Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Helsingør Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Troels Breum
|
Hold
|
2024 sa/c (1c sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb: Unges trivsel og mentale helbred
Introduktionsforløb til samfundsfag.
Målrettet Grundforløbet i 1.g.
Tema: Unges helbred og mentale trivsel.
Indeholder en workshop med organisationen NORDLYS - lokal forening med fokus på unge og trivsel.
Kernestof:
Hovedvægt på sociologien, især "Identitetsdannelse og socialisering".
Desuden arbejde med det senmoderne samfund og teorier af Goffman, Giddens og Ziehe.
Kort introduktion til økonomi:
- Velfærdsprincipper (herunder konkurrencestat)
Kort introduktion til politologi:
- Politiske partier i Danmark og politiske ideologier
(omfang ca. 31 sider)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Politik, magt og demokrati
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog
Kernestof:
Politik:
- politiske ideologier, skillelinjer
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark
Beskrivelse af forløbet:
Forløbet begyndte med et fokus på det amerikanske valg 5. november 2024 sammenlignet med folketingsvalget 1. november 2022 - og valgenes resultat og konsekvenser.
I første halvdel af forløbet har vi arbejdet med og diskuteret forskellige politiske systemer med særligt fokus på demokrati og forskellige demokratiformer (direkte og repræsentativt demokrati, konkurrence- og deltagelsesdemokrati). Vi har arbejdet med kriterier for et demokrati og undersøgt hvilke lande, som har en demokratisk, autoritært eller teokratisk styreform. Vi har også diskuteret fordele og ulemper ved de forskellige demokratiformer.
Vi har undersøgt det politiske system, hvor vi har gennemgået Eastons mode, den parlamentariske styringskæde i Danmark og lovgivningsprocessen i Danmark, hvor vi også har set på forskellige lovforslag. Vi har arbejdet med magt og forskellige magttyper (magt som ressource, institutionel magt, direkte magt, indirekte magt, skjult magt og symbolsk magt). I den forbindelse har vi diskturet embedsmandens rolle ift. ministeren, , og hvilke andre aktører, som også har indflydelse på den parlamentariske styringskæde.
Vi har også arbejdet med politisk deltagelse og rettigheder og pligter i et demokratisk samfund. Her har vi diskuteret, hvad man kan gøre for at styrke den politiske deltagelse, hvad en god medborger er, og om demokratiet i Danmark er under pres med den dalende tillid til politikerne.
Til sidst har vi arbejdet kort med forskellige valgmåder (flertalsvalg i enkeltmandskredse og forholdstalsvalg og diskuteret fordele og ulemper ved de to).
I anden halvdel af forløbet har vi arbejdet med de tre klassiske former for ideologier: liberalisme, socialisme og konservatisme samt arbejdet kort med ideologiske forgreninger (socialliberalisme, socialdemokratisme, socialkonservatisme og nationalkonservatisme, den grønne ideologi, revolutionær socialisme og neoliberalisme). Derudover har vi arbejdet med den fordelings- og værdipolitiske akse. I den forbindelse har vi undersøgt de danske partier i Folketinget med fokus på partiernes historie, partiernes ideologiske grundlag, elementer fra deres partiprogram samt deres placering på den fordelingspolitiske og værdipolitiske akse.
Forløbet afsluttedes med en introduktion til teorier om vælger- og partiadfærd (Downs' og Molins modeller)
(omfang: ca. 49 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Samfundsøkonomi og velfærdsmodeller
Kernestof:
Økonomi
velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.
Forløbet giver en introduktion til dansk økonomi og den danske velfærdsmodel.
Hovedvægten er lagt på forståelsen af, hvordan der politisk prioriteres mellem forskellige mål, hvordan samfundsøkonomien forskellige dele hænger sammen (simple kredsløbsmodeller), samt på forskellige økonomiske skoler og kritik af disse ud fra fx betragtninger om social og miljømæssig bæredygtighed.
Første del af forløbet introducerer begreberne udbud og efterspørgsel, den simple markedsmekanisme til prisdannelse, det økonomiske kredsløb, samt forskellige samfundsøkonomiske mål og målkonflikter.
Anden del af forløbet behandler kort den danske arbejdsmarkedsmodel og mere udførligt den danske velfærdsmodel, samt alternativer til disse. Her præsenteres også forskellige økonomiske skoler, og eksempler på aktuelle økonomiske prioriteringer.
Forløbet omfatter desuden et fællesfagligt projektarbejde med matematik, hvor eleverne i grupper undersøger forskellige udfordringer, som den danske velfærdsmodel står over for i dag med hovedvægt på kvantitative metoder.
(omfang: ca. 51 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Gruppe-øvelse om "Markedet" TILBAGE I KLASSEN 15.15
-
Brøndum, Peter & Banke Hansen, Thor: Luk samfundet op (4. udgave), Columbus; sider: 167-217
-
Indledende øvelser
-
Gruppeøvelser (tilbage 9:40)
-
Vi laver en lille "hvad-kan-jeg-huske" om ideologi og partier (uden hjælpemidler), så kig gerne i kapitel 5 eller dine noter inden timen
-
Grupper (indtil 15.10)
-
Ingen ny læselektie. Medbring "Luk samfundet op".
-
Grupper (indtil 9.25)
-
Gruppe-skrive-øvelse: Grækenlands økonomi
-
Lokalpolitikere vil stoppe festen for en bestemt gruppe unge
-
Offentlig sektors økonomi
-
Spørgsmål til økonomisk politik
-
Vi laver en lille "hvad-kan-jeg-huske" om økonomi (dvs. de vigtigste begreber og modeller fra kapitel 8 i Luk Samfundet Op. Sørg for at få læst op, hvis der er sider, du har sprunget over.
-
Vi gjorde ikke så meget ud af de tre begreber: Markedsøkonomi, Planøkonomi, Blandingsøkonomi i onsdags. Så kig lige på denne figur fra s. 194, så samler vi op mandag.
-
Velstand og velfærd
-
Tysk økonomi er ’kørt i sænk’: Den kommende kansler skal især se på én ting, vurderer analytiker
-
Kanslerfavorit tordnede mod højrepolitiker, da talen faldt på Ukraine: "Vi er ikke neutrale"
-
Opgaver om velfærdsmodellerne
-
Økonomi_ Forklaringer til boom and bust (rapbattle).docx
-
Fear the Boom and Bust: Keynes vs. Hayek - The Original Economics Rap Battle!
-
Forbered at kunne præsentere en aktuel nyhedshistorie med enten en politisk eller økonomisk vinkel (BONUSPOINT for anvendelse af fagbegreber :-D)
-
Introduktion til SRP-forløb - 1.g 2024-2025.pptx
-
Problemstilling og produktkrav
-
Grupper til SRP1
-
Vi begynder SRP1-forløbet. Læselektien til dette modul er at man skal indhente det, man ikke har nået at læse af s. 196-204 i "Luk samfundet op". Det har været læselektie tidligere, så hvis man har læst det hele, er der ingen ny læselektie til dette
-
Kort præsentation af de 7 udfordringer
-
Gruppe-øvelser
-
Samfundsfaglig metode - introduktion - Samfundsfag - STX | Emu.dk
-
PP om videnskabelig basismodel.pptx
-
Back, Djuurhus o.a.: Sådan skriver du SRP, Columbus; sider: 78-81
-
Sørg for i gruppen at have besluttet jer for hvilken "udfordring" i vil undersøge, så I kan bruge modulet på at finde data og modellere.
-
HUSK at I skal have uploadet jeres skriftlige arbejde inden modulet, så I er klar til at præsentere det her.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forskellige liv og ulighed i Danmark
Forløbet har arbejdet med forskellige klassifikationer (herunder livsformer og livsstile - Minervamodellen) og forskellige ulighedsbegreber, samt social klasse, social arv, social mobilitet, habitus samt økonomisk, kulturel og social kapital til at beskrive værdier og normer i forskellige grupperinger. I den forbindelse er også diskuteret styrker og svagheder ved forskellige operationaliseringer af begreberne ulighed og fattigdom.
Forløbet afsluttedes med en kort introduktion til og diskussion af aktuelle ligestillingsspørgsmål (barsel, værnepligt, ligeløn).
(omfang: ca. 37 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Opsamling og eksamenstræning
Det afsluttende forløb præsenterer eksamensformen og repeterer de tidligere forløb gennem arbejde med eksamenslignende spørgsmål og bilagsmateriale.
(omfang: ca. 5 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66253053688",
"T": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66253053688",
"H": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66253053688"
}