Holdet 2024 me/vxy - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Helsingør Gymnasium
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Malte Helledie
Hold 2024 me/vxy (1vxy me)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Shorts - Kortfilm.
Titel 2 Pilotproduktion
Titel 3 Dokumentar/faktaforløb
Titel 4 Eksamensproduktion
Titel 5 Forløb#2

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Shorts - Kortfilm.

Dette forløb om kortfilmsformatet tager udgangspunkt i Ibogen Shorts skrevet af Dorte Granild og Mette Wolfhagen, udgivet på Systime.

Forløbet starter med en teoretisk indføring i kortflmsformatets kendetegn og karakteristika ift.dramaturgi, form og funktion. Vi undersøger kortfilmens funktion som legeplads/laboratorium for etablerede instruktører og et format der giver mulighed for unge/nye filmskabere at skabe sig et navn. Desuden introduceres forholdet mellem kortfilmsformatet og filmfestivaler som en kontekst. Ydermere arbejder eleverne med det som bogen kader' Kortfilmens DNA' ift. karakterfremstilling, kortfilmen som lille enhed og slutninger.

Dernæst tager forløbet fat i de tre undergenrer som Shorts definerer:

- Den klassisk fortællende

- Slice-of Life-kortfilmen

- Den eksperimenterende kortfilm.


Forløbets hovedfokus er kortfilmen Ivalu af Anders Walter.Eleverne har arbejdet med genreanalyse, bestemmelse af kortfilmstype, næranalyse af udvalgte sekvenser, samt forhold omkring produktionsfasen/finansiering samt udvalgte aspekter i forhold til distribution og lancering. I den forbindelse har eleverne kort arbejdet med og analyseret trailere til filmen med udgangspunkt i Lisa Kernans begrebsapparat/tre appelformer: genre, story og stjerner og undersøgt statistik om medieplatforme/distributionsværktøjer ift. køn og alder især.

Som forberedelse til elevernes pilotproduktion laver eleverne en copycat-produktion af udvalgt scene fra kortfilmen The Jacket.

Kontekster:
Genre, platform/distribution, filmfestivaler, pensum (film vi har arbejdet med i forløbet), produktionsfaser og finansiering.  

Kernetekster:

- Nolan, Christopher. Doodlebug. 1997. https://www.youtube.com/watch?v=heGwvD0qOeg
-
Anderson, Wes. 2016.Come Together (H&M ad). https://www.youtube.com/watch?v=aXLO2dFfwLE

- Noakes, Tom. 2016. Nursery Rhyme. https://offstream.dk/play/28
- Høgennis, Adrian. 2022. Ikki Illa Meint. https://filmcentralen.dk/grundskolen/ikki-illa-meint

Walter, Anders.2023. Ivalu. https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/ivalu

Volrath, Patrick. 2014. The Jacket. https://offstream.dk/play/230

De Thurah, Martin. 2020. Colour Me. https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/color-me/

Supplerende tekster/materialer:

DFI: FIlmgenrer. udleveret som PDF.

Filmcentralens Filmleksion. https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmcentralen/filmsprog



Kapitel 1 og 2 i bogen Shorts. Dorte Granild og Mette Wolfhagen. 2023.

Kulturministeriets rapport om Medie- og Techanalyser. Afsnittet om 'Internetbrug og sociale medier.' 2021. https://kum.dk/kulturomraader/medier/mediernes-udvikling/publikationer/internetbrug-og-sociale-medier-2021

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Pilotproduktion


I forlængelse af grundforløbet starter holdet med at lave pilotproduktioner i grupper.

Forløbet startes op med en gennemgang af dramaturgiske begreber ift. at bygge en karakter op (want/need), hvad en god scene indeholder og genopfriskning af gode optageprincipper/brug af virkemidler.

Opgaven :
Eleverne får udleveret en historie som skal laves til kortfilm. Historien er  uden replikker og instruktioner, så eleverne skal finde ud af hvordan de skal filme/lave historien om til film. Eleverne skal så omdanne manuskriptet til storyboard, planlægge hvordan hver scene skal filmes samt finde på en slutning.

Eleverne introduceres til Davinci Resolve og bruger dette til redigering. Eleverne filmer på eget kamera.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Dokumentar/faktaforløb

Faktaforløb med fokus på dokumentar-genren og dennes undergerner/fortælleformer.

Indledningsvis arbejder vi med at indkredse, hvad der kendetegner en dokumentarfilm og TV; dokumentarens fortælleformer/undergenrer .

Med udgangspunkt i DR3s reality-serie 'Prinsesser fra blokken' undersøges det efterfølgende, hvordan reality-tv ser ud i en public service-kontekst.

Kontekster: public service overofor kommerciel tv-produktion, DR3/P3, dokumentargenren.   

Hvad er en dokumentar? (Kompendium): 12 ns.
Dokumentarens fortælleformer (Kompendium) 18 ns.
Lærerproduceret oplæg om public service overfor kommercielle TV-kanaler.



Citater dokumentar:
DR: anslag til Døde pigers dagbog (2020)
DR: anslag til Indefra med Anders Agger - Youtube-stjerne (2016)
Jenny Gage: anslag fra All This Panic (2016)
DR: anslag fra Limbo - Når sabbatår er fucked (2019)
Joachim Ladefoged: Mirror (2009)
De unge mødre episode 1 sæson 3 (anslag). Kanal 4.
Armadillo (uddrag). Brugt som repetition.

Dokumentar (fuldlængde):
Emil Næsby Hansen: Skjold og Isabel (2018)
Prinsesser fra Blokken DR3. Episode 1. (2016)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Eksamensproduktion

I dette forløb arbejder eleverne i grupper med eksamensproduktion (selvvalgt genre/format). Arbejdet inddeles i præ-produktion (idegenerering, synopsis og storyboard/Manus), produktion (eleverne får genopfrisket optageteknikker ift. kameraarbejde rollefordeling osv.) og postproduktion.

(Eleverne har adgang til programmet DaVinci Resolve, og får udleveret gimbal samt iphonemikrofon (Røde videomic II) til produktionsfasen. Der filmes på elevernes egne kameraer/mobiler).

Forløbet afsluttes med fælles visning af produktionerne og grupperne giver feedback til hinanden.

Materialer:

- Lærerproducerede oplæg om filmproduktionens faser baseret på kapitel 6 (s.125-139) i "Zoom - grundbog i medier". Jette Harboe og Henrik Poulsen. 2011.  

- https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/tre-akter-modellen

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#2

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer