 2D- eller 3D- eget værk/parafrase eller model heraf.
- Analyse – en sammenlignende analyse af originalt og eget værk/parafrase ud fra en selvvalgt egnet analysemodel – vælg ud og begrund! Forhold jer til muligheder og begrænsninger i de to de medier/udtryksformer og hvordan de påvirker budskabet. Forhold jer evt. til de fem strategier (For øjeblikket s. 23-30) i samtidskunsten, hvis det er relevant.
- Konklusion – opsamling på problemformulering og væsentligste pointer.
- Perspektivér til selvvalgt kunsthistorisk periode – gerne samtidskunsten (For øjeblikket s. 11-19)
Præsentation:
Skriftligt: I skal lave et talepapir i stikord til en mundtlig fremlæggelse eksamensprojektet, som indeholder alle seks krav.
Forårsfernisering: I skal udstille jeres projekt på skolens årlige forårsfernisering – hvor I selv skal vælge, hvordan jeres eksamensprojekt bedst kan formidles til beskueren, som er jeres forældre og søskende.
Eksamen: Hvis vi kommer op i billedkunst udgør præsentationen af eksamensprojektet 10 min af den samlede 30 min. Derforuden har I ca. 15 min til at svare på et eksamensspørgsmål, på baggrund af 60 min’s forberedelsestid i tilstødende lokale.
Kilder:
Bek, Jesper et al. (2009). For øjeblikket 1: Samtidskunst, til billedkunst c. (s. 11-30). København: L & R Uddannelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65375742426",
"T": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65375742426",
"H": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65375742426"
}