Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Helsingør Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Anders Kaspersen
|
Hold
|
2024 fy/y (1y fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Energi
Forløbet om Energi dækker over følgende begreber:
Energiformer
Energiomsætning
"Effekt af hånd"
Bestemmelse af metallers specifikke varmekapacitet
Tilstandsformer faseovergange
Nyttevirkning
Kinetiske og potentiel energi
Videoanalyse
Aristoteles faldlov
Galileo's faldlov
Kernestof
Ovenstående dækker følgende kernestof fra læreplanen (stx 2017)
Energi
-beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning
-eksempler på energiformer og en kvantitativ behandling af omsætningen mellem mindst to energiformer
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Modul 1 energi og effekt.docx
-
Michael Cramer Andersen, Michael Agermose Jensen, Rune Alphonce, Lars Bergström, Per Gunnvald, Jenny Ivarsson, Erik Joh: Basis Fysik C, Praxis; sider: 60-69, 71-78, 85, 108-111, 117-118, 175-179
-
Lektie se video:
-
Se denne video der beskriver hvordan varmekapaciteten af lod bestemmes:
-
Eksperiment: Varmefylde af lod
-
NV-evaluering
-
Forsøg mekanisk energi.pdf
-
ox visits the world's biggest vacuum | Human Universe - BBC
-
Se video som lektie til i dagKinetisk og potentiel energi
-
Se denne film som introduktion til bølger
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Effekt af hånd
|
02-10-2024
|
Nyttevirkning af elapparater
|
06-11-2024
|
Hvad er loddet lavet af?
|
15-11-2024
|
Frit fald mekanisk energi
|
16-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Bølger og lyd
Forløbet om Bølger og lyd dækker over følgende begreber:
Grundlæggende bølgeegenskaber
Lydens hastighed i luft
Menneskets øre og de hørbare frekvenser
Resonansloven
Stående bølger
Overtoner
Doppler-effekten
Kernestof
Ovenstående dækker følgende kernestof fra læreplanen (stx 2017)
-grundlæggende egenskaber: bølgelængde, frekvens og udbredelsesfart
-fysiske egenskaber ved lyd
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bølger og lys
Forløbet om Bølger og lys dækker over følgende begreber:
Amplitude
Bølgelængde
Frekvens
Længde- og tværbølger
Bølgelærens ligning: c=λ∙f
Refleksion
Interferens
Elektromagnetisk stråling
Kvantespring
Fotonenergi
Atomets opbygning
Atom-modeller
Hydrogenatomet
Energiniveauer
Fotoner
Fotonenergi
Emission og absorption
Spektrallinjer
Blå - og rødforskydning
Linser
Brydningsloven
Brydningsindeks
Brillestyrke
Dioptrier
Lang- og nærsynethed
Forsøg med bestemmelse af brillestyrke
Kernestof
Ovenstående dækker følgende kernestof fra læreplanen (stx 2017)
-grundlæggende egenskaber: bølgelængde, frekvens og udbredelsesfart
-det elektromagnetiske spektrum, fotoner og atomers absorption og emission af stråling
-fysiske egenskaber ved lys.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
skriftlig prøve
|
01-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Astronomi
Forløbet om Astronomi dækker over følgende begreber:
Jordens bevægelse om Solen
Skiftende årstider
Varierende dagslængde
Månens faser
Solformørkelse
Måneformørkelse
Det geocentriske verdensbillede
Det heliocentriske verdensbillede
Rødforskydning
Hubble's lov
Steady state-teorien
Big bang
Universets udvidelse
Mikrobølgebaggrundsstråling
Urstoffers sammensætning
Kernestof
Ovenstående dækker følgende kernestof fra læreplanen (stx 2017)
-grundtræk af den nuværende fysiske beskrivelse af Universet og dets udviklingshistorie, herunder Universets udvidelse
-Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66252940960",
"T": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66252940960",
"H": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66252940960"
}