Holdet GF bk1 (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Helsingør Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst B
Lærer(e) Helle Danielsen
Hold 2025 GF/ bk1 (GF bk1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kunstens teater - det barokke i kunsten
Titel 2 Visuelle virkemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kunstens teater - det barokke i kunsten

Kunstens teater - det barokke i kunsten - Iscenesat fotografi (med fokus på Cindy Sherman)

Formål:eleverne skal:
- Erhverve sig fagligt kendskab til hvordan kunsten har været brugt til at overbevise og påvirke mennesker til forskellige tider i kunsthistorien - vi stiller herunder skarpt på barokken, men også samtidskunsten.
- Kunne analysere kunstneriske værker fra de to perioder og samle resultaterne i en konklusion.  
- Eleverne skal forholde sig til forskellige opfattelser af mennesker og analysere de roller mennesket har i vores samfund, samt ud fra dette arbejde udarbejde en problemformulering til deres projektarbejde med iscenesatte fotografier

Emne: Eleverne skal arbejde både praktisk og teoretisk med kroppen i kunsten og erhverve sig analytiske evner i forhold til kroppen som emne i kunsten både i barokken og i samtidskunsten. De skal arbejde med forskellige udtryksformer i barokken og i samtidskunsten, herunder maleri, tegning og arkitektur samt installation og iscenesat fotografi. De to kunsthistoriske perioder har det tilfælles, at de gør brug af et følelsesfuldt, dramatisk, ekspressivt, sanseligt, dynamisk, iscenesat og kontrastfyldt udtryk samt at de henvender sig til beskueren på en sanselig og direkte måde. Metodisk skal vi arbejde med formal- og socialanalyse, der har stor relevans i arbejdet med samtidskunsten og udtryk fra andre medier.

Praktisk arbejde: I forløbet skal eleverne i grupper arbejde projektorienteret med fotografi og iscenesættelse og skabe værker som omhandler iscenesættelse i det senmoderne samfund. Eleverne skal formidle deres færdige iscenesatte fotografier for resten af holdet.

Teori:
Eriksen, Strøm og Oxvig, 2013. Grundbog i kunst og arkitektur, s. 83-99, om Kunstens teater - det barokke i kunsten.
Skoletjenesten Louisiana Museum, 2007. Cindy Sherman - 30 års iscenesat fotografi.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 2 Visuelle virkemidler

Formål: at eleverne:

- opnår teoretisk viden om, hvordan et billede kan bygges op ved hjælp af forskellige virkemidler, der kan fremme et bestemt ønsket mål eller budskab
- kan analysere kunstneriske værker ud fra billedkunstfaglige metoder, herunder formalanalyse og socialanalyse, og samle resultaterne i en konklusion
- at eleverne opnår elementære praktiske færdigheder i at skabe billeder, herunder kollage, skitsetegning og maleri samt forholde sig analyserende og vurderende til egne værker
- kan forstå billedkunstfaglige tekster på et elementært niveau og anvende ny viden til at skabe sammenhæng mellem teori og praksis

Praktisk arbejde: Eleverne skal arbejde med maleri, hvor fokus er på forskellige visuelle virkemidler. Opgaven er at de, i par eller tre-mandsgrupper skal lave et kubistisk maleri ved hjælp af virkemidlerne, simultanperspektiv, fragmentering og kollageteknik. Maleriet skal indeholde: 1. Et sted/kontekst, der fungerer som baggrund. 2. En genstand eller en stillleben. 3. En tekst eller tekstur fra fx. avis, stof eller tapet. Malerierne fra alle tre grundforløbshold bliver udstillet på skolen i en fælles udstilling.

Teori:
Eriksen, Strøm og Oxvig, 2013. Grundbog i kunst og arkitektur, s. 169-200, om Visuelle virkemidler - fra naturen ind i byen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer