Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Helsingør Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Malte Helledie
|
Hold
|
2024 me/vxy (1vxy me)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Shorts - Kortfilm.
Dette forløb om kortfilmsformatet tager udgangspunkt i Ibogen Shorts skrevet af Dorte Granild og Mette Wolfhagen, udgivet på Systime.
Forløbet starter med en teoretisk indføring i kortflmsformatets kendetegn og karakteristika ift.dramaturgi, form og funktion. Vi undersøger kortfilmens funktion som legeplads/laboratorium for etablerede instruktører og et format der giver mulighed for unge/nye filmskabere at skabe sig et navn. Desuden introduceres forholdet mellem kortfilmsformatet og filmfestivaler som en kontekst. Ydermere arbejder eleverne med det som bogen kader' Kortfilmens DNA' ift. karakterfremstilling, kortfilmen som lille enhed og slutninger.
Dernæst tager forløbet fat i de tre undergenrer som Shorts definerer:
- Den klassisk fortællende
- Slice-of Life-kortfilmen
- Den eksperimenterende kortfilm.
Forløbets hovedfokus er kortfilmen Ivalu af Anders Walter.Eleverne har arbejdet med genreanalyse, bestemmelse af kortfilmstype, næranalyse af udvalgte sekvenser, samt forhold omkring produktionsfasen/finansiering samt udvalgte aspekter i forhold til distribution og lancering. I den forbindelse har eleverne kort arbejdet med og analyseret trailere til filmen med udgangspunkt i Lisa Kernans begrebsapparat/tre appelformer: genre, story og stjerner og undersøgt statistik om medieplatforme/distributionsværktøjer ift. køn og alder især.
Som forberedelse til elevernes pilotproduktion laver eleverne en copycat-produktion af udvalgt scene fra kortfilmen The Jacket.
Kontekster:
Genre, platform/distribution, filmfestivaler, pensum (film vi har arbejdet med i forløbet), produktionsfaser og finansiering.
Kernetekster:
- Nolan, Christopher. Doodlebug. 1997. https://www.youtube.com/watch?v=heGwvD0qOeg
-
Anderson, Wes. 2016.Come Together (H&M ad). https://www.youtube.com/watch?v=aXLO2dFfwLE
- Noakes, Tom. 2016. Nursery Rhyme. https://offstream.dk/play/28
- Høgennis, Adrian. 2022. Ikki Illa Meint. https://filmcentralen.dk/grundskolen/ikki-illa-meint
Walter, Anders.2023. Ivalu. https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/ivalu
Volrath, Patrick. 2014. The Jacket. https://offstream.dk/play/230
De Thurah, Martin. 2020. Colour Me. https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/color-me/
Supplerende tekster/materialer:
DFI: FIlmgenrer. udleveret som PDF.
Filmcentralens Filmleksion. https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmcentralen/filmsprog
Kapitel 1 og 2 i bogen Shorts. Dorte Granild og Mette Wolfhagen. 2023.
Kulturministeriets rapport om Medie- og Techanalyser. Afsnittet om 'Internetbrug og sociale medier.' 2021. https://kum.dk/kulturomraader/medier/mediernes-udvikling/publikationer/internetbrug-og-sociale-medier-2021
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Pilotproduktion
I forlængelse af grundforløbet starter holdet med at lave pilotproduktioner i grupper.
Forløbet startes op med en gennemgang af dramaturgiske begreber ift. at bygge en karakter op (want/need), hvad en god scene indeholder og genopfriskning af gode optageprincipper/brug af virkemidler.
Opgaven :
Eleverne får udleveret en historie som skal laves til kortfilm. Historien er uden replikker og instruktioner, så eleverne skal finde ud af hvordan de skal filme/lave historien om til film. Eleverne skal så omdanne manuskriptet til storyboard, planlægge hvordan hver scene skal filmes samt finde på en slutning.
Eleverne introduceres til Davinci Resolve og bruger dette til redigering. Eleverne filmer på eget kamera.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Dokumentar/faktaforløb
Faktaforløb med fokus på dokumentar-genren og dennes undergerner/fortælleformer.
Indledningsvis arbejder vi med at indkredse, hvad der kendetegner en dokumentarfilm og TV; dokumentarens fortælleformer/undergenrer .
Med udgangspunkt i DR3s reality-serie 'Prinsesser fra blokken' undersøges det efterfølgende, hvordan reality-tv ser ud i en public service-kontekst.
Kontekster: public service overofor kommerciel tv-produktion, DR3/P3, dokumentargenren.
Hvad er en dokumentar? (Kompendium): 12 ns.
Dokumentarens fortælleformer (Kompendium) 18 ns.
Lærerproduceret oplæg om public service overfor kommercielle TV-kanaler.
Citater dokumentar:
DR: anslag til Døde pigers dagbog (2020)
DR: anslag til Indefra med Anders Agger - Youtube-stjerne (2016)
Jenny Gage: anslag fra All This Panic (2016)
DR: anslag fra Limbo - Når sabbatår er fucked (2019)
Joachim Ladefoged: Mirror (2009)
De unge mødre episode 1 sæson 3 (anslag). Kanal 4.
Armadillo (uddrag). Brugt som repetition.
Dokumentar (fuldlængde):
Emil Næsby Hansen: Skjold og Isabel (2018)
Prinsesser fra Blokken DR3. Episode 1. (2016)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Eksamensproduktion
I dette forløb arbejder eleverne i grupper med eksamensproduktion (selvvalgt genre/format). Arbejdet inddeles i præ-produktion (idegenerering, synopsis og storyboard/Manus), produktion (eleverne får genopfrisket optageteknikker ift. kameraarbejde rollefordeling osv.) og postproduktion.
(Eleverne har adgang til programmet DaVinci Resolve, og får udleveret gimbal samt iphonemikrofon (Røde videomic II) til produktionsfasen. Der filmes på elevernes egne kameraer/mobiler).
Forløbet afsluttes med fælles visning af produktionerne og grupperne giver feedback til hinanden.
Materialer:
- Lærerproducerede oplæg om filmproduktionens faser baseret på kapitel 6 (s.125-139) i "Zoom - grundbog i medier". Jette Harboe og Henrik Poulsen. 2011.
- https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/tre-akter-modellen
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi starter med fremlæggelser af jeres næranalyser af Prinsesser fra blokken - husk at komme ind på effekten af de virkemidler og dramaturgiske elementer i finder.
-
Send mig ønsker til grupper til eksamensproduktion senest 11/3.
-
Læs siderne om filmproduktion og nærlæs siderne om præproduktion til idag - s. 126-131. Zoom - om filmproduktion.pdf
-
sidste modul inden I skal ud og filme - giv hianden lektier for om nødvendigt, så I kan færdiggøre synopsis, manus for de centrale scener og storyboard for centrale scener.
-
I har modulet til at filme. I behøver ikke møde op på skolen, men skal uploade selfie til elevfeedback samt en beskrivelse/skriv om hvad I har filmet/lavet i modulet. Jeg bruger dette til at føre fravær. God fornøjelse og husk nu at være grundige, hu
-
Upload selfie til elevfeedback, og skriv i ‘Elevfeedback’ hvad I har filmet i dette modul.
-
Læs om produktionsfasen til idag. Se desuden jeres første optagelser igennem og tjek for fejl, mangler eller andet der skal tages om.
-
Vi mødes lokale 23. Jeg starter med fælles oplæg, og derefter skal jeg tale med hver gruppe individuelt.
-
I timen introducerer jeg til de vigtigste redigeringsprincipper, samt de ting vi skal være opmærksomme på/lærte af vores pilotprojekt. Derefter kommer jeg rundt til hver gruppe og følger med i redegeringen/er til rådighed for spørgsmål og praktisk hj
-
Lasse Schurmann - Guides til Davinci Resolve
-
Til brug i timen: 240725vejledning mediefag c stx hf hhx htx 2024.pdfEksamen i mediefag på C-niveau.pdf
-
Sørg for at have uploadet jeres eksamensproduktion til denne mappe Eksamensproduktion 2025 inden modulet i dag.
-
I dette modul kan I enten - filme/redigere jeres eksamensproduktion i forhold til den feedback i fik fra de andre grupper i sidste modul, eller følge den plan som kommer til modulets start (I arbejder selv). Hvis I arbejder med filmen, så upload self
-
En lille sjov ting - Moby (kusntner, stor i 00'erne og dygtig producer) har lavet en hjemmeside med 500 instrumentalnumre, som han har frigivet til fri afbenyttelse (ingen copyright). Numrene kan findes på hans hjemmeside og der er gode søgefunktione
-
Modulplan:
-
Vi begynder at samle op på de teoretiske forløb vi har kørt - i dag fokuserer vi på kortfilmsforløbet. Som forberedelse hertil skal I (gen)læse de følgende afsnit i jeres Ibog Shorts:Tre typer kortfilm | SHORTS – kortfilm i undervisningen (Husk at I
-
Google Drive: Sign-in
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#2
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65378982259",
"T": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65378982259",
"H": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65378982259"
}