Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Helsingør Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Jakob Lademann
|
Hold
|
2024 me/st (1st me)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kortfilm (fra ibogen Shorts)
Kortfilmsforløb
Gyserforløb
Beskrivelse af forløb:
Vi arbejder med gyserfilmen som en bestemt genre. Som optakt til forløbet (og afslutning på grundforløbet) har vi set gyserfilmen 'Nope'.
Fokuspunkter i forløbet er:
- Introduktion til begreberne tematik, fortælling, ikonografi, setting og stil i forbindelse med en generel bestemmelse af genrebegrebet, og i særdeleshed i forhold til bestemmelse af gysergenrens karakteristika.
- Gysets fem undergenrer: Det dæmoniske, videnskabelige, psykologiske, fysiske og teenage-gyset
- Gysergenrens historie fra tysk ekspressionisme og op til i dag (kort oplæg)
- Analyse af to værker - It Follows (2017) og Sickhouse (2016) - med særlig henblik på brugen af dramaturgiske og filmiske virkemidler. Desuden vil der være fokus på genrebestemmelse i forhold til Schubarts inddeling af gyseren i fem separate undergenrer. Ydermere har der været arbejdet med et par gyserkortfilm med fokus på genretræk (ikonografi)
- Introduktion til og arbejde med begrebet transmedia storytelling i forbindelse med analyse "Sickhouse" (2016) og internetfænomenet "Slenderman".
Kontekster: gysergenren/genreteori, platforme og transmedia storytelling, gyserhistorie (kort berørt), gysets undergenrer.
Kernetekster:
Nope (Fuldlængdefilm i biograf GF forløb)
It Follows (Fuldlængdefilm)
Sick House (Snapchatfilm)
Analyse af gyserkortfilm:
Lights Out (kortfilm)
https://www.youtube.com/watch?v=FUQhNGEu2KA
Sekundære tekster:
Uddrag fra Eva Norups 'Filmgenrer'. DFI. 2006
Filmcentralens filmleksikon - særligt fokus på: lys, lyd, klipning, kamerabevægelser, billedbeskæring og komposition samt begreberne suspense/surprise.
Videoessay om gysergenrens historie (tysk ekspressionisme - den klassiske Hollywood horror - Den moderne gyserfilm): https://www.youtube.com/watch?v=nps8_j94enQ
Artikel om danskernes/unges medieforbrug anno 2021. (arbejdet med udvalgte statistikker): https://mediernesudvikling.kum.dk/fileadmin/user_upload/dokumenter/medier/Mediernes_udvikling/2021/Internetbrug_og_sociale_medier/Internetbrug_og_sociale_medier_2021_Endelig.pdf
Transmedia: https://www.youtube.com/watch?v=o9uX_65IFpY
Raskins 7 parametre (artikel)
Gysergenren og dens undergenrer. Filmhistorisk og filmteoretisk forløb. Hovedstrømninger i gysergenren gennem tiden.
Særlige fokuspunkter:
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Sociale
Samarbejdsevne
Arbejdsformer:
Forelæsninger
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Særlige fokuspunkter:
Arbejdsformer:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Pilotproduktion
Praktisk forløb - pilotproduktion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Dokumentar/reality
Dokumentar, tværmedialitet og reality.
Faktaforløb med fokus på dokumentar-genren og dennes undergerner/fortælleformer - Særligt fokus på den poetiske, autoritative og observerende.
Indledningsvis arbejder vi med at indkredse, hvad der kendetegner en dokumentarfilm/TV; dokumentarens fortælleformer/undergenrer .
Fuldlængde dokumentar: Skjold & Isabel (Både filmisk fuldlængdedokumentar og arbejde med DR3 versionen opdelt i afsnit)
Med udgangspunkt i DR3s reality-serie 'Prinsesser fra blokken' undersøges det efterfølgende, hvordan reality-tv ser ud i en public service-kontekst overfor kommerciel dokumentar/reality i form af et uddrag af "De Unge Mødre"
Hvad er en dokumentar? (Kompendium): 14 ns.
Dokumentarens fortælleformer (Kompendium) 20 ns.
Lærerproduceret oplæg om public service overfor kommercielle TV-kanaler.
Kontekster: Public service over kommerciel tv/filmproduktion, DR3/P3, dokumentargenren.
Citater dokumentar:
Operation X (Rudi Frederiksen)
D-day Invasion of Normandy (History Channel)
Piger I Vestre Fængsel (Observerende dokumentar, Lars Engels, DR)
The Act of Killing
Rejsen på Ophavet
Prinsesser fra Blokken (DR)
Kanal 4. "De Unge Mødre" sæson 14 episode 360
Dokumentar (fuldlængde):
Emil Næsby Hansen: Skjold og Isabel (2018)
Prinsesser fra Blokken DR3. Episode 1. (2016)
"De Unge Mødre" sæson 14 episode 360
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65378974143",
"T": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65378974143",
"H": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65378974143"
}