Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Helsingør Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Mikkel Emil Jensen
|
|
Hold
|
2025 DA/GF5 (GF5 DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb dansk: Find din stemme
Temaet for grundforløbet er retorik og argumentation. Forløbet er ikke tematisk forankret, men vil i stedet behandle en bredere palette af aktuelle temaer, hvilket forhåbentligt vil øge muligheden for at flere stemmer kommer i spil.
Forløbet er delt i to: Første halvdel har fokus på argumentation, og det slutter med, at eleverne skriver et debatindlæg om et selvvalgt emne. Anden halvdel har fokus på retorik og ender med, at eleverne i par skal holde en tale for resten af klassen igen om et selvvalgt emne. Både debatindlægget og talen afleveres i lectio og udgør på den måde det skriftlige produkt i grundforløbet (samlet 5 fordybelsestimer). Eleverne giver hinanden mundtlig feedback på begge produkter.
Forløbet er inspireret af det materiale, der ligger på Talefests hjemmeside: https://www.talefest.nu/undervisningsmateriale/danmark
Materiale:
Ole Schultz Larsen: Kap. 4.9: ‘Retorik’ og 4.10: ‘Argumentation’ i Håndbog til dansk, i-Bog, Systime.
Videoer:
Jens Kjeldsen: “Sprog”: https://www.youtube.com/watch?v=RFfxkD5OuN4
Jens Kjeldsen: “Disposition”: https://www.youtube.com/watch?v=NqVkhVoxvJg
Søren Vrist Christensen: Retorik og argumentation - Retoriske virkemidler: https://www.youtube.com/watch?v=Vlgpe6h6jNc
Taler:
Timbuktu: Takketale for “Fem-i-tolv-prisen” (2013): https://www.youtube.com/watch?v=22KMnI3WNxE&t=13s
Agnes Musse: "Tale om hjernerystelse” (2023).
Anna Bjerre Johansen: “Tale ved Roskilde Summer Days” (2021).
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
1 modul - intro fag og kort om argumentation.pptx
-
Opgaver- Argumentation (fra kap. 4.10 i Håndbog til dansk).docx
-
Quiz og byt - Argumentation (fra kap. 4.10 i Håndbog til dansk).docx
-
Modul 2 Argumenttyper og diskussionsøvelse.pptx
-
Argumenttyper - noteark registering af argumenter.docx
-
Debatindlæg Det er vanvittigt, at den gymnasieelev skal arbejde mere end en fuldtidsansat.docx
-
Debatindlægget.pdf
-
Find et emne, som I kunne tænke jer at skrive et debatindlæg om. Der er frit valg, så længe det er noget, I brænder for, og som I forslag til, hvordan det kan gøres bedre.
-
Timbuktus tal - ord för ord
-
Jason Diakité (Timbuktu) - Tale i Riksdagen under Fem i Tolv-bevægelsens demonstration (2013).docx
-
Retorik - intro til det retoriske pentagram og anden halvdel af grundforløbet.pptx
-
Skriv dit eget debatindlæg.docx
-
Agnes Musse - Tale om hjernerystelse til Talefest Syd.docx
-
Lær at holde en tale 4: Sprog
-
6 modul Det levende sprog.pptx
-
Alle skal have skrevet mindst 5 'Jeg kræver, at...-sætninger'. Medbring sætningerne til timen, hvor vi skal bruge dem til at give hinanden gode idéer til, hvad vores taler kan handle om.
-
Anna Bjerre Johansen - Tale ved Roskilde Summerdays (2021) med læseroller.docx
-
Lær at holde en tale 3: Disposition
-
Alle skal have skrevet det konkrete eksempel frem, som I startede på i sidste modul.
-
Retorik og argumentation - retoriske virkemidler
-
Opgaveformulering En tale for resten af klassen.docx
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72606218712",
"T": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72606218712",
"H": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72606218712"
}